[WN] Filmpje Hypp aanval

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:50

Maar hoe zou je dat willen doen Francis? Zolang de APHA het toestaat kun je er hier weinig mee doen, of het moet van de regering uit komen?
Ik ben het wat betreft OLWS helemaal met je eens hoor!

Maar met andere, behandelbare afwijkingen wordt het een lastig verhaal. Moet je dan ook alle Nederlandse fokkers verplichten hun paarden rontgenlogisch te laten keuren zodat we niet meer van die zielige strompelende kreupele paarden hebben?

Aan de ene kant fokt men zonder morren met afgekeurde merries en wordt niks op de foto gezet, aan de andere kant moet het fokken met iets wat zeer behandelbaar is gestopt worden.

Wil niet zeggen dat ik pleit voor het fokken van paarden met een afwijking, beslist niet, maar wil wel zeggen dat je dan ook andere afwijkingen aan moet pakken, veel paarden redden de 10 jaar niet wegens beenproblemen die ook erfelijk (kunnen) zijn. Terwijl er ook veel Hypp paarden zijn die volledig gezond zonder problemen 25 worden.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:42

Ik denk dat je het managen van een HYPP-paard aan een kenner moet overlaten (al blijf ik er geen voorstander van).
Het is met HYPP net als bij OLWS en HERDA zit het gevaar in de simpele zielen die er NIET bekend mee zijn en er onbewust toch mee opgescheept raken.

Door er over te blijven schrijven nemen steeds meer mensen er kennis van en zullen dus ook slagvaardiger er mee om kunnen gaan; bijvoorbeeld door niet risikovol te fokken of deze fokprodukten niet te kopen.
Helaas zal er altijd een grote groep zijn die uit financieel oogpunt hier geen boodschap aan heeft.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:56

Dat is absoluut waar SM! Juist door het allemaal zo openbaar mogelijk te maken en mensen voor te lichten zorg je er, hopelijk, voor dat men wijze beslissingen neemt.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:18

Het feit dat het vanuit Amerika nog steeds toegestaan is, wil niet zeggen dat wij er hier in de Nederlandse clubs geen standpunt over in kunnen nemen. In Zweden is het fokken met OLWS-dragers helemaal 'verboden' door de club daar (hoewel ik dat dus weer overdreven vind).
Hoewel je er niets tegen kunt doen, kun je het als club dus wel ontmoedigen. Als club hebben we als doel het behouden en verbeteren van het ras. Dat betekent dus dat we de zaken die we uit kúnnen bannen ook zoveel mogelijk moeten proberen uit te bannen. In de hondenwereld is het heel normaal dat je geen pubbemiddeling krijgt van de club als je je niet aan hun minimale eisen voor fokdieren houdt... HD, oogziektes, lever of andere rasgebonden aandoeningen... waarom zou dat met paarden niet kunnen?
't Is toch heel simpel om te zeggen dat een hengsthouder die z'n OLWS-dragende hengst beschikbaar stelt aan OLWS-dragende merries, niet meer mee mag doen met de SSA. Veulens van beide eigenaren niet meer via de club te koop aangeboden mogen worden, de eigenaren het lidmaatschap van de club ontzegd wordt (waardoor ze op wedstrijden weer nadeel ondervinden bijv.)... 'tuurlijk zul je hier genuanceerd in moeten zijn, maar voor HYPP en OLWS is het zó simpel omdat er zó makkelijk op getest kan worden en er geen 'grijs' gebied bestaat van 'hoe ernstig is een afwijking'...
En het argument 'er zijn zoveel HYPP-dragers die geen last hebben' vind ik toch een beetje zwak... dat is een kleine minderheid, terwijl de grote meerderheid toch in meer of mindere mate wél last heeft en er zijn zó veel HYPP-vrije paarden om uit te kiezen dat de noodzaak om met dragers te fokken er ábsoluut niet is. Ik vind dat dus geen excuus. JMHO.
Alleen over praten en publiciteit aan geven is helaas niet voldoende... hoeveel mensen komen niet pas met de problemen in aanraking als het al te laat is... als ze zo'n paard op stal hebben, mee gaan fokken e.d. een leek die net komt kijken gaat op zoek naar een Quarter of Paint en weet nog helemaal niet van OLWS of HYPP of HERDA... dat komt meestal pas naderhand.
Door als vereniging hier dus al een standpunt tegen in te nemen, maak je het ook voor deze mensen een stuk duidelijker..

