[WN] Wie rijdt een Equiflex

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natascha dH

Re: Wie rijdt een Equiflex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:01

Ik heb er eentje. Rijd super. Je voelt heel veel van je paard.
Ik kan me ook voorstellen dat het soms tegen je werkt: je voelt de bewegingen van je paard veel beter en dat kan je dus uit je balans halen, waardoor je juist verkeerde hulpen geeft. Ik denk daarom dat het geen zadel is voor de beginnende ruiter. Maar ben je gevorderd in een onafhankelijke zit, dan is dit een goede methode om nog meer contact met je paard te krijgen.
Bijkomend voordeel: hij past nog steeds super als je merrie een dikke plop-buik krijgt van een 7 maand oude vrucht.....

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 13:06

Nou, Femke is net geweest van de Horseman Outfiitter en er past geen enkele Equiflex! Heb ik weer
De enige die wel paste was een Crates......

johanna29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:19

Ik heb net een QH merrie van een leerling gereden met een equiflex zadel. Had reed wel fijn je kon inderdaad voelen wat je paard onder je deed. Als ik het vergelijk met mijn BM zadel dan voel je pas ECHT je paard onder je bewegen. Bijkomend voordeel is dat het BM zadel goed op mijn groene en / of gereden AV's ligt maar ook op een brede QH !!. Het was voor mij de misschien hoge aanschafprijs dubbel en dwars waard want ik hoef niet steeds een ander zadel te kopen als het paard in zijn bespiering verandert !!!

met vr.gr. johanna vellinga

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 13:21

Ik proef hier een stukje reclame

johanna29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:27

vera schreef:
Ik proef hier een stukje reclame

Oh nee hoor, maar alleen mijn persoonlijk meening / ervaring naar aan leiding van je topic !!!

met vr.gr. johanna vellinga

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:52

vera schreef:
Nou, Femke is net geweest van de Horseman Outfiitter en er past geen enkele Equiflex! Heb ik weer
De enige die wel paste was een Crates......

En? Heb je de Crates gekocht?

VillaNeusjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:47

wat waren de punten waarom de equiflex miste vera?
ben ik wel benieuwd naar...

ElCid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:35

Sugarmiss schreef:
@ElCid: dus als het zadel koud was had je last van bridging (zadel steunt alleen voor en achter. En als je zadel warm werd lag het op de schoft, maar wel goed op de rug ??

Klopt, mijn paard heeft een hele rechte rug en hoge schoft. De equiflex was wat ronder en dat past dan dus niet. Ik heb het zadel toen tijdelijk "opgevuld"met een soort kussens wat de bridging tegen ging.
Ik heb nu weer een "gewoon"zadel, met niet flexibele boom, wel lichtgewicht en die ligt uitstekend. Het nieuwe zadel is veel rechter met een hoge cantle en ligt goed.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 16:51

Digger is vrij breed in zijn schouders waardoor de Equiflex niet paste in Full. Als we er een breder exemplaar op gelegd werd dan was het wel weer goed op de schouder maar niet op zijn rug omdat dan de boom alleen op de onderkant droeg en niet over het volledige vlak.
Alleen de Crates had een prachtige drukverdeling die overal evenredig was.
Ik vond alleen de seat minder lekker zitten, nu zat ik op een 16 inch en rijd ik op een 15. Maar mijn zadel zit heerlijk zacht en deze een stuk harder.
Maar nu heb ik dit zadel wat ik nu heb niet nieuw gekocht dus misschien scheelt het dat deze al ingereden was..
Maar zowiezo moeilijk te beoordelen als je een veel te groot zadel gaat proberen.
Ik heb hem nog niet gekocht, moet even bezinken... alhoewel ik natuurlijk weinig keuze heb

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 16:53

Afbeelding
Dit is het zadel dat hem past.......

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:29

Je kunt natuurlijk dezelfde truc als Anya laten toepassen; de zitting opvullen met geld. Maar dan moet je wel eerst heel zeker weten dat de zitting niet te breed is voor je, want dan maakt opvullen ook niets uit en blijft hij zeer doen net bij de overgang op de randen.

De enige manier om dat te testen is een stevige buitenrit

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:47

...eeeehhh... watte??

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:51

@SM: You've just been quoted

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:54

Ik werd er al weer even fijntjes opgewezen dat ik weer eens de bloopers gehaald heb
Maar leuk is ie wel

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:47

Jaaaah ik wil zo rijk zijn dan ik mijn zitting kan opvullen met geld
Maar helaas, het kostte een paar cent.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 20:59

Hahahaha!! Ik dacht al; die Anya zit niet op rozen maar op $$

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:46

Ik heb de continental equiflex pro reiner.
Mijn enige "negatieve" ervaring is eigenlijk dat hij vrij gevoelig is op welke pad ik eronder gooi. Met een pad die ik had, met zo'n stugge bovenkant kreeg ik hem er niet lekker op en klapperde die. Met de pads met fleece bovenkant heb ik daar geen last van

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:51

Nou... misschien kan het zijn dat 'ie dan toch niet helemaal goed past?

