[WN] De Bit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 09:07

Ik heb geen abbo op de Bit, maar baal eigenlijk ook wel een beetje van het feit dat ze dat stukje hebben geplaatst. Westernsport staat al niet aangemerkt als de meest diervriendelijke sport, en hierdoor worden wij ook niet bepaald aangeprezen. In de dressuur gebeuren dit soort dingen ook vaak genoeg, ik vraag me af waarom ze dat over de western schrijven. Misschien zit daar toch iemand in de redactie die het niet helemaal eens is met onze stijl van rijden... Verward

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 09:27

Denk dat we in onze frustraties even de essentie van het verhaal hier uit het oog verliezen.
Het artikel ging over de geknutselde onnatuurlijke gangen van de pleasure. Dat die niet meer gereden worden zoals bedoeld in het heilige rulebook bedoeld.
Als voorbeeld haalt hij wat dingen erbij die in Amerika gebeuren, die hebben totaal niet te maken met wat er hier in NL gebeurd.
En wat daar soms gebeurd, tsja hij zegt het, ik kan het niet weten ben er nooit geweest. Als het zou gebeuren is het verschrikkelijk. en ook hier in Nl worden paard op leeftijden uitgebracht dat ik denk van, tsja........

Maar ben wel met hem eens dat de gangen van de pleasure weer terug moeten naar de roots waarvoor ze bedoeld zijn. Het plezier en confortabel rijden van de cowboy op/met zijn paard.

Viv

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 09:32

Ben toch wel benieuwd naar het artikel, zal het eens opzoeken...
Dat er geknutseld wordt om paarden op een bepaalde manier te laten lopen, is bekend. Maar wat ik inderdaad ook niet begrijp is dat dat hier in nederland ook moet..??? Voor wat ik aan wedstrijden zie, gaat het niveau in ieder geval niet omhoog... *oeps Knipoog * Dus kunnen ze het net zo goed niet doen.

Wat overigens wel grappig (nou ja, grappig???) is, is dat het nu eens om de pleasure gaat, en niet om de Reining (wat al jaaren een onderwerp van discussie is in Nederland). Ik weet zeer weinig van nederlandse pleasure ruiters, maar toch jammer dat ook daar zich blijkbaar dingen voordoen die gewoon niet kunnen..

Zelf rij ik nog maar zelden, want die westernsport van tegenwoordig is helemaal mijn ding niet meer, ik vind het vreselijk als ik zie wat er gebeurt met die arme beestjes...jammer hoor! En het ergste is, dat het blijkbaar door de meerderheid van de mensen als normaal beschouwd wordt. Zou dat ook een verharding van de maatschappij zijn?

Hm, volgens mij dwaal ik een beetje af.... Schijnheilig

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 09:38

chrico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 10:24

Ojee daar kom ik, ik heb het artikel nu denk ik een keer of 6 gelezen. En ik kan alleen maar zeggen dat het binnen de westernsport goed is dat zo een artikel eens geplaatst word. Alleen kijkend naar de westernsport, dus de tak die je beoefend, en niet naar andere (dressuur en springen enz. waar ook een hoopnarigheid in gebeurd), ben ik het in grote lijnen gewoon met de schrijver eens. Ook ik heb paarden gezien (in nederland) die zo langzaam gingen dat ze niet eens voor hobbelpaard door konden gaan en bijna struikelde over hun eigen benen (en nog eerste werden ook). Ook ik ken verhalen en voorbeelden van mensen die op hun twee jarige net zoveel doen als ik met mijn 6 jarige.
Ook in Nederland gebeurd het dat de ruiters rijden zoals de jury dat wil en niet zoals de ruiter dat zelf wil. Ook ik ken mensen die denken dat het paard beter loopt op een vlijmscherp bit die dan tijdens de wedstrijd uitgaat. De voorbeelden vanuit Amerika zijn hier ook te zien en daar moeten wij onze ogen niet voor sluiten. Hoevaak zie je niet op wedstrijden dat de paarden continu in de mond gezeten word of aan een strakke teugel lopen, oren onder de loodlijn strak naar achter, paarden die gewoon als zij 6 zijn geen fut meer hebben en helemaal sjaggie door een bak heenlopen, dat er geen leven inzit zodra het zadel erop gaat. Wees reeel enkijk om je heen. Tegenwoordig ga ik vaak naar beginnerswedstrijden en ik moet zeggen dat ik dat vaak een verademing vind om te zien. De lol die zowel de ruiter als het paard hebben in de sport, ja dat zie ik graag. Iemand die 600 keer vraagt hoe moet dit hoe moet dat, zonder naar scherpere middelen te grijpen die de training "makkelijker" maakt, zie ik ook graag. De westernsport is in opmars, maar doe dat dan wel op de goede manier en zolang de regels door de jury met een korreltje zout genomen worden, waar zijn we dan mee bezig? Ik vond het al met al een goed en wakker stuk Schijnheilig

