[WN] Western met Fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:47

Is hij ook om op te eten?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:49

nou niet flauw gaan doe MSQ

PeppySan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:55

Wat is het dan wel Blaze???

of ga je er een prijsvraag van maken?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:57

hij heeft het wel een paar keer geschreven PeppySan. Dus prijsvraag is niet nodig. Reminder wel dus

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:37

Volg het hier niet meer hoor

Maar Anya, hoe groot is jouw paard?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:55

Lan is 1.70

SuusvL

Re: Western met Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:13

Miirthe schreef:
Ok, misschien slaat dat nergens op.
Ik denk dat het merendeel toch wel met Quarters zitten enzo.
Vraag het toch. Ben gisteren op een Open dag geweest bij de westernmanege hier in de buurt en ik vind het gewoon veel meer bij mij passen dan dressuur. Mijn paard is echter een Friese merrie. Niet het eerste en beste paard dat je western ziet lopen. Toch heeft ze ene heel nuchter, trouw karakter waarmee je ver kan komen met goed africhten. En gewoon die hele vrijheid en rijstijl, alleen het beeld geeft voor mij al iets van 'Dat is iets voor ons' . Vinden jullie dat nou echt 'not done' met een Fries, of moet ik gewoon doen wat ik leuk vind en wat mijn paard goed doet? En liep namelijk ook een Tinker mee, erg genig gezicht, maar van de Barrel Race bakte 'ie weinig .
Nouja, kom maar op!

Ben je soms bij de open dag van Lone Star Western Stable geweest in alphen a/d rijn?

V_Max_cowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:30

Even gewoon weer helemaal terug naar de vraag van het topic zelf:

Gewoon even mijn persoonlijke mening ventileren dus.
Je kan, zoals reeds meermaals door velen gezegd, gewoon met gelijk welk paard western gaan rijden. Dat is helemaal niet ras of zelfs pannekoek-gebonden .
Westernrijden is namelijk niet alleen een "stijl" van rijden, maar meer nog een veel natuurlijkere manier van omgaan met je paarden .
Te veel mensen die ik nog spreek, hoor, lees, zie.... denken (geheel onterecht) dat je gewoon een westernzadel op je paard legt en je dàn een westernruiter bent. Yeah Right!!
De "klassieke" ruiter die één keer per week in het weekend naar de stallingen gaat, alwaar de groom het paard al heeft klaar gemaakt en natuurlijk helpt opstappen, om zich dan te beklagen dat het "dier weer hevig is vandaag" is helaas veel voorkomend. }>
Of je dus recreatief wil gaan rijden, of hier en daar een wedstrijd mee wil pikken, maakt niet uit. Wat WEL uitmaakt is dat jij en je paard jullie er goed bij voelen en er voldoende ruimte is om te leren en vooral lol te hebben samen!!
Succes er mee, en geniet van het échte rijden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:27

V_Max_cowboy schreef:
Je kan, zoals reeds meermaals door velen gezegd, gewoon met
gelijk

welk paard western gaan rijden. Dat is helemaal niet ras of zelfs pannekoek-gebonden .

waar

V_Max_cowboy schreef:
Westernrijden is namelijk niet alleen een "stijl" van rijden, maar meer nog een veel natuurlijkere manier van omgaan met je paarden .

Natuurlijker manier? Net zulke onzin als de volgende quote:

V_Max_cowboy schreef:
De "klassieke" ruiter die één keer per week in het weekend naar de stallingen gaat, alwaar de groom het paard al heeft klaar gemaakt en natuurlijk helpt opstappen, om zich dan te beklagen dat het "dier weer hevig is vandaag" is helaas veel voorkomend. }>

Net zo'n enorm vooroordeel als mensen die dingen dat WNrijden een WNzadel op gooien is

Citaat:

En het echte rijden is niet afhankelijk van stijl of optoming.
Het echte rijden is gewoon paardrijden

Vind ik

V_Max_cowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 07:28

Schijnbaar verschillen we van mening, daar is niks op tegen.
Dat ik schijnbaar ook veel onzin vertel, daar is OOK niks op tegen.
Ik kan enkel voortgaan op wat IK regelmatig zie bij veel klassieke ruiters rondom mij. Als dat vaststellen afgedaan wordt als onzin, dan is dat maar zo.
Wat het "natuurlijke" betreft: Ik zie vrij vaak klassiek geschoolde ruiters met hun zweep hier of daar een tik uitdelen, DAT heb ik bij WN nog nooit gezien gelukkig! "Natuurlijk" slaat dus op het paard iets vragen i.p.v. dwingen. Onzin schijnbaar........

