[WN] Vreemde draf..???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:57

800 is een prijs die ik idd meer herken... vrij normale prijs als je ze rondom in de foto's hebt. Verschil zou idd in nationaliteit kunnen liggen, dat weet ik niet.. maar da's wel wat het hier zo'n beetje kost.

JoyRider

Re: Vreemde draf..???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:26

Sja, er is al genoeg over gezegd: 2 jaar en 3 maanden en 1 maand onder het zadel

Helaas voor jou zullen weinig mensen op bokt nu heel enthousiast reageren op je paardje

Voor wat betreft je vraag: HEEEEEEEL goed laten keuren, kopen en lekker op de wei zetten

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:16

[quote="JoyRider
Voor wat betreft je vraag: HEEEEEEEL goed laten keuren, kopen en lekker op de wei zetten [/quote]

Helemaal mee eens!

_Moonwalker_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 20:36

Keuren wordt er idd sowiso gedaan...Heb nu wel op marktplaats leuke quarter jaarling hengstjes zien staan..Daar kan dan toch weinig mis mee zijn?En ze zijn volgens mij bijna allemaal van particulieren...
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte!!!
En nog eens bedankt voor de reacties..Waarschijnlijk heeft dit me een hoop kosten bespaard

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:54

De gangen zijn inderhand het belangrijkste van het paard vind ik. Toen ik Sietske heb gekocht heb ik niet eerst met haar geknuffeld enzo maar haar eerst laten draven, stappen en galloperen. Haar gangen waren het meest geschikt voor mij. (ik moet vlakke gangen hebben voor mijn rug) Daarna ben ik pas naar uiterlijk en karakter gaan kijken. Een paardje moet gezond zijn!

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 23:02

Afspraak maken over ontbindende factoren, bij een eventuele koop.
Keuren op de foto&klinisch,niet goed keuringskosten voor de verkoper,wel goed ,samen delen.Dit als je hem perse wil hebben, en dan nog zeker een jaar de wei op ,en opnieuw beleren.Dan kan er toch weinig mis dacht ik...

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:39

eerst en vooral : altijd bij eender welke aankoop van een paard dat gereden gaat worden altijd laten keuren !!!!

binnen heel wat reining bloedlijnen vinden we "poor movers" oftewel slechte bewegers. dat is één van de redenen waarom ik geen fan ben van de meeste reiningbloedlijnen en cuttingbloedlijnen prefereer. slechte gangen, met name in bv een trage cirkel, wordt door de meest (NRHA) jurys toch meegenomen in de maneuverscore.

als ik hoor dat de moeder deze slechte beweging doorgeeft dan zou ik daar verder niks achter zoeken, zeker niet in de zogenaamde "politiek correcte te vroeg aangereden bokkers verontwaardigingssyndroom".
indien een paard door proffessionals aangereden is op z'n 2 zie ik geen enkel probleem, soms zelfs integendeel.

dat de prijs laag is kan heel wat oorzaken hebben, bevoorbeeld dat dit paard niet gewild is door anderen vanwege z'n slechte gangen, of dat de (vorige) eigenaar om geld verlegen zit.

dus, weliswaar omwille van andere redenen dan tot nu toe aangehaald, ik zou dit paard niet kopen.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:03

Dat is dus wat ik bedoelde in een eerder topic met hoe oud is hij net twee of bijna drie! Ik vind dit erg jong om al te beginnen met rijden. Of eigenlijk gewoon veel te jong. Dat wil zeggen dat ze met twee jaar en twee maanden al begonnen zijn!
Nou is hij pas een maand onder het zadel dus ik denk niet dat er veel zal zijn gebeurd dus wat ik zou doen is: 1. laten keuren (rontgenologisch) 2. de arts laten bepalen wat er met dat drafje aan de gang is 3. als alles gezond is en dit je droompaard is kopen en minstens een half jaar tot een jaar op de wei zetten.

Misschien dat dat gekke drafje veroorzaakt wordt omdat die paardje nog niet is uitgegroeid en nog niet in balans is. Ze zoeken dan contstant hun evenwicht. Maar een arts kan er vast meer over zeggen.

Tot slot, ook een jong paard waar nog niets mee is gebeurd kan been gebreken hebben zoals hko, dus altijd laten onderzoeken, ook die van marktplaats. Kanttekening is wel, dat als fotos een halfjaar oud zijn ze niets meer zeggen.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:13

Dofuz: Echt even heel offtopic hoor, maar te jong inrijden is toch te jong inrijden: of het nu een prof is of een amateur? Als ik een 10 jaar oud kind door onze beste, dus meest professionele medewerker, laat inwerken blijft het kinderarbeid?

