[WN] Trainen bij Antoine de Bodt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 09:28

silden schreef:
In de westernsport wordt er nooit gekeken naar waar het paard in de galop zijn binnen achterbeen neerzet of waar in draf de buiten benen zijn!!!

Onder welke steen kom jij weg?????

Jolande

Re: Trainen bij Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:04

Silden schreef:
In de westernsport wordt er nooit gekeken naar waar het paard in de galop zijn binnen achterbeen neerzet of waar in draf de buiten benen zijn!!! Bijna nooit wordt er gekeken waar het zadel ligt. Bijna nooit wordt er gekeken of de ruiters wel ECHT lichtrijden i.p.v zwaarrijden. (terwijl dat wel zo in de boekjes staat)
Bijna iedere ruiter vraagd het paard met het hoofd naar beneden te gaan om in de verzamaling te komen en daar de rug los te kunnen laten.....

Ha haaaaaaaaa en dan krijg ik hier op Bokt nog regelmatig naar mijn hoofd geslingerd dat ik het mis heb dat zoveel ruiters een verkeerd negatief beeld hebben bij western rijden. Geweldig! Hier wordt eindelijk eens het negatieve beeld bevestigd dat ik denk dat (dressuur)ruiters over ons westernruiters hebben.
Ga zo door Silden ik kan merken dat je er verstand van hebt !

@Sonja: Geweldige opmerking!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:14

Jolande het wordt nog triester dan je nu al denkt.... Silden is een WESTERNruiter... Kijk maar eens in het profiel....

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:21

Volgens mij vallen jullie nu te hard over Silden heen hoor....

Is het niet zo dat er nogal wat westernruiters op die manier rijden? Laten we nu niet doen alsof alle westernruiters correct rijden zeg...
Ik heb ook les gekregen op de manier die Silden beschrijft, bij een bekende westerntrainer. Kop naar beneden is verzamelen, 2x links 2x rechts... lichtrijden is gewoon gasgeven, niks verlengen van de pas...

Als Silden bij zo een toptrainer gereden heeft, kan ik me voorstellen dat je dat beeld hebt van westernrijden. Als een meervoudig NK ruiter het zo brengt, dan zal het toch wel zo zijn, of niet dan?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:22

Begrijp Sonja en Jolanda (en ze hebben ook gelijk)
Maar helaas heeft Silden ook gelijk,helaas generaliseerd ze nogal en dat is dus totaal fout.
Na dat ik een les heb genomen van Karmie om iets te leren wat ik dacht te moeten leren kwam ik er achter dat ik(wij) dat al lang deden.
Na die les ben ik eens in discussie gegaan met div.ervaren dressuur ruiters over bepaalde oefeningen en de bijbehorende terminologie.
Toen bleek dat erg veel mensen termen gebruiken zonder te weten hoe dat in de praktijk moet voelen en uitzien.
Ik wist de termen niet maar voelde wel wat ik deed.
Ik kon niet anders dan tot de conclusie komen dat zowel ervaren dressuur ruiters als ook ervaren western ruiters vaak helemaal niet weten uit te leggen wat ze in werkelijkheid bedoelen.
Als iemand niet helemaal snapt wat ik bedoel kan ik dat begrijpen
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 11-01-06 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:23

Blaze schreef:
Als niet helemaal snapt wat ik bedoel kan ik dat begrijpen

Oh...gelukkig maar...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:31

@Cer:
Nou de quote die ik bovenaan geplaatst heb, doet mijn nekhaar toch wel een beetje omhoog komen hoor...

TUURLIJK zijn er aardig wat westernruiters die hier totaal niet mee bezig zijn. Zoals er MINIMAAL net zoveel dressuurruiters daar helemaal niet mee bezig zijn (waarom denk je dat ik altijd loop te grappen dat de L voor Levenslang staat?), alsmede springruiters etc. Om nog maar te zwijgen van de recreatieruiters "die dat allemaal niet nodig hebben omdat ze toch alleen maar lekker in het bos rijden" en zo hun paard de vernieling in helpen....