Maar inderdaad, elk zijn mening, mét of zonder zogezegde vooroordelen

Vind ik }>

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:10

@max_cowboy: zou je het gebruik van vetgemaakte tekst wat willen beperken?

Overigens vind ook ik dat je ongelijkt hebt.
Ik ken in het Natural Horsemanship circuit zowel western- als klassieke ruiters die dit soort methodieken aanhangen. En ik ken zowel in het western- als in het klassieke circuit absosulte beulen. En alle gradaties die daartussen zitten.

Maar wellicht is dat regio- of landbepaald.

V_Max_cowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:39

OK, zonder vetgemaakte tekst dus, ik had niet in de gaten dat dat storend werkte, sorry daarvoor.
Wat het ongelijk hebben betreft, zoals reeds gezegd, elk zijn mening.
Moest iedereen dezelfde mening hebben zou het trouwens een saaie boel worden.
De kaart "regio of land" trekken lijkt me vergezocht, ik denk dat er in elke regio of land wel absolute beulen zitten, maar ik merk wel dat hun aantal afneemt. Gelukkig maar

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:00

V_Max_cowboy schreef:
Ik zie vrij vaak klassiek geschoolde ruiters met hun zweep hier of daar een tik uitdelen

Helemaal waar

Citaat:
DAT heb ik bij WN nog nooit gezien gelukkig!

Nee, omdat zwepen in de wedstrijd verboden zijn. Maar de oplossing: De reins en de sporen!
Als je dat ook nog nooit gezien hebt, ben je OF maar weinig in de westernwereld geweest, OF op de enige goede WN plek in heel Nederland

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:04

Daar zijn we het wel eens: dat het aantal afneemt. Maar ze zijn er nog steeds. Bij western idd met zeer scherpe sporen, hobbles, drawreins. Bij dressuur met zweepje, zeer scherpe sporen en slofteugel en bij natural horsemanship met knallende 4e fase leadropes (heb ik ook gezien) en join uppen tot het paard erbij neervalt.

Gelukkig zijn er ook veel nette ruiters.

V_Max_cowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:27

[/quote]
Nee, omdat zwepen in de wedstrijd verboden zijn. Maar de oplossing: De reins en de sporen!
Als je dat ook nog nooit gezien hebt, ben je OF maar weinig in de westernwereld geweest, OF op de enige goede WN plek in heel Nederland [/quote]

Aangezien ik in België woon kom ik niet zo vaak op WN plekken in Nederland. Ik heb in België ook al wel personen gezien die hun paard met reins en sporen ergens over of door willen dwingen, dat kan ik niet ontkennen.

Ik wil ook niet de indruk wekken dat ik een Natural Horsemanship-aanhanger ben of zo hoor. Ik ben zeker voorstander om een paard zonder dwang te behandelen, maar je moet vanzelfsprekend degene blijven die de leiding heeft. Ook daar zie je voorbeelden genoeg van, van mensen die door een paard gewoon als lager in de rangorde beschouwd worden en gewoon over zich heen laten lopen.

Zoals bij alles zal de gulden middenweg wel weer ideaal zijn, maar die is soms moeilijk te bewandelen lijkt me.

In de ranch waar ik les volg is er overigens een soort van hype ontstaan van carrotsticks en rondzwaaiende zweepjes die ik minder en minder aangenaam begin te vinden vanwege het storende effect tijdens onze training, maar dat is iets wat daar moet aangekaart worden natuurlijk.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:53

V_Max_cowboy schreef:
Zoals bij alles zal de gulden middenweg wel weer ideaal zijn, maar die is soms moeilijk te bewandelen lijkt me.

Zekers

Citaat:
In de ranch waar ik les volg is er overigens een soort van hype ontstaan van carrotsticks en rondzwaaiende zweepjes die ik minder en minder aangenaam begin te vinden vanwege het storende effect tijdens onze training, maar dat is iets wat daar moet aangekaart worden natuurlijk.

carrotsticks

Dat is toch gewoon een zweepje of niet dan

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:54

Dat is zo'n oranje parelli-ding dat vooral voor grondwerk gebruikt wordt met een line eraan en te paard om zonder hoofdstel/halster te kunnen rijden.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:56

Anya schreef:
Dzonder hoofdstel/halster te kunnen rijden.

