[WN] judge K. Boles Chapman: meer dressuurmatig trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Re: judge K. Boles Chapman: meer dressuurmatig trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:11

in belgie noemen ze western rijden ook wel amerikaanse dressuur!
heb ik altijd wel een mooie term gevonden

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:41

Citaat:
Wat me wel een beetje opvalt is dat iedereen het al doet dus verwacht ik volgend jaar op het NK een super show

tja, we doen het wel maar vinden onszelf misschien nog niet goed genoeg om aan jouw/de hoge verwachtingen te voldoen op een NK?

ik 'doe' het vooral recreatief en hoef niet zo nodig in de schijnwerpers te staan op een wedstrijd, wat niet wegneemt dat ik wel wedstrijdgericht train puur omdat ik het fijn vind om met een goed getraind paard te rijden en niet alleen maar wil knolhobbelen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:14

cissy schreef:

tja, we doen het wel maar vinden onszelf misschien nog niet goed genoeg om aan jouw/de hoge verwachtingen te voldoen op een NK?

Mijn verwachtingen vallen wel mee DE verwachtingen is weer iets heel anders natuurlijk

cissy schreef:

ik 'doe' het vooral recreatief en hoef niet zo nodig in de schijnwerpers te staan op een wedstrijd, wat niet wegneemt dat ik wel wedstrijdgericht train puur omdat ik het fijn vind om met een goed getraind paard te rijden en niet alleen maar wil knolhobbelen.

Dit is absoluut niet persoonlijk of negatief bedoeld.

Wat ik me al jaren afvraag cq wat ik totaal niet kan begrijpen of totaal niet snap is dat er mensen zijn die wedstrijd gericht trainen en wedstrijd gericht ingesteld zijn dat doen zonder in de *schijnwerpers* te willen staan op een show.
Ik kan niet begrijpen dat iemand met een goed getraind paard(en ruiter) zich niet wil meten met andere goed getrainde paarden (en ruiters).

Wat is daar de rede van?????
Neem bv Sandra.H (toevallig mijn levens partner )
Toen ik haar leerde kennen had ze ook min of meer die instelling(gewoon recreatief rijden,maar op een wedstrijd gericht niveau)
Nu kan ze niet wachten tot het wedstrijd seizoen weer begint.

Nogmaals dit is geen aanval op wie of wat dan ook,maar gewoon iets wat ik graag zou willen weten omdat ik het totaal niet kan plaatsen

Misschien iets voor Equinecoach en/of Iski om hun licht hier over eens te laten schijnen

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:29

Er zijn misschien ook mensen met wedstrijdvrees???
Die het heel leuk vinden om goed te trainen, maar het besterven op een wedstrijd, kan heel goed hoor

Ikzelf vind het erg jammer dat ik geen wedstrijden meer rij, kon ook altijd niet wachten!
Maar ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen om wedstrijden zit te springen.. maar om dan maar gelijk niet meer fanatiek te rijden is ook niet leuk.... !

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:45

blaze jij haald 2 dingen door elkaar

ik wil me wel meten met andere paarden/ruiters maar heb geen behoefte om in de schijnwerpers te staan

ik ga dus op wedstrijd om te zien wat mijn paard er inmiddels van brouwt
omdat ik het gezellig vind gelijkgezinde te treffen
en mijn paarden vinden het ook een uitje

het is leuk als de jury het ook goed vind wat ik kan, maar zo niet is het ook niet erg
ik probeer het uiterste uit mijn paard te halen op de wedstrijd, wetende dat dat altijd minder is dan thuis, en als dat lukt ben ik tevreden
of ik dan 1ste of laatste wordt maakt mij niet zoveel uit
hoewel het natuurlijk wel leuk is om niet laatste te worden

het is een soort ijk-punt voor mezelf!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:19

Blaze, idem voor mij wat Splatter zegt. (ik vat het niet persoonlijk op hoor )

Ik heb ook geen wedstrijdvrees, maar ik zie er niet uit als topmodel en vindt het geen gezicht om mezelf in een krappe wedstrijdoutfit te hijsen omdat anderen vinden dat ik me moet meten met de andere wedstrijd ruiters.