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 10:47

chrico schreef:
De westernsport is in opmars,

Hm, die westernsport is al 20 jaar in opmars... ik zie niet zoveel gebeuren eigenlijk. Er komen veel beginners, maar die hebben geen begeleiding, dus het niveau wordt niet echt beter... ik had 20 jaar geleden het idee dat we nu al een stuk verder zouden zijn.... Hoe komt dat toch?

Ik ben ook overtuigd dat een zachtere (lees: normale) trainingsmethode niets af hoeft te doen aan kwaliteit. Dat wordt regelmatig nog wel als excuus gebruikt "mijn paard spint niet correct, maar ik rij ook niet hard" wat een onzin... En dat is wat ik eigenlijk een beetje jammer vind...

Eens even kijken of ik nog iets on-topic kan zeggen... Oh, en nederland vergelijken met amerika is al helemaal suf, want die futurity's zijn hier gewoon niet. Dus die ruiters die dat soort methode's gebruiken, vinden dat gewoon zelf kinky, want voor de wedstrijden hoeven ze het niet te doen...toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 11:03

Natuurlijk kun je Nederland niet met Amerika vergelijken, maar veel mensen zien dat land wel als voorbeeld hoe het zou moeten. Verdrietig

En ook in Nederland geldt dat als je prestaties neer wilt/moet zetten -of je nu broodrijder bent of serieuze amateur- dat je kunt grijpen naar middelen die niet door de beugel kunnen. Maar wel middelen die prestaties als snel resultaat laten zien. Het blijft een kwestie van ethiek en principe en die worden wel vaker voor geld/roem aan de kant gezet. Huilen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 16:50

Citaat:
Westernsport staat al niet aangemerkt als de meest diervriendelijke sport

Waarom was dit een paar jaar geleden wel zo?
Ik hoorde toen niks anders dan lof over het westernrijden, het was zo diervriendelijk, vriedenlijker dan de dressuur.
Waar is het fout gegaan dat we over het algemeen negetieve verhalen horen.
Omdat we als een stom gekleede cowboy op ons paard zitten?
Door de wild west films op tv?

Of gewoon simpelweg om dat het een vrij nieuwe sport is in nederland die de laatste jaren behoorlijk aan de weg probeert te timmeren?
De engelse sport is al zo ingeburgerd dat we er bijna niet meer van staan te kijken als er zoiets dergelijks gebeurd.
Of worden de enge taferelen in de engels gereden sport supergoed in de doofpot gestopt.

Ik moet zeggen dat toen ik aan de westernsport begon er veel positiefer tegen aan keek dan op dit moment.
Niet kwalijk bedoeld ofzo maar ik had het anders verwacht.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 18:37

Sugarmiss schreef:
Natuurlijk kun je Nederland niet met Amerika vergelijken, maar veel mensen zien dat land wel als voorbeeld hoe het zou moeten. Verdrietig

En ook in Nederland geldt dat als je prestaties neer wilt/moet zetten -of je nu broodrijder bent of serieuze amateur- dat je kunt grijpen naar middelen die niet door de beugel kunnen. Maar wel middelen die prestaties als snel resultaat laten zien. Het blijft een kwestie van ethiek en principe en die worden wel vaker voor geld/roem aan de kant gezet. Huilen

Hoi,

XoNo : ben het VOLLEDIG met je eens... Knipoog

Ik heb het stuk ook gelezen, ja met Huilen Verdrietig
Maar....
Zoals Cowgirl al vraagt : "eerder was er niets dan lof over de westernsport"...
Ja... maar toen gebeurde het ook al... net zo goed ! Slapen

Wat mij een beetje tegenvalt, is dat het zo opgeblazen wordt...
Natuurlijk, het is verschrikkelijk... maar het gebeurd ! That's it ...

