[WN] Waarom lid van....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Re: Waarom lid van....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:40

@vera, je bedoelt andersom. als je AQHA lid bent mag je nl. gewoon wedstrijden starten. (de AQHA ben je ook nodig voor de registratie en het verkrijgen van papieren.) alleen had de NQHA dit NK als voorwaarde gesteld dat je alleen NL kampioen kon worden als je ook lid van hun bent.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:47

En een nederlands paard rijdt....dus het levert een erg vertekend beeld op van de uitslagen helaas.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:29

rina schreef:
@vera, je bedoelt andersom. als je AQHA lid bent mag je nl. gewoon wedstrijden starten. (de AQHA ben je ook nodig voor de registratie en het verkrijgen van papieren.) alleen had de NQHA dit NK als voorwaarde gesteld dat je alleen NL kampioen kon worden als je ook lid van hun bent.

Nee, ik bedoel het niet andersom.
Persoonlijk steun ik liever een organisatie in mijn eigen land, die kunnen wat met het geld waar ik en anderen uiteindelijk van profiteren.

Nu moet ik de AQHA betalen om hier een NQHA wedstrijd te starten.
Als ik dus weet dat ik weinig kans maak op een titel dan heeft het weinig zin om lid te zijn van de NQHA.
Eigenlijk zou een lidmaatschap van de NQHA voldoende moeten zijn, het valt tenslotte toch onder de moederorganisatie AQHA.
Op deze wijze is een lidmaatschap van de NQHA eigenlijk overbodig zolang je niet meedingt naar een titel.
Dat is toch zonde?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 22:54

mehlika schreef:
En een nederlands paard rijdt....dus het levert een erg vertekend beeld op van de uitslagen helaas.

Mehlika een paard heeft automatisch de nationaliteit van de ruiter. ik mag dan wel in duitsland wonen maar ben nog steeds nederlandse en mijn paarden ook. daaruit blijkt wel weer hoe krom die regel is. ja bij de open ruiters zou het wat lastiger worden, aangezien die ook voor eigenaren uit het buitenland kunnen rijden, maar zelfs in dat geval vind ik dat de nationaliteit van de ruiter doorslag moet geven. maar goed wie ben ik (zei de gek)

@Vera, okee als je het zo steld zou het ook kunnen, alleen hoe krijg je dan je papieren bij je paarden?? daarvoor ben je de AQHA weer nodig. zou je dat via de NQHA laten doen, mag je gagarandeerd de fee's gaan betalen voor het buitenland (wat zo uit mijn hoofd weer 50 dollar duurder is dan dat je het rechtstreeks doet)
doe mij dan maar alleen een lidmaatschap van de AQHA ipv. de NQHA.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 06:48

Dat is niet helemaal waar Rina, de pro's rijden op paarden van duitsers en belgen en die paarden hebben wel een andere nationaliteit. Althans in de NRHA wel. Ik heb bijv. Walter (Bouwmeester) als belg vermeldt zien staan.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:14

Nee hoor Rina, dit weekend zijn er prijzen aan mensen hun neus voorbij gegaan omdat ze het paard van een buitenlandse eigenaar reden. Wat ik daarvan vind is niet relevant, het is echter wel een feit dat het paard niet de nationaliteit heeft van de ruiter maar van de eigenaar. Ik praat hier natuurlijk wel over de open klasse.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:22

@ Rina;
Ik heb al papieren bij mijn paardje dus voor mij gaat dat helemaal niet op
Als je fokt wordt het een ander verhaal en is een AQHA lidmaatschap wel noodzakelijk maar ik ben geen fokker of handelaar.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:50

Ik ben lid van de AQHA omdat ik een Quarter heb.

Ik ben lid van de DAWRA omdat zij leuke en veel clinics e.d. organiseren.

Ik start bij de WRAN (ben geen lid, zie de meerwaarde er (nog) niet van in.)

Ik ben lid van de KNHS omdat ik ook dressuur start.