Dus ik denk (jaja) dat het misschien wel eens goed is als degenen die WEL met dergelijke dingen bezig zijn even iemand een tik op de vingers geven die beweert als enige te weten hoe het werkt.
Waarom denk je dat ik 2 tot 3x in de week les heb van een Engelse juf met gedegen Duitse dressuuropleiding? JUIST ja voor de BASIS en die basis is hetzelfde voor ELK paard dat vier poten heeft die tot op de grond hangen, neus van voren en staart van achteren....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:34

Blaze schreef:
Ik kon niet anders dan tot de conclusie komen dat zowel ervaren dressuur ruiters als ook ervaren western ruiters vaak helemaal niet weten uit te leggen wat ze in werkelijkheid bedoelen.
Als iemand niet helemaal snapt wat ik bedoel kan ik dat begrijpen

Dat is nu ook net het verschil tussen een trainer en een instructeur. De een brengt het over op paarden en hoeft niet vocaal te communiceren, bij de ander is het een must om het goed te kunnen.

Slecht weinigen kunnen beide

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:37

Maar scheelt het binnen de engelse sport niet van wie je les hebt? Ik bedoel, mag je daar verwachten dat een internationaal ruiter weet hoe het werkt? (weet ik niet hoor, vraag ik gewoon?).

Vroegah (en nu eigenlijk nog steeds) had je een paar boegbeelden (nou ja) die het rijtechnisch toch niet helemaal in hun vingers hebben. Als leek denk je 'ik ga naar DE naam binnen de westernsport, dan leer ik het'. Die naam verteld vervolgens zijn manier als DE waarheid. Wat moet je als leek dan doen, tegen hem/haar ingaan?

Het is nog steeds zo dat je bij de engelse sport meer keus hebt, dus meer slechte maar ook meer betere. In de westernsport moet je goed zoeken naar t verschil. Ze zijn er wel, maar het ligt er niet dik bovenop.

Dat je nekharen overeind gaan snap ik wel, maar dan nog.. uitleggen is beter dan antipathie kweken.. toch?

En dat wijzen naar... die fase zijn we toch allang voorbij?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:47

Cer schreef:
Maar scheelt het binnen de engelse sport niet van wie je les hebt? Ik bedoel, mag je daar verwachten dat een internationaal ruiter weet hoe het werkt? (weet ik niet hoor, vraag ik gewoon?).

** Tuurlijk scheelt dat, maar is dat niet in elke sport? Iedereen heeft z'n eigen manier en een trainer is op een gegeven moment ook als een kledingstuk; heeft heel lang lekker gezeten maar op een gegeven moment ben je aan iets anders toe omdat het of niet meer lekker past, of dat je TE veel naar elkaars vorm bent gaan staan.
Echter, basis is en blijft toch wel basis.

Vroegah (en nu eigenlijk nog steeds) had je een paar boegbeelden (nou ja) die het rijtechnisch toch niet helemaal in hun vingers hebben. Als leek denk je 'ik ga naar DE naam binnen de westernsport, dan leer ik het'. Die naam verteld vervolgens zijn manier als DE waarheid. Wat moet je als leek dan doen, tegen hem/haar ingaan?

** Da's het grote gevaar. Mensen die lekker presteren, maar je weet niet HOE. En WAAROM steeds op een ander paard?
Als leek heb je geen idee waar je heen moet, dat leer je door te vallen, te vallen, te vallen, nog verder te vallen, weer op te krabbelen en wederom op je bek te gaan.
TOT je d'r achter komt dat die basis die je zelf ooit meegekregen hebt van dat Kenaumens van vroegah toch eigenlijk nog steeds werkt

Het is nog steeds zo dat je bij de engelse sport meer keus hebt, dus meer slechte maar ook meer betere. In de westernsport moet je goed zoeken naar t verschil. Ze zijn er wel, maar het ligt er niet dik bovenop.

