Eerste endurance wedstrijd!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:29

Ach het gaat erom dat het leuk en gezellig was. We heben de rit goed uitgereden en de paarden stonden er daarna nog lekker bij...
Je hebt een slim paardje hoor, geen extra energie verspillen... Daar denkt die van mij anders over zoals je gemerkt hebt. Die wil gewoon niet langzamer lopen, en ik moet er altijd eerst ff het drammerige uitgaloperen (al was dat deze wedstrijd wel heel erg)...

Volgende wedstrijd ga ik proberen om meer te galoperen, dat doet hij toch lekkerder als draven, is dan ook ontspannender en hopelijk let hij dan ook beter op waar hij zijn voeten neerzet zodat we niet weer op onze bek gaan

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 21:39

griebels schreef:

Volgende wedstrijd ga ik proberen om meer te galoperen, dat doet hij toch lekkerder als draven, is dan ook ontspannender en hopelijk let hij dan ook beter op waar hij zijn voeten neerzet zodat we niet weer op onze bek gaan

Zou ik inderdaad ook doen, galop vond hij duidelijk prettiger.
Arme liek hahaha, hij ging echt wel letterlijk op zijn smoel he haha!

Ik pak de volgende keer ook wat meer galop hoor, ik was nu wel erg voorzichtig terwijl Flower toch nog best fit was. Zoiezo is haar galop ook nog best 'energie zuinig' (goh, ze moet zo'n stikker die ze ook voor was machines hebben klasse A, zeer energie zuinig )

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:44

Ja zo erg was hij nog niet eerder op zijn bek gegaan, daarom liet ik hem bij de p/a ook even helemaal nakijken. Beter het zekere voor het onzekere (ben tenslotte geen DA), maar gelukkig was alles goed, alleen jammer dat het zo lang duurde voordat alles nagekeken was hihi...
Ik wil graag gaan trainen met een HSmeter, dan weet ik of ik juist met zijn galop-conditie...

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 11:55

Ja gelijk heb je hoor, beter dubbel checken dan een keer te weinig!

Idd, met die HS meter heb je toch net even wat meer inzicht, zeker bij liekie die toch niet echt laat zien hoe 'moe' hij is

Hoeveel km is je volgende start?

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 11:58

nikyta34 schreef:
wat een lol, ik zag zojuist op de uitslagenlijst dan we nog tweede ook zijn geworden bij de kennismakingsklasse!!!
[img] Afbeelding[img]
dan mag er wel een fotootje bij he

Ik zie het nu pas haha!

Gefeliciteerd!!!!! Je hebt hem super netjes gereden dus!!!

Gaaf die touwhalster trouwens, door die kleur lijkt het net alsof ze niets in heeft haha!

kinscem

Re: Eerste endurance wedstrijd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:28

Hallo

Ik ga 7 mei meedoen aan mijn eerste endurance wedstrijd ook de kennismakingsklasse.
Zou iemand mij wat advies willen geven over hoe ik dat het beste aanpak

nikyta34

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:56

[/quote]

Gaaf die touwhalster trouwens, door die kleur lijkt het net alsof ze niets in heeft haha![/quote]

Ja het ziet er leuk uit zo'n touwhalster en voor gewoon thuis lekker buiten te rijden is het helemaal top!!

Maar zondag dacht Nikyta ook dat ze niks om had en dat was dus niet echt handig

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:03

nikyta34 schreef:
wat een lol, ik zag zojuist op de uitslagenlijst dan we nog tweede ook zijn geworden bij de kennismakingsklasse!!!
[img] Afbeelding[img]

Ik wil geen domper op je feestvreugde zetten, maar de kennismakingsklasse staat in willekeurige volgorde op de site, waarschijnlijk op volgorde van binnenkomst, of op startnummer of zo. Iig niet op snelheid (laatste 2 hebben weer sneller gereden dan degenen daarboven).

