Waarom geen sporen in de endurance??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:38

Ik denk dat dat niet haalbaar is. Bij dressuurwedstrijden is iemand in de ring en wordt er constant door de jury gekeken. Bij endurance rij je de grootste stukken zonder dat iemand je echt ziet. Natuurlijk zijn er wel de veterinare controles, maar lang niet al het misbruik is dan zichtbaar.

Arabendu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:58

Kan iemand me misschien precies uitleggen waarom je geen sporen mag dragen en wel een zweep mag hebben ??

>>omdat je met sporen zo moeilijk de laaghangende takken voor ja gezicht weg kan duwen en hekken open kan houden

vicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:33

Ik heb echt geen idee weet wel dat toen ik mijn eerste endurancewedstrijd reed het wel mocht, ik reed toen zelfs zonder cap!

_SC_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:11

Arabendu schreef:
Kan iemand me misschien precies uitleggen waarom je geen sporen mag dragen en wel een zweep mag hebben ??

>>omdat je met sporen zo moeilijk de laaghangende takken voor ja gezicht weg kan duwen en hekken open kan houden

Hahahaha... schitterend! Hijs leuk!

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 14:17

hmmm.... ik doe gewoon de hekken open vanaf mijn goed getrainde trail-paard....

voor die takken ben ik nog op zoek...

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:39

SuperSander schreef:
ik zou zeggen dat ze het allebei wel mogen gebruiken maar dat we gewoon goed op word gelet 'hoe' de mensen het gebruiken. want vaak word er zeker wel misbruik van gemaakt. arme diertjes!

En hoe stel je je dat voor? 90% van de rit (95%?) ben je buiten het zicht van de organisatie. Je moet gewoon zonder kunnen. Een paard wat lekker loopt in de endurance loopt ook lekker zonder die hulpmiddelen.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:59

Misschien heel kort door de bocht, maar ik vind dat in de endurance een paard zoveel mogelijk uit zichzelf moet willen lopen. Je zou iig geen sporen nodig moeten hebben om hem vooruit te drijven. Die keer dat-ie even wat meer (kortdurende) prikkeling nodig heeft, kun je IMO prima dat zweepje gebruiken.

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:02

vind ik niet kort. Je moet er toch niet aan denken dat je een paard 40 km (of veeel verder) voort moet gaan lopen duwen?

Rowan heeft wel eens even een dip. Meer motivatie dan lichamelijk. Gaan we even stappen, en na een paar minuten leeft hij weer op en gaat hij op een tong-klikje weer lekker verder draven.

Psydoxy

Re: Waarom geen sporen in de endurance??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:53

Hmmm, m'n Tita heeft geen zweep of sporen nodig om haar voorwaarts te drijven.... maar wat als ze in de staak gaat? Dan gaat alles op slot, het enige wat ze dan op iedere hulp doet is de lucht in gaan.

Geef ik haar 1 flinke tik dan is het 9 van de 10x over. Maar wordt dit dan als misbruik verstaan? Ik kan haar ook 10 zachte klappen geven, maar daar reageert ze totaal niet op, wordt 't alleen erger van.

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:06

nee, misbruik in de algemene zin is als je je paard verrot slaat en in de endurance context is misbruik dat je de zweep gebruikt om je paard (sneller) lopende te krijgen of te houden. Een tik als hij staakt lijkt me daar niet onder vallen, tenzij hij staakt omdat er meer aan de hand is. Een vermoeid paard vooruit meppen natuurlijk wel.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 14:21

Mij paard staakt niet maar als hij iets engs ziet wil hij soms niet verder. Een tikje met mijn spoor levert meer reactie op bij hem. Verder rijden we nooit met zweep

Laui!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:22

Overigens, ergens op de eerste pagina staat dat in het laatste rondje van de 160 op de Fasna de zweep werd ingenomen. Dat was in het verleden inderdaad zo. Inmiddels is het FEI reglement aangepast en zijn zweepjes helemaal niet meer toegestaan op FEI/CEI wedstrijden.
Heb met eigen ogen gezien dat de jury op de 125 km bij de start iedereen z'n zweep afnam. Wel even omschakelen, maar uiteindelijk vind ik het wel terecht. Het paard moet vanaf de eerste meter willen lopen, en de eerste meters zijn net zo belangrijk als de laatste

Woogy

Re: Waarom geen sporen in de endurance??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:31

naar mijn idee moet je een paard gewoon langs iets kunnen praten wat hij eng vind.
Ik vind toch dat ze in de dressuur ook is een keer zwepen en sporen moeten gaan verbieden, dan komt de echte rijkunst een keer naar boven