stef schreef:Dwerggroei komt zowel bij minipaarden als bijvoorbeeld friezen voor.
[foto]
[foto]
Dit is dus zo'n dwerg fries, stond vroeger bij mijn verzorgpony
Dwerggroei is iets wat voor kan komen, hoe het precies zit weet ik niet, vraag wel even of iemand die dat misschien wel weet hier wil reageren.
En dan heb je een handje vol fokkers die idd voor extremen gaan en paardjes onder de 60cm willen hebben, maar ik vind het niet fair dat je om zo'n handje vol "fokkers" gelijk de hele minipaardenfokkerij naar beneden moet halen.
Ik heb zelf 2 jaar terug een veulen gehad met een onderbijt. Ik had haar niet in het stamboek in hoeven te laten schrijven. Heb ik bewust wel gedaan, zodat ze een D (staat voor zichtbaar gebrek, en dus afgekeurd) in haar papier zou krijgen. Op die manier voorkom je een beetje (helemaal nooit natuurlijk) dat er met dit paardje weer verder gefokt wordt.
Zowel hengst (84cm) als merrie (100cm) hebben een recht gebit, en de merrie is nu weer drachtig. Gekozen voor een hengst die 0 in dezelfde bloedlijn zit als de vorige hengst. Krijg ze nu weer een veulen met een onderbijt, dan is het gelijk het laatste veulen wat ze krijgt, omdat de kans dan groot is dat het toch ergens bij de merrie zit
Ik geloof dat het merendeel van de dwerggroei voorkomt dankzij inteelt.