Kennismakingsklasse wordt bewust juist niet geklasseerd, omdat het geen wedstrijd is - en dat ook niet moet worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:05

kinscem schreef:
Hallo

Ik ga 7 mei meedoen aan mijn eerste endurance wedstrijd ook de kennismakingsklasse.
Zou iemand mij wat advies willen geven over hoe ik dat het beste aanpak

Beste voorbereiding is op 9 april in Austerlitz gaan kijken, en bij voorkeur mee groomen met iemand. Dan leer je alles zonder dat je zelf je paard bij je hebt, en wedstrijdzenuwen hebt. Er is altijd wel iemand die een groom nodig heeft. Even een oproepje doen in het HK Endurance topic en je hebt binnen de kortste keren een ruiter die je van harte omarmt als groom.

nikyta34

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:49

Ibbel schreef:
nikyta34 schreef:
[img] Afbeelding[img]

Ik wil geen domper op je feestvreugde zetten, maar de kennismakingsklasse staat in willekeurige volgorde op de site, waarschijnlijk op volgorde van binnenkomst, of op startnummer of zo. Iig niet op snelheid (laatste 2 hebben weer sneller gereden dan degenen daarboven).

Kennismakingsklasse wordt bewust juist niet geklasseerd, omdat het geen wedstrijd is - en dat ook niet moet worden.

Ha ha ha ja ik zie het tja ik ben blond he, maar het is geen domper hoor ik heb evengoed lol gehad!!!!
Maar bedankt voor de info

voor de andere sorry dat ik jellie ook op het verkeerde been heb gezet

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:53

Toydoll... Ik weet nog niet of ik Austerlitz (52km) of Kootwijk (62km) ga starten. Moet ik nog even kijken maar het wordt dus OF 52km OF 62km...
Ik wil eigenlijk eerst met een klasse 2 ervaren groom mee groomen voordat ik zelf start. Ben zo bang dat ik dingen fout ga aanleren

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 17:41

griebels schreef:
Toydoll... Ik weet nog niet of ik Austerlitz (52km) of Kootwijk (62km) ga starten. Moet ik nog even kijken maar het wordt dus OF 52km OF 62km...
Ik wil eigenlijk eerst met een klasse 2 ervaren groom mee groomen voordat ik zelf start. Ben zo bang dat ik dingen fout ga aanleren

Is inderdaad een goed idee, liever in 1x goed! Misschien hebben zij dan ook ideen zodat liekie beter drinkt? Iig moet zijn conditie toch wel goed genoeg zijn...

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:43

Normaal drinkt hij wel hoor, alleen deze wedstrijd niet en de kennismakingsklasse niet. Hopelijk is het omdat het weer de eerste keer in een drukte is!?

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 21:45

griebels schreef:
Normaal drinkt hij wel hoor, alleen deze wedstrijd niet en de kennismakingsklasse niet. Hopelijk is het omdat het weer de eerste keer in een drukte is!?

Ooh okay, ja dan lijkt het me inderdaad dat het door de spanning enzo komt, weer de eerste keer enzo..

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:03

En je moet je pas zorgen gaan maken als hij na de vetgate nog niet drinkt

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:24

Ik maakte me altijd zorgen over de turgor bij de start... die is minsten 1,5. Zondag was hij zelfs 2, ook bij de nakeuring. Ik voer hem dus al dat low salt en zemelen zodat hij toch wat vocht binnen krijgt, maar hij blijft die turgor houden. Nu hoorde ik van de vets dat een wat ouder paard (liek is 10jr) niet meer zo'n elastische huid heeft en dat ik me daar dus geen zorgen om hoefde te maken. En zoals ik al zei drinkt hij normaal wel.. Soms met wat hulp van een handje muesli door het water
We zien wel wat hij op de volgende wedstrijd doet

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 07:53

10 jaar is natuurlijk geen 'ouder' paard, dus die huidelasticiteit speelt echt nog geen rol.
Wat wél het geval is, vooral met Arabieren, is dat ze als het koud is, hun bloedvaatjes in de huid dichthouden. Dan zit er dus ook veel minder vocht in, en hebben ze dus een minder goede turgor. Gorino had 3 jaar geleden op Austerlitz in de vetgate een turgor van 8. Grote paniek natuurlijk (niet bij mij trouwens, ik ken mijn pappenheimer), en 5 minuten na het voordraven later was-ie weer normaal, 1. Hoe kwam dat nou? Net even 1 fles water teveel over de hals, toevallig net een koude windvlaag erover heen, paard stond ook te bibberen van de kou even, en dan gaat alle vaatjes gewoon dicht. Doe je als mens ook, als je het koud hebt.

