[WN] wran onder knhs - wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:42

Dat is ook niet mijn insteek.

Ik plaats serieus grote vraagtekens bij een samenvoeging. In theorie zie ik ook wel voordelen, maar zie in de praktijk die voordelen verdwijenen als sneeuw voor de zon.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:44

Djilan schreef:
Vippie, hebben wij in de endurance ongeschoolde juryleden dan? VOlgens mij hebben we na de fusie met de KNHS dezelfde mensen als jury als voor de fusie.

Kan me nog een wedstrijd herinneren waar een jurylid opmerkingen tegen ruiters maakten die kant nog wal sloegen. Deze jury had iig niet de moiete genomen zich in het endurance regelement te verdiepen waardoor veel ruiters op het verkeerde been werden gezet en met veel ?? liepen.

Djilan schreef:
En de paard&sport is volgens mij ook niet verplicht. Ik heb hem apart aan moeten vragen vorig jaar....

Hij zit standaard bij je startkaart hoor, en of je daar ook ff voor wilt betalen. Je kunt niet zeggen van joh ik wil hem niet ik lees het wel op de site.
Misschien als je alleen via de DER startkaart aanvraagt dat het anders is maar bij een gewoon lidmaatschap zit verplicht de P&S incl kosten.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:47

Ik zie zeker de risico's. Dat zijn de risico's die je altijd hebt als een kleinere organisatie 'fuseert' met en grotere. Aan de andere kant zitten er ook enorme risico's in niets doen. Geen besluit is ook een keuze voor een toekomst. En zoals gezegd de westernsport is echt heel klein. En als ik het over draagvlak heb, heb ik het zeker niet alleen over geld. Maar over lobby, agendavorming, inbreng van noodzakelijke kennis o.g.v. verzekeringen, ondersteuning van professionals en trainers e.d. Altijd mits de profilering, eisen, uitgangspunten van de westernsport gewaarborgd blijven (en als zodanig vastgelegd). Maar dat vind ik wat anders als op voorhand nee zeggen o.b.v. "dressuurkakkers".

De KNHS bestaat uit spingruiters, dressuurruiters, SGW, endurance, vrije tijdsruiters, voltige, dameszadelruiters (en of de menners erbij horen weet ik niet zeker).

Halloway

Re: wran onder knhs - wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:50

@ Anja: Menners en reiners ook

Profiel KNHS
De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) is met ruim 160.000 leden één van de grotere sportbonden van Nederland. De KNHS behartigt de belangen van de aangesloten verenigingen en haar paardensporters, zodat zij de paardensport zo goed mogelijk kunnen beoefenen. Bij de KNHS zijn acht paardensportdisciplines aangesloten: disciplines dressuur, springen, eventing, endurance, mennen, aangespannen sport, voltige en reining. De polosport en de draf- en rensport zijn niet bij de KNHS aangesloten. De KNHS richt zich echter niet alleen op sport in wedstrijdverband, maar ook de recreatieve paardensport. In Nederland is de KNHS als sportbond aangesloten bij NOC*NSF en internationaal bij de internationale paardensportbond FEI.
Bron KNHS Site.
Laatst bijgewerkt door Halloway op 31-01-06 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:50

Anya schreef:
Altijd mits de profilering, eisen, uitgangspunten van de westernsport gewaarborgd blijven (en als zodanig vastgelegd).

En ik denk dat dit juist ten onder zal gaan. Juist omdat de knhs zou groot is.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:51

Het ontgaat mij eventjes waarom de WRAN zich eventueel gaat aansluiten en niet de FWN ?!
Als je je al wilt aansluiten lijkt het mij zinvol om dit vanuit de FWN te doen en niet alleen vanuit de WRAN.
Wie weet komt de NQHA dan eindelijk ook eens over de brug naar de FWN toen....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:53

Sugarmiss schreef:
Hoe staat het eigenlijk met de gesprekken tussen de FWN en de KNHS??
Want als hier al een 'samengaan' gaat plaatsvinden dan hoort de WRAN (als onderdeel van de FNW) er toch ook al bij ??

Mijn bericht was wat ondergesneeuwd blijkbaar

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:55

Oh, hahaha, dubbele post

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:57

Shadowboy schreef:
ik sluit mij helemaal bij Vippy aan. Laat de wran lekker de wran blijven.
Wil niks met die dressuur kakkers te maken hebben

dressuurkakkers niks mis mee, ben er zelf ook een (geweest). Maar die hadden in die tijd toen de KNHS ontstond ook niks te willen en werden panklaar overgezet.
Nu hebben we als WRAN nog een keuze, hoop dat het een verstandige wordt waar de basisruiter niet de dupe van wordt.

Klein voorbeeldje, sinds het chip gebeuren ben ik nog NOOIT gecontoleerd (dressuur en endurance niet). Entingen zijn bij de dressuur nog NOOIT gecontroleerd, jury/secretariaat wil zelfs na aanbieden de papieren niet eens inzien.
Tsja waar maak je dan die regels voor? Toch niet alleen om de top te controleren?

