[WN] Uitbreiding onderzoek leeftijd QAP's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

Re: Uitbreiding onderzoek leeftijd QAP's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:15

Misschien een geruststelling voor enkelen onder jullie...

Paarden worden ook om priveredenen uit de sport gehaald.

Sinds ik mijn eindexamen jaar(2002-2003) heb ik geen een wedstrijd meer gereden. Het vroeg gewoon teveel tijd en dan gebruik ik die tijd liever om te studeren en om te genieten met mijn paard dan om te stressen met trainen, schoonmaken, klaarmaken en ellelange tijden te wachten op de wedstrijddag zelf .

Oh en andere redenen kunnen gezinsuitbreidingen zijn, echtscheidingen, gewoon geen zin meer in al die "poespas".

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:26

Citaat:
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aanmoet. Ik mag hopen dat ik mijn paarden niet 15 jaar in de sport laat lopen. Lijkt me zelf namelijk niet leuk en voor het paard ookniet.

Precies!
Citaat:
Ik kan me haast niet indenken dat iemand een duur (want bekend) wedstrijdpaard koopt om er vervolgens mee te gaan boshobbelen, maar ook dat sluit ik niet uit.

Tuurlijk komt dat meer dan eens voor, dat is niet anders. Er zijn echt wel namen te noemen. Neem bijvoorbeeld Fanci Continental, pracht paint waar je destijds best veel van hoorde en die best goed presteerde, maar je hoort er niets meer van (niet rot voor je bedoeld fancy ) Of SR Lawman, wie heeft hem nog op wedstrijden gezien? Of dat prachtpaard uit een ander topic, Our Colonel Hickory, ook niet meer gezien op wedstrijden maar ook hij loopt nog gezond en wel rond.
Ik verwacht dat veel van de bekendere hengsten gewoon nog puur ingezet worden als dekhengst omdat ze hun sporen al lang bewezen hebben in de sport. En dit geldt zeker voor de grote presterende paarden.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het echt niet goed dat een paard zo jong wordt ingereden en ik kan me voorstellen dat dat slijtage met zich mee brengt maar dat kan iedereen beredeneren, daar heb je een topic als dit niet voor nodig. Door telkens weer dit soort topics te starten breng je het ras in een kwaad daglicht en niets anders, terwijl het ras er niets aan kan doen, maar de ruiters. En een stempel op een ras is vlug gezet, maar het weg krijgen is een ander verhaal. Til het dan naar een groter niveau en maak er als onderwerp: 'mogelijke gevolgen van het vroegtijdig inrijden van een paard' van want in tegenstelling tot wat schijnbaar mensen nog steeds denken, er zijn nog meer paarden uit andere rijstijlen die vroeg ingereden worden.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:42

@SM, ik geloof niet in jaren achtereen sporten. Niet voor mij met hetzelfde paard in elk geval. Ik denk dat mijn paarden dat niet leuk zouden vinden, en ik weet zeker dat IK het niet leuk zou vinden, reden genoeg dus om ze op leeftijd niet meer uit te brengen. Wil absoluut niet zeggen dat ze zuur zouden zijn. Er is, IMO een levensgroot verschil tussen zuur zijn op iets en het gewoon niet meer "leuk" vinden. Gelukkig weet ik het in mijn paarden snel te herkennen wanneer ze iets niet leuk vinden, ver voordat ze er zuur van worden en doe ik dan ook gelijk een stap terug, of hou ik er helemaal mee op.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:11

Denk dat het er ook helemaal van af hangt hoe vaak/intensief je je paard uitbrengt... Ik heb nu zelf afgelopen jaar niet geshowed en komend jaar zal dat hoogstwaarschijnlijk ook niet gebeuren (inderdaad zoals Wizewo al zei...door 'overige privéredenen). Als ik dan rustig aan ga trainen en Dot op 6 of van mij part pas 7 jarige leeftijd weer ga showen en een paar showtjes per naar doe...zou ik niet weten waarom ze dat na een aantal jaar niet meer leuk zou vinden... Jaartje pauze er tussen, je op een ander onderdeel gaan richten... zo kan een paard nog heel happy op z'n 15e showtjes lopen denk ik.
Jaar in jaar uit proberen op niveau mee te doen zie ik inderdaad ook niet zitten en ik denk dat er geen paard is die dat meer dan een aantal jaar achter elkaar trekt zonder mentale of fysieke problemen te krijgen...

