[WN] Paints... maar dan anders...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:10

Cassidy schreef:
Als fokker kun je je echter wel afvragen of je hier echt voor wilt gaan.
Of denk je hetzelfde over de HYPP paarden en de OLWS veulens? De natuur regelt heel veel, maar wil je het risico echt gaan lopen?

Allemaal voor eigen glorie en geld...... echt om te huilen wat mensen soms bezield.

Anoniem

Re: Paints... maar dan anders...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:17

Albert is nu bezig met de 2 jarige opleiding "paardengebitsverzorger" in Deurne (1e opleiding in NL) en in een van de studieboeken (geschreven door Tom Allen, Manuel of Equine Dentistry), staat een heel hoofdstuk over de gebitsproblemen van deze paardjes
Je schrikt je echt rot, de bekkies zijn zo klein dat het gebit er gewoon niet past, tel hier een dish bij op en de ellende is compleet........
Vind ze ontzettend leuk om te zien maar als ik kijk wat voor een ellende het meebrengt hoeft het van mij niet zo nodig

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 08:44

Nog meer miniaturehorses:

http://www.reecefamilyminiatures.com

Ze hebben hele mooie bonte en aparte kleurtjes, maar ik vind wel dat een aantal van de paardjes geen mooie koppies/bouw hebben: veel te overdreven.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:40

Illindra, in elke fokkerij heb je naar mijn idee problemen bij mensen die te ver doorslaan. Zolang je niet te ver doorslaat en niet streeft naar paardjes van onder de 60cm is er niks aan de hand. Ik zit zelf in het NMPRS en onerneem met Hon een poging om minipaard te fokken (zie profiel voor 1e veulen, 2e is op komst)
De frame overo hengst op de 1e pagina is magic mans thriller en die is van bokker Mika.
Ze heeft ook een merrie in hetzelfde kleurtje
http://www.whistlemountainminiatures.com/test9.html
solarwind Armani echo is een van mijn favorieten (loopt op dit moment op de keuring, ben benieuwd!) Een silverdapple pinto. Ik krijg de site even niet geopend, maar voor het idee
Afbeelding
www.lindasminiatures.com
Linda (meavey) heeft ook als enige in NL 2 champagne minipaardjes.

Kijk ook even op www.dressuurfoto.nl en dan minipaarden aalten. Daar staat een foto verslag van e show in aalten 2005 van de MHCE (www.mhceurope.com)

ElCid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:06

De dekhengst van whistlemountain " Magic Mans Thriller" is overigens wel OLWS positief. Gelukkig zetten ze dat wel in de advertentie, maar eigenlijk vind ik dat ze met dat soort paarden niet mogen fokken.
Als je niet weet of de merrie het gen heeft heb je dus kans op een niet levensvatbaar veulen!!
Weer een kanttekening bij dit soort fokkerijen.
Overigens vind ik het wrl prachtige diertjes en als ze goed gefokt worden heb ik er ook geen enkel bezwaar tegen.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:08

zijn alle frame overo's niet OLWS positief? (meen ik me te herinneren)
Daarbij weet ik dat de fokker in kwestie niet zomaar elke merrie dekt. Ze zal dus waarschijnlijk alleen OLWSnegatief met deze hengst dekken.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:19

ElCid schreef:
De dekhengst van whistlemountain " Magic Mans Thriller" is overigens wel OLWS positief. Gelukkig zetten ze dat wel in de advertentie, maar eigenlijk vind ik dat ze met dat soort paarden niet mogen fokken.
Als je niet weet of de merrie het gen heeft heb je dus kans op een niet levensvatbaar veulen!!
Weer een kanttekening bij dit soort fokkerijen.
Overigens vind ik het wrl prachtige diertjes en als ze goed gefokt worden heb ik er ook geen enkel bezwaar tegen.

Beetje kort door de bocht, als je niet met OLWS dragers gaat fokken (ook niet bij de Paints) help je zo wel in een mum van tijd een van de meest characteristieke vachtpatronen van dat ras de wereld uit.
Zolang de merriehouder en/of de hengstenhouder van het probleem weten en daar ook naar handelen is OLWS geen probleem!

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:50

Idd! En testen is tegenwoordig zoooo eenvoudig!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:57

Toen wij Patch onze merrie van schiphol haalde kwam er zo'n groep paardjes binnen. De mensen die ze op haalde hadden van die busjes omgebouwd met zo'n speciale plastic bak erin waar de paardjes in vervoerd worden. Erg grappig om te zien! Ze hadden ook allemaal van die fel gekleurde halsters om enz.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:45

tja, wat dat betreft vind ik felle halstertjes nog niet zo erg, maar er zijn ook helaas mensen die ze uitdossen met halstertjes vol lovertjes en andere tierelantijntjes, halsbandjes met spikes, of ze (wat ik het ergste vind, de rest krijgen ze niks van) letterlijk in huis houden.....

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:36

Ach wat zielig! Wat bezielt deze mensen? Je gaat toch niet zulke paarden fokken als je weet wat eruit kan komen en wat voor ellende dat met zich meebrengt?