Staat allemaal mooi op papier maar dr komt nooit iets van terrecht. Verder is er intern het eea aan de hand en verloopt de comunicatie zeer stroef en zijn er gigantische achterstanden in het verwerken van scores, punten ed.
Geen solide partner voor een langdurig samenwerkinsgverband imo op dit moment, wie weet in de toekomst.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:59

Shadowboy schreef:
ik sluit mij helemaal bij Vippy aan. Laat de wran lekker de wran blijven.
Wil niks met die dressuur kakkers te maken hebben

Nu doe jij precies hetzelfde als dressuurruiters die een westernruiter zien! en waar wij westernruiters zo een hekel aan hebben.
Ik ken ook dressuur of springruiters die geen kakkers zijn en ik ken ook westernruiters die ik zeer irritant en hoog-in-de-bol vind.
In plaats van altijd "tegen" elkaar te zijn zouden we van elkaar moeten leren.

Wat betreft aansluiting bij de KNHS, ik zou eerst wel eens willen weten waarom de WRAN (bestuur) dit wil. Wat zijn de voordelen hiervan? Wat kan/wil de KNHS voor ons westernvereniging doen?
Wat gaat ons leden dat (extra) kosten?
Misschien dat een WRAN bestuurslid een motivatie hierneer kan zetten waarom de WRAN dit zou willen.
(ik weet dat het volgende week in de WHW komt te staan, maar daar hebben we nu niks aan)

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:05

Ik denk dat je voor de mening van het WRAN-bestuur bij het stukje in de WHW of de Ledenvergadering moet zijn.

Overigens voert inderdaad de Federatie de gesprekken met de KNHS. Maar de Wran (en de andere verenigingen) hebben natuurlijk wel een eigen keus.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:07

Overigens ben ik meermalen gecontroleerd op chip en wordt mijn paspoort op vrijwel elke (dressuur)wedstrijd gecheckt op geldige enting. Los daarvan is de chip geen verplichting die door de KNHS is ingesteld. Dit betreft een overheidsmaatregel.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:10

Anya schreef:
Overigens voert inderdaad de Federatie de gesprekken met de KNHS.
Maar de Wran (en de andere verenigingen) hebben natuurlijk wel een eigen keus
.
En dat vraag ik me dus af ??
Want als de WRAN de Federatie als zijn overkoepelende organisatie ziet en die FWN gaat 'in zee' met de KNHS, dan kan de WRAN niet anders als meedoen óf uit de FWN stappen.
En dan zijn we dus weer terug bij af.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:16

Anya schreef:
Overigens ben ik meermalen gecontroleerd op chip en wordt mijn paspoort op vrijwel elke (dressuur)wedstrijd gecheckt op geldige enting. Los daarvan is de chip geen verplichting die door de KNHS is ingesteld. Dit betreft een overheidsmaatregel.

Wow nou daar mag ZH wel eens een voorbeeld aan nemen.
Overigens controleert het stamboek op keuringen wel altijd netjes en hadden alle fjorden al chips voor de overheid/KNHS op dat idee kwam

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:20

@ Anja: Misschien is het wel interresant om eens met A.Panhuizen en R.Grether contact op te nemen, zover ik weet is de reining binnen de KNHS opgenomen, maar via een zijdelinkse organisatie de KNHS reiningvereniging.
Zo heb je dus wel de voordelen, maar voor DRHA en NRHA leden verandert er niks, ze hoeven geen startkaart en geen lid te zijn van de KNHS.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:34

Halloway vanuit de Federatie zijn uitgebreide gesprekken gaande. Daar worden zulke zaken echt wel besproken. En er wordt echt wel overal gevraagd hoe dingen werken, waarop gelet moet worden. Wat jij nu zegt heb ik ook doorgekregen. Dat er niet zoveel verandert. Belangrijk is om ook voor de toekomst te kijken dat de belangen gewaarborgd blijven, lijkt mij tenminste. Ik heb er (wederom persoonlijke mening) wel vertrouwen in dat dat ook goed gebeurt. Maar als mensen de discussie echt willen voeren met goede argumenten en ook antwoorden willen krijgen van de mensen die hiermee bezig zijn en standpunten van besturen willen horen, dan kan dat eigenlijk alleen op de ledenvergadering.

Ik kan hier alleen maar schrijven wat ik persoonlijk denk, wat mijn persoonlijke ervaring met de KNHS is als ruiter die vroeger en dressuur startte en nog steeds een (zij het ongebruikte) startkaart heeft. En dan zie ik een organisatie waar best wat op aan te merken is, die ook voordelen heeft. Net zoals dat ook voor pakweg de WRAN geldt (ook wel wat op aan te merken, maar ook voordelen).

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:37

Vippie schreef:
Hij zit standaard bij je startkaart hoor, en of je daar ook ff voor wilt betalen. Je kunt niet zeggen van joh ik wil hem niet ik lees het wel op de site.
Misschien als je alleen via de DER startkaart aanvraagt dat het anders is maar bij een gewoon lidmaatschap zit verplicht de P&S incl kosten.

