welk paard het beste???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:51

Oeps.. Je hebt Liekie ook zo wijd van achteren zien gaan, hoe krijg ik er dat uit dan??

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:53

Volgens mij kun je dat er niet uit krijgen.

fransje23

Re: welk paard het beste???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:05

Karin schreef:
Over volle dravers in de endurance lijken de meningen wat verdeeld te zijn, ik hoor wel eens dat het geen voordeel is wanneer ze achter zo wijd gaan, zeker niet op smalle paden. Maar ik ken ook mensen die niets anders willen dan een draver, eventueel gekruist met Arabier (die kruisingen kunnen overigens ook heel wijd gaan).

Zo iemand ben ik dus ook . Besmet met het draffie-virus.
Met dat wijd lopen heb ik tot nu toe geen problemen. Ik rijd buiten vaak op hele smalle duinpaden misschien dat ze zich daaraan heeft aangepast. Het wijdlopen komt ook vaak bij een heel hoog draftempo. Het is de vraag of je zo een heel snel tempo wenst bij endurance.

Maar volgens mij lopen sommige volle arabieren ook wel wijd. Of heb ik dat verkeerd gezien? Ben niet zo heel erg into de arabieren.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:23

En met een kwpn-er kan het ook Suzzane van Rijswijk en haar hele grote kwpn hengst komen uit in de 160 km

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:24

Op de stal waar ik eerst reed, kwam het paardje Roos eens overnachten voordat zij naar pfff ergens met veel woestijn vloog voor een kampioenschap. Weet iemand dan welk paard ik bedoel? Als je niet beter zou weten zou je denken dat het een kleine vos ponie was geweest, maar die liep dus wel mooi op topklasse mee.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:25

Die is Zangersheide gefokt met veel Holsteiner bloed, idd een hele grote hengst.

Mijn halve draver gaat al redelijk wijd in het vlotte draftempo waarin we trainen. Maar echt storend vind ik het niet. Heb er hier misschien weinig last van omdat we geen smalle kronkelpaadjes hebben, maar tijdens wedstrijden als Ommen heb ik ook niet gemerkt dat hij moeite met dat soort paadjes had.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:29

regine schreef:
Op de stal waar ik eerst reed, kwam het paardje Roos eens overnachten voordat zij naar pfff ergens met veel woestijn vloog voor een kampioenschap. Weet iemand dan welk paard ik bedoel? Als je niet beter zou weten zou je denken dat het een kleine vos ponie was geweest, maar die liep dus wel mooi op topklasse mee.

Dat is Joy La Vie en Rose (roepnaam is idd Roos) van Yvonne van der Velde: http://www.dutch-joy.nl/

NRPS-merrie, idd veel ponybloed (v. Otto van het Nonnenbos die weer Oldert's Jupiter als vader had en dat was een Welsh-K, hele vaderlijn is Welsh x Arabier volgens mijn hengstenboek, moederlijn is New Forest). Roosje is 1.41 m hoog, op en top pony maar heeft al meerdere 160'ers volbracht, afgelopen zomer nog op het EK in Frankrijk - inmiddels 7x sinds 1998, en in 1997 liep ze een 2x100 uit in Zwitserland. Vorig jaar na het EK zat ze op 2.919 officiële wedstrijdkilometers (dus uitgereden).

De video van die wedstrijd in de woestijn heb ik hier liggen, die is gemaakt door Ben Horsmans, de teamveterinair. Dat was volgens mij de Dubai Cup over 140 km, maar helemaal zeker weet ik het niet, dat moet ik ff nazoeken.

[Edit] Nagezocht in een overzicht dat ik vorig jaar van Yvonne kreeg: Roos is in 2002 én 2003 naar Dubai geweest om daar de World Cup te rijden. Ik heb hier de beelden liggen van 2003, ze kwamen toen in een enorme zandstorm terecht.

Roosje op het EK 2005 in een van de vetgates:

Afbeelding

Zo zie je maar weer dat taaie kleine pony's ook uitstekend kunnen presteren in de endurance. En voor wie het succesverhaal achter Roos niet kent: Yvonne kocht haar jaren geleden op een paardenmarkt als kinderpony voor haar zoontje. Pony bleek echter nogal een gebruiksaanwijzing te hebben (lees: is niet altijd even vriendelijk) en toen is ze er zelf op gaan rijden. Het resultaat staat hierboven beschreven.

