[WN] Doc Painted Bright

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nanouk

Re: Doc Painted Bright

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:51

Bedankt Boldly dat je dit zo hebt uitgezocht! Leuk om dat alvast te weten.
Kan iemand me nog iets meer vertellen over zijn karakter?
En wat is zijn stokmaat?

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:59

jessiejanes schreef:
Er is ook een andere nakomeling van hem ,die op de wedstrijden in nederland wel eens uitkomt, Sherwins Little Bandit,of zoiets.
Misschien dat iemand anders hier hem/haar kent?

Deze hengst ken ik wel. Super braaf paard. Afgelopen jaar op het NK Nederlands kampioen geworden in de Team Penning. Foto's van deze hengst zijn te zien op de site van jan kan.
Ook deze hengst heeft inmiddels zelf een klein aantal veulens

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:22

Grappig dat ik door iemand anders op dit topic gewezen moest worden

Idd, Shane is een zoon van Sherwin! Wat wil je weten ? Nou ok, ik barst los .

Toen we een hengst voor Lee uit gingen zoeken vonden we een aantal dingen belangrijk. Het paard moest goed in mekaar steken, moest goed kunnen bewegen en moest een goed karakter hebben. We zijn stad en land afgereisd om alle potentiële kandidaten te bekijken en zijn toen uiteindelijk dus bij Sherwin uitgekomen. Technisch gezien is hij op papier heel leuk gefokt: all-round van papa's kant en cutting van mama's kant. Bij Paul werd hij puur voor de cutting gebruikt en werd hij een enkele keer uitgebracht in de halter en niet onverdienstelijk. Op -toen- 12-jarige leeftijd was hij fit as a fiddle en voor onze stamboeken is dat 1 van de betrouwbaarste maatstaven om te beoordelen of een hengst een beetje goed in mekaar steekt. Overigens is hij toen Shane al geboren is nog Europees Kampioen Cutting geworden.

Maar da's allemaal papierwerk. Waar wij ECHT op zijn gevallen is zijn persoonlijkheid. Het is een echt showpaard. Als je de stallen binnenkwam, kon je niet om hem heen. Hij hing altijd over zijn deur op zoek naar aanbidders. Als je hem had bewonderd en je ging daarna bij zijn buurman (of -vrouw) op bezoek, dan hoefde je daarna niet meer bij hem terug te komen. Beledigd hield hij zich dan op tegen de achterwand van zijn stal en weigerde hij zich nog verder aan te laten halen. Geweldig gewoon! Ook onder het zadel heeft hij een houding van "kijk mij eens" maar blijft heel goed te rijden. Ja ok, Paul heeft hem voorgereden toen wij er waren en die weet natuurlijk wel wat hij doet. Hij vertelde over Sherwin dat hij wel eens vrolijk is, maar altijd hanteerbaar. Bovendien was het een heel soepel paard om mee te werken. Heel makkelijk uit te zitten. Nou, wij waren overtuigd .

Een maand of wat later dus met Lee er heen. Ze was goed hengstig en ik "mocht" haar vasthouden terwijl Paul Sherwin ging halen. Als een echte Casanova kwam hij aangedanst, maar wel volledig onder controle. Hij schijnt altijd uitgebreid kennis te maken met zijn merries; zo ook bij Lee. Enthousiast ging hij zich aan haar voorstellen. Lee was degene die daar niks van wilde weten en verwees hem met niet mis te verstane termen dat het "daar achter te doen was". Arme Sherwin! Alsnog was hij heel voorzichtig, heel lief voor haar.

Paul was ook zo vriendelijk om ons een uitgebreide foto shoot te laten houden terwijl Sherwin los in de bak liep. Dus als je foto's zoekt ... Daarna heb ik 'm zelf aan een touwtje terug naar zijn stal gebracht. Hij heeft een melig gevoel voor humor, maar is absoluut betrouwbaar. Een geweldig beest!

Dat herken ik wel in Shane. Hij lijkt qua uiterlijk veel op Lee, maar heeft net zo'n vaag gevoel voor humor als zijn pa. Zijn bewegingen heeft hij ook geërfd. Ik was eigenlijk helemaal niet van plan om cutting met hem te gaan doen, maar als ik hem zo bezig zie in de paddock denk ik dat ik hem geen groter plezier zou doen dan hem met koeien te laten werken. Hij hééft het gewoon!