Net zoals in de dressuur/springsport, zoals het verhaal van een Paul Shockemolle die zijn paarden laat springen over balken met daaromheen prikkeldraad Huilen
Maar de mensen blijven wel springen met hun paarden...

Overal zie je ellende... helaasss....

Wat ik zo jammer vindt aan deze verhalen... is dat het (denk ik) meehelpt aan het ten gronde richten van de westernsport.. Frusty Huilen

Zowel de spring/dressuursport etc. is al dusdanig "ingeburgerd", dat blijven de mensen toch wel doen, ondanks dat er ook talloze verschrikkelijke dingen gebeuren...

Natuurlijk is het goed dat er gewerkt wordt aan REGELS , net zoals die in de springsport etc. ook bestaan...

Maar laten we wel wezen... als we met z'n allen, als westernruiter zijnde, gaan "afgeven" op onze eigen hobby... hoe moet het dan met iemand die bijv. wil gaan beginnen met westernrijden?
Straks worden er door die persoon "vragen" gesteld en ga je nog zeggen; 'Jaaah... in de westernsport gebeuren rare dingen hoor' Frusty

Waarschijnlijk start ik hiermee een nieuwe discussie op... en nee, ik ben niét hard... maar probeer er wel nuchter tegenaan te kijken... Scheve mond en nog steeds "nieuwe" mensen te motiveren over hoe geweldig westernrijden wel niet is ..... Kwijl Pling

Groetjes Jolanda

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 21:19

Citaat:
hoe moet het dan met iemand die bijv. wil gaan beginnen met westernrijden

Ja dat vraag ik me ook wel eens af, vaak begint het hier al.
iemand stelt een vraag, meestal is die iemand een volkomen leek op dit gebied , en die krijgt dan alle wind van voren.

Iemand die geen verstand heeft van western rijden en die vraagt hoe ie zijn paard kan leren spinnen(want western rijden is immers spinnen en stoppen daar beginnen ze al over en ik denk dus ook dat daar juist de fout ligt. Iedere ruiter weet dat je niet zomaar Grand Prix wordt maar ik heb juist het gevoel dat ze bij het westernrijden juist denken van oh gelijk beginnen met spinnen en stoppen want DAT IS WESTERNRIJDEN), krijgt gelijk zoveel commentaar dat ik er echt niet goed van wordt.
Nee er wordt niet uitgelegd hoe de basis werkt maar gelijk een grote mond dat het zo niet hoort. Maar er wordt vaak niet uitgelegd hoe het dan wel moet.
Lijkt me logisch dat iemand dan zoiets heeft van "wat een poedersuiker dat western rijden'
Er moet gewoon heel veel basis werk gedaan worden, heel veel beginners wedstrijden om andere te laten zien dat westernrijden niet zomaar iets is.
En ja op beginners wedstrijden zijn nu eenmaal mensen~en paarden die nog een hoop moeten leren. En ik vind juist dat hier ook vaak ZOOO negatief over wordt gedaan. En zou jij dan nog zin hebben om te starten.
Nou ik niet!

Citaat:
Wat ik zo jammer vindt aan deze verhalen... is dat het (denk ik) meehelpt aan het ten gronde richten van de westernsport..

dat wou ik ook zeggen in mijn vorige bericht , maar heb dat maar gelaten.
Maar ik ben het met je eens.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 22:34

Cowgirl schreef:
Iedere ruiter weet dat je niet zomaar Grand Prix wordt maar ik heb juist het gevoel dat ze bij het westernrijden juist denken van oh gelijk beginnen met spinnen en stoppen want DAT IS WESTERNRIJDEN), krijgt gelijk zoveel commentaar dat ik er echt niet goed van wordt.En ik vind juist dat hier ook vaak ZOOO negatief over wordt gedaan. En zou jij dan nog zin hebben om te starten.
Nou ik niet!

