[WN] hoe een slidingstop leren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:00

Ik rijd zelf geen western, maar heb wel eens gezien hoe sommige westernruiters de slidingstop trainen. Persoonlijk lijkt me dat geen goede manier, maar wie weet denken de ervaren western-ruiters daar anders over???
Ik heb een westerninstructeur diverse malen achter elkaar op de omheining van de bak zien af komen scheuren, om vervolgens zijn paard bijkant IN het hek te parkeren.... Leek mij (als dressuurgeschoolde) niet echt een goede aanpak.... Dus ZO zou ik het niet doen....

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 07:13

Korte versie van zoals ik het ervaren heb op een zekere westernmnege in ZH: volgas van de ene kant van de bak naar de andere en dan vlak voor de bakrand in zn bek trekken en achterover gaan hangen en tegen het schot op laten knallen, zo schijnt je het te moeten leren.
(zal vast dezelfde manege zijn als waar jiehaa het over heeft)

Gelukkig zijn er ook instructeurs die het je wel op de juiste manier kunnen aanleren. Met respect en geduld, belangrijste van alles is en goede glijbodem anders rij je je pezen aan gort.

EeCee

Re: hoe een slidingstop leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 07:17

Citaat:

Jiehaaa:
Ik heb een westerninstructeur diverse malen achter elkaar op de omheining van de bak zien af komen scheuren, om vervolgens zijn paard bijkant IN het hek te parkeren.... Leek mij (als dressuurgeschoolde) niet echt een goede aanpak.... Dus ZO zou ik het niet doen....

In dit geval zijn slidingijzers dan wel op z,n plaats, ja... En aandelen bij de dierenarts. Nee, dat zie je verkeerd, wie niet wil luisteren moet maar voelen, lijkt de gedachte achter deze (idiote) methode.

TS zou ook eens kunnen gaan kijken bij een westernstal. En zich eerst wat meer verdiepen in de rijstijl en hopelijk niet het voorbeeld overnemen van haar pony door een hek rammen. Gelukkig zijn ponnies eigenwijs (slim) genoeg om dat niet zomaar te doen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 07:21

iski schreef:
[En voor mij is een kind gewoon een jong volwassene die je ook op die manier aan mag spreken. Juist door dat niet te doen behandel je ze zonder respect. Vind ik......maar ja, wie ben ik...
[/quote]

Sorry maar ik heb hier nog geen volwassen reactie gezien, dus wie zijn hier nou de volwassenen?

Wees blij dat de TS gewoon de vraag stelt (is blijkbaar nog niet zo bekend met de manier van reageren hier) en niet maar wat aanrommelt in de bak thuis met een boek over westernrijden in de ene hand en dr reins in de andere. Beetje volwassener en met respect reageren kan geen kwaad denk ik zo maar.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 07:26

Citaat:
Iski: Nee....m'n waarde medeboksters....weer niet goed gelezen. Inderdaad 5, misschien 6 lessen.....maar wel met veel eigen training tussendoor...het zogenaamde huiswerk. Uitgesmeerd over de tijd in 3 maanden tijd...moet toch te doen zijn of niet soms.

Ook dit vind ik erg knap, als dat in deze korte tijd een echte ,juiste stop/ spin leert aan een paard!!!Hulde!!

Even een serieuze reactie voor de TS:
voordat je je verdiept in de trainings technieken van de sliding stop zijn er 2 andere dingen wat goed moet zijn. en dat is, zoals Iski al aanhaalde, geen goedkope optie.

1. zorg dat je paard op tijd achter ijzers heeft, beginnende met baby-plates, later echte plates.
2. train op een goede gladde bodem, dat is een leembodem speciaal voor de reining.

Deze 2 zaken zijn van belang om 2 redenen.
1. spaar de benen, rug ,lichaam van je paard!!!
2. Als je op een makkelijke, dus gladde, bodem stopt zal het paard voor je blijven stoppen, doe je dit op een zware stugge bodem, dan zal hij veeeel tegenzin krijgen en het niet meer voor je doen.( het psychische effect)

Verder ga ik hier op BOKT niet zomaar een cursus sliding stop opschrijven , omdat dit toch trainings technieken zijn , die niet iedereen kan begrijpen.
Daarmee bedoel ik niet, dat het normaal is dat er maar lukraak aan de mond getrokken wordt!(liever niet!)

Voordat je je met je paard met slidingstops bezig gaat houden, eerst maar de basis leren!!Buiten dat het een kunstje is , wat je je paard kan leren is het ook een atletische beweging , die rustig aan opgebouwd moet worden ivm kracht en leningheid.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 08:13

Mijn advies naar TS is, begin er niet aan om je paard glijdend te laten zitten, voor je er zelf van overtuigd bent, of bevestigd krijgt van anderen, dat je zelf goed kan zitten.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 08:26

Pe, je bent al een paar fases verder!
voordat je er over na moet denken of je goed zit tijdens de stop, ben je nog een hele tijd met de basis bezig, waar je ook leert zitten.
Maar dat duurt nog,......(wat pagina's! )
maw,.."Hoe leer ik mijn paard de sliding stop?"
antwoord: lang verhaal!