De Equiflex die ik laatst gepast en mee proefgereden heb, lag er 'naakt' op. Zónder pads dus. (en volgens mij is dat ook dé methode om te passen)

De pad zou dus eigenlijk niet moeten uitmaken, volgens mij.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:54

dat is uiteraard ook door mijn gedachte geschoten, maar hij is helemaal met een frame ingemeten, dus dan mag je er toch vanuit gaan dat het goed is(zeker gezien ie met de andere pads (en zonder trouwens ook) wel goed past?

VillaNeusjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:40

ben met sflj eens, met passen van zadels altijd naakt maar wel met een laken eronder (kun je mooi afdrukken op zien)

ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met geen enkel pad.. hoewel ik wel moet zeggen dat ik persoonlijk van stevige pads houd, ik heb ooit in het verleden een fleece pad gehad maar die kruipen onder het zadel vandaan om een of andere reden.....

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 10:56

Dit is wat Femke van de Horseman Outfitter zei over pad en klapperende zadels tegen mij nadat ze Digger had zien lopen,
(Digger heeft veel schwung van achteren en beweegt daardoor een soort van dansend, en dan voor een quarter );

Hij zal altijd last blijven houden van een licht klapperend zadel omdat hij op die manier beweegt. De enige manier om dat weg te halen is om een extra ring te plaatsen waar je de tiestrap doorheen lust zodat de achterkant meer vast ligt.
Daarnaast moet hij een fleece pad hebben omdat de PF pad die ik heb voor hem teveel beweging geeft samen met het zadel (vandaar dat ik mijn pad verkoop )
Dus een licht klapperend zadel is per definite geen slecht passend zadel. Digger had nu een zadel op wat echt perfect paste en toch nog een beetje beweging gaf.

Verder vertelde ze ook dat zei nu niet meer met een buigframe past omdat een zadel op een bepaalde plek op de rug goed ligt, bij de een is dat wat meer naar voren, bij de andere wat meer naar achteren.
Met zo'n frame kun je nooit goed de plek bepalen en heb je dus kans dat je bv. 5 of 10 cm te ver naar voren of naar achteren meet. Hierdoor lijkt het dat het zadel past maar hoeft dat dus niet het geval te zijn.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:59

Mijn vraag is dan: Als het zadel klappert, ook al is het licht, hoe kan het daar dan nog dragen? Het "voordeel" van een Western Zadel moet zijn dat de draagvlak groter is. Maar als het in de lucht "hangt" dan draagt het daar niet. Dat betekend dat het dan ergens meer druk moet hebben, in dit geval dus van voren. Toch?

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 11:03

Hee, don't shoot the messenger

Daarom moet mijn toekomstige zadel van een extra ring worden voorzien.
Probeer dit plaatje even voor je te halen:
Je hebt een paard wat stil staat met een zadel wat perfect past. Dit zadel maak je alleen vast aan de voorzijde, niet op het laterale punt.
Vervolgens heb je een paard wat beweging heeft in de onderrug, dan kan het zadel natuurlijk altijd daar bewegen want het bevestigingspunt zit alleen aan de voorkant.
Plaats je ook een bevestigingspunt aan de achterkant dan zorg je er dus voor dat het zadel de rug meer moet volgen en dus druk gelijkmatig verdeelt.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:08

Dit wordt ook wel de 3-puntsgording genoemd en die wordt op meerdere zadels toegepast.
Bij mijn OF is het geïntegreerd in de manier van aansingelen (dropped Yoke rigging).

Heel belangrijk hierbij is dat het zadel goed past (natuurlijk altijd belangrijk ) maar als je de voor- en achterkant van een zadel gaat aansingelen en je zadel heeft niet dezelfde holling als de rug van je paard (rock) krijg je dus een drukpunt precies onder je zit.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:09

Nee, dat doe ik niet hoor! (de messenger shooten ) Maar die vraag komt gewoon bij me op dan.

Ja, daar kan ik wel inkomen, mits het zadel dan niet gaat "bridgen" wat ik heb gezien bij veel engelese zadels, maar wat ook bij Western zadel gebeurd, dus dat dan alleen de voorkant en achterkant de rug "raken" en je daardoor juist echt problemen krijgt.

Waar maken ze het zadel dan vast aan de achterkant? Toch niet met de achter singel??