wat voeren jullie de endurancepaarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:33

BonBon schreef:
Mijn paard loopt alleen op gras, 24 uur, zijn er niet meer die dit doen? Uiteraard ook water en liksteen. Ik las dat Toydoll dit ook deed, verder nog iemand?

In het zomerseizoen staat mijn paard ook zo. Hij krijgt alleen na een training basisbrok en muslie afgestemt op wat hij heeft gedaan.

Maar voor de wedstrijden krijgt hij hooi, in de trailer en op het terein.

Li_lee_yang

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:53

Mijn pony krijgt 2 keer per dag ¾ kilo biks met heel veel fruit, en knoflook en zeewier , 3 keer per dag 2 plakken hooi. en als ze een dagje niet loopt krijgt ze de helft van het biks. en elke dag slobber/ fruithapje
in de zomer staat de 1 dagdeel ( dus 's ochtends 'smiddags of 's avonds ) op het land en dan krijgt ze ook wat minder

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:57

Djilan schreef:
Inn schreef:
Pavo koeken die zag ik onlangs op een beurs. Ik wou er eerst nog kopen. Wat vind je er zo goed aan dat je ze een super uitvinding noemt?

Ik heb ze afgelopen zomer ook gevoerd. Mijn paard werd snel te dik en had aan ruwvoer genoeg, maar ik wilde wel dat hij voldoende voedingstoffen (vit/mineralen) binnen kreeg. Daar vind ik de koeken een hele goede oplossing voor. En hij vond ze zo lekker dat hij er ontzettend bij stond te kwijlen

ook die van mij krijgen pavo koeken in de zomer.
s winters gewoon biks en pulp.
zomers wil ik ook dat ze naast hun gras even die extra vitaminen en mineralen krijgen
ik ben het er mee eens dat het een uitvinding is.
de prijs vind ik reuze meevallen( niet veel duurder dan biks)
ze hebben het zo op.
je hoeft niet met emmertjes e.d. te sjouwen.
en je hebt ook geen gedoe met andere paarden enzo

kortom....voor mij en mijn 2 paardjes genoeg voordeel

fransje23

Re: wat voeren jullie de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:00

Even een pavo-koeken-vrije reactie

gentille schreef:
mijn tinker valt namelijk snel af, als hij een poos wat meer inspanning krijgt. als ik bijvoorbeeld in de winter weinig rij, zo'n vier keer in de week drie kwartier, krijgt hij 3 kilo biks (DFK) per dag, en 3 plakken hooi.

Ik vind dat je heel veel krachtvoer geeft en niet echt veel ruwvoer. De verhouding lijkt mij een beetje scheef.
Probeer eerst een meer hooi te geven. Gaat je paard nu ook de wei in? Vers gras is natuurlijk helemaal super.

Ik rij 5 keer per week waarvan waarvan zeker 1 keer 2 uur in een redelijk hoog tempo. Mijn draver heeft naast heel veel goede droge kuil genoeg aan 1 kg Subli basis en een halve schep sportmuesli met een scheut olie. Ze is zeker niet dun (ik noem haar zelfs spekkie )

Laat het ruwvoer de basis vormen van je rantsoen. Krachtvoer is metname voor wat extra energie en de vitamines+ mineralen.

Tinkers zijn trouwens meestal vrij sober dus opvallend dat de jouwe zoveel nodig heeft. Je weet zeker dat er niet ergens in zijn lichaam wat verkeerd gaat (wormen?, eiwitoverschot in het voer? etc)

naam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:42

maar wat men niet moet vergeten is dat sommige paarden gewoon niet dik te krijgen zijn! die van mij ook die kan je in een hectare wei zetten en weet ik hoeveel biks geven... bevangen krijg je hem dan wel. maar dik echt niet!

soms moet je gewoon genoegen nemen met de situatie! en gewoon kijken naar wat je ziet! levendig paard, met glanzende vacht, goede hoeven, goed uithoudingsvermogen, dan is t toch goed!......

er zijn ook mensen die niet dik kunnen worden, zo ook bij paarden.
niet te veel zorgen om maken. Belangrijkste is gewoon onbeperkt goed hooi voeren, en daarbij brokken (de hoeveelheid die je paard nodig lijkt te hebben...) en meer kan je niet doen!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:35