Met weer zoals afgelopen zondag is het verder helemaal niet gek als een paard niets drinkt, en ook helemaal geen ramp. En zeker niet voor een Arabier. Het zijn notabene woestijnpaarden.

Ik vind het soms wel eens frusterend dat er met van álles rekening wordt gehouden door DA's, maar niet met waar het paard vandaan ook, oorspronkelijk. Arabieren drinken gewoon in verhouding weinig. Dat is er eeuwenlang ingefokt.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 08:36

Tja, dat is wat de vet mij zei, dat ik me geen zorgen hoefde te maken over die huidelastisiteit ivm zijn leeftijd. En niet dat hij dan oud was maar wel een wat ouder paard.
Maar goed, hij heeft het thuis ook altijd, hij drinkt gewoon slecht.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:44

Nee, hij drinkt niet slecht. Als hij onder normale thuisomstandigheden zeg 10 liter water per 24 uur drinkt, dan is dat z'n normale intake. Hij drinkt dan weinig, maar voor een Arabier is dat vrij normaal. Mijn wedstrijdpaard drinkt in het najaar bij 20 graden vrijwel geen water (5 L per 24 uur) als hij op de wei staat. Dan haalt hij bijna alle vocht die hij nodig heeft uit het gras.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:33

die van mij staat op stal, komt alleen in de ochtend buiten helaas en daar hebben ze geen water staan buiten.

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:58

lijkt me echt gaaf joh, alleen ik ben van plan om met iemand te gaan rijden die ook voor de eerste keer gaat. alleen haar paard is nog geen 4.
Weten jullie zo ook of je ook gewoon met laarzen (leren) mag rijden?
En met een gewoon hoofdstel, want ik zie iedereen met een gekleurd hoofdstel rond rijden.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:24

Jahoor, je mag rustig met leren laarzen en gewoon hoofdstel starten.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:04

Gekleurde hoofdstellen zijn niet verplicht hoor.

Ik heb ook 'gewoon' een zwart hoofdstel, ook al is het van biothane. Je mag rijden met het tuig en de kleding die jij en je paard het meest comfortabel vinden (dat is ook aan te raden, aangezien je toch wel een aantal uurtjes in het zadel zit). Voor de een is dat een standaard rijbroek met leren laarzen, voor de ander een speciale endurancerijbroek met wandelschoenen en voor weer een ander een spijkerbroek met westernlaarzen. Je ziet ook heel veel verschillende zadels en hoofdstellen. Gewoon gebruiken wat jij en je paard het prettigst vinden.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:07

Bij schoenen moet je alleen opletten dat er een goede hak aan zit, anders moet je gesloten beugels (met een veiligheidkorf)
En een goedgekeurde helm.
Volgens mij is dat het enige verplichte

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 09:07

Anouar15 schreef:
Bij schoenen moet je alleen opletten dat er een goede hak aan zit, anders moet je gesloten beugels (met een veiligheidkorf)
En een goedgekeurde helm.
Volgens mij is dat het enige verplichte

idd, zadel en hoofdstel maken 'niet' uit, alleen in zoverre dat het wel moet passen, maar dat is logisch.
Die gekleurde hoofdstellen zijn gewoon mode,
en ik persoonlijk draag geen rijlaarzen omdat ik daar niet op kan lopen, en aangezien ik toch stukjes naast met paard liep. Ik krijg de erge blaren, daarom had ik deze 'rij' schoenen aan

Ik heb nou al weer zin in de volgende keer, 22 april :D