Overigens kijkt Roosje op de bovenstaande foto erg lief voor haar doen.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:49

Jaaaa dat is ze inderdaad en het was Dubai, nu je het zegt weet ik het weer. Ik kan me haar herinneren als een heel klein vosje, echt een ponie maar ik wist dat ze heel goed was. Ik denk dat het 2003 is geweest dat ze een nachtje bij ons op stal logeerde voordat ze verder reisde naar Schiphol inderdaad. Volgens mij hebben ze haar ook nog staan scheren zelfs bij ons...
(Er staat me iets van bij dat ze em niet uit kon rijden toen? of heb ik dat verkeerd)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 07:09

gerritje schreef:
judith_cloud schreef:
Ik rij met een draver endurance en kanje nu al vertellen dat ik met hem nooit hoger zal komen dan klasse twee en heel misschien klasse drie.

er zijn ook dravers die in de klasse 4 lopen hoor. zelfs fjorden en ijslanders.

het ligt alleen aan je doel, tijd ed. het spreekt voor zich dat een niet endurance type veel meer tijd en energie kost om zo'n paard op niveau uit te brengen.

Ik bedoelde eigenlijk mijn eigen draver. Denk best dat dravers klasse 4 ook kunnen. Maar de mijne niet.(zo als ik er nu over denk)

Voordeel van dravers is wel dat ze absoluut niet opgeven. Hoe dan ook, je kan er mee doen wat je wilt. Hij zal nooit vrijwillig opgeven en mocht je halverwegen iets toch kappen zullen ze ook daar niet tevreden mee zijn. tegelijke tijd is dat ook een nadeel. Je hoeft niet altijd op tijd door te hebben dat hij niet meer kan, aangezien hij wel door gaat hoe moe hij ook is.
Zijn gangen zijn, zoals Karin al zei, Niet altijd het handigst. Als hij in zijn 'draversdraf' loopt loopt hij heel wijd vanachter en slaat hij zijn benen erg ver uit. De gewone draf en galop zijn opzich wel zo te trainen dat ze hij ze wat meer onder zijn lijf zet. Alleen een hele wedstrijd op die manier lopen word voor hem te zwaar.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:57

Noisy, wat vind je van een Walker?

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:16

mikkee ik wilde het net gaan zeggen

Tennessee walkers zijn gefokt op uithoudingsvermogen, bomproefheid, vriendelijkheid + ze hebben een extra gang!! (zit heerlijk). Wat wil je nog meer in de endurance

ze werden gebruikt op de plantations waar de "boeren" de akkers moesten controleren. Ze zaten daarvoor vaak de hele dag in het zadel en leggen vele kilometers af op een dag...

dat je ze nooit ziet in endurances komt denk ik omdat er heel weinig zijn in Nederland/België (?)

Mikkee: Wat een supergave walker heb jij trouwens in je profiel staan! Ik zie wel waar haar naam vandaan komt

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:19

Ik ken ook een Bachelor NH x Trakehner nakomeling die super gaat in de endurence genaamd Black Magic. Loopt op 6-jarige leeftijd al 90 en 120 km wedstrijden en dan hebben ze het nog rustig aan gedaan met der. Laat ik nou net een Bachelor NH x Arabier x Trakehner nakomeling zelf in bezit hebben die ook niet kapot te krijgen is...

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:25

Dat is Black Magic van Marjolein Vos, mijn favoriete 160-paard van dit moment.

Dat dier loopt er na een klasse 4-wedstrijd bij alsof ze nog moet beginnen. Vorig jaar in Ermelo liep ze op het NK haar eerste 160 en werd reservekampioen van NL, waarna ze werd geselecteerd voor het EK anderhalve maand later in Frankrijk, maar daar vond Marjolein haar nog wat te jong en onervaren voor. Dit jaar richten ze zich op Aken.

