[WN] Verschil tussen wél en geen neusriem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:47

rudi schreef:
waarom meteen zo'n reactie trouwens?
Wat voor reactie? Dat van die onvriendelijke ruiterhand was niet persoonlijk bedoeld hoor!

Ik stuur Loetjuh geen pb; die kan beter een bijdrage doen in dit topic als hij/zij daar behoefte aan mocht hebben.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:50

@Francis: in jouw geval zou ik waarschijnlijk wel een neusriem gaan gebruiken

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:58

I rest my case... neusriem dus niet altijd 'verdoezelmiddel'

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:01

Francis schreef:
I rest my case... neusriem dus niet altijd 'verdoezelmiddel'

Nee, maar een groot deel van de mensen die standaard met neusriem rijdt, heeft geen idee waar zo'n ding nou werkelijk voor dient....

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:06

En geldt dat niet voor bijna alles? Zie toch érg vaak mensen met allerlij hulpteugels rijden 'omdat de trainer dat ook doet'... of andere dingen doen omdat het zo 'hoort' of 'altijd al zo gedaan wordt'... Jammer is dat (voor hun paarden)..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:39

Daar ben ik het volkomen mee eens Francis!
Ik heb (net als rudi) ook ooit gehoord van iemand dat een bit zonder neusriem scherper is. Ik vind het bull, het ligt aan je eigen hand hoe scherp een bit wel of niet is. Maar volgens mij is het wel zo dat het bit minder goed op de plaats word gehouden (of eigenlijk losser ligt) wanneer men zonder neusriem rijd. Daarom beweegt het dus meer in de mond en kan het evt scherper inwerken, maar dat ligt geheel aan je eigen hand. Over het algemeen word er naar een neusriem of sperriem gegrepen wanneer een paard zijn mond te snel opendoet, maar ipv meteen allerlei riempjes te gaan kopen kan je er beter voor zorgen dat het probleem opgelost word ipv het weg te werken.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:17

Neusriem levert (mits goed aan gebracht ook druk op de neus. Niet dichtgesnoerd maar gewoon aanliggend. Voordeel van een neusriem vind ik dat het een goede overgang is van halster naar hoofstel met bit. Een jong dier kun je zo met druk op de neus ook leren om "de hand te volgen". Zo doe ik het i.i.g. wel bij Wiz. Hij was aan gewend aan druk op de neus. Daarna kwam er pas een bitje bij. En dus deed hij daar niet ingewikkeld over.

Verder heb ik als engelse muts altijd met een neusriem gereden (is verplicht bij engels) en ook nog eens met een mexicaanse neusriem. Dit omdat Lans neusbot gebroken is geweest, dus een gewone neusriem niet kon in die tijd. Hoewel zo'n riem hard inwerkt bij ver opensperren van mond, treedt een mexicaanse neusriem dus weer niet in werking bij gewoon kauwen op het bit of dat soort dingen. Uiteindelijk vond ik dus dat ze er meer ruimte mee had.

Ik ben niet tegen neusriemen. Ik ben wel tegen insnoer neusriemen.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:16

Ik rijd thuis nooit met een neusriem. Op wedstrijden wel omdat het helaas moet. Ik vind het een ideaal controlemiddel maar oke, voor sommigen misschien te confronterend

@francis, nee, ook dan gebruik ik geen neusriem. Mijn jonge ding zal binnenkort ook eens een bitje inkrijgen en ze mag van mij alles doen om eraan te wennen. Meteen insnoeren is dan niet echt mijn ding.

Henla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:02

Francis schreef:
Maar wat als je géén neusriem gebruikt op je nog groene paardje (bit ook nog maar een paar keer in gehad) en die doet niks als mond open, hárd kauwen, met tong werken enz. (en je weet zeker dat je een zacht bit hebt) terwijl je niet aan de teugels komt.. sterker, je rijdt met een flinke boog in de teugel, paardje reageert al op neckrein. Doe je dan wél een neusriem om, om dat gedrag 'af te leren' zeg maar... of doe je géén neusriem om, omdat ze d'r uit zich zelf wel aan went...

Mijn appaloosa had hier ook last van en maakte zich dan heel sterk (en wist dit ook van zichzelf). Hem heb ik een paar keer met neusriem en sperriempje gereden. Gewoon om te leren zijn mond dicht te houden. Heb hem 4 keer gebruikt en het kwartje was gevallen. In jou geval zou ik dus een paar keer een neusriem gebruiken....

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:14

Ik rij op een paard die altijd met zijn tong zit te spelen en te kauwen als hij de bit in heeft. Er is een tijdje een neusriem omgedaan maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet echt veel verschil merkte.

ik_jolanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 13:06

JoyRider schreef:
ik_jolanda schreef:
Met een neusriem kan het paard zijn mond minder goed open doen als verzet tegen de teugel. Daardoor heb je meer controle.

Echt absoluut niet persoonlijk bedoeld hoor, maar ik zou me afvragen waarom mijn paard zich verzet tegen de teugel als dit de reden is dat je een sperriempje gebruikt

Ik heb zelf in het verleden allerlei hulpmiddelen gebruikt om mijn paard te laten doen wat ik wilde: zonder resultaat. Nu ben ik bij de basis begonnen en probeer ik mijn paard te begrijpen en doet ze alles zonder hulpmiddelen..

Waarom denk je dat ik een sperriempje gebruik? Ik vertel alleen waar het volgens mij voor dient, niet dat ik het zelf gebruik. Ik rij trouwens western, dus zonder neusriem.

ik_jolanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 13:10

Pouskintje schreef:
ik_jolanda schreef:
Met een neusriem kan het paard zijn mond minder goed open doen als verzet tegen de teugel. Daardoor heb je meer controle.