Hoi,

ben het idd met je eens !
Maar als mensen mij vertellen dat ze westernrijden wel eens hebben gezien, vraag ik dus "wát" ze hebben gezien...
En inderdaad... bijna áltijd is het de reining... en wordt erop gereageerd met : jaaah... da's echt wel mooi Kwijl

Ik snap best dat ze reining veel laten zien, spectaculair e.d. maar hierdoor "verkijken" ook een hoop mensen zich op...
het ziet er zo simpel uit... doen we ook, leuk ! Frusty
en... jaren later hebben we (vaak) te maken met aan de kant staande "beste stuurlui", die de grootste mond hebben.... Lips are sealed
Daarom vindt ik het, deels, ook ónze taak, als liefhebber v/d westernsport, deze "beginnende" of nieuwe ruiter erop te wijzen dat er bijv. meer is als reining... en dat je basis je beste fundering is (net zoals oefenen voor een B-proefje), dat er verschillende onderdelen zijn... etc. etc.

maar goed.... Dromen

enneh..... cowgirl;
ook al wordt er negatief gedaan... dat gebeurt ook overal... of je nu beginner of wat dan ook bent...
Het zou je, vindt ik, juist niét tegen moeten houden om die wedstrijd te starten!
Je moet trots zijn op datgene wat je doet met je paard, hoe je rijdt (of het nu western of dressuur is) en ook al maak je fouten, daar leer je van...
Als je van jouw manier v. rijden houdt en daarvoor staat, sta daar dan ook voor !
Ook al is het niet altijd makkelijk, ik weet het, maar nogmaals... het zijn vaak "de beste stuurlui" ....
Stap maar eens van je paard en zeg : oh? laat eens zien? Misselijk Koe *LOL*

Keep on going !!! Knipoog

groetjes

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-02 06:14

Colinda schreef:
Stap maar eens van je paard en zeg : oh? laat eens zien? Misselijk Koe *LOL*

Ho, dat gebeurt dus niet he. Moet ik wel vertrouwen in iemand hebben hoor voordat dat gebeurt en dan zal het vaak wel gezegd worden door iemand die "het wel eventjes doet" en mijn knollie de volgende dag lamlendig van de spierpijn. Heb ik wel eens gezien van iemand die les gaf en waar ik in eerste instantie in geinterresseerd was. Stapt op haar paard en begon even te laten zien wat hij allemaal kon, maar... paard kon het dus niet en schoot in de stress. Ik zou hem er zo afgetrokken hebben.

En, eigenlijk is het wel logisch dat mensen de reining als voorbeeld hebben. Kijk maar naar Anky, dat willen de dressuurders toch ook! Ze komen er alleen snel achter dat dat het einddoel is en niet het begin.
Heb trouwens van jullie wel weer geleerd wat je allemaal met een paard kan uitspoken Misselijk , wat een voorbeelden zeg. Dat van de staartzenuw moest ik eerst navragen waar dat voor was, nogmaals Misselijk

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 09:41

Ik heb ook de BIT en heb het bewuste artikel dus ook gelezen.

Ondanks het feit dat het allemaal verschrikkelijk is wat daar staat beschreven, ben ik niet geschrokken! Daar waar dieren en geld samenkomen ontstaan dit soort situaties. En hoe hoger de bedragen, hoe verder de mens zal gaan in het schaden van het belang van dieren. Of dat nou paarden, honden of konijnen zijn.

En denk niet dat dit alleen maar in USA gebeurd. Ik ben jaren terug regelmatig naar div. Nederlandse en Duitse wedstrijden geweest en ook op dat niveau kun je dingen zien, die in mijn optiek niet kunnen. En dan praat ik niet over de ruiter die (misschien nog wel terecht) zijn paard een paar flinke (maar “eerlijke”) opdonders geeft. Nee, dan praat ik over :
- Warmrij bakken, waar paarden met bloed uit hun mond uit komen.
- Meerdere pleasure ruiters die betrapt werden bij het opbinden van hun paarden, zodat deze de hele nacht met hun hoofd omhoog gebonden stonden (lopen ze de dag daarop bijna vanzelf met hun hoofd tussen hun benen) (QH EK in Aken).
- Een zeer bekende (nu geschorste) Duitse springruiter die bierdoppen omgekeerd op balken spijkerde, om zo zijn paarden te leren hun benen in te trekken.
- Omgekeerde punaises in beenbeschermers bij 2 springruiters van hoge naam (Aken 2001).
- Weken voorgaande aan wedstrijden beenbeschermers vullen met 5 Kg lood (!), zodat het paard bij de wedstrijden extra “aktie” krijgt.