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:17

hoewel filly (Filly Luny Star) inmiddels bijna 16 is vind ze op wedstrijd gaan echt top, ze houd van de hele poespas behalve als ze alleen moet reinen, op snaffle gaat het nog wel maar op shanks peert ze hem naar de uitgang. Ach onderdelen genoeg die ze wel leuk vind. Ze is reining gefokt maar we deden het best leuk in de pleasure, een week voor de Nk's 2001 kreeg ik een akuute hernia, pas nu zijn we weer op dreef maar goed kom het nooit. Ik ga gewoon met dochter en merrie verder, geweldig toch paard is gepokt en gemazeld en kleine meid kan er nog alles mee! We gaan voor de 30 hoor zolang fill en dochter het leuk blijven vinden!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:44

Sugarmiss schreef:
ARC MR Madera Calbar ( 8) * Als ik me niet vergis is deze nog steeds in bezit van annemariev hier op Bokt.
Chex n go (11) * in bezit van Pocomiss op Bokt, die kan je er wel meer over vertellen
Chipola high noon (13) * is helaas overleden door een ongeval tijdens geboorte
Docs Reddie Roper (14) * is in bezit van Bibi, hoe heet ze ook alweer op bokt
Elite Bo Jack ( 8) * wordt ook nog steeds geshowed door een oudere man op Paint shows.
Freckles Ayesta Bar (15) * Chris kan hier wel meer over vertellen.
Fresnos King San (14) * linda kan hier wel meer over vertellen.
Im So Brio ( 7) * is geruind, wordt nog steeds geshowed
Ima Glamourboy Too ( 6) * wordt ook nog steeds geshowed
Kinda Sweetly Dun (12) * wordt nog steeds geshowed, is volgens mij wel ouder dan 12.
Leos Sweet Sugar Boy ( 8) * wordt ook nog steeds geshowed.
Maya Te Riffic Bar (10) * wordt nog steeds geshowed.
Miss Zip Silver Skip (12) * was deze (overleden?) merrie niet van alida?
Mr.Jac Hollywood Son ( 6) * volgens mij nog in bezit van roelie muller
Pepp O Lena Chex ( 9) * wordt nog geshowed.
Pine S Quatro Lee (15) * is van iemand op Bokt (Jannie?)
Sanwood Gold (17) * wordt geloof ik nog steeds geshowed.
Shes Smartly Chick ( 8) * wordt mee gefokt en af en toe nog geshowed.
Simply Sweet Babe (10) * wordt nog geshowed.
Sporty Danny (11) * stond deze niet in het buitenland?
Sunfl Joy's Jewel (16) * wordt nog geshowed geloof ik
Tabasco Tari (11) * wordt ook nog geshowed
Teedona Step (17) * is overleden.
Whiz N Vanna ( 8) * wordt nog geshowed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 18:59

Jolande schreef:
Door telkens weer dit soort topics te starten breng je het ras in een kwaad daglicht en niets anders, terwijl het ras er niets aan kan doen, maar de ruiters. En een stempel op een ras is vlug gezet, maar het weg krijgen is een ander verhaal.

Zoals uit de opsomming van Xono blijkt valt het dus reuze mee, dus waar ben je nu bang voor ???
Doet me denken aan een spreekwoord: "Men vreest het meest het vrezen dat men vreest"

Citaat:
Til het dan naar een groter niveau en maak er als onderwerp: 'mogelijke gevolgen van het vroegtijdig inrijden van een paard' van want in tegenstelling tot wat schijnbaar mensen nog steeds denken, er zijn nog meer paarden uit andere rijstijlen die vroeg ingereden worden.
Voor de zoveelste keer; we hebben het hier over westernrijden op 'western'paarden. NIET over dressuur NIET over springen. Waarom je 'eigen gelijk' halen door er een andere sport bij te halen ??
Omdat ZIJ het ook doen, mag je er bij ONS niet over zeggen ???

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:49

Ik was niet begonnen met de boel in twijfel te trekken, ik heb zelfs een lijst met het tegendeel als startsignaal gegeven.

