Endurance met kleinere pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sinneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:12

Lepeltje schreef:
Ik wilde eigenlijk sinneke quote maar dat was wel duidelijk denk ik.
Voor de P/A mag je gemiddelde snelheid niet hoger zijn dan 15 km/h btw, ik weet niet hoe jij dat doet, maar als ik alleen gallopeer kom ik daar wel boven. >;)
Zo machtig hard kun je dus nieteens gaan

Niet constant hé! In het begin gewoon goed galloperen op de zandwegen, daarna ook weer rustig aan. (inderdaad de laatste kilometer komen we soms tot de vaststelling dat we wat te snel gingen (onder het paard te overbelasten!!!)

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:40

Interessant topic dit.
Mijn pony is 1.43 meter dus zat zou inprincipe gewoon moeten lukken
Maar ze is wel 9 jaar, zit er een leeftijd verbonden aan het endurance rijden?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:42

Mijn paard liep zijn eerste endurancewedstrijd ook in de maand dat hij 10 werd. Morgen wordt hij 14.

Er zit geen maximale leeftijd aan, je mag je paard uitbrengen zolang hij in goede gezondheid is. Er is wel een minimale leeftijd per klasse, die vind je in het disciplinereglement Endurance op www.deronline.nl en op www.knhs.nl

Lepeltje

Re: Endurance met kleinere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 07:26

Dat kan inderdaad nog prima hoor, Trix is ook 9.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:05

Even opleuken met foto's:

katwijk 2004: ik op een grote van 1.73 en een e-pony (NRPS) en de vos is Trix van Lepeltje.
Check waar ik loop in uitgestrekte draf met de grootste......

Afbeelding

Katwijk 2005: Ik op dezelfde joekel en Lepeltje op dezelfde Trix, nu was ook onze haflinger mee:

Afbeelding

En wie loopt weer op kop.........??

Ganna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:10

Leeftijd maakt niet uit hoor.
Mijn pony liep haar eerste geslaagde endurance wedstrijd uit in het jaar dat ze 14 was. Nu is ze bijna 18 en still going strong!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:29

sinneke schreef:
Wij delen de afstand zo in dat we in het begin veel (bijna constant) hard galloperen en dan 'moet' je constant in je stijgbeugels staan (spierpijn de dag erna!! ). We draven alleen op stukken met asfalt/beton en dan ook meestal in verlichte zit. Daarna kunnen we de laatste 10-15km constant stappen.

Dat lijkt me een uitstekende manier om je paard aan gort te rijden als je een klasse hoger wil. Voor dit soort ruiters is in Nederland de 15 km/u regel ingestelt. Stabiel tempo rijden is de manier waarop je een echte endurance gaat rijden in plaats van een lange cross.

En als je paard niet te houden is... moet je er wat aan doen, in plaats van hem maar gewoon z'n gang te laten gaan.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:12

Leefdtijd is niet belangrijk mijn oudste pony 1,44m reed vorig jaar haar eerste endurance wedstrijd 25km op 28jarige leefdtijd en eindigde zonder strafpunten; hartslag 44 en mooi op tijd binnen.

Wat het snel rijden betreft in het begin. (Doe ik ook wel eens als ik met een moeilijk paard vooraan wil blijven maar nooit in de hogere reeksen.) De kunst in endurance is vooral op het laatst nog een tandje bij te kunnen steken om de sprint aan te kunnen op langere wedstrijden. Dus moet je eigenlijk je eerste ronde trager kunnen gaan dan de volgende rondes, of beter je volgende ronde moet eventueel sneller kunnen dan de voorgaande en daar moet je eerst wat reserve voor over houden.

Ziiggy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:16

een vriendin van me rijd ook met een shetlander mee

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:08

het lijt mij ook zo doop beshik alleen niet over een paard..