[WN] ga ik een probleem krijgen (line up)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

B_Sweet

Re: ga ik een probleem krijgen (line up)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:59

Jaa idd een rood strikje in de staart...
En als ze dan uithaalt dan heb je de ruiters tenminste gewaarschuwd!
Verders weet ik eigenlijk niet echt hoe je dat zou kunnen trainen.
Aan de buitenkant staan is ook wel een goed idee.
Enne een rood strikje(echt doen hoor)

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:31

rare vraag misschien, maar mag dat? Een rood strikje?

MightyMike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:41

Ik vroeg mij hetzelfde af als Anja, mag dat een rood strikje, ik heb het nl nog nooit gezien.

Helaas heb ik ook hetzelfde probleem. De line up gaat nog wel, maar Mike wil absoluut niet dat een ander paard hem inhaalt. Hij wil altijd graag zelf het snelst zijn....

Ik ben het niet mee eens dat je in de line up zelf een plek kunt kiezen. De wedstrijden waar ik heb gestart, werd ik altijd ingedeeld.

Ook ben ik het niet eens met dat het altijd aan het paard ligt dat slaat. Mijn paard is er mee begonnen nadat hij lettelijk en figuurlijk plat werd gereden tijdens een wedstrijd. Iemand haalt mij in en voegde veel te snel weer naar de bakrand. De ruiter die mij inhaalde reed ons vast tussen de wand, vanaf mijn been, tot aan het hoofd van Mike. Helaas is Mike ook een beetje dominant van zichzelf en het probleem is ontstaan. Ik heb nu al verschillende keren gemerkt tijdens wedstrijden dat er echt ruiters zijn die pas inhalen als hun paard echt al bijna in de staart van het paard voor hun loopt. Dan slaat Mike af en toe eens naar achter en ik kan me dat ook wel een beetje voorstellen. Een beetje afstand houden vind ik de verantwoordelijkheid van iedere ruiter zelf. Ik heb ook niet graag dat ze op een paar cm achter me lopen.

Ik denk er zelfs momenteel over om toch met Mike dressuur op te gaan pakken. In reining zijn we geen uitblinkers en ik heb het door onze problemen wel een beetje met de pleasure gehad. In de dressuur zijn we nl lekker alleen...

Paintless

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:46

een rood strikje mag wel.. ik heb het al vele malen gezien.
en ik vind dan ook dat een gewaarschuwd mens voor 2 geld en er dus uit de buurt blijft. als het paard dan trapt iod dan is die ruiter niet oplettend geweest, want zo een strikje valt echt wel op.
dan heeft de ruiter van het trappende paard er naar mijn inzien genoeg aan gedaan om ellende te voorkomen. als men dan geen rekening met jou houdt kan dat idd gevolgen hebben.

niet iedereen heeft de mogelijkheid om in een groepsverband te oefenen, ik ook niet volgend jaar, en C of D wedstrijden zijn dan ideaal om te trainen.

MightyMike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:50

Ik kan idd ook niet in groepsverband oefenen. Vandaar dat ik er ook sterk aan zit te denken om met Mike naar de engelse rijvereniging te gaan, waar ik met mijn andere paard ook dressuurmatig les. Gewoon om er weer even lol in te gaan krijgen en Mike weer tussen de andere paarden te krijgen.

MightyMike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:54

Ik zie nog wel dat de meeste paarden met eenzelfde probleem eerst dreigen. Mike heeft de aandacht er wel bij, ik merk vaak helemaal geen verschil en vooral in de galop wil hij niet dat er iemand te dicht nadert, hij heeft eens op een wedstrijd geslaan en een paar maal in de les. Hij doet netjes zijn ding, haalt 1 keer flink uit en doet vervolgens zijn ding weer verder. Hij verrast me hierbij compleet. Ik merk aan hem niet wanneer ons een paard te dicht nadert...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:00

In dat geval denk ik ook eens na over een strikje. Inderdaad zijn er ruiters die eerst zowat op de staart van het paard ervoor gaan rijden en dan pas inhalen. Dat is het moment dat ik echt wat oren naar achteren zie gaan van mijn merrie. Ik kan dat meestal corrigeren met een duidelijk "Nee", maar het kan een keer misgaan. Aan de andere kant kunnen mensen zich ook aanwennen wat eerder en ruimer in te halen. Inhalen moet je kennelijk toch. Maar goed: een strikje kan veel oplossen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:03