"Mijn" paardentandarts heeft nog meer kinders van Sherwin die ze behandelt. Ze herkent vooral die oogopslag; die guitige uitstraling.

Oei - wat een verhaal is het geworden

Hier alvast twee foto's die wij toentertijd hebben gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Overigens is hij voor zover ik weet -nog steeds- van Henny Tehu. Waar hij precies is, weet ik niet. Het laatste wat ik heb gehoord is idd de Alleehoeve.

Sherwin Little Bandit is idd een zoon van hem. Hij lijkt behoorlijk op Sherwin. Hij wordt regelmatig uitgebracht op wedstrijden.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:27

Stokmaat zal trouwens zo rond de 1.50 liggen. Shane is nu nog niet bijster groot. Moeders is ook rond de 1.50 dus ik hoop dat hij dat ook gaat halen.

Foto's van Shane staan overigens in mijn profiel. Op deze van het EK kun je zijn bouw goed zien:
Afbeelding

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 10:19

Nou ik ben overtuigd!!
Wat een leuke match zou dat kunnen zijn! Volgens mij moeten we naar Sherwin afreizen, Nanouk!! Kunnen we hem eens in levende lijve bekijken.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:02

Volgens mij ben ik een beetje dom...

Het gaat om Doc Painted Bright, daar zie ik een prachtige foto van!
Dan gaat het even over een zoon van hem, Sherwin Little Bandit... Is Shane dan een zoon van Sherwin Little Bandit? Er staat een foto bij van Doc Painted Bright...

Ik vat m niet meer...

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:11

Als ik het goed heb, wordt Doc Painted Bright in de wandelgangen Sherwin genoemd.....
Zodoende is Shane 'n kind van Sherwin dus en Sherwins Little Bandit ook snappu'mnog?
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 10-11-05 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:11

Doc painted bright heet op stal gewoon Sherwin (beetje verwarrend he)

hihi tegelijk...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:21

Aha...okee...
Dan vind ik Sherwin dus wel een lekker ding! Weet iemand of hij OLWS draagt? Zo niet dan ga ik hem ook eens heel goed in de gaten houden... Wil [naam] ook weer laten dekken! Heb al wel een paar leuke hengsten gezien, maar ben er nog niet uit!

Wat kost een dekking van hem trouwens?

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:33

Ja sorry, beetje verwarrend misschien .

Ik heb naar OLWS gevraagd toen ik Lee liet dekken. Ze hebben hem er nooit op laten testen, maar ga er naar aanleiding van zijn vachtpatroon maar vanuit dat hij positief is. Was voor mij niet zo'n probleem. Lee is negatief.

Dekgeld was toen 750 Euro.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:35

Weet iemand hoe hij kleur vererfd???? Ik heb ooit met de gedachte gespeeld om Tina door hem te laten dekken........ en het blijft door mijn hoofd spoken...

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 12:38

Boldly heeft een staatje op de vorige pagina gezet met zijn 31 veulens en de kleurevererving.

Nu nog de hamvraag; Dekt hij ook merries van andere rassen?
Want Oki is geen QPA.....

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:47

niet gezien

Boldly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:25

vera schreef:
Nu nog de hamvraag; Dekt hij ook merries van andere rassen?
Want Oki is geen QPA.....

Sssst, zeg dat maar niet te hard..
Gewoon de eigenaar vragen!

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 17:44

Geen idee of hij ook andere rassen dekt.

Zijn kleurvererving op solid merries is niet om over naar huis te spreken, helaas ... maar ja, beter een goede breeding stock dan een mindere vlek zeg ik dan maar Als je de statistieken goed bekijkt, zie je dat zijn bonte veulens veelal uit bonte merries komen. Een enkele uitzondering daargelaten (in Amerika loopt een overo uit een Quarter merrie van hem rond).

Raar eigenlijk he? Hij zou gewoon 50% bont moeten geven. Dus statistisch gezien moeten je kansen op bont toenemen als je nu met hem gaat dekken .

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 20:28

Mac schreef:
Raar eigenlijk he? Hij zou gewoon 50% bont moeten geven. Dus statistisch gezien moeten je kansen op bont toenemen als je nu met hem gaat dekken .

Hihihi, ja wat dat betreft!
Maar Oki is mooi tobiano (of tovero, daar zijn de deskundigen nog niet overuit ) dus zou je een mooie vlek verwachten...