** Wat mij opvalt is dat wat IK beschouw als de betere, dat niet een groep instructeurs is die volop adverteert etc. Doorgaans een vaste klantenkring en selectief in aanname van nieuwe klanten. EIGEN LOL in de leerlingen en hun paarden lijkt daar ook heel belangrijk in te zijn.
Degenen die clinic na clinic na clinic geven voor een hoop geld, zijn vaak niet degenen waar ik lekker bij rij. Ongeïnteresseerd vaak, en slechts 1 trainingsmethode die ook als DE ENIGE juiste gepresenteerd wordt. Terwijl er meer wegen zijn die naar Rome leiden.
UITZONDERING moet ik dan toch maken voor Antoine de Bodt; is arrogant als het om zijn trainingsmethode gaat, is ongeïnteresseerd in EEN AANTAL leerlingen, maar heeft in de keren dat ik hem aan het werk gezien heb echt extreem vaak gelijk gehad...

Dat je nekharen overeind gaan snap ik wel, maar dan nog.. uitleggen is beter dan antipathie kweken.. toch?

** Generaliseren is nooit goed. En het woord nooit moet je nooit gebruiken hahaha
Ik heb ook niks tegen Silden hoor, ken haar ook helemaal niet. Maar het gaat me te ver om dergelijke uitspraken maar voor lief te nemen en er niet op te reageren, want dan zou ook zij de gedachte krijgen dat ze dus gelijk heeft. Terwijl ik HEEL zeker weet dat er op dit moment mensen in dit topic mee zitten te lezen zonder te reageren, die absoluut serieus bezig zijn met zaken als rechtrichten en balans.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:53

@Sonja: uit jouw bovenstaande post lees ik dus precies DIE redenen waardoor het niet raar is dat mensen een verkeerd beeld hebben van de westernsport...

Een opmerking als 'onder welke steen...' kan je ook vervangen voor 'je denkt misschien dat het bij allemaal zo is, maar dat is niet zo, want...blabla' ofzoiets?
Dat was eigenlijk wat ik bedoelde te zeggen..
Want westernruiters zijn toch altijd bereid hun sport op een positieve manier toe te lichten?

On-topic: Les bij de Bodt lijkt mij ook wel wat Al is het maar om een keer te kijken wat hij te melden heeft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:59

Tuurlijk kan dat. Maar dan word het me toch echt allemaal te lievig en te bravig hoor. En zeker als een mede-westernruiter dusdanige generaliserende en dus per definitie foute opmerkingen maakt.

En me een beetje discussie en uitleg is het toch allemaal weer duidelijk hoe iedereen erin staat?

Les van Antoine kan ik je echt aanbevelen, is heel goed omdat je heel veel Oja-momenten hebt, EN ook weer eens andere methodes ziet voor klassieke problemen en oplossingen.
Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van het ruitergewicht scheef zetten, maar dat komt ook omdat ik niet zou weten TOT waar daarmee te gaan. En Antoine weet dat wel en bereikt er in korte tijd uitstekende resultaten mee.
Bovendien is het een heel prettige gesprekspartner, die OOK als je het met bepaalde dingen niet eens bent, respectvol met je in een goede discussie wil en niet te beroerd is om ook te zeggen dat andere dingen ook kunnen werken etc.

He ik ga nog even wat voor de baas doen, zal 'ie leuk vinden Bis Morgen Alle!

