[WN] paard uit zn stal gekomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NotNice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:31

is hier iemand die een paard heeft dat het erg zou vinden om zich de hele nacht ongans te vreten en daarna lekker de heel dag in stal mogen uitbuiken? zonder ook maar een paardepootje te hoeven verzetten!

wat nou straf?
of het gezond en/of verstandig is in iets heel anders...

RockyLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:34

Mijn paard is een keer van het terrein geplukt door de politie Er hing een briefje aan zijn staldeur dat ze de pony Rocky om 4.50 aantroffen op het terrein en hem weer terug hadden gezet in zijn stal en dat we op moesten passen met koliek. Ik heb nog nooit zo hard gelachen

Ik ben trouwens wel blij dat hij het terrein niet afgelopen was, hek zit namelijk nooit helemaal dicht...

Monnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:21

Francis schreef:
Niet helemaal mee eens Cassidy... het is mij al heel vaak opgevallen dat mensen die gehoorzame kinderen hebben ook goed een hond of paard kunnen opvoeden.. heeft alles met consequent zijn te maken...

Maar dat zijn dan wel mensen die rekening houden met het leervermogen van de verschillende soorten en niet alles over 1 kam scheren.....

garfield1992

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 22:13

jee jongens wat vatten jullie dat erg op zeg het was maar zo ff een verhaaltje! wat er wel is gebeurd (mn flashy stond inderdaad op de deel met alle voerbakken MET DEKSEL op de grond en hij heeft wel een paar deksels losgekregen en er een behoorlijke zooi van gemaakt )maar ik ga mn paard natuurlijk niet de hele dag op stal zetten omdat ie uit zn box gekomen(zien jullie dat lachende popje niet) is omdat de deur niet goed dicht zat zal de volgende x wel heel erg uit kijken wat ik er neer zet tjonge jonge zeg!!!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:20

Monnik schreef:
Maar dat zijn dan wel mensen die rekening houden met het leervermogen van de verschillende soorten en niet alles over 1 kam scheren.....

da's natuurlijk ook een eigenschap van een goede opvoeder: opvoeding aanpassen aan het individu

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:22

ja... da's bokt he
iedereen neemt het serieus of juist helemaal niet

MarijkeVanVl

Re: paard uit zn stal gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:33

Ik heb eens heel veel geluk gehad. Mijn opa was de stal komen maken(er waren dakpannen weg gevlogen.) Mijn opa was vergeten de deur van de voederkamer dicht te doen. Wat doet mijn paard, die gaat lekker 20 kilo haver op eten. Ik direct de Veearts gebeld, en hij heeft hem iets gegeven waardoor hij goed naar het wc kan. En ik moest hem de hele dag in beweging houden pffff. Ik was moe hoor
Maar gelukkig heeft hij geen koliek gekregen

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:59

Ach je hebt paarden die staldeuren openmaken, en paarden die het zelfs zonder het openmaken kunnen
Nou heb ik geen staldeuren maar stroomdraad aan de voorkant van de boxen. Is een soort van noodoplossing geweest die eigenlijk wel erg fijn werkt, maar niet als je een paard hebt wat Clips heet .
Die presteerde het, om vrolijk tussen de 2 draden door te gaan en heerlijk de hele nacht onbeperkt hooi (en de brok die klaar stond voor smorgens) op te eten. En ja ook mijn fout, ik wist dat ze bizonder weinig respect heeft voor de stroom. Maar als je haar dan met een deken op stal zet voelt ze de stroom niet meer en nodig je uit om eens aan de wandel te gaan .
Ze heeft nu ipv 2 draden 3, en nee ze is tot nu toe nog niet weer ontsnapt. Zo hebben we ook alle weilanden van extra draden moeten voorzien, omdat ze ook daar vrolijk tussen de draden doorging.

Leuk he paarden

Shadowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:03

Mijn shadow is ook wel eens ontsnapt s'nachts. Hij liep tippelent onder mijn raam langs. Ik werd gelukkig wakker ervan want we wonen langs een hele drukke weg waar iedereen erg hard rijdt. Hij had lekker veel kuil gegeten en een bende gemaakt. Maar denk je nu dat ik hem heb afgestraft voor die bende. Ik heb hem op stal gezet, een knuffel gegeven en was erg blij dat er verder niks gebeurt was. En de volgende dag lekker het land ingegooit.
Sorry, gezet.

