smax schreef:Dito!Niet helemaal mee eens dit keer Iski
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
smax schreef:Dito!Niet helemaal mee eens dit keer Iski

iski schreef:De goede ruiter.....heeft geen sporen nodig...dus hij/zij die de sporen gebruikt pleased zijn/haar eigen ego.... Onlangs zag ik een keurige Reining proef...van een ruiter zonder sporen...
Leer je paard dat hij/zij jou vertrouwen kan en je zult zien dat je geen sporen nodig hebt.
Gebruik van sporen...teken van eigen zwakte. Sporendragers? Zwakkelingen dus.
runningkawa schreef:crazycactus schreef:Wieltjes zijn (op bepaalde uitzondering daargelaten) altijd zachter dan knopjes. Met ga maar een met een wieltje over de binnenkant van je arm, en ram daarna er eens een knopspoortje in zoals je dat bij een paard doet.... gegarandeerd blauwe plekken.
hier heb je ook alweer dat rare vergelijk
Ram eens met wielen???
dan heb je naast de blauwe plekken ook een open wondje
je hoort met geen 1 spoor te rammen!!
jee, blijf jij van die rare dingen vergelijken??
Strijk met een knopje binnenkant van je arm en hoe voelt dat?
Ram nu dat wieltje eens in de binnenkant van je arm, hoe voelt dat?
Zo ook een krom vergelijk, niet?
.
De mijne zijn rond gesleten 
Gewoon achter je aan laten rollen
)Mercy schreef:Ik heb toevallig eens bij mezelf gevoelt hoe de sporen werken. Ik wilde weten wat het paard voelt! En inderdaad....de westernsporen werken beduidend zachter op het paard dan de traditionele 'engelse' sporen.
Ik rijd zelf met kleine afgeplatte wielspoortjes.
Citaat:En inderdaad als je stompe sporen in je paard ramt (western of dressuur), dan is dat niet prettig voor het paard. Maar in mijn ogen is dat bij geen van beide sporen de bedoeling!
.eilleen333 schreef:Er zijn ook verschillende soorten wieltjes sporen...
Je hebt die kleine scherpe wieltjes, maar ook de grote (3 tot 4 cm doorsnee) met stompe punten. Die zijn best paardvriendelijk vind ik.
Maar die sporen zijn eigenlijk ook meer voor de sier. Met een dikke leren riem om ze vast te maken enzo. En metalen 'dingetjes' zodat ze lekker lawaai maken als je loopt.
Maar die kleine scherpe wieltjes... Daar ben ik niet zo voor. Als je ze goed gebruikt kan je dan toch net zo goed gewoon knopjes nemen?

Ook als ik tussen de lessen door zonder sporen rijd, reageert Banjer stukken beter op mijn been... terwijl ze dondersgoed weet wanneer ik ze wel en niet draag. crazycactus schreef:eilleen333 schreef:Er zijn ook verschillende soorten wieltjes sporen...
Je hebt die kleine scherpe wieltjes, maar ook de grote (3 tot 4 cm doorsnee) met stompe punten.
Je hebt ook rijsporen met grote wieltjes met stompe punten hoor. Je kan namelijk bij de meeste westernsporen de wieltjes laten vervangen.
Chantalleke schreef:je kan ook lawaai schoppen zonder die dingetjes hoor
Jingle bells, Jingle Bells....smax schreef:Verder zijn die dingen nog gevaarlijk ook, in een onbewaakt moment de trap aflopen met die dingen, bij mij hebben die dingen MIJ nog meer geschaad dan mijn paard.
Mac schreef:ROTFLOLHet is ook oppassen geblazen als je tijdens een buitenrit nodig "moet".
"Don't squat with yer spurs on"
& toetsenbord onder de thee......
Lekker hoor
Mac das een goeie, zal er rekening mee houden
smax schreef:Verder zijn die dingen nog gevaarlijk ook, in een onbewaakt moment de trap aflopen met die dingen, bij mij hebben die dingen MIJ nog meer geschaad dan mijn paard.
maar dat was ook echt een heel steil trapje.

Ben er vijf keer mee op mijn plaat gegaan Chantalleke schreef:Nee het trapje in Joute was lekkerBen er vijf keer mee op mijn plaat gegaan