Ik snap dat dit soort maatregelen bij veel fokkers/hengsthouders op grote weerstand zal stuiten, maar als je flink genoeg bent en achter je fokproduct durft te staan terwijl je dit soort dingen doet, moet je ook maar flink genoeg zijn om de consequenties te dragen, vind ik. Kwestie van keuzes maken...
Laatst bijgewerkt door Francis op 08-02-06 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:26

In Zweden gebeurd dat omdat het bij wet niet mag. Volgens hun wet mag je dus niet met dieren met een genetische afwijking fokken, en daar tellen zijn OLWS bij mee.

Natuurlijk kun je als Club zijnde zeker mensen ontmoedigen! Dat is ook geen gek idee, maar nogmaals, de vraag is weer, hoe ver ga je?
Moeten de hengsten en de merries met de SSA ook allemaal met 4 benen op de foto? Want dat is wel niet zo simpel om te testen, maar wel mogelijk. MOeten ze allemaal niet PROK gekeurd worden om mee te fokken, als je ter verbetering wilt fokken? Ik speel hier even "devils advocate".

Overigens was mijn voorbeeld beslist geen argument, maar puur even een voorbeeld. En, nogmaals, de reden dat het een minderheid is, komt niet door Hypp zelf, maar door hoe die paarden gehouden worden en door de eigenaren die niet altijd in belang van het paard hun research doen, of gewoon (nog) onwetend zijn.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:27

Jullie zijn beide Paint-eigenaren, dus gooi het tijdens een vergadering eens in de groep

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:31

En we hebben net een ALV gehad..

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:40

jeddah schreef:
Moeten de hengsten en de merries met de SSA ook allemaal met 4 benen op de foto? Want dat is wel niet zo simpel om te testen, maar wel mogelijk. MOeten ze allemaal niet PROK gekeurd worden om mee te fokken, als je ter verbetering wilt fokken? Ik speel hier even "devils advocate".

Ik was eerlijk gezegd in de veronderstelling (zo uit mijn bestuurslid-tijd herinnerend) dat foto's en keur rapport al lang een vereiste was voor SSA hengsten... als ik dat mis heb en dat is niet zo, dan valt mij dat zwaar tegen en zeg ik dus 'ja...minimaal foto's en een keurrapport...' en ja, waarom niet gelijk PROK gekeurd, dan heb je een erkende en gestandariseerde keuring die ook daadwerkelijk wat zegt. Dat zijn vrij standaard dingen die in andere stamboeken ook heel normaal zijn.
Dat Amerika daar niet aan doet wil toch niet zeggen dat wij dat niet kunnen doen voor onze SSA?
Ik snap het probleem daarin niet... als je wilt fokken is dat gewoon een consequentie en daarmee voorkom je gelijk dat jan en alleman onnadenkend een veulen uit z'n merrie haalt 'omdat het zo geinig is'... (Let op, ik zeg niet dat je niet 'voor de lol' een keer een veulen zou mogen fokken, maar dan toch graag wel op een verantwoorde manier, met enige voorbereiding en kennis van zaken... dat moedig je hiermee dus aan).

Ik denk dat het niet verkeerd is om hier met z'n allen eens goed over na te denken en naar toe te werken... Ik zeg niet dat het van vandaag op morgen ingevoerd zou moeten worden, maar als we iets willen veranderen (want loopt niet iedereen te roepen dat fokken met HYPP en OLWS dragers zo erg is) zullen we toch eerst hand in eigen boezem moeten steken en bij onszelf beginnen. Met OLWS was ik persoonlijk al begonnen en wat mij betreft zijn we klaar om een stapje verder te gaan hierin.

