[WN] Gezeik over sporen... :S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Re: Gezeik over sporen... :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 00:21

smax schreef:
Niet helemaal mee eens dit keer Iski
Dito!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 00:29

Ook als jou paard je vertrouw dan kan hij je als nog in de maling nemen als je geen sporen draagt.
Er zijn name;ijk ook mensen die denken dat paarden dom zijn en dat is dus ook niet zo.
En verder ben ik het ook eens met Crazycactus

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 07:02

iski schreef:
De goede ruiter.....heeft geen sporen nodig...dus hij/zij die de sporen gebruikt pleased zijn/haar eigen ego.... Onlangs zag ik een keurige Reining proef...van een ruiter zonder sporen...

Leer je paard dat hij/zij jou vertrouwen kan en je zult zien dat je geen sporen nodig hebt.

Gebruik van sporen...teken van eigen zwakte. Sporendragers? Zwakkelingen dus.

Echt bull.... Alles wat een ruiter doet, doet hij voor zijn eigen plezier, het paard staat liever in de wei.
Er is geen enkel paard dat een mens totaal vertrouwd. Er zijn altijd situaties waarin zijn instinct het overneemt.
De manier waarop je sporen, teugels/handen en benen gebruikt kunnen je alleen een zwakkeling maken........

knollebol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 07:13

runningkawa schreef:
crazycactus schreef:
Wieltjes zijn (op bepaalde uitzondering daargelaten) altijd zachter dan knopjes. Met ga maar een met een wieltje over de binnenkant van je arm, en ram daarna er eens een knopspoortje in zoals je dat bij een paard doet.... gegarandeerd blauwe plekken.

hier heb je ook alweer dat rare vergelijk

Ram eens met wielen???
dan heb je naast de blauwe plekken ook een open wondje

je hoort met geen 1 spoor te rammen!!

jee, blijf jij van die rare dingen vergelijken??

Strijk met een knopje binnenkant van je arm en hoe voelt dat?
Ram nu dat wieltje eens in de binnenkant van je arm, hoe voelt dat?
Zo ook een krom vergelijk, niet?

kijk eindelijk iemand die me begrijprtt

je kunt mij niet wijsmaken dat zon wieltje altijd rolt, die moet eerst in de buik geplant worden voordat ie rolt...

met wieltjes kun je ook porren ,,, en dan zitten er van die lekkere puntjes aan
met knoppen kun je ook porren ja ,, maar dat zal altijd nog minsten scherp zijn,,

ja als je als een geak met de benen gaat schoppen ja oke kneuzingen

ik blijf erbij wieltjes blijven punten aan zitten

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:04

Nou rij ik, zoals al eerder gezegd, niet met sporen, maar begin dat gezeur over scherpe wieltjes ook een beetje zat te worden .

De meeste westernruiters rijden met stompe wieltjes aan hun sporen. Die zijn dus niet zo scherp dat ze door de huid van het paard heen prikken, net zoals stompe dressuursporen dat niet doen.
Een enkeling rijdt met een scherpere spoor, maar ook een enkeling in de dressuur rijdt met een scherpere spoor of een spoor met een scherp wieltje. Beide niet fijn voor het paard!

En inderdaad als je stompe sporen in je paard ramt (western of dressuur), dan is dat niet prettig voor het paard. Maar in mijn ogen is dat bij geen van beide sporen de bedoeling!

Mercy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:21

Ik heb toevallig eens bij mezelf gevoelt hoe de sporen werken. Ik wilde weten wat het paard voelt! En inderdaad....de westernsporen werken beduidend zachter op het paard dan de traditionele 'engelse' sporen.
Ik rijd zelf met kleine afgeplatte wielspoortjes.

loeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:52

pfff hou maar op..k weet r alles van,..terwijl ik kindersportjes heb

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:00

De mijne zijn rond gesleten

Sporen zijn trouwens ook voor andere doeleinden te gebruiken, je moet allen creatief genoeg zijn.....of dronken genoeg.
Iemand die dronken is met sporen, kun je namelijk gemakkelijk met die wieltje verplaatsen Gewoon achter je aan laten rollen

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:43

Iski, hier ben ik het niet mee eens.