Ik ben lid van de KWPN omdat ik een KWPN-paard heb.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:53

@Mehlika, was ook wat ik bedoelde, het kwam er alleen een beetje blont uit

@vera, ja en dan?? de ene fokt wel en zou dan wel dubbel lid moeten zijn de ander fokt niet en hoeft dan alleen nog maar lid te zijn van de NQHA??? ik denkt dat dat ook een enigzins krom word/is.
of iedereen lid NQHA en diegene die fokt betaalt dan vele malen meer voor de registraties van zijn/haar veulens. en dan krijg je weer dat die mensen gaan klagen dat het zo duur is.

het gekke is dat de enigste reden dat deze discusie nu begint is: dat de NQHA ingevoerd heeft dat men lid moet zijn van hun om NL kampioen te kunnen worden. het draait dus toch om de kosten en het geld. das overigens niet negatief van me bedoelt (ik vind zelf helemaal dat er nu wel genoeg van ons geplukt word.)

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:08

Citaat:
het gekke is dat de enigste reden dat deze discusie nu begint is: dat de NQHA ingevoerd heeft dat men lid moet zijn van hun om NL kampioen te kunnen worden. het draait dus toch om de kosten en het geld.

Als je kijkt naar wat de nqha voor je doet:

Citaat:
De N.Q.H.A. biedt hulp en ondersteuning bij o.a. :

De aankoop van een Quarter Horse
Het overschrijven van het Quarter Horse op naam van de nieuwe eigenaar
Het registreren van een veulen
Het bepalen van de kleur van het veulen
Het maken van een veulenschets
Bemiddelen tussen leden en AQHA op diverse fronten.
De N.Q.H.A. geeft hulp bij overschrijven, zoekgeraakte stamboom en bijvoorbeeld een verklaring dat uw hengst geruind is.
Zij beschikken over de benodigde papieren voor AQHA zaken.

Tevens verzorgt de N.Q.H.A. lezingen over Special hoefbeslag bij Quarter Horses, verzorging,.fokken, voeding enz.

Ook cursussen over het uitbrengen van uw paard op wedstrijden en wat daar allemaal bij komt kijken en clinics worden door de N.QH.A. verzorgt.

Kortom, de N.Q.H.A. helpt haar leden bij alles wat het Quarter Horse aangaat.

Dan zie ik ook niet de meerwaarde t.o.v. de AQHA?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:25

@ Rina;
Zo krom vind ik het niet hoor
Een fokker kiest om te fokken en hier zijn kosten mee gemoeid.
Zoals je het nu stelt draai je het inwezen om; Ik moet nu betalen omdat een fokker gebruik wil maken van deze diensten.
Als ik een paard koop moet ik ook lid worden van de AQHA dat is prima.
Maar ik heb een paardje en rijd alleen wedstrijden, dan zou een lidmaatschap van de NQHA voldoende moeten zijn of ze moeten er bv. een combinatie korting voor geven.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:05

AQHA: om AQHA te kunnen starten
NQHA: ja, om eerlijk te zijn, om in aanmerking te komen voor Nederlands kampioen Verder nog niet echt in verdiepd.
WRAN: om WRAN wedstrijden te kunnen starten, rijd er aardig wat
APHA: omdat ik een Paint heb
DPHC: omdat deze organisatie de wedstrijden organiseert en gewoon superwerk doen om het ras te promoten.
Volgend jaar wil ik ook NSBA gaan starten.

Pfff...dat zijn er vanaf volgend jaar dan 6. Dure hobby, die paarden

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:08

Zeker weten... gemiddeld kost het toch zo'n €40 dus reken maar uit........

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:29

ik ben lid van de APHA en de DPHC omdat ik met mijn paint wil gaan starten en het ras wil promoten.

Met mijn arabier ben ik lid van het AVS en van de Dawra hier start ik ook wedstrijden.

En ben sinds september lid van de Wran omdat die de meeste wedstrijden organiseren en ik verder wil met mijn arabier en me paint.

Ga alleen niet naar de alv omdat ik meestal moet werken als deze georganiseerd worden.

Groetjes joyce

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:21

Over de verdeling van de linten wil ik gewoon niks meer zeggen. Ik denk dat mijn standpunt wel duidelijk is.

Eigenaar -> paard, beide hebben dezelfde nationaliteit. Heb ik al een paar keer eerder aangekaart.
Start een Nederlander op het paard van (in dit geval Quarter) van een Duitser, Fransman, