[WN] Reining met Jurgen... (WHW)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:54

Laat dat kind nou es met rust......

Ik denk dat wij langs elkaar heen zitten te schrijven... zoals jij je antwoord opschrijft, zo bedoel ik de vraag niet....

Komen we later wel es op terug... vooralsnog lijken de antwoorden mij helder, toch?

Anya

Re: Reining met Jurgen... (WHW)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:58

Marieke schreef:
Wanneer het paard bij het achteruit gaan naar rechts uitwijkt en dit komt omdat hij links wat vast houdt, of zijn linker schouder wat weg duwt, plaats ik mijn linker been bij de singel, til mijn handen op en plaats hem van voren wat naar rechts, leg mijn rechterbeen naar achter om de heup niet verder naar rechts te laten komen. Zodra hij links geeft en zijn schouders weer recht heeft ontspan ik weer en ga weer verder recht naar achter.

Dat bedoel ik dus. En daarom zet ik de schouder terug. Inderdaad heb ik een wakend been om de heup niet verder te laten uitzwaaien.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:04

@marieke en Anja dan komt het probleem ook voort uit de schouder en dan zou ik dat logischer vinden om via de schouder te corrigeren, maar als de fout uit de heup komt vooropgesteld dat het geen zwak been is dan zou ik hem ook via de heup corrigeren

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:30

Cer schreef:
Dus heel theoretisch gezien, zou je er vanuit kunnen gaan dat je paard de teugelhulp niet als rollback begrijpt, ook omdat je je buitenbeen niet aanlegt. Maar wel zn schouders in lijn zet. Dat je dus niet ineens een rollback invliegt...

Denk persoonlijk dat het theoretische onder geschikt zou kunnen zijn, aan de scherpte van een paard. Als voorbeeld kan ik hierbij aangegeven, dat als iemand op het paard van Ilona stapt dat je dan hoort, jeetje ik hoef dit maar te doen, en er gebeurd dat.
Typische is, dat ik dat ook van Ilona altijd hoorde, als zij op de paarden van haar trainers mocht rijden. Ik kan mijn nog een proef herinneren van een goed scorende combinatie, die een soort van hapering in de run down lied zien. Bij navraag bleek dat de ruiter zijn keel schrapte, waarop het paard reageerde. In theorie is dit geen gebuikt geluid voor een aanwijzing, maar het paard reageerde hier wel op in de praktijk.
Ik heb mijn ook wel is laten vertellen, dat sommige paarden soms wat teveel meedenken in een proef. Vaak zijn dit wel de goede paarden maar ook wel weer de lastpakken voor een ruiter die deze sturen moet.

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:31

Cer schreef:

echt niet, straks gaat zij nog serieus aan jongens denken

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:37

ja dat is zeker zo peter, en die van mij is in de wedstrijd dertig keer scherper op de hulp als in de training, zo scherp dat je het gevoel krijgt dat je in een achtbaan zit druk ik iets mijn billen naar achteren, gaat ze vol in een sliding stop wil ik dat corrigeren door iets naar voren te kantelen met mijn bekken gaat ze vol in een rundown ..... terwijl in training alles heel relaxed gaat met of zonder teugels maakt niet uit, mooie cirkels op lange teugel waarin ze heerlijk in de buitenteugel kruipt als het ware.... waren alle trainingen maar wedstrijd zucht...

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:41

Ik reed zelf daarom niet op die hele scherpe... dat zwakte ik wat af... t zat je alleen maar in de weg....

Ik heb ook best leuke paarden gereden, maar om nu te zeggen dat ik daar altijd van onder de indruk was

Maar hey, ieder zn meug he

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:43

Je kunt haar natuurlijk ook een bokt-account adviseren Peter. Zeer verslavend heb ik begrepen. Verhoudingsgewijs weinig jongens. En hoe dan ook op afstand. Veiliger kan niet vanuit vaders optiek.

Of zij er zo overdenkt... dat denk ik niet

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:20

Dus eigelijk kunnen wij concluderen dat scherpe paarden, duseuhh zeg maar een hersencel teveel hebben, net zo lastig zijn als het hebben van een schoonmoeder!

Redneck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:23

.....of een schoonvader

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:47

Redneck schreef:
.....of een schoonvader

Schoonmoeder heeft besloten een test te doen.

Op een mooie zomerse namiddag wandelt ze met één van haar schoonzonen langs een kanaal.
Plots slaat ze zogezegd haar voet om en valt in het kanaal. De schoonzoon twijfelt geen seconde en springt achter haar aan. De volgende dag staat er voor de schoonzoon zijn huis een Peugot 205 cabrio met op het dashboard een briefje: "Lieve Jongen, bedankt voor hetgeen je voor me gedaan hebt, je schoonmoeder Greta."

Een week later is het de beurt om haar andere schoonzoon te testen.
Terug wandelen ze langs het kanaal, Greta slaat zogezegd haar voet om en struikelt in het water. Ook deze schoonzoon aarzelt geen seconde en redt haar van de verdrinkingsdood. De volgende dag staat er bij hem ook een Peugot 205 cabrio voor zijn woning met een briefje dat zegt: "Lieve Lieverd, bedankt voor hetgeen je voor me gedaan hebt, je schoonmoeder Greta."

