[WN] Spli van leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:19

Dat is ook wel waar Dino. Het is een stuk makkelijker Wiz nog een poosje te laten staan als je meer paarden te rijden hebt. En wij hebben het al druk zat met de drie die wel onder het zadel zijn al.

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:23

Hughum.. paardje op een pensionstal 5 -6 jaar merendeels op stal.. Oke dan heb je dus echt een probleem, laat staan met paarden die op maneges 23 uur per dag op stal staan.. en het gekke is, vele worden ook nog hartstikke oud.. Dit blijft dus een moeilijk item.. Ikzelf zou geen paarden meer op de manege kunnen hebben en op een pensionstal alleen als ze hele dagen (en zomers ook nachten) naar buiten kunnen, met weidegang en, en... sjonge die van mij zijn wel verwend, maar ja, ik zou ook geen nacht meer rustig slapen als ik mijn paarden niet zo kan houden.. Inderdaad is het zo, en ik ken vele voorbeelden, dat men vaak aan de druk van buitenaf toegeeft en veel te vroeg met een paardje begint.. Het is triest en mijn hart huilt wanneer ik iemand vrolijk hoor vertellen dat zijn of haar paard al alles kan (2 jaar en een paar maanden en soms zelfs jonger).. Laten wij het met z'n allen anders doen en wanneer we weer zoiets horen ... tja wat doen we dan??? Iemand suggesties??

Dinopino

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:21

De leeftijdsgrens verhogen voor onder het zadel bij wedstrijden.
Bekende ruiters goede uitspraken laten doen tijdens interviews.
In Deurne bij de instructeurs er op hameren.
Wanneer iemand op dit formum begint over leeftijd automatisch hierheen verwijzen.
Paarden fokken die als 6 jarige geboren worden met passend zadel

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:56

Doet me meteen denken aan die rat met een oor op zijn rug
Moet dus technisch mogelijk zijn

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:14

Dit zou je toch kunnen voorkomen door juist een ouder paard te kopen i.p.v. een jong paard Je hebt dan meteen een paard waar je mee kunt beginnen.
Je moet alleen effe zoeken naar een paard dat afkomstig is van een goede stal waar men op de naar jou idee juiste wijze een paard heeft voorbereid en ingereden. Je bent dan wel meer geld kwijt maar je hebt gelijk waar voor je geld. Het lijkt me stug dat er mensen zijn die een paard kopen zonder daar ooit plannen mee te hebben om te gaan rijden of mennen. Ze zullen er wel zijn, maar het merendeel wil er toch mee rijden of mennen. Wanneer je gezondheid het nu toe laat om te rijden moet je ook nu rijden wanneer je het geld er voor hebt. Later, gaat je paard misschien wel langer mee, maar kom je zelf niet meer op een paard. Ideaal zou zijn wanneer je tegelijkertijd met je paard oud wordt.
Maar ik ben geloof ik de draad een beetje kwijt HC en Anya. Het heeft niets met egoisme te maken wanneer je te vroeg begint maar waar je je prioriteiten legt bedoel je dat HC. Is het niet eerder zo dat het bij een bepaald aantal mensen gewoon berust op het bezitten van foutieve informatie. Wanneer je als puber bij een stal komt waar ze alle paarden vanaf 3 jaar inrijden waarom zou je er dan aan twijfelen dat dit een verkeerde leeftijd is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:19

Dinopino schreef:
Wanneer je gezondheid het nu toe laat om te rijden moet je ook nu rijden wanneer je het geld er voor hebt. Later, gaat je paard misschien wel langer mee, maar kom je zelf niet meer op een paard. Ideaal zou zijn wanneer je tegelijkertijd met je paard oud wordt.

Ik word 50 en ben niet helemaal 'standaard' meer op verschillende onderdelen; zie dat echter niet als motief om er eerder op stappen. Dát zou nu net wél egoïsme zijn.

Citaat:
Maar ik ben geloof ik de draad een beetje kwijt HC en Anya. Het heeft niets met egoisme te maken wanneer je te vroeg begint maar waar je je prioriteiten legt bedoel je dat HC.

Ik schríjf het zelf; veel mensen leggen kun prioriteiten uitsluitend bij de korte termijn en dat heet kortzichtig.

Citaat:
Is het niet eerder zo dat het bij een bepaald aantal mensen gewoon berust op het bezitten van foutieve informatie. Wanneer je als puber bij een stal komt waar ze alle paarden vanaf 3 jaar inrijden waarom zou je er dan aan twijfelen dat dit een verkeerde leeftijd is.