Ik krijg hem niet hoor. EJ wel omdat die ooit lid is geweest van een rijvereniging. Maar ik heb hem nooit gekregen.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:39

Anya schreef:
Ik zie zeker de risico's. Dat zijn de risico's die je altijd hebt als een kleinere organisatie 'fuseert' met en grotere. Aan de andere kant zitten er ook enorme risico's in niets doen. Geen besluit is ook een keuze voor een toekomst. En zoals gezegd de westernsport is echt heel klein. En als ik het over draagvlak heb, heb ik het zeker niet alleen over geld. Maar over lobby, agendavorming, inbreng van noodzakelijke kennis o.g.v. verzekeringen, ondersteuning van professionals en trainers e.d. Altijd mits de profilering, eisen, uitgangspunten van de westernsport gewaarborgd blijven (en als zodanig vastgelegd). Maar dat vind ik wat anders als op voorhand nee zeggen o.b.v. "dressuurkakkers".

De KNHS bestaat uit spingruiters, dressuurruiters, SGW, endurance, vrije tijdsruiters, voltige, dameszadelruiters (en of de menners erbij horen weet ik niet zeker).

Toch kan ik me de reactie van mensen wel voorstellen. Hoe je het ook wendt of keert, het meeste geld van de KNHS gaat gewoon in dressuur/springen. Kun je hoog en kun je laag springen maar de kleinere disciplines krijgen er heel weinig voor terug. En zolang de knhs op die manier beleid blijft voeren blijf je dit soort tegenstand houden. Ik vind het dus zo gek niet dat mensen tegen zijn. Want doordat de corebusiness in dressuur/springen ligt zal ook niet geluisterd worden naar de problemen die kleinere disciplines aandragen. Ofwel: wordt niet opgelost.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:41

Ik weet niet hoe de financiën van de KNHS in elkaar zitten. Maar ik heb wel een beeld bij de verhoudingen in de sport. Laten we zeggen 40% dressuur en 40% springen. De overige 20% is dan voor de andere disciplines. Stel jij nu voor dat alle disciplines ongeacht het aantal beoefenaren evenveel geld te besteden hebben?

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:43

Niet per definitie. Maar ik vind het wel heel duidelijk merkbaar dat de KNHS een voorkeur heeft. En dat zou in mijn beleving niet mogen. Western is t.o.v. dressuur ook niet heel groot volgens mij. Dat wordt dus ook een ondergeschoven kindje.

Sinds de aansluiting van de knhs vind ik dat er veel meer afstand is gekomen tussen officials en ruiters. Een van de redenen dat ik ook niet meer naar een vergadering ga. Voorheen was er nog wat in te brengen. Nu dramt de knhs gewoon haar zin door. Goedhoudertjes hebben we gehad en toen de kogel eenmaal door de kerk was, katching, konden we dokken.

Nee, ik zie er nog geen voordelen in.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:44

Trouwens ook niet voor niets dat diverse ruiters voor buurlanden zijn gaan rijden.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:47

Basisafdracht per lid (paarden, pony's recreatie) excl. abonnement P&S 12.50
De paard en sport is niet verplicht!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:18

Jeetje, het ging mij er alleen maar om of er een bepaalde motivatie gegeven kon worden, waarom geen KNHS.
Inmiddels is het topic gesplitst, en vraag ik mijn af, waar gaat dit allemaal over.

Zoals Sugar oppert, is het niet de Wran die aansluit, maar de Federatie.

Informeren bij de heren die Halloway benoemd, heeft totaal geen zin, omdat deze het uiteindelijk al voor de reining hebben geregeld, wat ook voor hen de doel stelling geweest is.

Waarop ik had gehoopt, of er meer redenen zijn dan alleen het financiële plaatje wat het met zich brengen zal, als de westernsport aansluiting zal hebben bij de KNHS.
Kan achteraf maar weinig andere redenen vinden, die aangeven om het niet te doen.

Maar misschien wil Rom even de kop tekst veranderen, van Wran in Federatie.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:26

PeterV schreef:
Kan achteraf maar weinig andere redenen vinden, die aangeven om het niet te doen.

Onder gesneeuwd raken in een (te) logge en grote organisatie?
Regels van die grote organisatie opgedrongen krijgen?

Lijken me toch wel degelijk dingen die mee zouden kunnen spelen.

[mod mode]titel aanpassen lukte niet [/edit]

Shadowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:29

Ik zal het even wat beter uitleggen wat ik met het kakkerzijnde bedoel. En dat was zeker niet om te zeuren want je hebt mij op een wedstrijd nog nooit horen zeuren en als ik daar mee begin stop ik ook met wedstrijdrijden. Ik bedoel ermee dat je op die dressuurwedstrijden altijd gezeur hoort tenzij ze een winstpunt gehaald hebben. Onderling is er ook veel afgunst vooral onder de dames. Altijd gezeur over de jury enz. Er rijdt iemand bij ons dressuur op een fries en ik ben vaak genoeg meegeweest, altijd gezeur. En dan vindt ik laat de WRAN lekker de WRAN blijven want op onze wedstrijden is het altijd wel gezellig. En ik hoop dat dat zo blijft ook. En sorry als sommige mensen het gelijk weer verkeerd opvatten, het was niet zo bedoeld