[WN] western en engels combineren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Re: western en engels combineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:34

dat was mijn probleem in de dressuur, ik wist helemaal niet waarom ik het deed, alleen maar omdat het in het proeffie stond!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:38

Tja en dat geluk heb ik vroeger gehad: ik had les van een kenau maar wel eentje met een verrekte degelijke Duitse dressuurachtergrond en die heeft ze d'r flink ingeramd bij haar lesklantjes van toen
Theorie was ook gewoon een belangrijk deel van de les, er hoorde een degelijke uitleg bij de oefeningen. Tegenwoordig hoor ik ze in maneges vaak niks intelligenters meer brullen dan "Hakken laag"...

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:41

Anya schreef:
De meningen daarover zijn verdeeld. Sommigen vinden dat het prima kan. Anderen vinden dat dat absoluut niet mogelijk is.

Ik vind dat het kan. In ieder geval tot een zeker niveau. Als je meer oprichting gaat vragen bij dressuur kom je wat in de knoei met gewenste hals/hoofdhoudingen. Er zijn al veel topics over geweest op bokt. Gewoon een stuk of wat pagina's terugbladeren op WN, dan kom je ze vanzelf wel tegen.

idd mee eens, kdenk dat het kan maar niet helemaal in de topsport want dan kom je in de knoei, ik doe het ook een beetje hoor, ik ben gek op springen maar verder rijd ik western, en sommige dressuur dingen vind ik nou eenmaal ook leuk en indy ook dus

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:47

Ik geloof nooit dat Milena verschil merkt tussen de 2 dressuurlessen die ze elke week loopt, en de westernles die ze bv bij Chris loopt. Zit meer tussen mijn oren dan die van haar

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:54

Een helehoop van de basisoefeningen van dressuur (en dan bedoel ik dressuur in de zin van niveau b t/m m, zijn volgens mij voor ieder paard zinvol. Rechtrichten, gymnastiseren, van achter naar voren lopen, buigen op een cirkel/volte vind ik zinvolle oefeningen voor zowel western als 'dressuur'. Ik heb tot nog toe ook nog geen enkele reden gevonden om daar mee te stoppen nu ik voornamelijk western rijd. En de methode die Sonja beschrijft om een cirkel te lopen (rechtuit op een cirkel) vind ik gruwelijk voelen. Voor mijn gevoel gaat een paard dan als een plank door de bocht. Dus laat mij maar lekker mijn dressuurdingetjes toepassen. Ik geloof niet dat het Lanna uitmaakt uit welke discipline de hulp nu precies komt, zolang ze me maar snapt.

Als voorbeeld: op dit moment gebruik ik de circusdressuur om mijn paard te leren door de mikado walkovers te komen. Ik kreeg het rijtechnisch niet opgelost om mijn grote paard door die hoefbrede balkjes te sturen. Nu blijkt dat we met snoepjes een heel eind komen en opeens is het kwartje gevallen. Ook achter slaat ze niet meer twee of liefst drie balkjes over. Lans probleem was dat ze niet snapte dat ze alle balkjes moest doen. Ze raakte toch niks aan... Door consequent met een snoepje te werken snapt ze het nu wel. Beetje rare hulp inderdaad, maar als het werkt, werkt het. En dat is voor iedereen en ieder paard ook nog eens verschillend. En het staat vast in geen enkel dressuur of westernboekje