Gaat het dan ergens over pubers? Ik ga er van uit dat pubers niet geschikt zijn om jonge paarden zelfstandig te beleren.
Waarom? Omdat je een volwassen homo sápiens bent!
Iedereen hier zit aan een toestenbord met de informatie létterlijk onder de vingertoppen.
Nee, dat 'iedereen het doet' of de eerste de beste die je een antwoord geeft wat jouw uitkomt geloven is in mijn ogen alleen maar een slappe smoes.
Wanneer je al excuus bedoélt dat veel mensen niet voldoende 'sapiens' zijn... tja, dan houdt álles op

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:37

au dit gaat op "vakjes"lijken. In de trant van wij weten het en de rest is gewoon niet wetend genoeg. Mensen leren door fouten te maken of door andere er op gewezen te worden. Het lijkt wel of je wil zeggen HC, dat ieder die jou kennis en mening niet heeft eigenlijk geen paard zou moeten hebben. Ik doel helemaal niet op een groep qua leeftijd of wat dan ook. Maar wanneer je vanuit je omgeving meekrijgt dat inrijden op 3 jarige leeftijd normaal is waarom zou je daaraan twijfelen. Het is wel leuk kritisch over alles te zijn wat je krijgt voorgeschoteld maar soms ook gewoon noodzakelijk om dingen gewoon aan te nemen en zo je verder te concentreren op het genieten van het leven. Je leeft maar 1 keer en wat is er mis mee omdat zo veel mogelijk te genieten. Vandaag leef je morgen ben je misschien ongeneeslijk ziek. Waarom mag je soms niet egoistisch voor jezelf zijn met daarbij de toekomst niet uit het oog te verliezen. Niet het motto naar mij de zonvloed. Ik weet niet of je meegekregen hebt dat ik voor inrijden ben op juist latere leeftijd maar is het ook niet gewoon mooi dat nu steeds meer mensen kunnen genieten van het paardrijden i.p.v. alleen een bepaalde groep uit de samenleving.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:21

Dinopino schreef:
maar is het ook niet gewoon mooi dat nu steeds meer mensen kunnen genieten van het paardrijden i.p.v. alleen een bepaalde groep uit de samenleving.

Voor de ménsen wel, doch voor de páárden Het resultaat is dat er te weinig weidegrond is en te weinig kennis. Dat is ongeacht welke 'groep' trouwens.
Verder weet ik niet of veel ruiters daadwerkelijk met plezíer rijden.

Ik vind paardrijden níet voor iedereen. Paardrijden is geen recht maar een verantwoordelijkheid.
Om die verantwoordelijkheid te kunnen dragen zal de ruiter over een aantal eigenschappen, capaciteiten, vaardigheden en kundes moeten beschikken. Dat heeft met de ruiter zélf, als individu te maken en niet met de groep waar deze deel van uit maakt. Zie mijn onderschrift.
Helaas kunnen veel ruiters de verantwoordelijkheid niet dragen en nee ik vind dat niet goed, geen excuus voor onjuiste behandeling van het paard dat ervan afhankelijk is.
Het punt kennis is helemáál geen excuus; we leven in het info-tijdperk met dé uitvinding sinds het vuur, wiel en buskruit tot ieders beschikking; ook niet bepaald beperkt tot een groep.
Nee dat is een érg slordig argument.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:38

Te weinig weidegrond is erg regio bepaald HC. In mijn regio is meer dan genoeg weide. En de uitspraak dat in jouw optiek weinig ruiters plezier aan het rijden hebben komt wel heel erg uit de lucht gegrepen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:45

a. er is geen onderschrift te zien
b. wie ben jij dat jij mag bepalen wie er wel of niet een paard mag bezitten? Want ik neem aan dat je door dit statement automatisch vindt dat jij wel voldoet aan die door jou geformuleerde voorwaarden.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:53

Anya schreef:
b. wie ben jij dat jij mag bepalen wie er wel of niet een paard mag bezitten? Want ik neem aan dat je door dit statement automatisch vindt dat jij wel voldoet aan die door jou geformuleerde voorwaarden.

Amen Anya!

HC, je schrijft wéér alsof je het allemaal weet en alléén jij paarden weet te houden. Ik twíjfel daar wel enórm aan. Vóóral gezien sommige foto's in jouw profiel.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:05

Wat een gezellig topic en de stellingen hier bijzonder aangenaam dus ga ik me hier weer eens in mixen en mijn visie uiten, mag dat?

Ik ga eens gezellig bijlezen straks en geef dan ook mijn mening over mensen die graag een paard hebben echter niet zo rijk zijn om een hectare grasland te bezitten. Ik vind dit een stelling die nergens op slaat want de behoeften van een paard liggen niet enkel op een hectare grasland.

Er zijn mensen op dit topic die veronderstellen dat als je onvoldoende weide hebt je dan overantwoordelijk gedrag vertoont en dus geen paarden moet houden.
Ik zou dus ook geen auto mogen bezitten omdat ik geen garage heb.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:07

Volgens mij raken we ook 'enigszins' of topic

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:10

Ik zal eens kijken of ik een mod kan vinden die een split kan maken. Mag ik niet zelf vanwege betrokkenheid.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:26

jeddah schreef:
Anya schreef:

Amen Anya!