Er stond vorig jaar in de Hoefslag een artikel van een paar pagina's over Black Magic. Marjolein heeft haar idd gefokt uit haar Trakehner merrie waarmee ze destijds klasse 3 mocht rijden. Mooie combinatie met Bachelor.

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:23

Ja dat vind ik nou ook! Ik had ook dat artikel in de Hoefslag gelezen en het is verbijsterend om te zien hoeveel haar merrie en mijn merrietje op elkaar lijken. En dan bedoel ik niet alleen qua uiterlijk! Zo loopt mijn paardje na drie uur buitenrit nou ook; alsof ze nog aan de buitenrit moet beginnen. Ze houd te alle tijden het tempo er flink in en het maakt niet uit met wie ik samenrijd, bijna niemand houd ons in dat, voor ons 'normale' tempo, bij. Dat zegt toch wel wat...

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:26

Rhiannon schreef:
mikkee ik wilde het net gaan zeggen

Tennessee walkers zijn gefokt op uithoudingsvermogen, bomproefheid, vriendelijkheid + ze hebben een extra gang!! (zit heerlijk). Wat wil je nog meer in de endurance

Daarom heb ik dus twee TWH x Arabieren staan. Allebei 2 jaar oud, dus ze moeten zich nog bewijzen. Maar ik heb er hoge verwachtingen van. De gangen en het karakter van de TWH, en net dat beetje meer uithoudingsvermogen van de Arab.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:31

ik geloof ook dat alle rassen het kunnen zolang ze de goede training krijgen

greetz

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:01

Ibbel schreef:
Daarom heb ik dus twee TWH x Arabieren staan. Allebei 2 jaar oud, dus ze moeten zich nog bewijzen. Maar ik heb er hoge verwachtingen van. De gangen en het karakter van de TWH, en net dat beetje meer uithoudingsvermogen van de Arab.

En dus straks weer een nieuwe soort erbij in de endurance: de Walkabier.

joelledsr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:52

ik denk dat het heel erg ligt aan wat je wilt bereiken met je paard. Maar als je nog nooit een endurance gereden hebt, zou ik niet meteen een super duur paard en de hele rataplan aanschaffen, eerst eens kijken, hoe die blaren op je kont en 3 dagen spierpijn je bevallen na een flinke wedstrijd

En dan... tjah, iedere arabieren fokker of verkoper zal je vertellen dat het dier geschikt is voor de endurance, en ja, hij zal er best redelijk in kunnen presteren. Maar het ras arabier (of welk ander ras dan ook) is absoluut geen garantie voor de 160 km.
Het probleem bij veel arabieren is, dat men in eerste instantie probeert te fokken voor de show (mooi hoofdje, hoog op de benen, en fijn) Om op de keuringen dan hoog te scoren => veel voer, weinig buiten, weinig beweging.

De paarden die het dan niet goed doen op de shows gaan de sport in, jammer alleen dat dat voor de gewrichten van de paarden funest is.
Dus kijk behalve ras nog naar heel veel andere dingen en vraag daarbij advies!

nasheeta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:04

noisy schreef:
BonBon schreef:
Kijk eens op dutchjoy.nl. Ik geloof dat zij ook wel eens paarden in de verkoop heeft. Yvonne vd Velde heeft er in ieder geval wel veel verstand van, dus misschien kan zij je verder helpen.

dutchjoy.nl bestaat niet...

de meeste paarden kunnen inderdaad wel in klasse I en II meekomen maar dan moet ik over een tijd weer naar een ander paard gaan kijken dat weer verder kan dan deze klasses, dan kan ik toch beter meteen gaan kijken naar een paard wat de zwaardere klasses ook aan kan?

die zijn wel gelijk duurder. een paard wat bijv klasse III of IV mag starten of gestart is zit in de bovenste regionen van wedstrijdsport. logischerwijze zijn de paarden op basisniveau goedkoper. vergelijk een B/L dressuurpaard versus een M/Z dressuurpaard. laatsten is meer in geinvesteerd qua tijd, geld, opleiding. Yvonne heeft groene paarden en zeer ervaren paarden (klasse IV) te koop. op www.nasheeta.mijnalbum.nl zie je er een paar met name onder album dutch-joy.nl.
Afbeelding