[WN] Wat is wijsheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 12:50

rina schreef:
Op zich vind ik het idee goed, MAAR en ja nu komt die maar .

Tja dat is een regel van de wran en als zij hem aanpassen vind ik dat prima.
Wat gebeurt er in de praktijk!!!!!
Iemand meld zich af of komt gewoon niet,je denkt toch niet dat ik me druk ga maken om die paar centen en ga bellen of schrijven dat ik het inschrijfgeld moet krijgen!!!! Mijn tijd is duurder dan die 10 euro

Als je vantevoren moet betalen liggen de zaken anders,maarja er kan altijd iets gebeuren met je paard of dat nu 1 week 2 weken of 1 dag voor de show is.En ik ben er van overtuigd dat (op, een enkele uitzondering na ) de organisatoren niet uit zijn op het pakken wat je pakken kan.

Dus deze *maar* zie ik niet als dusdanig

Redneck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:55

Tsja, het blijven dieren! Ik heb zelf een keer meegemaakt dat ik 's morgens mijn paard van stal haalde om hem klaar te maken om te laden voor de wedstrijd.............kreupel. Bleek uiteindelijk een hoefzweer. Netjes gebeld naar het secretariaat (DRHA) en geen probleem hoor. Geen kosten en geen DA-verklaring nodig.

edit: Overigens vind ik het ideaal als het pattern vooraf bekend wordt gemaakt en de starttijd bij benadering....bij de DRHA/NRHA staat het pattern al op het inschrijfformulier. Scheelt toch in de zenuwen (bij mij tenminste wel)

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:16

Romkabouter schreef:
Twee weken van te voren sluiten ben ik helemaal voor.

Dat je kan oefenen is onzin, op de wedstrijd is je paard anders dan thuis, dat weten we allemaal.
En stel dat het beter gaat door te oefenen, dan is dat alleen maar mooi voor de mensen die dat kunnen

Als een show twee weken van te voren sluit, dan wen je daar snel genoeg aan en geef je je dan gewoon een dag voor die sluitingsdatum op
(Dat leer je snel genoeg )

Dat je een hoop zou leren van het feit dat je de proef pas een uur van te voren ziet vind ik onwaar.

zegt degene die altijd net te laat is of iemand anders er mee opzadeld

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:26

zeg

Ik ben altijd op tijd

CowgirlStore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:27

Twee weken van te voren opgeven vind ik persoonlijk wel vroeg, maar als dat als voordeel heeft dat je dan de proeven en vooral de starttijden krijgt thuis gestuurd, dan ben ik er helemaal voor. Vooral bij wedstrijden verder van huis is het gewoon erg prettig om een starttijd te hebben al is het maar bij benadering.
Kan of wil men geen starttijden en/of proeven geven, dan vind ik 1 week van te voren ook vroeg genoeg.
En wat betreft het afmelden: ieder kan voor zichzelf het beste bepalen of hij/zij naar de wedstrijd gaat om wat voor reden dan ook. Het is jammer dat je dan je startgeld kwijt bent, maar ik vind het logisch. Bovendien moet je afwegen wat belangrijker is, het geld ben je zowiezo kwijt of je nu start of niet.

10y

Re: Wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:03

@Sugarmiss: met bijschrijven is mogelijk, meende ik dus: mits je toch al aan andere onderdelen op diezelfde wedstrijd deelneemt en mits er afvallers zijn, zodat de plaats kan worden opgevuld zonder dat er een tijdschema of ook maar iets anders de boel in de war stuurt.

Ook vergeten te schrijven: bij inschrijving worden de startgelden hier ook direct betaald. Daarom is de sluitingsdatum ook redelijk vroeg en kunnen de bevestigingen de deur uit.

Sorry was een beetje kort door de bocht en dacht al vier straten verder, zonder de tussenliggende te noemen. Slechte gewoonte .

Dan, als je paard kreupel is of ziek, dan haal je toch m.i. wel een DA erbij. Dan kan de DA toch gelijk even een attestje uitschrijven. Of ben ik dan een van diegenen die zo'n "gestoord" iemand is, die bij een kreupel of ziek paard een van die mensen is, die een DA erbij haalt. Maar mijn paarden zijn voor mij wel belangrijker als het eventueel verloren startgeld. En dat een DA het betreffende paard wil zien voordat hij daar een attest voor uitschrijft vind ik ook wel logisch. Je huisdokter doet dat toch ook niet zomaar omdat jij zegt dat je ziek bent.

Maar goed dat moet iedereen voor zich zelf maar uitmaken.

Als het op de dag zelf of ervoor gebeurt dan kan dat briefje toch wel achteraf ingezonden worden? Volgens mij maakt er dan niemand een probleem van en krijg je je geld terug of je hoeft niet te betalen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:19

Dance schreef:
@Sugarmiss: met bijschrijven is mogelijk, meende ik dus: mits je toch al aan andere onderdelen op diezelfde wedstrijd deelneemt en mits er afvallers zijn, zodat de plaats kan worden opgevuld zonder dat er een tijdschema of ook maar iets anders de boel in de war stuurt.
..
Daar kan ik me in vinden

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:43

volgens mij moet je bij de KNHS vooraf startcoupons insturen die je dus ook bij hen al hebt besteld en betaald.
kom je niet opdagen, ben je die coupons kwijt.
wat startgeld betreft zal het wel overal verschillen, net wie je treft. ik vraag me trouwens af hoe ze je daartoe kunnen dwingen te betalen omdat dat meestal niet bij je eigen vereniging is, ze kunnen je hoogstens uitsluiten van de volgende wedstrijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:16

Dat is idd een van de ideeen achter de startnummers. Als je nog wat open hebt staan, zou dat op het secretariaat bij je volgende wedstrijd te zien moeten zijn en mag je daar meteen even aftikken OF niet starten. Dacht ik ooit eens van ik geloof Jan begrepen te hebben.