En dat gebeurd ook in NL hoor. Als de hengst van “Piet van Rijn” Nederlands kampioen wordt, willen WIJ allemaal een deksprong van dat beestje. Voor Piet extra inkomsten. Niet alleen voor “Piet” overigens, want die hengst is eigendam van een BV en het doel van een BV is : juist ja: winst maken. Piet (en vennoten) moeten hier dus van leven en dus gaat het belang van de hengst verloren in het zakelijk belang. En als die hengst 3x kampioen is geweest, is het totaal niet meer van belang of ie een paar verrotte benen heeft door al die overbelasting, want hij staat “ter dekking” (dus toch een money generator). En: niet meer dekken = verkopen of in de worst.

Dat Quarter Horses (etc.) met 2 jaar worden ingereden, heeft alleen maar een financiële reden: snel naar het prijzengeld. Ik heb zelf 2 Quarters gefokt en zie met eigen ogen dat die net zo lang nodig hebben om “groot en sterk” te worden als welk ander paardenras ook. Er zijn natuurlijk snelle en trage groeiers, maar dat heeft m.i. niets met ras te maken; dat is bij mensen niets anders. Maar die Russische turnstertjes zijn op hun 25e allemaal kapot.

Jerry is nu 3 jaar en gewoon niet klaar. Daar kruip is dus maar beperkt op en ga zeker niet met hem rijden of trainen. Ik hou van mijn paarden en zal er alles aan doen om ze tot aan hun dood gezond en happy te houden. Maar ik ben maar een simpele amateur, wiens paarden alleen maar geld kosten......

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 10:39

[/quote]Ik weet niet of de auteur het met eigen ogen heeft mogen aanschouwen maar ik heb gelukkig nog nooit een ruiter met prikkeldraad zien rijden.
Oke, prikkeldraad heb ik ook niet gezien, maar wat te denken van twee hele dunne ijzer draadjes in elkaar gedraaid, Misselijk . Tot mijn schrik en verbazing hing dit in de zadelkamer van een bekende brabantse westernmanege, zag er gebruikt uit ook nog. In dezelfde manege werd een hengstenshow gegeven, paarden werden opgezadeld uit hun box getrokken, niks warmrijden, meteen vol gas en rijden maar......
Even voor de duidelijkheid, ik houd van paarden en van rijden, het is me om het even welke tak van de sport mensen beoefenen, als het maar eerlijk gebeurt.

Simonus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 12:47

Zo'n dun gedraaid trensje is net al draw-reines of scherpere spoortjes: het kunnen voor korte tijd hulpmiddelen zijn om een paardje door een bepaalde fase heen te helpen maar je moet donders goed weten hoe je die hulpmiddelen moet gebruiken. En dat is nu vaak het euvel: mensen blijven er te lang mee rijden want het gaat zo lekker, of hebben eigenlijk te harde handen of zijn te onrustig met hun benen om op correcte wijze met die hulpmiddelen om te gaan.

Maar je kunt zo'n artikel vergelijken met het omgaan van kinderen: ik ben nog opgegroeid met een klap op m'n kont als ik het bloed onder de nagels van m'n ouders haalde. Doe je dat nu dan wordt er snel met een vinger gewezen: kindermishandeling. Samen met je kind onder de douche: sexuele mishandeling. Je weet voor jezelf heel goed hoe je je eigen paard behandeld en of dat door de beugel kan of niet. Maar zo'n artikel moet geen schrikbeeld gaan vormen zodat je je paard niet meer durft aan te pakken indien dit nodig is. Maar als je hem aanpakt, doe dit met je goede verstand en niet uit kwaadheid.

En wat dat rijden betreft zonder in te rijden: hoeveel tijd krijg je op een show om in te rijden terwijl je thuis per dag 1.5 uur met een volwassen paard traint? Op een show wil je dat ie voor 2/3 minuten op z'n beste kunnen voor je showt maar je krijgt met veel mazzel een half uur om los te rijden. Sorry, maar die tijd heb ik al ruimschoots nodig voordat ik maar aan spinnen e.d. ga denken. En natuurlijk: als je slim bent boots je af en toe een show na door sneller te beginnen aan je trukendozen. Maar in NL hebben ze toch wel snel de neiging om commentaar te leveren als je paard begint te zweten en je gaat door met rijden. Ik zou me meer zorgen gaan maken als tie niet zou gaan zweten want dan klopt er inwendig iets niet met hem.