Omar krijgt 4x daags halfje 5 granenmix van Havens, Kentucky Lite E (2 kg in totaal p/dag) en verder 2x daags voordrooghooi (weet niet precies hoeveel ze krijgen op stal). Ik geef hem zelf nog wat appels en wortels.

freude18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:25

Mijn paard krijgt 3 kilo voer op een dag, waarvan 1 kilo muesli. 's ochtends en 's avonds krijgt ze een berg kuil. als ze zomers de hele middag op het land staat krijgt ze wel wat minder kuil. mijn paardje is niet zo groot en krijgt in verhouding met andere grote rijpaarden bij ons op stal écht veel biks. maar ze heeft 't echt nodig...

Vogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:27

gentille schreef:
Ik vroeg me af wat jullie jullie paarden voeren, tijdens het trainen, en voor de wedstrijd enz.

mijn tinker valt namelijk snel af, als hij een poos wat meer inspanning krijgt. als ik bijvoorbeeld in de winter weinig rij, zo'n vier keer in de week drie kwartier, krijgt hij 3 kilo biks (DFK) per dag, en 3 plakken hooi. Maar nu ik dus aan het trainen ben, en vaker en langer rijd, valt hij ontzettend veel af.

nu vraag ik me af wat ik hem het beste kan geven om dikker te worden? want wil toch wel graag die ribbetjes weghebben Hij word trouwens niet sloom als hij meer gereden word,aan energie geen gebrek.

ik hoop dat jullie tips hebben om hem dikker te laten worden, en wat jullie je paard dus voeren

groetjes shannon

Mais werkt heel goed om je paard iets meer 'body' te laten krijgen, alleen moet je er rekening mee houden dat mais uit zet als er water bij komt, dus kan je het beter aan menden met een beetje water voor dat je het geeft.

samararany

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:15

ik voer van alles biks,haver,muesli,peentjes,appels,banaantjes,mandarijntjes en die gekke pony van mij eet in de winter zelfs sneeuw!!!

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:41

binkie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 08:44

ik voer mijn ponys 2x perdag bix en muslie door elkaar en ze krijgen 2x perdag per paard 3plakken hooi
ook heb ik een lik steen en ze lopen in de wei mar erstaat niet veel gras
is wel op nieuw ingezaaid die bix is de gewone onderhouds brok
opbazis van eiwit arm
en ze krijgen wortel appel en af en toe oud wit brood
mijn vraag is is dit voldoende
op de een word gereden op de ander niet dat is een veulen van 8maanden
ik hoor het wel groet een paarde vriend

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:02

Dat klinkt mij in de oren als ruim voldoende. Maar dat is altijd per paard anders. Die van mij zou uit zijn vel knappen bij zoveel voer. Je kan het beste gewoon naar je paard kijken. Dan weet je of het voldoende is of niet. Dat valt vanaf hier niet te zien.

binkie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:34

ik geef die bix/muslie per keer in een grotte beker zeg maar een koffie mok dat 2 x perdag en dan hooi
en daar blijft niets van over dus ik denk dat ik savonds wel wat meer hooi kan geven bv 4plakken voor de volwassen en 3plakken voor het veulen van de bix/muslie blijft geen kruimel over dus en ze eten ook niet echt schrokkerig
maar 2x perdag is toch voldoende wandt ik zie vaak dat er meerdere keren gevoerd wordt

Navy

Re: wat voeren jullie de endurancepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:01

Voerde tot begin dit seizoen erg sober; 1,5kg brok per dag en een schepje Subli EM.

We zijn onszelf echter tegen gekomen (extreem afvallen, slechte verharing); ze had meer nodig om op dit niveau te kunnen blijven presteren.

Ik zweer bij Subli EM. Hiervan geef ik momenteel (toptraining) 450g (1,5bekertje). Daarnaast Cavalar Endurix (1,25kg), 600g Energy Control van Pavo, 150ml Oliën, Strucomix van Cavalor en onbeperkt kuil/weidegang. Daar tegenaan nog wat MaxH en tijdens extreem vochtverlies (zoals zware trainingen met het huidige weer) een klein sxchepje electrolyten.

Hoe bedoel je ingewikkeld..