Ik ga eens vragen of het uberhaupt mag een strikje. Anders krijgt TS een advies om iets te doen dat wellicht een DQ oplevert.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:05

eerlijk gezegd mag de ene ruiter de andere niet hinderen
als de jury's daar eens wat strenger in waren en die kontelopers eruit gooien zijn een hoop problemen opgelost

ik weet nog dat een duitse jury een ruiter eruit gooide omdat de hengst irritant hinnekte
ruiter boos, wij opgelucht dat die giller eruit was
ze was er door een nederlandese jury nog nooit op aangesproken

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:08

Navraag bij een jurylid leert dat nergens in het regelboek staat dat je geen strikjes mag aanbrengen op je paard. Het mag dus kortom.

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:13

Over het rode strikje; Ik zie regelmatig ruiters die een rood strikje bij het paard in de staart hebben, denk dus wel dat het mag.

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:16

Op het Nk in Bunschoten werdt ook de pleasure gereden met een rood strikje in de staart. Ik snap het idee erachter en het is ook goed dat men waarschuwt maar ik weet ook dat het een hoop mensen op hun zenuwen werkt. Je weet namelijk niet hoe wat en waarom dat paard slaat , dus je bent alleen maar aan het kijken waar dat mens met het rode strikje is....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:21

Nou ja het is zoals spatter al zegt. Bij mijn paard is er niets aan de hand met een redelijke afstand. Maar ze moeten haar niet op de staartwortel gaan rijden en dan met 10 cm ertussen gaan inhalen. Dan gaat het mis. Helaas zijn er nog steeds wel mensen die dat doen.

Andersom ben ik dus altijd zenuwachtig aan het rondkijken wie de strakke inhalers zijn, of de op de billen rijders. Want als die achter me rijden, ga ik zelf maar voor de zekerheid vast inhalen. Dan maar minder langzaam, maar uit de buurt van die ruiter. Het zal je maar misgaan.

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:23

Heb je volkomen gelijk in. Je paard kan er aardig verkl@@t door raken. Zou ook niet weten hoe het anders op te lossen is dan de jury strenger te laten optreden maar ja, ook zij hebben geen ogen in hun rug.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 09:12

Ok, het trainen is duidelijk, alleen hoe kan ik dat het beste aanpakken? Ze reageert trouwens op het ene paard heftiger dan op het andere. De chimmel en vos van een stalgenoot kan ik bij wijze van spreke een redelijke pas de deux mee rijden, de bonte van een andere stalgenoot moet ze helemaal niks van hebben. Oren in dr nek, kont intrekken, hoofd richting het andere paard. Ik probeer op zulke momenten dus juist een wending, overgang, o.i.d. te rijden. Misschien moet ik haar gedraf juist afstraffen? Zo ja, hoe kan ik dat het beste doen? Stem reageert ze op dat moment niet op

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:24

je zou kunnen kijken of ze heftiger reageert op merrie's of op ruinen

oplossing is je benen eraan , zo hou je je paard tussen je
ze moet op jou letten en niet op haar omgeving
als ze zich dus laat afleiden door op het andere paard te letten gelijk haar aandacht terug vragen
praat tegen je paard, niet alleen als ze lastig is, ook als ze het goed doet, zacht vleiend hoog toontje en begin daar thuis al mee
wordt ze moeilijk blijf vleiend tegen haar praten, probeer haar gerust te stellen en bewaar zelf je kalmte, wordt jij boos, wordt zij zeker boos
jij moet aangeven dat er eigenlijk niets aan de hand is

ben je uit de line-up en aan het rijden dan niet alleen benen eraan maar ook stevig drijven met je kuit, houdt haar actief

maar vooral: ben zelf continue met je paard bezig en laat je paard met jouw bezig zijn

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 09:42

praten met mn paard is voor mij geen probleem, hang complete verhalen op
Zo ha braaf, daar, nee, niet daar, beetje meer kom, nee, stapje terug, blablabla