Maar nogmaals waar het mij om gaat is dat dit topic wel degelijk is gestart met een negatieve instelling. Het ging er immers om dat aangetoond zou kunnen worden dat jong gestarte paarden niet lang mee gaan. Je verwijst zelfs ergens specifiek naar beenwerk. En dat is wat ik gewoon jammer vind, altijd negatief over onze sport. Nu wordt het tegendeel ´bewezen´ en dan ga je naar mij wijzen dat ik iets bevrees wat ik niet bevrees. (tjonge wat een zin). Ben blij dat die lijst weer een mooie aanvulling is op mijn lijst, maar ik geloof er niets van dat je hem oorspronkelijk om die reden geplaatst hebt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 20:01

Jolande schreef:
Maar nogmaals waar het mij om gaat is dat dit topic wel degelijk is gestart met een negatieve instelling.

Dat is jouw instelling, niet de mijne.

Citaat:
Het ging er immers om dat aangetoond zou kunnen worden dat jong gestarte paarden niet lang mee gaan. Je verwijst zelfs ergens specifiek naar beenwerk.

Het ging er om dat een groot deel van de paarden (de overledenen) buiten het eerdere topic bleven, dit geeft een scheef beeld.
En het is logisch dat je het beenwerk erin betrekt, dat is tenslotte hetgene wat de QAP's het meeste een slechte naam bezorgd.
Dat verzin ik niet, dat is algemeen bekend. Die naam hebben ze niet voor niets gekregen, ook al zit er een hoop ruis van 'hear-say' tussen, van DA's hoor ik het ook.

Citaat:
Ben blij dat die lijst weer een mooie aanvulling is op mijn lijst,
maar ik geloof er niets van dat je hem oorspronkelijk om die reden geplaatst hebt.
;)
Ook dat is weer heel suggestief van jouw kant.
Je kunt wel een hoop loze kreten in het luchtledige slaken, maar door daadwerkelijk wat namen te noemen krijg je meer helderheid.

LindaVelings

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:04

Fresnos King San (14)

Is sinds 2005 aan zijn 2e carriere begonnen in de koeien
Wat betreft reining is hij met pensioen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:27

Sugarmiss schreef:
En het is logisch dat je het beenwerk erin betrekt, dat is tenslotte hetgene wat de QAP's het meeste een slechte naam bezorgd.
Dat verzin ik niet, dat is algemeen bekend. Die naam hebben ze niet voor niets gekregen, ook al zit er een hoop ruis van 'hear-say' tussen, van DA's hoor ik het ook.

Weet je dat ik heel eerlijk moet zeggen dat de enige plek waar ik dit ooit gehoord heb hier op bokt is?
En ik kom nog wel ergens.

sugarspice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:54

Bonitas Okie Doke wordt nog steeds gereden door Kelly en Marleen Deelen.

Haidas Pickepeppa wordt nu volgens mij alleen nog maar voor team en cattle penning gebruikt. Al weet ik dat niet zeker.

Danny Bar Twist is al op zeer jonge leeftijd overleden.

Wranglers Donna wordt nog steeds uitgebracht door Henk van Nuenen.

Zelf heb ik helaas een Quarter verloren.
Leeftijd ingereden ik gok 2, 5
Wedstrijden: ja Pleasure en trail.
Reden overleden: Geschept door een auto. Was in een klap dood. Dit is 2002 gebeurd. Tijdens het opladen om naar het NK Quarter te gaan is ze los gebroken en de straat op gerend.
Ze was pas 4 jaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 21:22

sugarspice schreef:
Tijdens het opladen om naar het NK Quarter te gaan is ze los gebroken en de straat op gerend.
Ach wat een super triest om te lezen.

jeddah schreef:
Weet je dat ik heel eerlijk moet zeggen dat de enige plek waar ik dit ooit gehoord heb hier op bokt is?