En ja... we hebben net een ledenvergadering gehad, maar daar kon ik niet aanwezig zijn en daarnaast is dit 'hersenspinsel' van mij pas sinds kort ontstaan en ik wil het dus wel eerst enigzins overdacht en vooral ook uitgedacht hebben voor ik dat 'officieel' aankaart... Ik ben van mening dat wanneer je een probleem constateert en aankaart je ook met mogelijke oplossingen/ideeën moet komen.. alleen commentaar leveren is makkelijk en kan iedereen nl.
Ben overigens wel érg nieuwsgierig naar meningen van overige Paint eigenaren (wat OLWS betreft dan...HYPP geldt natuurlijk voor alle drie de amerikaanse rassen...) Dus laat maar horen... dames en heren hengst/merrie eigenaren die zich aangesproken voelen (of niet).

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:48

jeddah schreef:
Maar met andere,
behandelbare
afwijkingen wordt het een lastig verhaal.

Om hier nog even op terug te komen.
Ik beschouw OLWS, HYPP en HERDA niet als behandelbaar... het is niet te genezen.
HYPP is in sommige gevallen beheersbaar, maar dat is iets anders. En nogmaals... er is genoeg genetisch materiaal beschikbaar waardoor het niet nodig is om deze paarden te gebruiken.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:05

Ik ben ook wel benieuwd Francis!

Ik moet zeggen dat ik niemand hoor over OLWS dragers en ik zie zelf ook niet het probleem daarmee.

Je hebt gelijk, Hypp is beheersbaar, niet behandelbaar in de zin dat het niet over gaat. Nogmaals, het is niet in sommige gevallen zo, maar in zeer veel gevallen zo.

Ik wil Hypp niet promoten of proberen goed te praten dat ik zelf een Hypp paard gefokt heb, maar ik probeer er wel veel over te praten en merk dat veel mensen echt denken dat het een ramp is voor elk paard met Hypp, dat is een ouderwetse achterhaalde gedachte.
Inmiddels zijn er verschillende onderzoeken gedaan en is er zo ontzettend veel wat je kan doen waardoor een paard helemaal geen problemen heeft, zelfs geen medicijnen nodig heeft.
Blijkt volgens onderzoek dat een Hypp positief paard zelfs aan een dieet kan wennen binnen 14 dagen die veels te hoog is in Kalium.
Blijkt dat je aanvallen voorkomen kan door niet binnen 3-5 uur na een grote maaltijd geforseerde beweging te geven.
Blijkt dat je middels minimaal 6 uur, maar het liefst zo veel mogelijk, vrije beweging Hypp aanvallen kan voorkomen.

Nogmaals, ik pleit niet voor Hypp, maar ik vind het jammer dat men zo kortzichtig blijft. Ik heb regelmatig contact met mensen die Hypp paarden hebben, en iedereen zegt hetzelfde, turn-out, turn-out, turn-out!!! Das het allebelangrijkste. En wat gebeurd er? Hoe worden de meeste (Halter) paarden gehouden? Op stal 23 uur. Dan krijg je vreselijke aanvallen als die op het filmpje.

Nog een keertje, ik zeg niet dat ik tegen het idee ben om Hypp uit de rassen te bannen, vooral als ik lees hoe weinig research mensen doen, ben ik er zelfs helemaal voor. Maar ik zou het wel prettig vinden als men de feiten goed heeft en ook alles erover leest, ook de positieve onderzoeken die laten zien dat het misschien niet zo erg is als men dacht.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:25

Uiteraard gaat het om de juiste feiten en research is altijd goed...dommer wordt je er nooit van en de paarden die er al zijn worden er alleen maar beter van.