Er zijn voldoende paarden die echt niet altijd zin hebben om te werken en dus affentoe een kleine herrinnering nodig hebben.
Ik heb er zelf eentje lopen, ik probeer om er op een andere manier uit te komen maar makkelijk is het niet.
Als ik mijn dochter op zijn rug zet dan zet hij zijn "slowmotion-mode" aan en loopt hij gewoon niet meer (ik is groot en jij bent klein )

Er zijn ook wedstrijdpaarden die in het verleden door trainers zo zijn mishandeld dat je deze paarden niet meer met sporen kunt rijden omdat ze dan weer helemaal de weg kwijt raken......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:50

Mercy schreef:
Ik heb toevallig eens bij mezelf gevoelt hoe de sporen werken. Ik wilde weten wat het paard voelt! En inderdaad....de westernsporen werken beduidend zachter op het paard dan de traditionele 'engelse' sporen.
Ik rijd zelf met kleine afgeplatte wielspoortjes.

deze ervaring heb ik dus niet

ik gebruikte een keer afgeronde wielsporen en ik kreeg vlucht gedrag voor mijn been.

Citaat:
En inderdaad als je stompe sporen in je paard ramt (western of dressuur), dan is dat niet prettig voor het paard. Maar in mijn ogen is dat bij geen van beide sporen de bedoeling!

juist, dat bedoel ik
als iemand steeds zit te rammen, word het tijd dat die persoon van zijn paard afgeramt word

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:05

Ha leuk onderwerp om me ff kort door de bocht mee te bemoeien.

Sporen zijn bedoeld voor een ervaren ruiter, die weet waar bij zijn benen laat.

Tacktmatisch drijven is daarbij taboe.

De spoor gebruik je voor een hele fijne subtiele hulp. Daarbij druk je licht je spoor aan of je rolt deze licht over de huid heen.

Een andere mogelijkheid is een correctie; Als het paard niet luisterd.
Ik vraag 1x zacht en subtiel, 2e x dringrnd en als meneer bij de 3e keer niets doet dan krijgt hij echt wel een por.

Dat mensen niet met hun sporen pikken is natuurlijk onzin, want daarvoor hen je juist die sporen aan.

Een spoor kun je zien als de zweep. Je kan er een rustig tikje mee geven om bijv aan tegeven dat hij zijn achterhand mee moet nemen, maar bij laksheid ook een mep geven. Of als je hand, je kan er mee aaien, maar als een paard bijt kun je hem er ook een knal mee geven.

Het belangrijkste is dat een ruiter weet waar hij mee bezig is en ook nog alles onder controle heeft. Weet je dat niet, dan moet je de sporen maar even laten liggen. Maar dit geldt natuurlijk dan ook voor de zweep en een lekkere scherpe bitje....

Doei doei...........

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:08

zo kort door de bocht vind ik je uitleg niet, het is een goede uitleg

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:42

Er zijn ook verschillende soorten wieltjes sporen...
Je hebt die kleine scherpe wieltjes, maar ook de grote (3 tot 4 cm doorsnee) met stompe punten. Die zijn best paardvriendelijk vind ik.
Maar die sporen zijn eigenlijk ook meer voor de sier. Met een dikke leren riem om ze vast te maken enzo. En metalen 'dingetjes' zodat ze lekker lawaai maken als je loopt .
Maar die kleine scherpe wieltjes... Daar ben ik niet zo voor. Als je ze goed gebruikt kan je dan toch net zo goed gewoon knopjes nemen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:53

een meisje uit mijn klas rijd nog maar een half jaar en die rijd met van die wieltjes best grote.. ik rij nu 5 jaar en ik rij toch liever met knopjes. maar ik weet het verder ook niet ik val niemand aan ofzo maar ik vind ze ook best scherp (die van dat meisje) en ze houd haar been nog niet echt stil dan vind ik het niet zo vriendelijk voor het paard.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:58

eilleen333 schreef:
Je hebt die kleine scherpe wieltjes, maar ook de grote (3 tot 4 cm doorsnee) met stompe punten. Die zijn best paardvriendelijk vind ik.
Maar die sporen zijn eigenlijk ook meer voor de sier. Met een dikke leren riem om ze vast te maken enzo. En metalen 'dingetjes' zodat ze lekker lawaai maken als je loopt .
Maar die kleine scherpe wieltjes... Daar ben ik niet zo voor. Als je ze goed gebruikt kan je dan toch net zo goed gewoon knopjes nemen?