Cilian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:14

Ik ben volledig onbevooroordeeld naar Antoinne gegaan. Wou van hem weten wat ik moet veranderen, heb van te voren zijn webpagina uitvoerig bestudeerd. Wil nog steeds meer weten over het rechtrichten van een paard en vind ook dat wij daar veel te weinig mee doen in een les.
Om dan op die manier met 5 minuten eruit gestuurd te worden met de opmerking "je paard is niet kreupel" kan ik geen sympathie voor opbrengen.
Jammer weer iemand die een mogelijkheid minder heeft om zijn paard niet in de weg te gaan zitten en dus op dat moment geen kans heeft om meer te weten te komen over het rechtrichten. Ik denk tenminste dat dit niet de manier is om het over te brengen.
Ik wil graag leren, goed voor mijn paard zijn, alles doen om het voor hem zo goed mogelijk te maken en de fouten bij mijzelf zoeken. Maar via een ander, die mij wel serieus nam, ben ik nu gelukkig een heel eind vooruit gegaan met mijn paard. Nu nog een goede trainer die veel doet aan het rechtrichten.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:29

@Cilian: ik denk ook dat AdB er van uitgaat dat mensen die naar zijn clinic komen een probleem met hun paard heben. Hij gaat er tenslotte prat op dat hij HKO 'geneest' (geen discussie svp het staat tenslotte niet voor niets tussen '' )
Als je dus met een gezond paard komt zal hij idd misschien het idee hebben 'wat doet die hier'.

Cilian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:34

Mijn paard was niet gezond, tenminste als je vanaf je derde eerst een half jaar kreupel bent en daarna 1,5 jaar, vind ik hem niet gezond. Waar het weg kwam wist ik toen niet, dus zijn mening gevraagd, die ik dus niet gekregen heb.
Gelukkig weet ik nu dat zijn kreupelheid voortkwam uit een niet kunnen verteren van eiwit, wat met een scheutje azijn iedere dag op te heffen is.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:50

@ cilian, het is inderdaad schandalig dat je niet gewoon mee kon doen in die clinic. Gelukkig is het allemaal toch goed gekomen met je paard

Ik denk dat het zeer terecht is dat iemand als Silden op zijn/haar nummer wordt gezet voor het maken van dit soort iet wat domme opmerkingen. Als of paarden verkeerd rijden iets is wat alleen in de western sport gebeurd. Dat is dan ook vast de rede waarom Antoine het al druk zat heeft met alleen dressuur ruiters!

Silden schreef:
In de westernsport wordt er nooit gekeken naar waar het paard in de galop zijn binnen achterbeen neerzet of waar in draf de buiten benen zijn!!! Bijna nooit wordt er gekeken waar het zadel ligt. Bijna nooit wordt er gekeken of de ruiters wel ECHT lichtrijden i.p.v zwaarrijden. (terwijl dat wel zo in de boekjes staat)
Bijna iedere ruiter vraagd het paard met het hoofd naar beneden te gaan om in de verzameling te komen en daar de rug los te kunnen laten.....

Wat ik hier lees is een bijna letterlijke uitspraak van Antoine de Bodt het praatje wat hij houdt om aan te geven dat hij alleen de wijsheid in pacht heeft.

Niks verkeerd over deze man hoor want hij weet op zijn gebied echt wel waar hij het over heeft. Maar hij is gewoon van het "wat de boer niet kent" type! En ook nog eens zo koppig als maar kan als het gaat om zijn gelijk! En hij hoort zich zelf graag praten!

Dit door Silden gequote verwijt kreeg ik ook (een paar jaar geleden) voor mijn voeten geslingerd door Antoine! Maar hij moest het wel inslikken toen hij me zag rijden!

Blijkbaar ben ik toen toch niet goed genoeg tot hem door gedrongen dat hij een verkeerd beeld heeft van de "eigenlijke" western sport als hij nog steeds die zelfde onzin loopt te verkondigen!

De manier van rechtrichten zoals Antoine doet is niet de manier van recht richten die ik geleerd heb als western ruiter. Maar dat maakt "de western manier" niet ondergeschikt aan die van de klassieke dressuur of de Engelse of het duitse systeem!

Goed rijden heeft nl niks met de vorm van paardensport te maken.
Alle vormen hebben, hoewel de hulpen soms totaal anders zijn, in de basis tot doel dat een paard recht loopt.

