[WN] heel erg groot dillema

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:52

Dit zijn altijd vreselijk moeilijke situaties. En wat je ermee doet is afhankelijk van hoe jij erin zit, wat jij voelt en hoever jij denkt dat je wilt gaan. Niet wat anderen vinden.

Als voorbeeld mijn eigen situatie.

Een jaar of wat geleden kocht ik een paard. Mijn B'elanna dus. Stikeigenwijs, moederloos veulen, niet meewerkend, driftig. Zolang we bospony deden was er niets aan de hand, maar als het op werken aankwam haalde ze de raarste streken uit. B'elanna is een Amor-merrie en die staan niet bekend om hun meegaande karakter. Slimme rotzakken was de term die ik hoorde. In die tijd reed ik nog dressuur en ik heb een paar zeer dure dressuurinstructrices versleten om me te helpen Lan aan het lopen te krijgen. Het werd eigenlijk alleen maar erger. Ze ging steigeren en bokken en heel hard wegrennen, liet zich op de grond vallen als het haar niet beviel (en op zo'n groot paard is de grond heel ver weg);

Ooit zei een jurylid tegen mij dat Lan een mooi paard was, maar dat het Amorkarakter uit haar ogen scheen. Hij zei ook dat dit soort paarden heel moeilijk waren. Maar als ze besloten te lopen voor iemand, dan lopen ze alleen voor jou.

Eigenlijk had ik het een beetje opgegeven en Lan tot bospony gebombardeerd tot ik hulp kreeg van een westernruiter die mij les ging geven. En Lan reageerde heel erg goed op die aanwijzingen. En inmiddels loopt ze. En inderdaad (vrijwel) alleen voor mij. Het is nog niet altijd een makkelijk paard. Er zijn dagen dat ik niet ga trainen omdat één blik op mijn paard duidelijk maakt dat vandaag een dag om te 'vechten' is. En dat wil je niet met 600 kg als je het kunt voorkomen. Maar die dagen worden steeds minder. Vroeger 2x per week, nu 1x per maand of zo. Lan is nu 10 en begint steeds beter te lopen, steeds beter aan de hulpen te staan en we worden steeds meer een team.

Je hebt alleen wel lange adem nodig én instructie die jou én je paard snapt.

Het is de vraag of je die weg wilt gaan. Ik heb het indertijd wel gedaan en er geen spijt van gehad. Opvallend is ook dat je went aan dit soort karakter. Ik vind andere paarden nu al gauw saai bijvoorbeeld. Maar ik kan me ook voorstellen dat je die weg niet wilt gaan. Het is wel een lange weg en er zijn dagen geweest dat ik Lan met liefde zou willen verwerken tot rookvlees bij de C1000. Desondanks ben ik zeer gek met mijn 'mormel'.

Hoe dan ook, hoop dat je er wat aan hebt, succes met je besluit.

HCRanch

Re: heel erg groot dillema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 14:29

Nou ben gister bij hem geweest.

kan er kort en bondig over zijn: de enigste reden om hem te verkopen is omdat ik te weinig ervaring heb en klunzig rij!

Zo hehe dat is eruit.

Ik heb eerst even een "gesprekje" met hem gehad, en we waren er weer, helemaal samen heerlijk. Ik heb zo'n band met dit paard dat heb je niet zomaar.

Daarna ging ik rijden. En ja hij is niet makkelijk elke fout straft hij genadeloos af en als hij je vinger heeft pakt ie je arm.
Bij een niet genoeg ervaren iemand (zoals ik) kan dat een probleem worden dat zal ik zeker niet ontkennen en in een hoop mensen hun ogen zal het dan ook dom zijn om verder te gaan.

Nu weer ik ook hoe het niet moet (die les heb ik al van moeders gehad) maar ook niet altijd hoe het wel moet en beide zullen we water bij de wijn moeten doen.

Ik moet erop vertrouwen dat hij mij ook die voordeel van de twijfel gaat geven en we zullen er hard aan moeten werken.

ben met mijn merrie ook zo positief geweest en dat ging gewoon niet meer. Maar ik ga het toch weer een keer proberen. Dit is niet zijn moeder, hij lijkt er wel veel op maar het is een ander individu en hij verdient ook een kans en ik ook vind ik.

het zal een lange en toch moeizame weg worden en ik zal zoveel mogelijk lessen nemen als ik maar kan.

bedankt voor jullie medeleven en tot over een paar jaar in de ring

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:04

Haha, go for it!
Joh, er gaan vast geen doden vallen, volgens mij is het juist de kunst om je er niet te druk om te maken als het niet gaat zoals jij wil.
Nee heb je, ja kún je krijgen!
Als je met die instelling nu eens probeerd je paardje te rijden, kun je niet zo snel teleurgesteld worden.
Veel succes!

Monnik

Re: heel erg groot dillema

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:08

Hartstikke goed!!! Ik ben blij dat je jullie samen die kans nog geeft! Ik weet als geen ander hoe belangrijk dit paard voor je is, dus inderdaad GO FOR IT GIRL!!!

En met lessen kom je ver hoor en leer je vanzelf hoe het wel moet en hoe je ervaren wordt!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:11

Super dat je het probeert.
En het voordeel is: je leert vanzelf beter rijden. Moet wel op zulke paarden