[WN] Ga hier eventjes verder.....zadels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:52

Even meeredeneren...

Als het te breed is, zakt het over de schouders heen, komt het mogelijk op de schoft of ruggegraat te drukken en als je je singel aantrekt gebeurt er volgens mij niet veel meer dan dat je 't NOG verder naar beneden trekt. Daarvan zou het logischerwijs niet gaan kieperen.

Als het te smal op de schouders is en je trekt de singel strak, zou het WEL van achteren omhoog kunnen kieperen.
Lijkt mij dus een logischere conclusie.

Vera

Re: Ga hier eventjes verder.....zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:52

Na aanleiding van een ander topic waar we over zadels passen spraken, hebben we vanmiddag mijn zadels eens met een kritische blik bekeken qua pasvorm....
Digger is zo veranderd in bespiering de afgelopen maanden dat het inderdaad echt niet goed meer ligt.
Het klappert en het kiept dus.
Jeddah, inderdaad maakt het niet uit of hij laag of hoog loopt met zijn hoofd, in beide gevallen ligt het even los....
Dus zadel maar weer te koop zetten, het is niet anders.
Wel ontzettend jammer want het is echt een heel fijn zadel met een fantastische zit.

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:00

Bedankt Sonja, zo was mijn redenering dus ook... Argh, nog een zadel in de verkoop.. Vera, dat is dus ook mijn probleem, het klappert en het kiept.. Proest en ze is pas 2 jaar en 8 maanden, dat beloofd wat voor de toekomst....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:02

Ieuwwwww ik zie nu de leeftijd van 't dier pas. Heb je die al onder 't zadel dan? Of ben je alleen alvast aan het passen geweest?

Reken maar dat die nog wel een tijdje doorgroeit...

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:05

Leek mij juist logischer dat een te breed zadel over de schouders zakt en als je hem aansingelt (en het aansingelpunt zit bij de meeste zadels toch meer naar voren toe), dat je het nog lager trekt. Lijkt mij dus logischer dat hij juist dan achter omhoog komt.

Een zadel wat te krap is aan de voorkant, blijft dus bovenop de schouders staan, waardoor het bij de lendenen in de rug drukt.

Kan het geheel verkeerd hebben, maar dat klinkt mij logischer.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:09

Klopt Xono, maar ergens houdt het op omdat het zadel altijd wel ergens op blijft hangen (meestal de schoft).
Een zadel wat te krap is gaat snijden in de schouders en zal bij beweging naar achteren willen kruipen, mits dat nog mogelijk is.

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:18

Ja lekker Xono, breng mij even in de war.. Ga nu dus weer twijfelen.. Sonja, ja ze wordt elke dag twee uur reining getraind.., dus dan moet je wel een goed zadel hebben.. AAAAAHHHH...arme Faith.. nee hoor ik ben superzuinig op mijn meisje. Wij maken ze altijd wel zadelmak aan het eind van hun 2e jaar. En wat is bij ons dan zadelmak.. Opzadelen, GEEN Hoofdstel.. husband erop.. (goed vasthouden Hans) en laten bokken en of rennen.. tot ze rustig worden en dan eraf.. Bij haar duurde het dus 5x een sessie van een kwartier verspreid over 3 weken tot ze doorhad.." mmm, als ik rustig ga stappen, ben ik snel klaar.." En nu gaan we weer verder als ze ruim 3 is. Echt doorrijden doen we pas vanaf 4 jaar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:23

PocoMisss schreef:
Opzadelen, GEEN Hoofdstel.. husband erop.. (goed vasthouden Hans) en laten bokken en of rennen.. tot ze rustig worden en dan eraf.. Bij haar duurde het dus 5x een sessie van een kwartier verspreid over 3 weken tot ze doorhad.." mmm, als ik rustig ga stappen, ben ik snel klaar.." En nu gaan we weer verder als ze ruim 3 is. Echt doorrijden doen we pas vanaf 4 jaar.

Zit je me nou in de maling te nemen?

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:24

mijn zadel kiept ook wat en dat komt toch echt omdat hij te breed is van voren want vul ik het daar iets op (ff geprobeerd niet mee gereden) dan ligt het wel goed...

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:26

Wie ik??? jou in de maling nemen, kzou niet durven...
Nee, zonder dollen, wat is daar zo gek aan???

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:10

PocoMisss schreef:
:o He, he Sonja, zover was ik ook al.... Heb zelfs al contact met Sablou gehad.. MAAAR wat is er dan mis??? M.i. is het zadel dus te smal van voren maar volgens Red Pebbles (ook even gevraagd) is het zadel dan te breed van voren.. Kijk en dat zou geen probleem zijn want ze mag nog ruim een jaar groeien ( ze is nu 2 jaar en 8 maanden).. Maar als het nu al te smal is????

eerder te breed,daardoor duikt het naar voren.

probeer eens een build-up pad voor voorlopig.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:44

Digger is nu 4 en dit is dan zijn tweede zadel....tel uit je winst....

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:48

vera schreef:
Digger is nu 4 en dit is dan zijn tweede zadel....tel uit je winst....

Tja, ik hou wel van een lekker stevig paardje..

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:19

Wranglerbutt schreef:
Mag ik nog wel een merk noemen?
Sinds kort hebben we voor Amigo een geheel op maat gemaakte Vaquero. Superzadel!
Als dit topic vanavond nog open is, zal ik er een foto van plaatsen.