Colinda

bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:25

ja... en zo kunnen we nog wel ff doorgaan... Gaaaap

Carys : ik laat ook niet "zomaar" iemand op mijn paarden, maar als er iemand is die het "zo nodig" beter weet, mag erop... EVEN... (maar meestal haken ze dan wel af hoor Haha! )
Als ik denk of zie : dit voelt dus niet goed, gaat ie eraf, hoe dan ook !
Daar ben je zelf bij!
En als het bij deze persoon SUPER gaat, moet je ook zo eerlijk zijn te durven zeggen dat je zelf veel fouten maakt en nog veel moet leren.. Knipoog

Voor w.b. de rest wat er in Ned., duitsland etc. etc. gebeurt... hoop ik dat de organisaties/verenigingen dit gauw kunnen 'regelen', op de achtergrond komt, en dat de nare dingen dan thuis gebeuren, zodat wij het niet meer zien... Slapen (maar gebeuren doet het toch wel Verdrietig ).

En dat de westernsport ook maar gauw "ingeburgerd" mag zijn !!! *LOL*

vr.groet,

Jolanda

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 12:06

Ik weet niet goed waar deze discussie heen moet.
Er is geconstateerd dat er wantoestanden zijn in deze tak van sport.
Net zo als dat deze er zijn in andere takken van sport.
Om een voorbeeld te noemen wat niet als vingertje bedoeld is, metale matrassen in de grond voor een hindernis en daar op het juiste moment stroom op zetten of prikkeldraad rond een hindernis draaien.

Alleen als we er enkel over praten en niets doen gaat dit zo door.
Dat is bij de pleasure sport zeker niet het geval. Ik weet dat er, ook in Amerika kei hard aan gewerkt wordt deze praktijken uit te bannen er worden extra jurys ingezet en de regels worden aangescherpt. Het kost tijd en omdat er geld (heel veel geld) in om gaat zijn mensen moeilijk te overtuigen. Vaak is het inderdaad nodig dat iemand op een nette manier wint en een nieuwe standaard zet.

Ik denk dat het enige wat we als gewone ruiters kunnen doen is wantoestanden constateren en ze melden en blijven melden al lopen we 10 keer tegen een dichte deur, de 11 de keer gaat hij misschien wel open.
Alleen dan kunnen we er echt iets tegen doen. Alleen er over praten heeft geen zin als er niets uit voort komt.

Als je iets ziet waarvan je niet weet wat het is of waar het voor dient, ga het altijd vragen maar neem niet meteen aan dat het wel daar of daar voor zal dienen.
We moeten oppassen dat mensen die niet weten waar iets voor dient en een mening vormen op zien alleen, zich gaan bemoeien. Dan komen de grootste misverstanden in de wereld.
Ik heb al meer dan een keer mee gemaakt dat mensen zeggen: o dat zal wel daar voor zijn;
Bijv mijn sporen zijn lang en dus heel gemeen is de instelling van de gemiddelde leek in het western rijden, tot je die persoon uit legt waarom ze zo lang zijn ( ik heb "korte" *LOL* *LOL* beentjes en een rond paard en kan er anders gewoon niet bij) Dan zie je aan de gezichten al dat hun mening van te voren niet de goede was. En dat ze hun nu achteraf verkeerde mening ook nog rond hebben gebazuind.

Goede informatie is het sterkste wapen tegen wan praktijken.
Ik denk dat we daar allemaal een beetje verantwoordelijkheid voor moeten nemen. Het is tenslotte onze sport.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 11:51

Ik heb altijd gezegd dat wij geen voorbeeld moeten nemen aan amerikanen. Ik denk dat europeanen meer verstand hebben van paarden. qua dressuur staan duitsland en nederland bovenaan, qua springen zitten wij er ook bij en amerika doet redelijk mee. Western staat hier nog in kinderschoenen, maar ik geloof dat als we het op onze eigen manier doen, en we kijken goed naar het paard en hoe het paard het beste kan functioneren, dat we amerika voorbij kunnen streven. MAar de big money speelt daar een hele grote rol. We moeten niet denken dat 2 jarige paarden klaar zijn om gereden te worden omdat ze dat in de States doen. We weten immers wel beter. quarterhorses zijn geen uitzonderingen hierin.