Van een bekende kliniek bij de laatste aankoop te horen gekregen; 'paard staat zo mooi op de benen (op foto's) dat zien we niet veel bij Quarters'.
Waarom zouden ze erom liegen, ze krijgen geen provisie oid

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:27

jeddah schreef:
Sugarmiss schreef:

Jaren terug toen ik op zoek was naar m'n eerste paardje, liet ik een schát van een Quartermerrie keuren... bij de klinische keuring had de dierenarts al z'n twijfels over het been/gang werk maar ging toch door met foto's maken... Paardje bleek compleet verrot op biede voorbenen.
Ik vroeg waarom 'ie toch foto's ging maken terwijl hij eigenlijk al zeker wist dat ze niet goed was...
Antwoord: Normaal gesproken had hij dat ook niet gedaan maar het paard alleen op de klinische tests al afgekeurd.. maar omdat dit een Quarter was, die nou eenmaal bekend staan om hun mindere gangwerk zag hij het bij haar door de vingers...
Ook met mijn vaste DA uit Kootwijkerbroek, die toch heel wat paardjes te zien krijgt in z'n kliniek, heb ik al eens een heel gesprek gehad over dit onderwerp en ook hij constateerde vaker beenklachten bij Q en P...
En ik persoonlijk had van m'n hele leven (terwijl ik toch het allergrootste deel er van in de paarden zit) nog nooit gehoord van paarden die spontaan (dus in de wei, zonder extreme omstandigheden) hun been braken... De laatste paar jaar heb ik al van 3 gevallen gehoord, alle drie Quarters... Dan ga ik me tóch een beetje achter 't oor krabben...

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:31

Grappig, ik heb dus het idee dat dat dus allemaal jaren geleden zo was en nu misschien niet meer?
Mijn DA zei nog (geheel vrijwillig) afgelopen maand toen hij voor de entingen kwam en naar Senna keek.... Die Quarters mogen ze wel bij de Warmbloed fokkerij gaan betrekken, die hebben nog wat toe te voegen...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:44

Francis schreef:
En ik persoonlijk had van m'n hele leven (terwijl ik toch het allergrootste deel er van in de paarden zit) nog nooit gehoord van paarden die spontaan (dus in de wei, zonder extreme omstandigheden) hun been braken... De laatste paar jaar heb ik al van 3 gevallen gehoord, alle drie Quarters... Dan ga ik me tóch een beetje achter 't oor krabben...

Maar krab je je nog steeds achter 't oor als je weet dat het ook bij heel veel andere rassen gebeurt? Tuurlijk, je moet het in verhouding zijn. Van bijvoorveeld WPNers zijn er veel meer in Nederland, maargoed, zelfs in verhouding denk ik niet dat het vaker bij Quarters gebeurt dan bij andere rassen. Ja, misschien koudbloeden, maar die staan constant met hun smoel aan de grond wanneer ze in de wei staan

WSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:34

Erg interessant deze discussie.
Maar heeft iemand er al eens aan gedacht dat er misschien iets mis kan zijn in de fokkerij van onze QAP's?
Als je de vergelijking trekt naar het KWPN, waar dekhengsten allen goedgekeurd moeten worden op hun beenwerk eer ze mogen voortplanten, en waar men in de QAP's maar gewoon lukraak rond dekt met alles en nog wat. Vraag bij een bekende QAP dekhengst maar eens of hij Rontgenologisch is goed gekeurd en je krijgt in veel gevallen geen reactie die je graag wenst. De meesten kijken op prestatie van het paard.
Het zou misschien beter zijn om dus naar de fokkerij te vragen en te kijken wie hun paarden eerst keuren voor er gedekt en voortgeplant wordt.
Lees wel goed: in Veel gevallen!!!
Gelukkig ken ik vele QAP's die super gezond zijn, ook op hun beenwerk, en nog voortplanten.
Maar ik heb al eens een poging gedaan om te proberen rontgen keuring te verplichten bij dekkingen, maar stuitte hierbij op de opvatting dat dit ieders eigen verantwoording is! (AQHA) En dat een fokker heus wel oplette wat hij/zij deed! Tja, t'is maar wat je wil geloven.
Diana

WSW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:36

Oh, trouwens,
Pine S Quatro Lee is al heeeel jong ingereden en heeft vele shows gelopen ook internationaal en Jannie is er ook al jaren gelukkig mee, hij loopt nu ook in Team Penning wedstrijden mee en is 15 jaar en kern gezond. Toch Jannie!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:27

XoNo schreef:
[Maar krab je je nog steeds achter 't oor als je weet dat het ook bij heel veel andere rassen gebeurt? Tuurlijk, je moet het in verhouding zijn. Van bijvoorveeld WPNers zijn er veel meer in Nederland, maargoed, zelfs in verhouding denk ik niet dat het vaker bij Quarters gebeurt dan bij andere rassen. Ja, misschien koudbloeden, maar die staan constant met hun smoel aan de grond wanneer ze in de wei staan
[/quote]

Ik weet dus niet of het ook heel veel bij andere rassen gebeurt, maar zoals ik al zei... ik had er nog nooit van gehoord en nu in de laatste paar jaar ineens wel... als het ook zo vaak bij andere rassen voorkomt zou ik daar toch ook wel es van gehoord moeten hebben, juist omdat er relatief veel meer van dat soort paarden zijn... 't is echt niet zo dat ik nu ineens meer verhalen hoor/ meer mensen ken, dan toen in nog 'engels' reed. In tegendeel zelfs denk ik.