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 08:43

Als op les gaan met je pony of les bij huisd geen optie is :Ga zelf eens les nemen op een trainingsstal, duik de reiningles in en leer de techniek op een lespaard. Vraag ook in die les om oefeningen om het je pony te leren. Als je dit goed beheerst en je oefent op je eigen pony moet je al een eind komen.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:21

iski schreef:
Uriah schreef:
Als een volwassen meid deze vraag zou stellen dan zouden de reakties redelijk kunnen zijn ,maar zo te zien in haar profiel is ze nog niet een volwassen meid en is dit gewoon een vraag van een naief jong meiske ,en daar kun je best wat anders mee om gaan!

Beste Uriah,

Ten eerste zou ik niet weten waarom ik een ogenschijnlijk (er staat geen leeftijd vermeld in haar profiel dus moeten we afgaan op een foto) jong mens niet als volwassene aan zou mogen spreken. Meestal en vaak in andere omstandigheden willen ze dat zelf ook graag.

Om een ogenschijnlijk jong mens als naïef te betitelen vind ìk nou weer naïef, ik wil geen enkel mens zo maar zonder hem/haar te kennen naïef noemen.

Maar stel dat we iemand met reden naïef mogen noemen, is het dan niet terecht dat we iemand daar op wijzen? Wanneer ik soms het taal(mis)gebruik lees van jongeren tussen de 10 en 20 jaar mag ik aannemen dat er op school weinig aangeleerd is en dat ook de volwassenen (ouders?), of moet ik andersom schrijven: ouders....volwassenen(?), er weinig aan gelegen is dat hun kinderen degelijk taalgebruik aanleren. En zonder nou een soort van taalpolitie te zijn...een vrouw van 22 die ergens in dit forum schrijft: se hebe me pony geskoren...en daarmee waarschijnlijk bedoeld: ze hebben mijn pony geschoren ..... sorry hoor maar daar zakt m'n broek van af. Maar goed, ik zal wel te kritisch zijn...of m'n broekriem vergeten zijn.

Hoe dan ook, ik probeer met een beetje humor dit soort topics op te leuken. Neem het allemaal niet te serieus. En heel soms.....ja dan kan ik het dus niet nalaten om een topic als deze op de hak te nemen.

En voor mij is een kind gewoon een jong volwassene die je ook op die manier aan mag spreken. Juist door dat niet te doen behandel je ze zonder respect. Vind ik......maar ja, wie ben ik...

waar staat dat ik het over jouwn commentaar heb......wel erg naief

xxxcatjuxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 19:55

Uriah schreef:
Als een volwassen meid deze vraag zou stellen dan zouden de reakties redelijk kunnen zijn ,maar zo te zien in haar profiel is ze nog niet een volwassen meid en is dit gewoon een vraag van een naief jong meiske ,en daar kun je best wat anders mee om gaan!

nja sorry hoor maar word hier wel fink onderschat ik ga dit heus niet alleen leren. er komt ech wel een volwassene bij helpen maar zal er toch xzelf op moeten het is namelijk maar een pony van ongeveer 1 meter hoog
en wil ik wel goede uitleg over want die volwassenen heeft geen verstand van western

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:57

Haha oke... Dus iemand die gene die jou gaat helpen, heeft geen verstand van western? Is een goede meid! DOEN!

lellemel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:06

was even de omarmendheid van bokt vergeten.........

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:09

Chantalleke schreef:

Okey,...

Gewoon vaak whoa,.. roepen als ie stopt helemaal volstoppen met snoepjes

Ja, ik ben het hier mee eens

xxxcatjuxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 20:29

FuRyoMaRLoeS schreef:
Haha oke... Dus iemand die gene die jou gaat helpen, heeft geen verstand van western? Is een goede meid! DOEN!

neeh je vat het verkeerd op naja ik heb het verkeerd geschreven

ze helpt me gewoon mrt het opletten of alles wel helemaal goed gaat geen ongelukken enzo maar ze gaat me neit uitlegen hoe dit moet ofzo dat weet ze neti

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:42

hallo xxxcatjuxxx,

Leuk dat je wilt gaan westernrijden! Ik denk dat je het beste les kan gaan nemen van een volwassene die veel verstand van western heeft (van het onderdeel reining, als je slidings wilt gaan maken) Eerst ga je dan heel veel basis doen (zal hier en daar erg op dressuur lijken) waarbij je je paardje onder anderen op eigen benen leert lopen, op de achterhand leert stoppen, enzovoort. Pas na een gedegen basistraining kan je, onder begeleiding van je instructeur/trainer naar slidings gaan werken.