MAAR... door bewust te fokken met HYPP paarden neem je bewust het risico op een paard wat 'full-bown' HYPP aanvallen kan krijgen. Want jij of wíe dan ook kunt niet voorspellen in wat voor mate het veulen dat je fokt last HYPP gaat krijgen. Heeft'ie er weinig tot geen last van dan heb je mazzel gehad, maar voor het zelfde geld wordt het een dier dat óf een kort leven beschoren is, of z'n leven lang dit soort aanvallen moet doorstaan. Je wéét het niet vantevoren... En dat bewust kiezen voor een paard dat een ellendig leven tegemoet gaat (of dat dan uiteindelijk daadwerkelijk gebeurt of niet dóet er niet toe) vind ik een kwalijke zaak. Wáárom zou je in hemelsnaam het risico wíllen nemen?? Om die mooie hammen die die bloedlijn heeft?? Dat gaat er bij mij niet in...

Ik wil hiermee niemand veroordelen die de keuze toch maakt... ik voor mij vind het absoluut 'not done' (understatement) maar als iemand anders het met eer en geweten wél kan doen, moet'ie dat zelf weten.
Ik vind alleen dat een RAS-vereniging die er voor staat het ras te willen behouden en verbeteren en pleit voor gezonde dieren de verantwoording heeft hier ook daadwerkelijk in op te treden en te sturen en het niet alleen bij woorden te laten. Als we willen dat er in de toekomst dingen veranderen, dat nieuwe eigenaren bewust zijn van bepaalde problemen binnen het ras, dan zullen we daar nu maatregelen voor moeten treffen óf accepteren dat het zo blijft als het is.. en ook bij fokken is stilstand uiteindelijk achteruitgang. Dan wordt het zéker niet beter, alleen maar slechter.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:35

Nogmaals, er is geen reden meer voor een Hypp paard om zo'n aanval te krijgen.
Overigens ging het mij niet alleen om de mooie dikke hammen, maar ook die prachtige hals, de bewegingen en vooral het karakter.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:42

Francis schreef:
Ik wil hiermee niemand veroordelen die de keuze toch maakt... ik voor mij vind het absoluut 'not done' (understatement) maar als iemand anders het met eer en geweten wél kan doen, moet'ie dat zelf weten.
Ik vind alleen dat een RAS-vereniging die er voor staat het ras te willen behouden en verbeteren en pleit voor gezonde dieren de verantwoording heeft hier ook daadwerkelijk in op te treden en te sturen en het niet alleen bij woorden te laten. Als we willen dat er in de toekomst dingen veranderen, dat nieuwe eigenaren bewust zijn van bepaalde problemen binnen het ras, dan zullen we daar nu maatregelen voor moeten treffen óf accepteren dat het zo blijft als het is.. en ook bij fokken is stilstand uiteindelijk achteruitgang. Dan wordt het zéker niet beter, alleen maar slechter.

Super geschreven! Helemaal mee eens!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:45

Snap dat je met een bepaalde bloedlijn wilt fokken..(en nogmaals, ik val hier dus niet jou persoonlijk aan Jeddah) maar er zijn toch genoeg vertegenwoordigers uit die bloedlijn die HYPP-vrij zijn...?
En er zijn daarnaast ook genoeg andere bloedlijnen die óók mooie billen, prachtige halzen, súper beweging en fijne karakters hebben...? Nogmaals... ik zie niet in waarom je voor dat soort eigenschappen die volop te vinden zijn bij HYPP-vrije dieren het risico wilt lopen op een paard wat dit soort aanvallen krijgt (en jíj weet het misschien te beheersen, maar het veulentje wat de buurman gefokt heeft en verkoopt aan minder onderzoekende/kundige eigenaren heeft waarschijnlijk minder geluk...).

.... hmm... en ik heb me laten vertellen dat die Impressive paarden juist niet zulke fijne karakters hebben...

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:01

Ja, dat laatste he? Das ook weer zo'n misunderstanding... want ik vind ze dus een verrukkelijk karakter hebben!!! Zo ontzettend lieffffffff!!