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:04

mijn shetlander onsnapte dus ook steeds uit stal, beukte gewoon net zolang tot hij openging, en een extra schuif op de onderkant en sindsdien isze niet meer ontsnapt.
en die kleine heb aardig wat kilo's biks opgegeten soms!
nog nooit koliek gehad .

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:12

garfield1992 schreef:
jee jongens wat vatten jullie dat erg op zeg het was maar zo ff een verhaaltje! wat er wel is gebeurd (mn flashy stond inderdaad op de deel met alle voerbakken MET DEKSEL op de grond en hij heeft wel een paar deksels losgekregen en er een behoorlijke zooi van gemaakt )maar ik ga mn paard natuurlijk niet de hele dag op stal zetten omdat ie uit zn box gekomen(zien jullie dat lachende popje niet) is omdat de deur niet goed dicht zat zal de volgende x wel heel erg uit kijken wat ik er neer zet tjonge jonge zeg!!!

Nou gelukkig is het goed afgelopen!!
Misschien behalve een extra grendel op de stal, moet je tonnen met draaideksel aanschaffen?
Een paard is in staat zich letterlijk dood te eten.
Gelukkig heeft het bij jouw flashy blijkbaar geen staartje gekregen...

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 00:01

Mijn 3-jarige verrast me telkens weer met haar 'uitbraakcapriolen'. Het is een soort van wedstrijd geworden en het moet gezegd worden, ik ben geen wedstrijdruiter (ik was een RR weten jullie nog) maar in deze ga ik de wedstrijd graag aan: Wie is uiteindelijk de slimste. Het is zoiets als schaken met een slimme tegenstander, je denkt dat je alle velden veilig gesteld hebt en dan....midden in de nacht....loopt ze vrolijk in mijn tuin.

Ik kan er altijd hartelijk om lachen om dan vervolgens weer een nieuwe strategie te verzinnen. Maar ik bezweer jullie....de nacht dat ze aan de rand van m'n bed staat gaat ze de volgende dag naar de slager....als ze leert traplopen is de maat definitief vol.

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 00:11

HAHAHA ja das ook een leuk paard .
Gelukkig kan mijn draakje niet zo ver komen. Als ze al uit dr stal is moet ze eerst nog of een baanderdeur open te krijgen, of een garagedeur omhoog doen. Nou zie ik haar dat nog niet lukken dus voorlopig kan ik nog rustig slapen En mocht het echt zover komen gaat ze achter de tralies gaat nu de stal in controleren of ze er nog staat

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:34

NotNice schreef:
is hier iemand die een paard heeft dat het erg zou vinden om zich de hele nacht ongans te vreten en daarna lekker de heel dag in stal mogen uitbuiken? zonder ook maar een paardepootje te hoeven verzetten!

wat nou straf?
of het gezond en/of verstandig is in iets heel anders...

JAAAAHAAA mijn paarden vinden het vreselijk om binnen te staan, die willen graag heel de dag naar buiten en dat doen we dan ook.. Een paard is gemaakt om te bewegen. Hetzij grazend, rennend, spelend.. Dat met een dikke buik uitbuiken is een menselijke eigenschap toeschrijven aan een dier die niks liever wil dan BEWEGEN!!!

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:43

Ik heb hier twee keer mee gemaakt dat er paarden zijn uitgebroken en zich hebben volgevreten (zelfs voertonnen met draaideksels waren niet veilig). Van de dierenarts moesten ze juist de hele dag op stal en mocht ik ze géén beweging geven. Juist tijdens rust wordt alles verteerd. Tijdens het bewegen kan een paard de boel niet verteren en blijft het alleen maar langer in de maag en darmen.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:45

Vreemd.... waarom moet iedereen die aan hardlopen doet dan tijdens een loop altijd zo nodig achter een boom

Door het bewegen wordt de boel binnenin juist gestimuleerd nl.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:55

Hobby schreef:
Ik heb hier twee keer mee gemaakt dat er paarden zijn uitgebroken en zich hebben volgevreten (zelfs voertonnen met draaideksels waren niet veilig). Van de dierenarts moesten ze juist de hele dag op stal en mocht ik ze géén beweging geven. Juist tijdens rust wordt alles verteerd. Tijdens het bewegen kan een paard de boel niet verteren en blijft het alleen maar langer in de maag en darmen.

