[WN] zadelvraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loekje

Re: zadelvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 02:10

Chief schreef:
Sugarmiss schreef:
Sablou is veel milder als ik ben , maar mijn onderschrift verklaart dat
Misschien komt Chief wel ineens tevoorschijn.
Je weet maar nooit

Chief zich niet laten lokken uit de tent ( heten overigens Tipi, maar dan gezegde niet meer kloppen...).

Chief maar beter schudden met hoofd en vragen Manitou opdat vierbeners de bleekscheten zullen vergeven....

Oh Oh Uch Chief.

*Proest*
(ik zag chief, ik dacht, dat wordt weer een mooi berichtje, ja, mooi berichtje, maar wel erg kort. )

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 09:25

nee, die foto verklaart een hoop waarom dit zadel niet past....
op geen enkel paard....

Chief

Re: zadelvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:00

Chief hadden even weinig tijd.

Nu Chief wel even kwijt willen een les in geschiendenis.

Toen veldheer Cortes rond 1500 vanuit golf van Mexico mijn vaderland ging verkennen, Lakota nog nooit zoiets gezien;
Mannen in zilver-stalen pakken gezeten op heel grote honden...
Maar binnen een paar jaar wij wisten beter. Waar Spanjaarden op reden niet waren honden; Spanjaarden noemde ze paarden.
Wij waren zo slim, om een paar van die paarden te jatten en vervolgens proberen zelf voor ruiter te spelen.

Omdat Manitou ons roodhuiden veel dichter met de dieren had laten leven dan mannen in stalen pakken, was praten met paarden helemaal niet zo moeilijk. Binnen 150 jaar, wij, Lakota indianen waren beste ruiters ter wereld. Zonder zadels (die waren wij vergeten mee te stelen) en met losse handen in galop, dit waren DE manier om op Buffalo te jagen.

Eén van mijn voorvaderen, zette eind 1800, ruim 2 jaar lang de hele USA cavalerie voor schut. Hij versloeg de 900 man sterke cavalarie in 10 veldslagen 9x, met een groep van slechts 190 warriors. Helaas verloren zij door uitputting en honger de laatste slag bij Little Big Horn. USA geschiedenis boeken zelden vermelden deze vernedering voor bleekscheten te paard.

In de 21 ste eeuw bleekscheten hadden roodhuiden na overwinning niet alleen alle goede paarden genomen, maar ook beetje afgekeken "praten met paarden". Hoewel ze bij lange niet zo goed waren als Lakota (ze praten ook niet, maar fluisteren), dreef de commercie deze "helderzienden" in de armen van vele "gelovigen". Wat voor Lakota normaalste zaak van wereld was, was voor bleekscheten een ware openbaring.

Bleekscheten helaas niet veel slimmer geworden met paarden. Het lijken wel hoe meer bleekscheten ervaren hoe dommer zij reageren met paard. Ze wel noemen paard edel dier, maar niet begrijpen dat "vriend van de wind" iets anders zijn dan bromfiets.

In iedere bleekscheet steekt een beetje fluisteraar, maar.....
Bekend Lakota gezegde zeggen: .....Om met war-pony te kunnen fluisteren, warrior moeten eerst leren luisteren.....

Uch Uch Chief

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:18

zeg chief, jij ook komen naar moppenavond van Sablou op 10 febr in mijn wigwam?