HC, je schrijft wéér alsof je het allemaal weet en alléén jij paarden weet te houden. Ik twíjfel daar wel enórm aan. Vóóral gezien sommige foto's in jouw profiel.

We zijn er weer; gelijk persoonlijk worden.

Het eerste deel van punt b. van Anya vind ik een niet terzake opmerking.
Wat het laatste betreft lijkt het me helder; ik wéét dat het ideaal gezien beter kan dan dat voor ons hier haalbaar is doch als ik zou denken dat ik het binnen onze beperkingen beter zou kunnen, zou ik dat uiteraard doen.
In NL waren de mogelijkheden zó dat ik binnen mijn criteria geen paard kon houden en dus deed ik dat niet.

Bel de db Jeddah

Wat de lol betreft: al eens in een modale manege in de Randstad gekéken. Ok, ik ben daar een paar jaar niet geweest en het kán zijn dat daar nu met een lach gereden wordt en in dat geval ben ik blij dat mijn opmerking niet klopt.

Ik blijf er bij, en ik meen met heldere argumenten, dat paardrijden níet voor iedereen is en het is ook zéker niet in het belang van de ruiterij dat iedereen paard zou gaan rijden.
Dat is míjn mening en als die politiek incorrect is, dan is dat zo.

Terug on-semi-topic: in de vrije wildbaan worden merries soms in hun 3de voorjaar drachtig, meestal in het 4de en blijven dat dan hun hele leven als de omstandigheden daarvoor voldoende gunstig zijn.
Of dat gezónd is voor die merrie is niet echt een selectiecriterium in die natuur: een merrie leeft daar niet zo lang als in gevangenschap en elk jaar dat ze eerder voor nageslacht zorgt is winst want het eerste veulen gaat doorgaans al verloren door gebrek aan ervaring.
Veulens grootbrengen is dé rol van de merrie. Ook de ethologie van een merrie is logischerwijze vollédig anders dan die van een hengst. Het boek van Sue McDonnel geeft daar veel info over.

Of het vroeg en continue dragen schádelijk is, is een ander punt want daar heeft de natuur ook niets aan. Wat de effecten op hoge leeftijd zijn is wel irrelevant.
Vergelijk het met het hormoon oestrogeen bij vrouwen; of het op latere leeftijd schadelijke effecten heeft is evolutionair van ondergeschikt belang omdat het nageslacht dan al zelfstandig is.
Wanneer je een merrie wil laten dragen lijkt míj meer afhankelijk van de afzet die je ervoor hebt. Er is tenslotte geen schaarste.
Ook niet onbelangrijk is of je er op wil rijden en hoe.

Wij hebben een merrie die naar ónze menselijke normen te vroeg gedekt bleek in de semi-wilde omstandigheden waarin haar kudde liep.
Zouden wíj niet voor gekozen hebben. De merrie lijkt er lichamelijke echter geen enkel nadeel van ondervonden te hebben.

On-hoofd-topic:
Op een paard gaan ríjden is een heel ander punt, want dáár heeft de evolutie geen rekening mee gehouden. Fusering van de wervels door compressie van de schijven is onontkoombaar. De máte waarin we de rug beschadigen kunnen we echter wel enigzins indammen door er niet op te gaan zitten voor de rug volgroeid is en dát is gelukkig wetenschappelijk onderzocht en helder gemaakt.
Dat dit voor veel mensen laat, érg laat is, is niet anders. Dat hele volksstammen er te vroeg, véél te vroeg op gaan rijden is triest en maakt het daarmee nog niet acceptabel.

superpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:02

Wil toch ook even reageren. Denk niet dat je de paardenhouderij kan en moet vergelijken met paarden in het wild. Denk ook niet dat mijn pony's het nog overleven in het wild. Het is de bedoeling dat een ieder zijn paard zo goed mogelijk verzorgd en onderhoud met de kennis die je hebt van de oorsprong van het paard. Dit moet je wel bijgebracht worden en dat gebeurt meestal niet tijdens een enkele rijles per week. Ook moet je de moderne ontwikkeling juist gebruiken om het zo goed mogelijk te doen. Het is ook niet zo dat mensen zijn gemaakt om topsport te beoefenen, maar kunnen het wel heel goed, door training. En ook dat maakt ontwikkelingen door waar je elke generatie weer van leert. Ook hele jonge kinderen beofefen al op hoog niveau sport en zitten in de groei. Stond laatst een heel mooi stukje over blessures in de bal van de KNVB, een blaadje voor leden. Misschien toch vergelijkbaar!!Maar beetje off topic, ben ik er ook al lang over uit dat zeker niet iedereen kinderen mag hebben of welk dier dan ook, maar goed......Moest het gewoon even kwijt