Daarnaast vind ik niks zo mooi om te voelen hoe dik 500kg paard onder me aan het werk is op de lichtste aanwijzing en met de minste druk. Ik ben nog niet zo ver dat het me ook op 1 hand even makkelijk lukt dus vandaar dat ik dat (nog) niet op wedstrijden kan laten zien.
Is dit reden genoeg voor je?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:25

Ik mis nog steeds de walk-en-jog voor volwassenen bij mij om de hoek

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:39

ik wil je wel een keertje aan een halstertouw rond je huis leiden hoor

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:43

Nee, dat is leadline voor volwassenen. Zo erg is het ook weer niet met me

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:42

tja en wat is wedstrijdniveau eigenlijk, ik vind het prettig om altijd op een elastisch paard te zitten en ik wil ook altijd dat er op mijn hulpen prompt gereageerd wordt, of ik nou in de bak rijd of 'buitenshuis'. Ik vind dat meer basis als wedstrijdniveau. Ik kan er ook prima op wedstrijd mee uit te voeten ( nadat ik mezelf uit de wc getrokken heb )

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:58

cissy schreef:
Splatter . (ik vat het niet persoonlijk op hoor )

ik ook niet maar heet toch liever spatter!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 21:56

Nou, ziedaar de verklaringen.. wedstrijdvrees en de dingen die hierboven genoemd worden... Kan ik me best iets bij voorstellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:33

Blaze schreef:
Neem bv Sandra.H (toevallig mijn levens partner )
Toen ik haar leerde kennen had ze ook min of meer die instelling(gewoon recreatief rijden,maar op een wedstrijd gericht niveau)
Nu kan ze niet wachten tot het wedstrijd seizoen weer begint.

Behalve onze smaak voor mannen lijken Sandra en ik dus wel op elkaar. Sterker nog, zo hebben wij elkaar ook leren kennen. Aan een barretje in Nieuw Vennep, beiden een koudbloed, zelfde instructeur, beiden geen wedstrijdambities maar gewoon lekker goed leren rijden...

Tja San, daar gingen we dan...

Mijn latere instructeur voorspelde al dat dit ging gebeuren, en ik verklaarde 'm voor gek. Maar wat is het lekker trainen als je scherp gehouden wordt door de wedstrijden!!!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:12

Sonja schreef:
Behalve onze smaak voor mannen lijken Sandra en ik dus wel op elkaar. Sterker nog, zo hebben wij elkaar ook leren kennen. Aan een barretje in Nieuw Vennep, beiden een koudbloed, zelfde instructeur, beiden geen wedstrijdambities maar gewoon lekker goed leren rijden...

Tja San, daar gingen we dan...

Mijn latere instructeur voorspelde al dat dit ging gebeuren, en ik verklaarde 'm voor gek. Maar wat is het lekker trainen als je scherp gehouden wordt door de wedstrijden!!!

Sja smaken verschillen gelukkig
Toen ik begon leek het me weleens leuk om ooit nog es een wedstrijdje te doen ofzo.
Maar hoe langer je bezig bent hoe fanatieker je wordt. Dat heb ik overigens in alles wat ik altijd heb gedaan gehad, deed nooit iets half het was of fanatiek, of helemaal niet.
Daarbij is het fijn om een doel te hebben om naartoe te werken.

