[WN] Hoe doen jullie.... (houding)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:00

Het is niet zozeer dat ze er op letten. Net wat ik zeg, als iemand op het verkeerde been lichtrijdt, dan zie je dat gelijk. Het valt gewoon op.

Als je nagaat dat 10-15 % van de mensen maar linkshandig zijn is het dus een logisch gevolg dat ze gemiideld zo'n 85-90% ruiters zien rijden met hun linkerhand. Dus logisch dat iemand die rechts rijdt opvalt toch?

spatter

Re: Hoe doen jullie.... (houding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:10

sorry, ik heb daar nog nooit op gelet bij anderen!

als je inderdaad je arm laat afhangen is er een duidelijk verschil maar ik draag mijn andere arm ook, beetje zoals suzanne, hand richting buik

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:13

Dan valt het ook niet zo erg op. Ik "let" er ook niet op bij anderen, ik zie het gewoon. Gaat vanzelf .

Nisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:20

Ik rijd dus ook met mijn rechterhand, terwijl ik rechts ben. Maar ja ik loop ook met een fiets aan mijn linkerkant ( dit schijnt voor veel mensen onmogelijk te zijn ) Maar sinds ik les heb, heeft mijn trainer mij erop gewezen dat mijn paard scheef is, doordat ik teveel met mijn rechterkant en hand rijd. De tip was dan ook om met trainen af te wisselen van hand. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan, want als ik de teugels in mijn linkerhand neem, gaat die arm een eigen leven leiden wat dus inhoud dat ik mijn schouder ook laat vallen en weer scheef ben. Tis allemaal niet zo makkelijk, moet er echt over nadenken, ga ook maar eens aan de lijn, want dat ik veel te lang geleden, besef ik nu

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:11

Citaat:
Ik laat m'n linker schouder hangen. Ik stuur met rechts dus ik denk dat het een wel vaker voorkomend probleempje zal zijn

Weet je zeker dat je je rechterschouder niet stiekum optrekt? Ik denk namelijk als je met twee handen rijd, allebei je schouders ontspannen hangen? of zitten ze dan allebei omhoog?
Klinkt voor mij een beetje tegennatuurlijk, als je probeert je rechterschouder naar achteren te houden en met je rechterhand wat lager en verder naar voren te houden...? dus wat meer strekken zeg maar... Misschien helpt dat?

Groet,
Roos
P.s. kwam nog foto's tegen van jou en Dick van clinic in Mijdrecht, interesse?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:22

Heb erg lang de neiging gehad mijn buitenbeen naar voren te steken in galop. Heb ik inmiddels afgeleerd, maar als ik moe ben of pijn heb, gaat dat been weer.

Ik zit volgens mij wel recht, maar ik verkramp de schouder aan de waarmee ik de teugels vasthou. Ik probeer daar op te letten, maar dat is mede afhankelijk van de mate waarin mijn spieren meewerken op die dag. Lukt het helemaal niet dan ga ik voor dat moment toch over op twee handen. Dan zit ik Lan tenminste niet in de weg.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:24

ik ben ook rechts en rijd ook met rechts anders ziet het er heel verkrampt uit als ik met links rijd!

als je je niet rij hand voor je buik houdt hang je ook niet zo snel scheef.

Gr Thessa

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:59

Gewoon je hand in de zak

Behalve in de proef dan

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:59

Oh ja die hand. Die heeft de romal vast. Dat is makkelijk want je hebt wat vast te houden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:54

Roos: Bingo! Heb er vandaag goed op gelet, het paard het paard gelaten en alleen maar goed opgelet en ik laat links niet zakken, maar trek rechts op. Als ik in de spiegel zag dat ik niet goed zat, heb ik heel rustig op 2 handen overgepakt en de klassieke oefening tot rechtzitten gedaan, en dan voelde ik duidelijk mijn rechter schouder zakken.
Geen idee waarom ik optrek, maar ach, positief zien: als je een probleem zichtbaar hebt, kun je d'r aan werken...
Linkerhand erbij is overigens idd beter voor de houding, maar ik moet wel erg opletten dat ik niet automatisch eerder met teugel dan met been ingrijp, bijvoorbeeld op een circeltje...

@Roos: dat is van lang geleden, clinic in Mijdrecht! Moet van Sil of van Dennis R geweest zijn dan. Wil ik graag hebben, leuk! Heb je ze digitaal of op papier?

@Rom: Heb je wel eens gezien wat het met iemands rug doet als de handen in de zakken verdwijnen? Volgens mij kun je de ruiters die dan netjes recht blijven zitten op 1 hand tellen...

