Francis schreef:@Jeddah, ook ik ben heel lang aan't dubben, lezen, onderzoeken enz. geweest over wel of geen boom in't zadel... ik zie zeker de nadelen van een zadel met boom en de voordelen van een zonder. Ik heb lang over een OrthoFlex nagedacht, bijna op het punt gestaan een Bob Marshall te bestellen, maar uiteindelijk en vooral na een lezing van een andere zadelmaker (SM hoe heettie die ook al weer?) heeft mijn eigen gewicht me toch doen besluiten een zadel mét boom te kiezen, zodat mijn gewicht toch beter over Dot's rug verdeeld wordt. Sure, er zijn genoeg mensen en paarden die 't goed doen met een boomloos zadel, maar ik wil straks toch aardig wat van haar gaan vragen als ik wil gaan showen, dus neem ik liever het zekere voor het onzekere. Grootste voorwaarde voor een zadel met boom is dus wel dat'ie zo perfect mogelijk past... en dus wordt het een Vaquero-zadel... een zadel 'off the rack' zou ik nu écht niet meer durven kopen, dán kun je beter boomloos gaan ja.
En ik heb juist voor boomloos gekozen, ondanks mijn gewicht. Dit omdat een zadelmaker juist tegen mij zei, je bent wel wat zwaarder, maar ook veel breder, dus je verdeelt de druk over een veel grotere oppervlakte dan een mager persoon. Het een heft daarmee het ander op.
Maar ik kan me helemaal voorstellen dat jij voor een Vaquero kiest! En ik ben er van overtuigd dat je er blij mee zal zijn. Zo zal ieder uiteindelijk zijn eigen beslissing moeten nemen. Waarbij die van mij boomloos (met Skito pad) is en die van een ander boom, maar op maat gemaakt is en die van weer een ander OF is.

ik had er echt heel veel van geleerd en heb dus geleerd wat er dus allemaal niet goed aan mijn (good for nothing) zadel.
en CC dat ik mee mocht rijden
) niet boos omdat het later was dan ik dacht???
ach ze moeten niet zo zeuren hoor