In mijn "vorige leven" met man die niks met paarden had denk ik niet dat het uiteindelijk ooit iets was geworden met wedstrijden, ook praktisch gezien. Mijzelf kennende denk ik dat het me uiteindelijk was gaan vervelen als ik geen wedstrijden had kunnen rijden, en ik denk zelfs dat de kans erg aanwezig was geweest dat ik overgestapt zou zijn naar de dressuur (want genoeg wedstrijden op wandelafstand)
Dat heeft trouwens niets met wel of niet in de belangstelling willen staan te maken, sterker nog: ik hou er helemaaaaaal niet van om in de spotlights te staan hoewel ik het wel weer erg leuk vindt om complimentjes over mn knolletje te krijgen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:17

Handig he zo'n rijdende man.
Als groom zijn ze trouwens ook verrekte praktisch

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 22:21

Je weet niet half hoe een mazzel jullie daarmee hebben. En dan heb ik het niet eens slecht getroffen met een man die op zijn minst belangstelling voor paarden heeft.... Het lijkt mij zo moeilijk om deze hobby te kunnen voortzetten als je partner er helemaal niets in ziet. Het is duur, je bent veel weg... noem maar op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:22

Anya schreef:
je bent veel weg...

Dat zag die van mij als een voordeel, ook al toen hij zelf nog niks met paarden had

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:23

Moeten jullie allemaal niet eens iets sociaals doen vandaag ofzo? Ik had wel verwacht de enige a-sociale Boktmiep te zijn vanavond...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 22:26

Veel weg is mooi natuurlijk, maar wandelen is goedkoper dan paarden . Of borduren

Nee, ik heb lekker familievrij. Wij zijn naar de dierentuin geweest vandaag

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:29

Ha lekker!
Wij hebben vanmiddag een heerlijke bosrit gemaakt met Leo en milena. Lopen gelukkig allebei weer goed. Van de week allebei kreupel; beeeeeeeetje te lollig gedaan samen in de paddocks..... Stelletje malloten....

Fijne dagen allemaal ennnnnn..... snel weer back-topic!

Jos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:50

Anya schreef:
Je weet niet half hoe een mazzel jullie daarmee hebben. En dan heb ik het niet eens slecht getroffen met een man die op zijn minst belangstelling voor paarden heeft.... Het lijkt mij zo moeilijk om deze hobby te kunnen voortzetten als je partner er helemaal niets in ziet. Het is duur, je bent veel weg... noem maar op.

daarom heb ik een chauffeur als man
is veel weg, en als hij terug komt brengt hij geld mee

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:27

Sterker nog: ik moet juist dressuurmatig gaan rijden met mijn paard, heeft de VA zelf gezegd. Om mijn paard wat sterker te laten worden in de achterhand en dat ze zichzelf gaat dragen, maar ook ff niet te vergeten: houding van de ruiter, ik vind dat daar in de westernlessen niet echt goed op gelet wordt (sorry dit is mijn ervaring). En zoeken naar iemand die op engelse wijze lesgeeft (let wel: die bevoegd is) is niet zo heel moeilijk, alleen heb je er waarschijnlijk een lange tijd niet met "engels rijden" bezig gehouden. Ik persoonlijk ben er zeker niet afkerig van.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:07

En mijn ervaring is: Luister nooit naar je VA als het om westernrijden gaat!

Voor wat betreft het gebruik van de achterhand kun je ook terecht bij de beter westerninstructeurs.
En je houding, tja, die is belangrijk, maar het wil nog niet zeggen dat kaarsrecht rechtop zitten nou de ideale houding is. Ontspannen zitten is naar mijn mening veel belangrijker. Dan maar niet kaarsrecht...

Ik heb die opmerking ook wel gekregen hoor, als iets niet zo goed ging: Hou nou eens op wet dat westerngedoe en ga eens écht rijden!

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:19

Tja heb ik dan nu een VA gevonden (na jaren) die het niet uitmaakt wat je doet ? Of het nou engels, western, springen etc. Zij heeft zelf veel klanten in haar bestand die western rijden. En dat "moeten"van hierboven was meer een advies, denk je nou echt dat ik "ja en amen" zal zeggen ? Nee dus, maar je kan wel dingen samen bespreekbaar maken. En kaarsrecht op je paard zitten zal mij ook niet lukken omdat ik nogal eens rugklachten heb, maar wil wel zorgen dat mijn paard er zomin mogelijk hinder van heeft. Enne....western/engels gaat best goed .

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:33

@LindyH: dan heb je ook een rare VA