Ik vind het bijna dierenmishandeling... net als al die hele kleine hondjes met rare gebitten en ogen die uitpuilen.

Waar zijn we nou helemaal mee bezig???!!!

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:38

sfieke, verklaar je reactie eens nader? Wat is er mis met het fokken van minipaarden?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:48

Nou als je nou kijkt op de sites die Cassidy laat zien (op de vorige page) dan zie je een hoop kleine mini paardjes die gewoon vreselijk misvormd zijn! En dat alleen omdat men die mini paardjes zo mooi vindt... dat vind ik onbegrijpelijk! Aan misvormde paarden is niks moois te zien...

En het is er niet 1 die misvormd is, nee het zijn er tientallen!

En nu heeft inderdaad ieder ras zijn problemen, maar zo erg als dit heb ik nog nooit bij een groter paardenras gezien In ieder geval niet in deze aantallen....

Waar kies je dan voor als fokker zijnde? Voor je paarden of voor jezelf?

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:01

Dwerggroei komt zowel bij minipaarden als bijvoorbeeld friezen voor.
Afbeelding

Afbeelding
Dit is dus zo'n dwerg fries, stond vroeger bij mijn verzorgpony

Dwerggroei is iets wat voor kan komen, hoe het precies zit weet ik niet, vraag wel even of iemand die dat misschien wel weet hier wil reageren.
En dan heb je een handje vol fokkers die idd voor extremen gaan en paardjes onder de 60cm willen hebben, maar ik vind het niet fair dat je om zo'n handje vol "fokkers" gelijk de hele minipaardenfokkerij naar beneden moet halen.
Ik heb zelf 2 jaar terug een veulen gehad met een onderbijt. Ik had haar niet in het stamboek in hoeven te laten schrijven. Heb ik bewust wel gedaan, zodat ze een D (staat voor zichtbaar gebrek, en dus afgekeurd) in haar papier zou krijgen. Op die manier voorkom je een beetje (helemaal nooit natuurlijk) dat er met dit paardje weer verder gefokt wordt.
Zowel hengst (84cm) als merrie (100cm) hebben een recht gebit, en de merrie is nu weer drachtig. Gekozen voor een hengst die 0 in dezelfde bloedlijn zit als de vorige hengst. Krijg ze nu weer een veulen met een onderbijt, dan is het gelijk het laatste veulen wat ze krijgt, omdat de kans dan groot is dat het toch ergens bij de merrie zit

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:03

Citaat:
En nu heeft inderdaad ieder ras zijn problemen, maar zo erg als dit heb ik nog nooit bij een groter paardenras gezien

schijnt bij de Friezen ook regelmatig voor te komen dat er dwerggroei ontstaat, schijnt in een bepaalde bloedlijn te zitten en dat zijn ze nou driftig aan het onderzoeken. Daar hoor je echter niet zoveel over omdat er bij de Friezen nou eenmaal vreselijk veel inteelt bestaat doordat de genetische basis niet zo groot is. Je zal maar net paarden uit die bloedlijnen hebben.....

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:04

je was me net voor stef!

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:06

Hej ja maar dan vind ik dus dat je er goed mee omgaat Stef!

Die anderen bieden dus gewoon een hengst aan waarvan het bekend is dat ie zulke vreselijke dingen doorgeeft.

En dwergfriezen bestaan inderdaad... heb ik gezegd dat ze niet bestaan dan?

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:06

Cissy: tja, ook stom toeval dat ik zo'n paard gekend heb... Er is/was ook een bokker met een dwerg fries, maar heb geen flauw idee meer wie dat was.
Ik ben absoluut tegen het stimuleren van dwerggroei (want ja, er zijn echt mensen die dat doen) maar het stimuleren van dwerggroei heeft in mijn ogen dan ook totaal niks met serieuze fokkerij te maken. er wordt heel veel onderzoek naar gedaan, daarnaast zou er een stuk voorlichting moeten komen om misstanden als deze te voorkomen

Sfieke: Je zegt in je eerdere post dat je het nooit bij grote paarden hebt gezien.
Dat anderen een hengst aanbieden met een probleem kan je weinig aan doen. In NL (en naar mijn weten in amerika ook) wordt zo'n hengst glashard afgekeurd (terecht) en zal je dus ook never een vol papier bij het veulen krijgen.
Wat ik jammer vind is dat jij over laat komen (en misschien bedoel je het wel helemaal niet zo, das de pest met internet ) dat alle minipaardenfokkers gek zijn dat ze mini's fokken, omdat er weleens een dwerg uit zou kunnen komen

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:40

Ow nee hoor dat is niet zo En ik heb heus eerder een dwerg Fries gezien, maar niet in aantallen zoals op die site Dat bedoelde ik eigenlijk

Het is inderdaad lastig om via internet goed je ding over te brengen haha

Ik vind het alleen storend dat 1 zo'n farm dus zo ontzettend veel misvormde paardjes brengt... nu weet ik niet of ze er uberhaupt wat aan doen, dat staat er immers niet bij, maar daar ga ik vanuit. Ik ga er dus vanuit dat ze er wel wat aan doen. Anders zou ik het helemaal cru vinden!