Margee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:30

Sonja schreef:
Dat is idd een van de ideeen achter de startnummers. Als je nog wat open hebt staan, zou dat op het secretariaat bij je volgende wedstrijd te zien moeten zijn en mag je daar meteen even aftikken OF niet starten. Dacht ik ooit eens van ik geloof Jan begrepen te hebben.

dat is dus ook fair. je moet voor jezelf kunnen plannen en een kreupel paard is altijd een risico.

twee weken van tevoren aanmelden lijkt me echt niet veel. dan kan de organiserende partij ook alles in orde maken zonder nachtwerk.

ik vind het een prima idee, het mag best eens wat zakelijker.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:31

@Sonja: Klint heel reëel eigenlijk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:34

Op sommige punten is die Federatie zo gek nog niet

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 16:59

Sonja schreef:

Daarbij heeft de organisatie nog de keuze of ze iemand als *wanbetaler* in het systeem zetten.
kan me voor stellen dat als iemand 2 dagen voor aanvang telefonisch doorgeeft dat hij/zij niet komt (met een goede rede) dat de organisatie dat startnummer niet invoerd in de computer.
Komt iemand niet en neemt men zich niet eens de moeite om af te bellen dan zou je dat nummer wel als *wanbetaler* moeten invoeren,met dien verstande dat er wel moverende redenen zijn te verzinnen om niet te kunnen afbellen (en dan bedoel ik geen lege telefoon accu )

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:09

Ik vind de sluitingsdatum 2 weken van te voren niet te vroeg. Zo heeft de organisatie tenminste de tijd alles op een rij te zetten en een schema te maken voor de wedstrijddag die ook uit gaat komen.

Proeven van te voren bekend maken ben ik helemaal voor. Zoals Sonja als schreef gaan wij het in juli op die manier doen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:25

Margee schreef:
volgens mij moet je bij de KNHS vooraf startcoupons insturen die je dus ook bij hen al hebt besteld en betaald.
wat startgeld betreft zal het wel overal verschillen, net wie je treft. ik vraag me trouwens af hoe ze je daartoe kunnen dwingen te betalen omdat dat meestal niet bij je eigen vereniging is, ze kunnen je hoogstens uitsluiten van de volgende wedstrijden.

Nee hoor het bestellen van startcoupons bij de KNHS staat los van het opsturen naar de vereniging waar je gaat starten. Je moet dus eigenlijk 2x betalen om te mogen starten.
Als je niet start moet je dus alsnog betalen (doe je meestal bij aanmelden), kom je niet opdagen dan krijg je gewoon de rekening thuis met boete en betaal je die niet dan krijg je een startverbod vanuit de KNHS en geld dus voor elke vereniging.
De enige manier om kosteloos af te kunnen melden is door een getekende verklaring van je VA dat je paard om die en die reden niet kan starten.
Kun je die niet overleggen dan ben je gewoon je inschrijfgeld verplicht en krijg je als je dat gewoon persoonlijk komt betalen ook je coupons terug.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:57

Vippie schreef:
Margee schreef:

Nee hoor het bestellen van startcoupons bij de KNHS staat los van het opsturen naar de vereniging waar je gaat starten. Je moet dus eigenlijk 2x betalen om te mogen starten.

Dat zei ik dus, het ene heb je vooraf betaald en het andere betaal je ter plekke. En daar zijn ze per vereniging verschillend in, want een kennis die vanwege het bar slechte weer vorig jaar afbelde, kreeg zelfs de startcoupons teruggestuurd.

Ik vind het een prima systeem, zo hebben ze er controle op. De organisatie heeft tijd alles te regelen, weet wie er komt oa. en de ruiters moeten zich gewoon aan hun afspraken houden.
Ik snap eigenlijk ook niet waarom het wiel steeds weer opnieuw uitgevonden moet worden en waarom het systeem in de western-wereld niet is overgenomen. Nu gaat het er uiteindelijk toch op lijken en zijn veel organisatoren al de boot in gegaan met de financien.
Nederland is geen vergelijk met Amerika met vele malen meer deelnemers en mensen die veel makkelijker grote afstanden rijden.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:48

Van de meeste secretariaten krijg je je startcoupns terug als je niet gestart bent by the way

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:22

Ik krijg mijn startcoupons gewoon teruggestuurd als ik niet start op een dressuurwedstrijd. Precies zoals Rom zegt.

Ik ben persoonlijk een voorstander van zowel een sluitingsdatum als van het vooraf uitgeven van de proefjes. Sonja schrijft volgens mij al dat we dat ook gaan doen op de wedstrijd in De Lutte deze zomer. Zodra het startgeld betaald is, krijgen mensen de proefjes.

Ik denk niet dat een paard met veel oefenen van een proefje beter gaat lopen, maar ik denk wel dat het een bepaalde wedstrijdstress kan weghalen bij ruiters. Sommige mensen kijken 1 x naar zo'n proefje en kennen het dan. Ik heb ook zo'n goed en fotografisch geheugen. Maar ik heb als groom ook wel proefjes staan stampen omdat iemand het heel moeilijk had te onthouden waar ze heen moest in welke volgorde. Dan is een proefje tijdens de wedstrijd krijgen dus een handicap die meer te maken heeft met geheugen dan met de ruiterkunst.

En zoals ook al eerder gezegd: in de dressuur weet je al drie jaar van de voren hoe je proef eruit ziet. Dat maakt niet dat er geen verschil in rijden is. Je hebt hooguit wat minder uitvallers wegens grove fouten in de proef.