Heel veel succes en plezier!

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:18

xxxcatjuxxx schreef:

ze helpt me gewoon mrt het opletten of alles wel helemaal goed gaat geen ongelukken enzo maar ze gaat me neit uitlegen hoe dit moet ofzo dat weet ze neti

Dus jij wilt een 3 stappen plan voor sliding stops, je weet er zelf niets van, degene die op moet letten of het goed gaat weet er ook niks van.

Sorry maar ik kan je nu al zeggen dat dat niet goed kan gaan, neem ajb les, en als je nog geen westernrijdt, begin ajb bij de basis....

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:03

xxxcatjuxxx schreef:
Uriah schreef:

nja sorry hoor maar word hier wel fink onderschat ik ga dit heus niet alleen leren. er komt ech wel een volwassene bij helpen maar zal er toch xzelf op moeten het is namelijk maar een pony van ongeveer 1 meter hoog
en wil ik wel goede uitleg over want die volwassenen heeft geen verstand van western

ik heb je niet onderschat ik wil je gewoon helpen omdat ik zo moe word van flauwe opmerkingen als iemand een serieuze vraag stelt

in iedergeval ga inderdaad lessen volgen eerst de basis van het western ,en er zijn ook goede trainers die niet zoveel vragen!

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:36

xxxcatjuxxx schreef:
FuRyoMaRLoeS schreef:

Kijk......en daarom is het zooooo belangrijk de zaken helder te formuleren.

Wel goed van je dat je de twee mogelijkheden weergeeft: of verkeerd opgevat of verkeerd geschreven. En ook leuk dat je leergierig bent. Ik hoop en wens je toe dat je dat tot in eeuwigheid blijft. Oh ja, en wordt niet al te volwassen....daar heb je alleen maar last van.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:42

Citaat:
ik heb je niet onderschat ik wil je gewoon helpen omdat ik zo moe word van flauwe opmerkingen als iemand een serieuze vraag stelt

Dear Uriah,

ja, een beetje gelijk heb je ook wel hoor...soms ben ik een beetje flauw...hoewel...misschien gewoon te pittig? Ligt ook wel eens aan het tijdstip van de dag waarop ik de topics doorblader en de stemming waarin ik verkeer. Goede voornemens? Ik zal proberen minder flauw te zijn dit jaar....of minder pittig dus. Zal niet makkelijk zijn...maar ik ga het proberen. En voor eenieder die het niet met me eens is...gewoon ongezouten terugschrijven....hoewel dat dan weer flauw is...pffffff ingewikkeld hoor.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:15

Of je krijgt een gepeperd antwoord,wat dan weer pittig is

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:04

iski schreef:
Citaat:

Dear Uriah,

ja, een beetje gelijk heb je ook wel hoor...soms ben ik een beetje flauw...hoewel...misschien gewoon te
pittig

? Ligt ook wel eens aan het tijdstip van de dag waarop ik de topics doorblader en de stemming waarin ik verkeer. Goede voornemens? Ik zal proberen minder flauw te zijn dit jaar....of minder pittig dus. Zal niet makkelijk zijn...maar ik ga het proberen. En voor eenieder die het niet met me eens is...gewoon ongezouten terugschrijven....hoewel dat dan weer flauw is...pffffff ingewikkeld hoor.

dat is een goed voornemen! ik ben benieuwd!

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:25

Blaze schreef:
Of je krijgt een gepeperd antwoord,wat dan weer pittig is

Well.....spicy food has always been my kinda food....and my favourite... So bring on the Peppers my dear...

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:40

Food for thought

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:22

iski schreef:
Citaat:

Dear Uriah,

ja, een beetje gelijk heb je ook wel hoor...soms ben ik een beetje flauw...hoewel...misschien gewoon te
pittig
? Ligt ook wel eens aan het tijdstip van de dag waarop ik de topics doorblader en de stemming waarin ik verkeer. Goede voornemens? Ik zal proberen minder flauw te zijn dit jaar....of minder pittig dus. Zal niet makkelijk zijn...maar ik ga het proberen. En voor eenieder die het niet met me eens is...gewoon ongezouten terugschrijven....hoewel dat dan weer flauw is...pffffff ingewikkeld hoor.

Als ik de TS was zou ik door de antwoorden die u geeft(ach ja als we toch beleefd moeten zijn als het jongere volk waarom dan niet gelijk aanspreken met u) zou ik me ook de grond ingetrapt voelen.
En totaal niet serieus genomen.
Dus van mij mag u die pittige antwoorden wel weg laten en een gewoon en direct antwoord gegeven op de door de TS gestelde vraag.

maar hee dat is de mening van een 15 jarige dus word die wel serieus genomen ?

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:46

wat vind jij van de vraag hallow, wat wil jij TS adviseren (goed bedoeld hoor) ik vind het wel intressant wat een jonkie vind!