Francis, serieus, ik sta helemaal achter waar ik 2 jaar geleden voor gekozen heb. Dat wil beslist niet zeggen dat ik de mensen die daar op tegen zijn niet begrijp. In tegendeel, ik begrijp ze helemaal, vandaar ook dat Rocky gecastreerd wordt.
De enige uitleg die ik kan geven is blinde liefde. Ik ben helemaal voor die hengst gevallen en hij geeft juist paarden die niet alleen Halteren, maar ook performen, en dat zie je weinig.
Ik wil dit topic niet verpesten met een persoonlijk tintje over waarom ik destijds voor Rocky gekozen heb, maar ik wil wel melden dat Rocky nooit te koop zal staan, dat zijn verantwoording helemaal die van mij is en dat ook zelfs mocht ik komen te overlijden, hij verzorgd zal worden door mij en niet zomaar verkocht zou worden.
Ik ben ook beslist tegen het fokken en verkopen van Hypp paarden, juist omdat de kopers vaak niet goed geinformeerd worden.

Je begrijpt dat ik er ook een erg dubbel gevoel over heb. Ik ben voor het fokken met gezonde paarden, echt waar, maar ook voor het fokken van OLWS, zolang ze niet met elkaar gekruist zouden worden.

Ook zou ik best een serieuse hengsten keuring willen zien bij de Paints.
Of dat ook echt zou kunnen en waar je dan allemaal op zou moeten keuren, dat is en blijft er moeilijk. Wat jij acceptable vind is misschien weer anders dan wat ik of elk ander persoon acceptable vindt.

Zomer exeem bijvoorbeeld? Wel/ Niet? HKO? Wel/Niet? OCD? Wel/Niet? Splash? (dove paarden) Wel/Niet? Luchtzuigen? Wel/Niet?
Naast Hypp en OLWS en Herda dus nog zoveel kwesties...

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:18

Mijn voormalige overo-Paintmerrie heb ik laten testen op OLWS, ze is vervolgens gedekt door een OLWS- vrije Quarter- hengst. Daaruit is Kobus geboren en hij is ook in het bezit van het OLWS- gen. Kobus heb ik destijds een paar maand ter dekking aangeboden gehad en als voorwaarde had ik duidelijk dat er alleen OLWS- negatieve Paintmerries mochten komen. Enkele merrie- eigenaren vonden me arrogant, want ze vonden dat ze het zelf mochten bepalen of ze het risico wilde nemen!!!! Niet te geloven toch?!?
Ik heb er gewoon extreem veel moeite mee dat men bewust kiest voor het eventueel krijgen van een NIET- levensvatbaar veulen. Merrie verdrietig, veulen voor het overlijden veel pijn en geen verkoopbaar fokprodukt. Het is zooooooooo simpel om de dieren dit leed te besparen!!!!
Ben je in het bezit van een Paintmerrie, laat haar dan op OLWS testen. Is ze drager, zoek dan een hengst die het gen NIET heeft. Je kunt uit zo extreeeeeem veel Paint en Quarterhengsten kiezen..............

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:02

@FH: je hebt helemaal gelijk, ik zou de gok op een OLWS-veulen ook nooit nemen. Maar er zijn nu eenmaal mensen die de gok van 25% nemen omdat ze graag een Frame willen

Begrijp ik goed dat de Deense regering fokken met alle ouderdieren met een genetisch defect verboden heeft??
Er worden in Denemarken dus geen Frames geboren ??

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:04

Zweden dacht ik SM. Daar mag niet met OLWS paarden gefokt worden.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:06

Is er dan ook een plicht om Quarters te laten testen op OLWS, want ook daar kan het toch frame-gen voorkomen (heel zelden) of niet ??

Zweden is ook goed

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 19:41

Persoonlijk vind ik OLWS een ander verhaal dan HYPP. Een OLWS drager ondervind er zelf geen nadelen van dat hij het gen draagt, het probleem duikt pas op als je twee dragers combineert. Terwijl een HYPP drager per definitie wel last kan hebben (en dat ook vaak heeft), en er maar een minderheid is die zonder episodes door het leven gaan. Maar per definitie niet meer met een Frame Overo/ OLWS drager te fokken zou in mijn ogen afbreuk doen aan het ras. Dat uiteindelijk toch is ontstaan omdat er van die patronen op de vacht kwamen te zitten.

