[WN] Arabieren in de westernsport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:11

XoNo schreef:
Arabieren kunnen heel goed meekomen in de westernsport. Het is inderdaad zo dat ze vaak het onderspit delven bij Amerikaanse jury's, maar niet omdat de Arabs minder goed lopen, maar puur omdat Amerikaanse jury's liever een Quarter dan een Arabier zien lopen. Een goed voorbeeld daarvan was dit jaar te zien op het Federatie NK. Hadden ze het Federatie NK laten jureren door WRAN juryleden bijvoorbeeld, dan weet ik zeker dat de lijsten er heel anders uit hadden gezien.

Wat betreft het verschil in Quarters en Paints...ik vind dat er wel degelijk een verschil is, maar daar zijn al ellenlange discussies over geweest

Dit is echt een onzin verhaal. Ik heb toevallig gisteren aan een jury cursus mee gedaan, geleid door een NRHA judge.

Het eerste waar we allemaal in tuinden was juist dat, wat jij nu suggereerd, we keken naar hoe een paard er uit zag en hoe een ruiter zit.
Waardoor we (alle 20 cursisten !!) dus totaal op de verkeerde score uit kwamen.

Dat was dus LES 1 let op wat het paard doet niet op hoe hij er uit ziet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Als je als goede judge dus zit te scoren, dan zie je niet wat voor paard het is maar alleen hoe het dier loopt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:14

Ben ik niet met je eens. Lees de beschrijving van pleasure maar eens. Het gaat om een bij het paard passende beweging. Dus als je niet kijkt naar hoe het paard eruit ziet, kun je ook niet beoordelen welke beweging bij het paard past.

Adrienne

Re: Arabieren in de westernsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:56

Het ging er hier om dat een arabier lager gescored zou worden dan een quarter van wegen zijn "temperament" en "hoe hij er uit ziet"

Dat verhaal klopt dus totaal niet met wat je, in elk geval bij de NRHA, leert. Je kijkt dan naar of het paard de proef "correct" uitvoert en niet naar hoe hij er uit ziet. In dat "correct" uitvoeren zit al de beweging van het dier. Je mag dus geen uiterlijkheden mee nemen in je oordeel!

Misschien omschrijf ik het niet duidelijk genoeg.
Het ging er dus ook om dat het paard wat door ons allemaal te laag werd gescored, van nature niet zo'n atletisch beweger was als het paard wat we er voor te zien kregen. Puur omdat het van bouw net wat anders in elkaar stak en je dan dus geneigt bent te zeggen "die vorige beweegt mooier dus die doet de proef beter" FOUTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT.
Het "minder mooie" paard deed nou juist de proef beter dan het "mooie" paard!

Dus het paard met de in onze ogen mindere bouw moest volgens de regels wel de hogere score te krijgen!

De (NRHA) jury, moet dus door de bouw van een paard heen kijken naar hoe de proef wordt uitgevoerd!
Dus die "ziet" geen arabier, volbloed quarter of paars bloesje of vloekende kleurcombi of wat dan ook!

En dat is me toch moeilijk!!!

westernboy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:40

ik heb niet een volle arabier mijne is 3 kwart arabier en kwart haflinger maar zou ik dan ook gewoon kunnen starten tussen de arabier of niet

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:43

Krista

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:53

westernboy schreef:
ik heb niet een volle arabier mijne is 3 kwart arabier en kwart haflinger maar zou ik dan ook gewoon kunnen starten tussen de arabier of niet

Mits je 'aantoonbaar' bewijs hebt dat jouw paard minimaal 50% Arabisch Volbloed is, dus met bijvoorbeeld een dekbewijs of NRPS papieren, mag je inderdaad starten op onze DAWRA shows in de mixklassen (beginners/amateur/open).

Groetjes,

Krista

westernboy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:44

Krista schreef:
westernboy schreef:

Mits je 'aantoonbaar' bewijs hebt dat jouw paard minimaal 50% Arabisch Volbloed is, dus met bijvoorbeeld een dekbewijs of NRPS papieren, mag je inderdaad starten op onze DAWRA shows in de mixklassen (beginners/amateur/open).

Groetjes,

Krista

oke dank je wel