@ Jeddah... Het keuren van die Quartermerrie is 6 jaar geleden, het gesprek met m'n DA iets meer dan een jaar... dus niet iets van 'vroeger' lijkt me...

Ben het overigens helemaal met WSW eens. Hoewel ik het niet meer dan normaal vind dat je als fokker zelf je verantwoording neemt en dús voor gezonde ouderdieren zorgt, mag er van mij een fokdierenkeuring (niet alleen hengsten, maar merries ook) komen...De Duitse Painthorse Club heeft al een paar jaar een hengstenkeuring. Nog wel vrij sumier en op vrijwillige basis, maar het is een start. Volledig verplichten kan ook niet omdat je met het stamboek in Amerika te maken hebt en daar zullen ze zoiets écht niet invoeren
Dus ja, voorlopig is het nog steeds de verantwoording van de fokker...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:51

XoNo schreef:
Sugarmiss schreef:
Sporty Danny (11) * stond deze niet in het buitenland?
Sunfl Joy's Jewel (16) * wordt nog geshowed geloof ik
Tabasco Tari (11) * wordt ook nog geshowed
Teedona Step (17) * is overleden.
Whiz N Vanna ( 8) * wordt nog geshowed.

Sporty danny staat idd in het buitenland, Denemarken om precies te zijn.
maar joy's jewel word volgens mij niet meer geshowd.
oja en Mercy Me Royal Lee is ook overleden, was van de bokker Mercy.

Ik ben het ook helemaal eens met WSW. En als aanvulling het Duitse Quarter stamboek heeft zelfs een eigen hauptbuch met keuring voor hengsten en merries.

Mijn eigen is eigenlijk geen aanvulling voor het lijstje maar goed hier is hij:
ras: Quarter horse hengst
leeftijd: 3
leeftijd ingereden: 2,5
wedstrijden: ja 1 keer een WRAN wedstrijd
soort/ niveau wedstrijden: pleasure maar was reining gefokt
Reden overlijden: kreeg een tumor direct achter de stembanden, welke steeds terug kwam. op de benen was hij 100% gezond, was een half jaar ervoor gekeurd.

redpebbles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 00:44

O.a. Red Pebbles miste ik in de lijst. Hij heeft tot zijn 13 de jaar wedstrijden gelopen. All-Round en internationaal. Helaas door een verwonding aan zijn oog er een poosje uit geweest, maar dit jaar toch weer wedstrijden gedaan. Hij is pas op 5 jarige leeftijd door ons beleerd.
Golden Boy is 8 jaar, loopt nog volop wedstrijden en is gezond. Magic, 11 jaar ook volop nog in de sport actief en gezond. Ook allemaal hengsten die voor ze in de dekkerij gingen röntgenologisch goedgekeurd zijn. Er zijn wel degelijk hengsteneigenaren die de fokkerij serieus nemen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 01:21

rina schreef:

Wil niet banketstaaf doen, maar Danny staat al sinds '98 in Zweden, is van Annika Muller-Hansen en wordt nog volop en met succes geshowed.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 08:31

Francis schreef:
rina schreef:

Wil niet banketstaaf doen, maar Danny staat al sinds '98 in Zweden, is van Annika Muller-Hansen en wordt nog volop en met succes geshowed.

Dat is niet banketstaaf, dat is gewoon nóg precieser

Frayba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:07

redpebbles schreef:
O.a. Red Pebbles miste ik in de lijst

Jij hebt Red Pebbles als 3-jarige toch nooit gestart? Ennehh, je kunt beter niet op die lijst staan dan wel...