Voorlichting is in beide gevallen nodig: zowel HYPP als OLWS. En als je denkt dat HYPP bekend is bij de paardeeigenaren en de ruiters, hoef je de reacties in dit topic maar door te lezen en je weet genoeg....

Neemt niet weg dat ik van mening ben dat een OLWS veulen tegenwoordig niet meer geboren hoeft te worden....als het wel gebeurd is het een les voor de eigenaar/fokker, die zijn fokproduct onder zijn handen ziet sterven of in moet laten slapen. En dan hoop ik dat het geen tweede keer voorkomt.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:34

Tja, dat hele OLWS-verhaal is bij mij door Fly gaan spelen die voor ik haar kreeg dus bij de vorige eigenaren, púúr door onwetendheid en (bewust?) slechte informatie van hengsteigenaar een LW-veulen had gehad. Dat wilde ik dus zeker niet en zo ben ik begonnen met het hele verhaal uit te zoeken enz. enz.
De Tobiano hengst die ik uitgezocht had is speciaal op mijn verzoek getest, terwijl de eigenaar in eerste instantie het nut er niet van in zag (tobiano's dragen het toch niet?) . Gelukkig nadat ik één en ander uitgelegd had zonder enig probleem laten testen. Maar inderdaad... er zijn genoeg mensen die, ook héél bewust en ook meerdere keren per seizoen/merrie de keus maken het risico te nemen...
Ik weet hoe extreem zorgzaam Fly is voor haar veulens... van de 5 drachten hebben er maar 2 in een levend veulen geresulteerd... ik heb van heel dichtbij (niet bij Fly) meegemaakt wat het is om een veulen ten dode opgeschreven te zien staan, te vechten tegen beter weten in... dat is hartbrekend... Ik moet er toch niet aan denken dat verdriet en die pijn, niet alleen bij mezelf, maar zéker ook bij het veulen én de merrie, op m'n geweten te hebben....bewust gekozen, willens en wetens, terwijl het totaal onnodig is.

@ Jeddah. Dat jij je keus heel bewust hebt gemaak weet ik en jou kennende had ik ook niet anders verwacht. Maar helaas ben jij daarin een van de weinigen... de meeste mensen met een HYPP-drager hebben het dier onwetend of in ieder geval onvoldoende wetend gekocht van iemand die er minder zorgvuldig mee om gaat en al die dieren lijden in mijn ogen dus onnodig... als je al dat leed kunt voorkomen moet je dat in mijn ogen dus doen.
Het gaat niet om dat ene weloverwogen, voor 'eigen bezit' gefokte dier, het gaat om die vele voor verkoop en geld gefokte paarden die er niet om gevraagd hebben dit te moeten doorstaan...
En hoeveel je ook je best doet om door middel van informatie voorziening mensen de bereiken en voor te lichten, je komt in de meeste gevallen te laat, nl. als het veulen al gefokt is door de fokker die donders goed weet wat'ie doet maar z'n veulens fokt voor de en uiteindelijk gewoon geld wil verdienen met die veulens.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:32

Kent de APHA (net als de AQHA) eigenlijk een verplichte HYPP-test bij registratie of 'genetische kreet' als een van de ouderdieren een HYPP-voorouder heeft ??

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:32

Nope.... en daar zouden ze minstens aan moeten beginnen. De Aphc (appy's) kennen dit overigens ook niet.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:34

Dus met een Paint met ver weg Impressive is het zelf oppassen.
Goed dat ik dat weet

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:01

jeddah schreef:
Nope.... en daar zouden ze minstens aan moeten beginnen.

Vind ik dus inderdaad ook een kwalijke zaak dat daar nog steeds niks op uit gedaan wordt. Is al wel een keer een voorstel geweest als ik me goed herinner maar is nog steeds niet ingevoerd. Erg jammer...