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:51

stef schreef:
Dwerggroei komt zowel bij minipaarden als bijvoorbeeld friezen voor.
[foto]

[foto]
Dit is dus zo'n dwerg fries, stond vroeger bij mijn verzorgpony

Dwerggroei is iets wat voor kan komen, hoe het precies zit weet ik niet, vraag wel even of iemand die dat misschien wel weet hier wil reageren.
En dan heb je een handje vol fokkers die idd voor extremen gaan en paardjes onder de 60cm willen hebben, maar ik vind het niet fair dat je om zo'n handje vol "fokkers" gelijk de hele minipaardenfokkerij naar beneden moet halen.
Ik heb zelf 2 jaar terug een veulen gehad met een onderbijt. Ik had haar niet in het stamboek in hoeven te laten schrijven. Heb ik bewust wel gedaan, zodat ze een D (staat voor zichtbaar gebrek, en dus afgekeurd) in haar papier zou krijgen. Op die manier voorkom je een beetje (helemaal nooit natuurlijk) dat er met dit paardje weer verder gefokt wordt.
Zowel hengst (84cm) als merrie (100cm) hebben een recht gebit, en de merrie is nu weer drachtig. Gekozen voor een hengst die 0 in dezelfde bloedlijn zit als de vorige hengst. Krijg ze nu weer een veulen met een onderbijt, dan is het gelijk het laatste veulen wat ze krijgt, omdat de kans dan groot is dat het toch ergens bij de merrie zit

Ik geloof dat het merendeel van de dwerggroei voorkomt dankzij inteelt.

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:05

Ff kijken idd alle frame overo´s zijn LWO positief anders zijn het geen frames, en dat lijkt me ook niet iets om te verstoppen, zou er juist trots op zijn, ik wil ook graag een champagne overo´s fokken.
Je moet alleen geen LWO met een LWO kruisen, en een geode fokker weet dat en laat alle veulens testen.

Die dwergen komen waarschijnlijk met name door inteelt, friezen komen ook maar van een paar stamvaders af.
Bij die vooral amerikaanse mini´s word ook veel "inbreeding" gedaan, express inteelt dus.
Je kan een dier soms al herkennen die het in lichte mate hebben, extreme bolle voorhoofden, dikke buiken, kleine misvormde benen, onderbeet, dat zijn de grootste kenmerken, deze dieren worden door goede fokkers zowiezo al niet in de fok gebruikt.
In Amerika zijn mini´s big money daarom lijkt het misschien alsof daar extreem veel dwergen geboren worden maar waarschijnlijk komen er in verhouding net zo veel misvormde gewone paarden geboren.
Daar hebben sommige fokkers alleen wel 100 merries lopen.
dus de kans dat ze dan wat fouts hebben komt dan al vaker aan het licht.

Mini´s fokken is gewoon supergaaf, maar je moet er gewoon serieus over zijn ook deze dieren moeten veterinair in orde zijn en goedgekeurd bij een stamboek, bovendien kosten ze ook een hoop geld.
De hobbyfokkers die maar een willekeurige vaak hele kleine hengt bij de merries gooien is waar het misgaat, die kijken alleen naar klein en schattig, en niet dat dat dier een onderbeet heeft of krom is
Daar heb je de meeste troubles, ook mini´s fokken moet met gezond verstand!

Ik heb dus idd champagnes en mijn vriendin mini splash overo, en ook net een max white hengstje gekocht, erg gaaf!

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:10

Sfieke schreef:
Ow nee hoor dat is niet zo En ik heb heus eerder een dwerg Fries gezien, maar niet in aantallen zoals op die site Dat bedoelde ik eigenlijk

Het is inderdaad lastig om via internet goed je ding over te brengen haha

Ik vind het alleen storend dat 1 zo'n farm dus zo ontzettend veel misvormde paardjes brengt... nu weet ik niet of ze er uberhaupt wat aan doen, dat staat er immers niet bij, maar daar ga ik vanuit. Ik ga er dus vanuit dat ze er wel wat aan doen. Anders zou ik het helemaal cru vinden!

Misschien moet je even goed lezen, dat is een site waar mensen hun dwergjes op kunnen zetten waar ze veel van hebben gehouden en zijn gestorven, die fokken ze dus niet!
Ze geven ze daar gewoon een speciaal plekje.

Ook zijn er mensen die deze dierjes redden van idioten die er mee willen gaan fokken, zij gaan ze opknappen en een zo goed mogelijk bestaan bieden tot het echt niet meer gaat. Deze verdienen dus alleen maar lof!

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:37

Mijn vriendin haar kanjers :
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

jikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:39

hoe groot zijn ze ongv dan
uit de eerste 2 foto's lijken ze nog aardig groot

maar het is heel sneu van die mislukte kleintje

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:18

Jaaaa Meavey helemaal super! Vooral die kleine Splash is helemaal mijn smaak!!!