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:02

Sonja ik ken het probleem. Ik laat mijn rechterarm hangen en zit dan ook gelijk scheef. Tegenwoordig laat ik mijn rechter gewoon rusten op mijn rechterbovenbeen. Voor mij was dit al een hele verbetering

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:15

Waarom probeer je niet gewoon je linker hand in je jas of bodywarmer zak te stoppen?
Ik ben dat een tijd gaan doen omdat ik te veel spanning had op mijn "vrije" hand/arm werkte super!
Nu, in de winter, doe ik het dagelijks om mijn koude handen even om beurten op te warmen

Op zich denk ik dat het je kan helpen niet je schouder te gaan laten hangen aan de linker kant. Zoek gewoon een jas of bodywarmer met een insteek zak, op heup hoogte.
Geen echt kleine zak waar je moeilijk uit komt want dat vraagt net als een duim achter de riem om ongelukken. Maar gewoon een waar je makkelijk uit kunt mocht je paard echt vreemd bokke sprongen gaan maken.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:14

Citaat:
Geen idee waarom ik optrek, maar ach, positief zien: als je een probleem zichtbaar hebt, kun je d'r aan werken..

Waarschijnlijk omdat je je sturende hand te hoog en teveel bij je lichaam houd...

Foto's zijn inderdaad clinic D. Roemer. Ik kan ze opsturen of inscannen? Pb maar even.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:51

Voor jou lastig, maar dit is de reden waarom ik mijn hand voor mijn buik houd met rijden (als iemand al zoiets geschreven heeft sorry, maar ik heb geen zin om te lezen ben nm op mijn werk).
Ik zie heel vaak als ruiters hun arm laten hangen dat het ten koste gaat van hun houding.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:58

Sonja schreef:
@Rom: Heb je wel eens gezien wat het met iemands rug doet als de handen in de zakken verdwijnen? Volgens mij kun je de ruiters die dan netjes recht blijven zitten op 1 hand tellen...

Niet je borstzakje

Maar bij mij werkt het in ieder geval wel, maar het hangt er idd wel wat vanaf hoe je dat doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:57

Adrienne schreef:
Waarom probeer je niet gewoon je linker hand in je jas of bodywarmer zak te stoppen?
Ik ben dat een tijd gaan doen omdat ik te veel spanning had op mijn "vrije" hand/arm werkte super!
Nu, in de winter, doe ik het dagelijks om mijn koude handen even om beurten op te warmen

Mwoah, maakt niet zoveel uit als een stellagetje van giethars en wat rvs koud wordt, voel ik niet zo veel van Past overigens ook niet in een zak. Of ik moet iets van een kangoeroebuidelzak aantrekken...

johanna29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 07:59

Hallo,

Misschien heb je iets aan het boek van Lammert en Jet Haanstra; Training van ruiter en paard. Er staan hele leuke oefeningen in die je zelf beter bewust maakt van je eigen lichaamshouding. Ik heb het net gelezen en ga zeker het een en ander toepassen !!

met vr.gr. johanna vellinga

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:46

Een van de oorzaken (denk ik) is dat ik m'n dressuurlessen tegenwoordig met Faiz rijd, dus op 2 handen. Met Mileen sta ik er al een tijdje "alleen voor". Flinke tijd eruit gelegen met de knieblessure, daarna weer op gaan pakken, maar niet meer gelest. Ik moet gewoon weer eens ongenadig op m'n sodemieter hebben

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:02

Sonja schreef:

Mwoah, maakt niet zoveel uit als een stellagetje van giethars en wat rvs koud wordt, voel ik niet zo veel van Past overigens ook niet in een zak. Of ik moet iets van een kangoeroebuidelzak aantrekken...

Jeetje zeg, past je protese niet in je jaszak? Daar had ik geen rekening mee gehouden.
Ik had nl een oom met een onderarm protese (ook nog 2 been proteses trouwens ).
Maar die had echt geen moeite om zijn protese hand in een jas zak te stoppen. Gezien zijn proteses al behoorlijk oud waren stond er niet bij stil dat sommige van die stellages tegenwoordig nog "enorm" groot zijn.

Zou misschien een mutella kunnen helpen? Maar dan niet zo'n stoffe driehoek maar een soort sling. Ik zal eens kijken of ik er een foto van kan knippen. Ik heb nl zo'n ding liggen, ben meer dan een jaar met een gebroken sleutelbeen in de weer geweest namelijk. (breuk wilde niet genezen omdat de uiteinden van de botten te ver uit elkaar zaten, en vervolgens twee keer geopereerd om alles weer in orde te krijgen)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:47

Ik zie mezelf al rijden met een houten poot in een mitella Wordt wel een beetje dramatisch...
Ik moet er niet aan denken wat er met m'n lijf gebeurt als ik dan een paar bokken uit moet zitten zoals ik ze gisteren van m'n lieve brave kinderpony om m'n oren kreeg.... hehehe

Ik vraag de dressuurjuf even of ze ook even mee wil spieken als ik op het draaiorgelpaardje rijd, dat wil ze vast wel doen. Of ik pak haar morgen even in de dressuurles ipv Faiz. Het is echt optrekken ipv de ander laten houden en ik ben me er erg bewust van (erger mezelf altijd enorm aan dergelijke stomme dingen), dus ik hoop er snel weer vanaf te komen....

Bedankt voor het meedenken allemaal!