De week daarop was het mijn beurt,
Toen ik langs het kanaal wandelen, pleurde zij er ineens in zeg. Dus, ik keek even naar links en rechts, en zag dat er niemand in de buurt was en wandelt verder. De volgende dag stond er voor mijn garagedeur toch een mooie Porsche 911 cabrio! Met een briefje op het dashboard met de tekst: "Beste Peter, bedankt voor hetgeen je voor me gedaan hebt, je schoonvader Albert."

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:17

Leuke voor dat ander item Peter

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:23

Ach wat maakt het uit welk item, zo nu en dan even ontspannen in een topic, voorkomt misschien geruzie, niet dan?

Hum ik had laatst wel erge ruzie met mijn vrouw, en het gekke is als ik ruzie met mijn vrouw heb is het ook negen van de tien keer door mijn schoonmoeder.

Met kerst nog, zitten wij heerlijk te gourmetten vraagt dat taai kreng aan mij, (taai kreng zo noemen zij schoonmoeder in het Chinees), met haar vork vooruit gestoken met een stukje vlees eraan "Wat voor vlees is dit? varkens of kippenvlees?"
Ik keek haar aan en vroeg alleen maar,
"aan welke kant van de vork bedoel je ?"

Sorry Rom, back on topic

Redneck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:29

Hihi....ze zijn allebei leuk, Peter! En ontspanning is altijd goed. Ruzie doen we hier niet aan, alleen constructief discussiëren.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:43

@Peter: ze zijn iig het doorvertellen waard

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:29

PeterV schreef:
Dus met andere woorden, kan je er vanuit gaan dat Jurgen deze correctie uit voert en daarmee reining gericht aan het scholen is. Of ben ik nou blond.

Mijns inziens ben je NIET aan het scholen of corrigeren als je de achterhand terug duwt met je been, maar ben je dan je punten aan het redden. (Of ben ik nou heel naief als ik denk dat een paard niet VOOR NIETS scheef achterwaarts gaat?)

In een wedstrijd zal ik er ook voor kiezen om met mijn been te corrigeren. Eerlijk is eerlijk.
Maar het is wel symptoombestrijding, en lost niets op.

Waarom lees ik bij zo weinig mensen terug dat er nagedacht wordt WAAROM dingen gebeuren? En WAAROM we op bepaalde manieren corrigeren?
Of gaan we ineens allemaal uit van een wedstrijdsituatie? Want in dat geval wil ik weten wanneer ik jullie allemaal in de ring kan bewonderen!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:45

@Sonja: Uit het stukje is niet duidelijk of deze 'tip' komt met een wedstrijdachtergrond of met een trainings/les-achtergrond.
Doet hij het in de wedstrijd en geeft dit als tip door aan zijn lessers, dan kan ik er mee leven. Wordt deze uitspraak in een les gedaan alszijnde het enige echte antwoord op een korrektie dan kun je daar idd je vraagtekens bij hebben.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:01

Klopt hoor SM, ik las het zo snel ook niet of hij het over training of over wedstrijd had. Echter, als ik zo hier de antwoorden hoor over hoe iedereen e.e.a. zou 'oplossen' dan ben ik benieuwd of men het over trainen of over wedstrijd heeft en wat achterliggende gedachte dan is.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:22

Erg interessant dat Sonja hier een stukje tekst aanhaalt, maar er wordt een halve zin weggelaten.

Bij deze foto staat namelijk in 2 regels geschreven.

Dit paard gaat met zijn achterhand schuin. Ik druk de heup met het mijn rechterbeen naar links en gebruik de rechter teugel voor de rechte lijn.

Misschien is dit stukje niet helemaal gequote maar komt er dichtbij in de buurt.

Dit hele stuk is geschreven uit oogpunt van training van een paard, dus niet wat je in een wedstrijd doet maar als voorbereiding daarop.

Tijdens het achterwaarts met achterhand scheef, corrigeren wij ook zo.

Groetjes, Gisela

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:44

De stukjes reining met Jurgen gaan over training.
Als je de vorige edities erbij haalt, dan begint hij met het zadelmak maken en gaat hij iedere editie een stukje verder in zijn trainingsptogramma.
Ik maak hier uit op dat hij het dus over groene paarden heeft.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:15

Jurgen geeft in mijn beleving met zijn column tips, over hoe je een paard wedstrijd gericht kan trainen, en dit wel op het gebied van reining. Bij zijn eerst en zijn tweede columns die hij schreef in samenwerking met Charlotte Los, had hij het er over, dat het één en ander niet altijd even makkelijk is om op papier te verwoorden. Daarbij speelt natuurlijk ook de ruimte mee in het blad wat je tot je beschikking krijgt. Soms wordt een column ook ingekort, omdat deze te lang is, en vaak worden er dan dingen weggelaten, waardoor het verhaal wat je kwijt wilde, niet meer helemaal strookt, met het eind resultaat. Ik zelf heb hier ook ervaringen mee, maar weet in dit geval niet, of dat in deze column van zijn hand, ook het geval was.

pats

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:59

PeterV schreef:
Cer schreef:

echt niet, straks gaat zij nog serieus aan jongens denken

en dan ben ik er als eerste bij .

he pa !!!!!!!!!!!!

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:24