Je hebt ook rijsporen met grote wieltjes met stompe punten hoor. Je kan namelijk bij de meeste westernsporen de wieltjes laten vervangen.

Chantalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:29

je kan ook lawaai schoppen zonder die dingetjes hoor

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:40

ik was eerst een groot tegenstander van sporen... maar sinds ik Banjer af en toe met spoortjes rijd, heb ik mijn mening bijgeschaafd.

In de lessen rijd ik tegenwoordig met kleine knopspoortjes, en buiten de lessen om rijd ik 9 van de 10x zonder sporen... wel met zweepje erbij, maar die gebruik ik dan niet... het is meer voor Banjer's idee van "oh... ze heeft het bij zich"...

Sinds ik dus in de les met spoortjes rijd, is Banjer veel beter op mijn been... en het mooie is: Ik gebruik de sporen dus niet eens.. ik heb ze alleen maar om.... Ook als ik tussen de lessen door zonder sporen rijd, reageert Banjer stukken beter op mijn been... terwijl ze dondersgoed weet wanneer ik ze wel en niet draag.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:47

crazycactus schreef:
eilleen333 schreef:
Je hebt die kleine scherpe wieltjes, maar ook de grote (3 tot 4 cm doorsnee) met stompe punten.

Je hebt ook rijsporen met grote wieltjes met stompe punten hoor. Je kan namelijk bij de meeste westernsporen de wieltjes laten vervangen.

Daar heb ik het ook over. Die grote vind ik mooi, de kleine daar ben ik niet zo'n voorstander van. Met namen omdat ik daar nare ervaringen mee heb. Naja, ik zelf niet, maar het paard wel...

smax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:23

Chantalleke schreef:
je kan ook lawaai schoppen zonder die dingetjes hoor

Jingle bells, Jingle Bells....

Verder zijn die dingen nog gevaarlijk ook, in een onbewaakt moment de trap aflopen met die dingen, bij mij hebben die dingen MIJ nog meer geschaad dan mijn paard.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:57

smax schreef:
Verder zijn die dingen nog gevaarlijk ook, in een onbewaakt moment de trap aflopen met die dingen, bij mij hebben die dingen MIJ nog meer geschaad dan mijn paard.

Het is ook oppassen geblazen als je tijdens een buitenrit nodig "moet".
"Don't squat with yer spurs on"

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:01

Mac schreef:
Het is ook oppassen geblazen als je tijdens een buitenrit nodig "moet".
"Don't squat with yer spurs on"
ROTFLOL & toetsenbord onder de thee...... Lekker hoor

Moet ik - als beelddenker - maar geen berichtjes van Mac lezen als ik net een slok thee in m'n mond heb... eigen schuld!

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:16

Mac das een goeie, zal er rekening mee houden

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:19

smax schreef:

Ehhhh same here I'm affraid..... maar dat was ook echt een heel steil trapje.
@WB kan jij je dat trapje nog herinneren naar de kantine in Benthuizen??????? Auwwwwww.........

Chantalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:50

Nee het trapje in Joute was lekker Ben er vijf keer mee op mijn plaat gegaan

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:23

Chantalleke schreef:
Nee het trapje in Joute was lekker Ben er vijf keer mee op mijn plaat gegaan

Sporen en al dan niet steile trappen........the horse strikes back.....

Overigens...idd een beetje kort door de bocht van mijn kant. Sporen, mits goed gebruikt, kunnen geen kwaad. Ik heb ze vroeger ook gebruikt, niet gehinderd door kennis van zaken. Resultaat? Wanneer ik vooraf merk dat mijn merrie weer eens in een chagerijnige bui is haal ik de sporen uit de auto, rammel er mee, gooi ze weer terug en stap dan pas op.....werkt perfect...

Tja.....misschien heb ik tijdens mijn eerste jaren paardrijden iets teveel naar de reiners gekeken... heb me intussen bij mijn paard verexcuseerd door haar te kopen en een fijne plek te geven.