Hierbij dan de foto's van de Vaquero Mi Amigo,
van op maat gemaakte boom:
Afbeelding

tot perfect passend zadel:
Afbeelding

Yep, deze singel is te kort! [voor de critici]

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:52

Een zadel dat na het singelen achter omhoog komt ...

= Vaak een zadel met Double-D rigging. Deze rigging heeft als nadeel dat de voorste D's (waar je dus mee aansingelt) ver naar voren zitten. Ook vele in-skirt riggings zitten (te) ver naar voren (een gevolg van de wens naar "engels western rijden"). Hierdoor zal een eventueel kiep effect versterkt worden (trekpunt op of voorbij het kieppunt). Heb je een zadel met riggingleather, dan zal de trekkracht ook op het achterste deel van het zadel staan en zal kiepen niet zo makkelijk voorkomen (hetgeen overigens niet wil zeggen dat het zadel dan wel correct past).

= Veelal een zadel waarvan de "Width"(de ruimte tussen de bars, voor onder de fork) op de schouders te ruim is, terwijl de "seat width" (de ruimte tussen de - vlakkere- bars) onder de seat goed of te eng is. Gevolg: het zadel rust niet op de schouders, maar wel onder de seat op de rug, waardoor het voorover KAN kiepen.

Een zadel dat voor te smal is, zal veelal niet voorover kiepen, maar knellen (verkeerde galop, niet opzij willen - kunnen- stappen, witte drukvlekken) zijn een paar gevolgen. Hier is vaak sprake van "bridging".

MVG Louis

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:56

Wranglerbutt schreef:
Wranglerbutt schreef:
Mag ik nog wel een merk noemen?
Sinds kort hebben we voor Amigo een geheel op maat gemaakte Vaquero. Superzadel!
Als dit topic vanavond nog open is, zal ik er een foto van plaatsen.

Hierbij dan de foto's van de Vaquero Mi Amigo,
van op maat gemaakte boom:
Afbeelding

tot perfect passend zadel:
Afbeelding

Yep, deze singel is te kort! [voor de critici]

wauw,dat is mooi!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:03

TEX TAN!!! mijn favo merk. ik heb een hele oude, ligt heerlijk op mijn paardje. het is al erg versleten en ziet er niet gaaf meer uit, maar dat vind ik niet erg. daarnaast heb ik nog een zadel van een onbekend merk, die ligt ook super alleen is helaas de skirt iets te lang voor de korte rug van mijn paardje...

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:20

Mooi zadel Wranglerbutt!! mooi kleurtje ook

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 09:19

Nou ik ga zometeen westernzadel nr 4 passen (jn 1 week), heb in het verleden te krappe zadels gehad met idd witte plekken als gevolg (poownie was in de groei en tis zo moeilijk afstand doen van een perfect aan je kont zittend zadel).
Had er vandeweek een die qua boom aan de voorkant goed lag (yyeehh) maar te lang was (square skirt) en de round skirt was weer te smalle boom.
Zometeen komt oud stalgenootje passen, had zelf een haf en heeft roundskirt met x-full quarterboom, als die OOK niet past ga ik echt janken.
Dus ff duimen, bedankt alvast voor de pastips.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:39

Ik krijg zondag mijn oude zadel terug! een oude Tex Tan! twee jaar geleden verkocht, maar meteen toch zoveel spijt van! nu, na twee jaar, zag ik de naam van het paard van dat meisje hierop staan, en nu wil ze mijn oude zadel terugruilen tegen het nieuwe zadel dat ik nu heb. beide zadels zijn perfecte zadels, echt super, alleen ik ben nou eenmaal gehecht aan dat oude zadel, ondanks alle slijtplekken enzo... (in mijn post hierboven had ik geen zin dit allemaal uit te leggen, dus hier alsnog, niet zo netjes....)

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:32

circle y, all round, 17 inch (dikke kont...) een heel mooi donker zadel.
na 1,5 maand (nog niet eens!!) ga ik hem denk ik toch verkopen...
het is een mooi en fijn zadel, maar ik wil specifiek verder in reining
en dus toch maar een ander zadel.
maar goed, da's off topic, zal binnenkort foto's maken en een topic voor
de verkoop starten...

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:45

Hoi Louis!
bedankt voor je uitleg, welke het probleem geeft durf ik niet echt te zeggen want ik heb een leather rigging maar kan me niet echt vinden in de beschrijving.
Gekke is dat het een jaar geleden helemaal niet het geval was dus echt met de verandering van mijn paard te maken heeft.

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:21

Bedankt Sablou voor de uitleg.. Volgend jaar spreken wij elkaar weer..

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:40

Yyeee me is happy, zadel pastte perfect (nogmaals thanx voor de tips) dus binnenkort zetten we onze schreden hernieuwd in de westernwereld, bey bey dresuurprikkers!!!! Geen gel*l, uit de krul!!!!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:17

Heb hier een Billy Cook liggen die héérlijk zit en op Fly super paste

Afbeelding

maar die dus op Dot niet past... maar dan ook ECHT niet (helaas door ervaring achter moeten komen omdat zelfs goedbekende zadelverkoper zich hierop verkeken had).

Nu dus voor Dot een echte Vaquero in de maak, juist om te voorkopen dat ik tig keer een ander zadel kan aanschaffen. Liever in 1 keer goed...
Zal foto's van zadel in opbouw maken als ik er eind deze maand heen ga...