Of je nou volgens de western (signaal rijden) of volgen het dressuur (contact rijden) principe werkt!

Het gaat pas mis door die mensen die in het midden staan te blehren dat ze het beter weten terwijl ze nog niet zien dat een paard in de verkeerde galop zit.
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 11-01-06 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:52

Haha als ik het zo lees is hij net zo erg als wat westerntrainers die ik ken

Met het verschil dat hij iets kan repareren ipv omgekeerd

silden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:55

Vorig jaar zomer heb ik een merrie gekocht die al bijna 4 jaar kreupel stond. Maar alleen kreupel als er een zadel op lag. Allerlei Dierenartsen naar gekeken, foto's gemaakt maar niks was te vinden.

Paard heeft 2 jaar vrij gehad (het was de bedoeling dat ze fokmerrie zou zijn) en heb haar dus in mei gekocht. Ben met haar naar Antoine geweest en na verdorie 2x longeren met de dubbele lijn was ze met zadel helemaal zuiver.

zelf heb ik jaren western lessen gevolgd bij meerdere bekende ruiters dus weet echt wel waar ik over praat hoor!
Het is mischien stom van me dat ik er niet bijgezet heb dat dat ook bij dressuur, spring en recreatie geldt.

sorry als ik mensen op hun vingers getikt heb maar zo zie ik het.

Adrienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:57

Cer schreef:
Haha als ik het zo lees is hij net zo erg als wat westerntrainers die ik ken

Met het verschil dat hij iets kan repareren ipv omgekeerd

En de meeste dressuur en spring trainers die ik langs heb zien komen. Want die repareren ook niet veel!

Ben blij dat ik een trainer heb waar het niet zo ver komt dat er "gerepareerd" moet worden. Want dat is denk ik toch de beste manier

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:05

oh ja, dat wijzen naar elkaar dat doen we nog steeds.. nieuw jaar nieuwe kansen...

Ben blij dat ik al die jaren de 'western'paarden heb 'mogen' repareren, van die leuke western'trainers'.

Nou, zijn we allemaal weer leuk blij

@Silden: Waarschijnlijk zijn die mensen waar jij bent geweest, niet helemaal representatief voor de westernsport, ook al zijn ze bekend.

Nu moet ik zeggen dat ik voor het amerikaanse topniveau ook niet warm loop, dus waar je je goeie voorbeelden vandaan moet halen, weet ik ook zo 1,2,3 niet....

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:13

silden schreef:
Ben met haar naar Antoine geweest en na verdorie 2x longeren met de dubbele lijn was ze
met
zadel helemaal zuiver.

Dat was bij mijn paard precies hetzelfde.
Maar nadat hij daarna een maandje stil had gestaan (door vorst, sneeuw, ijs), kon hij niet eens meer behoorlijk van de stal naar het land lopen.

Ik heb, na zijn dood, zijn hoef van binnen gezien.
Hiervan kan ik zeggen dat ik alleen maar bewondering voor mijn paard heb gekregen dat hij nog zo lang met zulke slechte beenderen heeft door kunnen lopen.

Hier had geen enkele trainingmethode iets aan kunnen veranderen!

Jolande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:11

Sonja schreef:
Jolande het wordt nog triester dan je nu al denkt.... Silden is een WESTERNruiter... Kijk maar eens in het profiel....

Ik heb inderdaad ook in haar profiel gekeken en wie zie ik daar hoofdzakelijk als instructeur die westernles geeft? Antoine de Bodt, dressuurruiter van zijn tenen tot aan zijn haarwortels. Hij weet echt heel goed waar hij het over heeft en kan dit ook enorm goed overbrengen, zolang het over dressuur gaat, over western heeft hij als ik het me wel herinner niet echt een positief beeld en niet veel ervaring. Dat negatieve beeld wordt perfect verwoord door leerling Silden. En dan is het circeltje weer rond

Silden schreef:
Paard heeft 2 jaar vrij gehad (het was de bedoeling dat ze fokmerrie zou zijn) en heb haar dus in mei gekocht. Ben met haar naar Antoine geweest en na verdorie 2x longeren met de dubbele lijn was ze met zadel helemaal zuiver.