Dat kan ik al

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:38

Geen carotstick nodig dan

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:29

Ik denk dat ik het dan juist niet meer kan

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:40

Ik zal em een keer voor je meebrengen. Kun je proberen. Ooit zo'n ding gekocht en geconstateerd dat het zonder makkelijker is dan mét. Carotstick onder in kast verdwenen sindsdien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:33

V_Max_cowboy schreef:
Even gewoon weer helemaal terug naar de vraag van het topic zelf:

Gewoon even mijn persoonlijke mening ventileren dus.
Je kan, zoals reeds meermaals door velen gezegd, gewoon met gelijk welk paard western gaan rijden. Dat is helemaal niet ras of zelfs pannekoek-gebonden .
Te veel mensen die ik nog spreek, hoor, lees, zie.... denken (geheel onterecht) dat je gewoon een westernzadel op je paard legt en je dàn een westernruiter bent. Yeah Right!!
Of je dus recreatief wil gaan rijden, of hier en daar een wedstrijd mee wil pikken, maakt niet uit. Wat WEL uitmaakt is dat jij en je paard jullie er goed bij voelen en er voldoende ruimte is om te leren en vooral lol te hebben samen!!

Achja; Het is niet per defenitie zo dat alle klassieke ruiters zo zijn natuurlijk, maar het merendeel bevalt me sowieso niet. Ik vond gewoon de sfeer op de manege veel gezelliger, het hele 'plaatje' trekt mij veel meer. Iedereen reageert hier hartstikke leuk op het feit dat ik dit wil doen met mijn Fries, terwijl dit ras niet het eerste en beste westernpaard is. Bij dressuur met een Fries zijn er áltijd weer eindeloze discussies en blabla waar ze allemaal voorstander zijn van de KWPN'ers, Hannoveranen etc. Tuurlijk heb je vaak uitblinkers ertussen, maar dat kan je dan ook nog normaal brengen. Daar doen de klassieke ruiters nog wel eens moeilijk over
Qua rijden en het beruchte zweepje bij de dressuurruiters, tja.. zo kan je ook beginnen over de sporen bij westernruiters. Toch valt mij wel op dat de westernruiters én hun paarden en, zover ik ze bezig heb gezien, veel relaxter en vertrouwder is, ipv dat gezaag om je paard maar in de krul te krijgen en weet ik veel wat. Wat nogmaals niet geldt voor het hele clubje..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 08:26

wat ontzettend leuk dat je dit met je fries wil gaan doen.Ik zelf wil ook met mijn kruising andalusier fries western gaan rijden.Hij is nog jong pas 3 en moet nog beleerd worden.Ik les nu zelf 1 x in de week western, vond ik zelf eigenlijk perfect uitkomen, kan ik zelf in ieder geval goed oefenen en de basis ( proberen) te leren, want het is moeilijker als ik dacht maar heerlijk om te doen.Moet wel veel afleren hoor als je altijd dressuur hebt gereden.Ook mijn x tinker is nu twee wil ik western laten beleren als hij de leeftijd heeft.Ik heb mijn paarden puur recreatief en het maakt me niet uit of ze er goed in zullen zijn of niet,als we er samen maar veel plezier aan beleven.ben zeer benieuwd hoe je gaat beginnen,hou ons op de hoogte

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:46

Leuk !
Mijn Fries is nét Engels ingereden en dan alleen de basis. Ze heeft het alleen maar saai gevonden daar haha. Ze wordt nu keuringsklaar gemaakt, dus het proeflessen duurt nog een week of 3 gok ik. Op één of andere manier denk ik dat ze het echt goed gaat doen, ik vind het toch wat 'vrijer' rijden. Ik houd jullie op de hoogte!

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:01

Ik rijd ook op een tinker western...!
En het gaat nu heel goed!
Dus ga gewoon met je Fries western rijden
Wij kochten Boyd(onze tinker)ook engels gereden en nu rijden we ook western!Wij waren ook helemaal groen en Boyd ook en als je ziet waar we nu zijn zijn we tog een stuk opgeschoten zeg!