Bij een lichte koliek geef ik ze JUIST licht beweging...

Cilian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:07

Zonet zijn mijn paarden ook ontsnapt, bij mij gaan ze nooit uit de stal, maar breken ze wel uit de buitenbak. Ze zijn meteen de weg opgelopen en ook meer dan een kilometer van huis af. Gelukkig heb ik ze in een weiland kunnen laten lopen en zijn er een paar buren gekomen om te helpen en ze naar huis te brengen. Je staat daar toch alleen met drie loslopende paarden.
Ik heb ze voor "straf" maar meteen op stal gezet, want het werd toch donker en ze een dikke plak hooi gegeven en een schep biks. Misschien breken ze de volgende keer dan uit om naar de stal te gaan.
Verder heb ik ook meteen een tweede stroomdraad geplaatst op de oprit ca. 6 meter achter de eerste.
Dit had ik natuurlijk al veel eerder moeten doen, dus toch is het weer mijn eigen schuld.

Shadowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:06

Hahahahaha ja joh Janneke grappig ja

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:21

Mijn paarden hadden geen koliek, dan is het een ander verhaal. Ze hadden zich alleen volgevreten. Tijdens het hardlopen worden je darmen wel gestimuleerd om alles uit te scheiden, maar het voedsel in de maag verteerd niet. Daarom eten sporters ook speciale voeding die direct opgenomen kan worden en niet eerst het hele verteringskanaal doorhoeft. Omdat er geen 'nieuw' eten verteerd wordt tijdens beweging is het dus beter om bij volgevreten paarden de dieren rust te geven, omdat dan het voedsel het snelst verteerd en dus ook het paard verlaat.
Vraag het anders aan je eigen dierenarts na als je de mijne niet vertrouwt.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:22

Francis schreef:
Niet helemaal mee eens Cassidy... het is mij al heel vaak opgevallen dat mensen die gehoorzame kinderen hebben ook goed een hond of paard kunnen opvoeden.. heeft alles met consequent zijn te maken...

Even algemeen gesteld: Ik vraag me in een dergelijke situatie dan af waar de persoon het eerst mee te maken heeft gehad, de paarden of de kinderen

En of ze de opvoeding van de kinderen gedaan heeft met als basis de opvoeding van de paarden (en dat gaat vaak heel goed) of omgekeerd (en dat gaat te vaak NIET goed).

Neemt niet weg dat een paard een "straf" die later dan een paar seconden op dat volgt wat hij verkeerd heeft gedaan, absoluut niet kan plaatsen. En dat behoor je te weten, als je met paarden omgaat.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:28

hahaha, zo kwam er laatst iemand bij mij aan de deur.
Zijn die 2 paarden die op de weg lopen van jou??
Dus ik meteen NEEhh,, dat kan niet.
Die van mij staan op stal
Maar goed ik dacht laat ik maar ff kijken misschien kan ik helpen.
Dus ik loop door de tuin.
En zie voetstappen..
Ik zeg heel mooi: Goh ze zijn ook bij mij door de tuin geweest!!!
hihihi

Ik loop de weg op en wat zie tot mijn verbazing?? mijn paard met veulen..
Ik dacht echt oliebol..
Hadden ze het buitendeurtje (die nooit word geopend) los gemept.
Heb ze weer veilig terug gebracht en er voor gezorgt dat dat deurtje nooit meer open kan!

maar inderdaad was mijn eigen schuld.
Het deurtje was behoorlijk slecht van kwaliteit!

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:45

sorry, je gaat je paard straffen voor jou stommiteit? Dat vind ik echt laag.. Jij hebt die deur niet goed dicht gedaan hij hoefde het alleen masr af te maken en tja dat heeft ie gedaan en lol gehad de hele nacht! Dat je blij bent dat hij er niets aan over gehouden heeft ! ipv hem "straf"te geven! pff sommige mensen..

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 01:04

in z'n geval geef ik mezelf straf en sla ik mezelf voor mijn kop...

Monnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 07:47

garfield1992 schreef:

Ik denk niet dat wij degene zijn die gek zijn. Jij zet je lachebekje pas achter de zin: "Achteraf heb ik er wel om gelachen hahaha" en niet achter de zin over de straf.
Heel verstandig dat je de volgende keer beter uitkijkt wat je neerzet!!