Waarom als verzet tegen de teugels? Als een paard zich verzet tegen de teugel dan moet er waarschijnlijk iets met de ruiter z'n handen niet inorde zijn.

Kan. Of het paard heeft geleerd dat hij op die manier kan protesteren als hij geen zin heeft.
Ik zeg btw niet dat iedereen die met neusriem rijdt dat doet om verzet tegen te gaan, begrijp me niet verkeerd. Maar het KAN een reden zijn.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 19:20

cornelie schreef:
@francis, nee, ook dan gebruik ik geen neusriem. Mijn jonge ding zal binnenkort ook eens een bitje inkrijgen en ze mag van mij alles doen om eraan te wennen. Meteen insnoeren is dan niet echt mijn ding.

Dot heeft al wel vaker een bit ingehad hoor. Al vaker mee gelongeerd en dus met rijden ook nog geen neusriem gehad. Ik zou idd ook niet direct met een neusriem beginnen (insnoeren al helemaal niet, doe een neusriem altijd met iets speling om.. ze mogen van mij best wát doen).
Voorlopig krijgt ze ook nog de tijd om te wennen, maar mocht ze het blijven doen ga ik toch wel een tijdje met neusriem rijden...

mirgino

Re: Verschil tussen wél en geen neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:45

bij mijn draver had ik wel een neusriem[zie 1ste foto profiel] omdat hij altijd zijn opende als je aan de teugels kwam.
ook zonder geprobeerd in de bak ,maar helaas hij was zo goed als stuurloos

bij mijn appie de 1 ste dagen buiten alles om en op gehad,maar na een paar dagen geen martingaal en neusriem meer.
ze houd haar mond mooi gesloten.

als ze dressuur rijd heeft ze wel een neusriem,omdat dat aan het hoofdstel zit maar ik rij western met haar en lekker zonder en met lang teugeltje

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 21:57

Hartstikke bedankt voor alle reakties, goed om te lezen.

Aangezien ons oudste dochtertje nog maar 'n stuk of 8 lessen heeft gehad, en de pony nog maar 5 jr is en daarom ws. nog een redelijk zachte mond heeft, dacht ik 't volgende te doen:

Ik probeer 'n hoofdstel te pakken te krijgen met een lage neusriem (zijn er volgens mij niet zoveel meer...), en maak de teugels vast aan de neusriem.
Ze rijdt ófwel in de wei, óf wel op buitenrit maar dan loop ik ernaast met een halstertouw (dat ik dan weer wel aan het bit vastmaak).

Ik denk dat 't zo 't meest aangenaam is voor iedereen.

Groetjes,
Baal

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:36

Francis schreef:
Voorlopig krijgt ze ook nog de tijd om te wennen, maar mocht ze het blijven doen ga ik toch wel een tijdje met neusriem rijden...

Je kunt het ook nog op een positieve manier oplossen ipv een negatieve (neusriem). Door direkt het bit eruit te nemen zodra ze stopt met klooien. Dus dat ze beloond wordt als ze het juiste gedrag laat zien ipv dat ze gestraft wordt als ze het verkeerde gedrag laat zien, en dan dat uitbouwen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:13

Francis; mijn paard heeft ook een periode gehad dat hij liep te klooien met zijn bit. Ook als het gewoon los in de mond lag. Ik rijd hem soms met neusriem, niet te strak en dat heeft geholpen. Hij is nu rustiger met zijn mond, maar loop er soms nog mee te rommelen.
Aard van het beestje, misschien. Maar het wordt uitendelijk minder. Mag ook wel, hij is al 9 , maar het is dan ook een Arabier .

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:59

Neusriem dient dus om het paard zijn kaken op elkaar te houden (wat deze ook zal doen zonder neusriem als hij het bit gewoon accepteerd)

Als het paard zijn kaken opelkaar houd ligt het bit vanzelf stabiel, en trek je het ook niet door de mond (of je zit in een paniek reactie, maar dan heb je niet meer of minder controle met of zonder neusriem).

Dat een paard zijn bit niet accepteerd ligt lang niet altijd aan de ruiter hand, het kan ook aan het bit liggen of het is een geestelijk probleem, of misschien heeft het paard wel een slecht/raar gebit waardoor het zeer doet o.i.d.

Mijn paard verzet zich hevig tegen een neuriem. Als ik een neusriem om doe is zij alleen maar bezig kracht op de riem te zetten, en dus haar mond zover als mogelijk open te doen. Er is dan dus ook geen land mee te bezeilen. Neusriem eraf, probleem weg. Paard heeft mond dicht en neemt het bit aan (het ene bit stukken beter als de andere) tenzij ik hard inwerk omdat ze er vandoor probeerd te gaan o.i.d.

Baal, ik heb eventueel nog wel een lage neusriem liggen in pony maat, van een oud bruin engels hoofdstel. Teugels aan de neusriem kan goed werken, maar ik ben altijd bang dat ze daardoor een heel strenge ruiterhand ontwikkelen, omdat ze op de neusriem toch minder direct reageren -> ruiter gaat harder trekken -> als ze dan wel op het bit overgaan werken ze veel te hard in..

Ik zou zelf gaan voor een hoofdstel zonder neusriem (of halsterhoofdstelletje zodat je hem makkelijk vast kan houden?) en dan gewoon vertellen, als pony zijn mond open doet trek je te hard.. Zo deed ik het bij onze pony lesjes wel altijd, werkte goed.