TS: Kennis van mij heeft pas een jong paard gekocht en die blijkt bij foto's na de aankoop toch niet goed te zijn. Dus doe jezelf en lol en laat altijd foto's maken: voorkomt een hoop gedoe en verdriet naderhand...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:41

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:45

de gustibus et coloribus non est disputandum

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:07

dofuzz sorry, maar harrie potter is van na mij tijd!

dit kan ik niet ontcijferen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:08

spatter schreef:
dofuzz sorry, maar harrie potter is van na mij tijd!

dit kan ik niet ontcijferen

ik denk dat latijn van vóór jouw tijd is....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:13

latijn wel, maar harrie potter niet

en van beide heb ik niet veel mee gekregen

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:18

Smaak en kleur valt niet te betwisten....

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:09

bingo

_Moonwalker_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 13:16

@ Dofuzz: dank voor de intresante uitleg.Maar toch niet elke quarter met reining of cutting bloedlijn is daarom slecht?

Persoonlijk vind ik 2 jaar ook heel jong, maar als hij er niets aan overhoud (fysiek of lichamelijk dan) kan het toch ook een prima paardje worden?Maar daar hebben we al genoeg over geleuterd zeker?
Ik ga strakjes hier bij ons in de buurt zien naar ook een quarter hengstje van 4jaar.(moet ik daarom heel nederland afrijden )Toen ik de eigenaar vroeg of ie er al veel mee had gereden en wat ie kon zei ie: van goh..hij kan stap,drafje en galopje goed en begint rustig een sliding te maken maar ze zijn nog jong hé vond ik ff wel fijn te horen!!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:43

@moonwalker

ik zeg ook niet dat elke quarter van "reining bloedlijnen" slecht is. ik stel alleen vast dat binnen die genoemde bloedlijnen er relatief veel tot zeer veel slechte bewegers zitten en dat ik gangen belangrijk vind. als het slechte paarden zouden zijn , dan zouden ze niet zo goed presteren in de showpen.

voor wat betreft "cutting bloedlijnen" gaf ik al aan dat ik daar een grote fan van ben.

als ik ga shoppen voor een 2-jarige hoeft die voor mij nog niet te kunnen spinnen of sliden. wel mag daar al een goeie basis opzitten en hij mag best al een beetje broke zijn. (dat bedoelde ik dus eerder dat professionals met die 2-jarigen in dat 2yearold jaar een basis aanleren en ervoor zorgen dat het paard broke word zonder er druk op te zetten. gecombineerd met groundwork hoef je daarvoor zeker geen 5-maal per week een uur voor te rijden. bij voorkeur zelfs niet.

als ik mijn kinderen naar school stuur om zich in hun jeugd voor te bereiden op hun latere leven en werk dan doe ik dus aan kinderarbeid?? die bewering lijkt me dus je reinste bullshit.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:03

Ik vergelijk grondwerk met naar school gaan en rijden toch echt met werk: maar ieder moet doen wat ie niet laten kan..

TS: Fijn dat er dicht bij huis misschien een leuk paardje staat!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:10

dofuzz schreef:
als ik mijn kinderen naar school stuur om zich in hun jeugd voor te bereiden op hun latere leven en werk dan doe ik dus aan kinderarbeid?? die bewering lijkt me dus je reinste bullshit.

Maar je stuurt je 5 jarige kind ook niet direct naar groep 8... kan de juf of meester nóg zo lief zijn en nóg zo weinig druk op je kind zetten.. je kind zal het hoe dan ook niet aan kunnen en alleen daardoor al psygische druk ervaren. Hóe lief de juf ook voor hem of haar is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:15

dofuzz schreef:
als ik ga shoppen voor een 2-jarige hoeft die voor mij nog niet te kunnen spinnen of sliden. wel mag daar al een goeie basis opzitten en hij mag best al een beetje broke zijn. (dat bedoelde ik dus eerder dat professionals met die 2-jarigen in dat 2yearold jaar een basis aanleren en ervoor zorgen dat het paard broke word zonder er druk op te zetten. gecombineerd met groundwork hoef je daarvoor zeker geen 5-maal per week een uur voor te rijden. bij voorkeur zelfs niet.

Oooh leuk, weer zo'n discussie

Wat een onzin zeg, ALS ik al geinteresseerd zou zijn in een paard wat jong ingereden is, dan al HELEMAAL niet door een pro.... maar door een liefhebber
Voor een pro gaat t meestal om t principe dat time money is, dus snel snel snel en hup in de handel of op show...

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:22

Pro snel geld maken.................

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:28

en what about the fact dat merendeel van de paarden die door een pro gereden worden, niet van die pro zijn??? Wie wil er dan snel geld maken?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:30

Dan kan de pro altijd nog zeggen dat ie daar niet aan meewerkt .. maar ja, dan snijdt ie zichzelf in de vingers, of niet?

Ja snel geld maken... showen, doorverkopen whatever...
Is het een rare opmerking dat een pro geld wil verdienen? Daarom zijn ze toch 'pro' ? lijkt me een ongezonde zaak als ze niks verdienen

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:33

Je kan ook pro zijn in je manier met paarden omgaan.
M.i. begin je dan niet met 2 jaar met inrijden. Daar zul je inderdaad klanten aan verliezen maar een goede reputatie levert op de lange duur toch ook heel wat op. Het is maar waar je voor kiest.