Vwb. Ayesta: ingereden op haar 3e verjaardag (30-4-1993), in dat jaar 2 wedstrijden gereden en 4x gestart (3e in Jr. Trail en 3e in Jr. Pleasure). De bedoeling was alleen maar om haar vertrouwd te maken met andere lokaties. Ayesta loopt nog steeds (ze is 15 jaar nu), en nog steeds heb ik er plezier in om haar te trainen en de onderdelen waarin we uitkomen te verbeteren. Imo geldt dat hoe verder je komt met een paard, hoe interessanter het wordt. De band wordt hechter, de prestaties nauwkeuriger, en het wederzijds begrip subtieler. En het kan altijd nóg hechter, nóg nauwkeuriger, en nóg subtieler. En op het moment dat je daaraan werkt, is het voor het paard ook leuk. Ik heb dan ook bepaald niet de behoefte om iedere paar jaar van paard te wisselen.

De moeder van Ayesta, Super Darla Bar, is wél met 2 1/2 jaar ingereden. Sterker nog, wíj hadden geen verstand van paarden, dus onze trainer heeft haar klaargemaakt voor de EK (reining natuurlijk, anders telde je niet mee). Met 4 jaar heeft ze daar de 3e plaats behaald. Met 7 jaar kreupel door arthrose. Dure injecties d'r in, niet meer zwaar belasten, bijzondere zorg van de hoefsmeden, en nu is ze 21 en loopt nog.

Maar daar gaat het niet om. Bijna ieder paard is met de juiste zorg en aandacht wel "in leven" en min of meer "mobiel" te houden, voor recreatief gebruik en zo. In het geval van Darla is het kwalijke dat ze met 6 al arthrose had. En omdat Ayesta hier geen spoor van vertoont kunnen we rustig stellen dat deze arthrose een direct gevolg was van de training (combinatie van te vroeg en te zwaar). Voor de goede orde: de dierenarts had ons gewaarschuwd voor de erflijkheid van arthrose, maar wij hadden ons er inmiddels wat meer in verdiept en "ontdekt" dat er ook een relatie tussen vroege/zware/eenzijdige training en arthrose is, en dan is één en één gewoon twee, toch?

Natuurlijk zou een "nettere" trainingsmethode bij dezelfde leeftijd tot een ander resultaat geleid kunnen hebben, maar feit is dat die "nettere" trainingsmethode op die leeftijd slechts minder slecht voor het paard zou zijn, maar nog lang niet goed (in het streven naar de duurzame "happy athlete" natuurlijk).

En zoals wij Darla "uit de sport hebben teruggetrokken", zo zijn er meer. Uit de lijst ken ik er nog wel een paar die nu "recreatief" (of zelfs nog in wedstrijden) gebruikt worden, maar absoluut geen enkele keuring meer door zouden komen. Fijn dat ze nog leven, en alle lof voor de eigenaren die daar veel zorg en moeite aan besteden, maar "kerngezond" zijn ze niet...

Just my 2c

Chris.

WSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:22

Het probleem zit in het inzicht van de trainer die ziet wat de capaciteit is van het paard in combinatie met de belasting die je kunt vragen.
Een 2,3 of 4 jarige belasten of vragen om iets te leren is een verschil van inzicht.
Kunnen zien wat een paard aankan zowel geestelijk als lichammelijk.
Ik ben voorstander om paarden jong op te voeden, en ze te leren wat druk is. Maar ze niet te belasten voordat ze sterk genoeg zijn.
een goede trainer ziet wat voor een "vlees" hij in de kuip heeft, toch?
Wanneer je pauze moet invoegen vanwege groei periodes en wanneer men weer wat op kan pakken als het paard zich weer gebalanceerd heeft.
Een paard gezond houden geestelijk en lichaamelijk is de mooie kunst van het trainen en rijden van paarden.
Gelukkig zijn we er veel mee bezig en dat is een goede zaak.
Vroeger...(klinkt stom) was het besef dat de paarden misschien te zwaar belast werden anders. Er moest immers gestopt en gespint worden anders telde je niet mee! ( kijk naar relaas van Chris, toen was dit gewoon zo en wist bijna niemand hoe het anders kon)
Jonge paarden werden in een razend tempo klaar gestoomd, nu zijn we wijzer, door schade en schande, helaas!
En dat er altijd rouw-douwers zullen blijven is een menselijk gegeven, helaas!
Zucht....
Diana