Silden, ik wil ook absoluut niet zeggen dat Antoine niet weet waar hij mee bezig is, integendeel! Ik weet dat wat hij doet paarden helpt. Maar wat jij ook moet inzien is dat er meer wegen naar Rome leiden. En jou methode is slechts een van de manieren die in de dressuur toegepast wordt. In de western zijn zo ook methoden aanwezig. Dus keep an open mind en ga niet gelijk met vooroordelen gooien. Dat wordt al veel te veel gedaan.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:16

even off topic:
Met het feit voor ogen dat ik waarschijnlijk een sneer krijg, wat kunnen de bokkers toch vaak kattig reageren.
Waarom kan iedereen niet in zijn of haar waarde gelaten worden.
(Dit is niet alleen in dit topic.)

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:55

Even voor de duidelijkheid, ik steek de kwaliteit van Antoine, zeker niet onder stoelen en of banken, daar ik weet waar hij regelmatig zijn diensten komt aanbieden, dat deze daar heel tevreden over zijn. Wat ik wel over deze trainer vernomen heb, van meerdere kanten, dat zijn kwaliteit van rijden, uiteindelijk alleen maar werkt, wanneer hij dat zelf op een paard met een probleem, dat hij aangeboden krijg, overbrengt. Als paarden weer door de ruiter/eigenaar zelf gaan bereden worden, komt het probleem weer terug. Dus dacht ik, wat heb je nou aan zo’n specialistische manier van rijden, die hij waarschijnlijk alleen zelf begrijpt, en ook kan uitvoeren, maar niet de uiteindelijke ruiter/eigenaar dusdanig kan leren, dat deze zijn of haar paard daar ook mee kan onderhouden. Dit heb ik van een aantal van zijn klanten, die daar door eigelijk met de haren in de handen zitten. Dus je gaat met je paard naar Antoine, en die laat je zien, dat je paard te rijden is, zonder dat deze het probleem toont, waarvoor je bij hem terecht kwam. De frustratie slaat daarna toe, omdat blijkt, dat je het zelf niet voor elkaar krijgt, of het er na een tijdje weer zelf uitrijd, waardoor het probleem er weer is.
Dus stel, dat wij een paard hebben, dat in aanmerking komt, voor het specialisme van Antoine, maar deze kan het BV niet over brengen op mijn dochter, hoe zij dat dan moet onderhouden, blijft dus eigelijk het probleem, terwijl je voor een oplossing ging van het probleem. En dat zou inderdaad kunnen leiden tot, frustratie, wat ik waarneem bij ruiters/eigenaren, die na een tijdje met het zelfde probleem weer bij hem op de stoep staan.
Best een bijzondere man denk ik dan, wat hij wel kan! Want daar kan je niet omheen,toch?

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:03

Ik denk dat je daar wel een punt hebt Peter. Ik denk dat dit met de frequentie van de les te maken heeft die je bij hem kunt volgen. Normaal geeft hij geloof ik her en der clinics waar je je kunt inschrijven, maar van een keer een uur les leert een ruiter niet goed genoeg hoe hij het probleem aan moet pakken. Daar heeft hij waarschijnlijk meer lessen voor nodig (zoals met alle rijtechnische dingen). Het zou dan beter zijn om korter na elkaar dergelijke lessen te kunnen volgen maar dan moet je een week of zo bij Antoinne gaan met je paard. En dat is niet voor iedereen weggelegt.
Dus ik denk dat het uiteindelijk wel geleerd kan worden, maar niet met af en toe (bv. 1x per maand) een les.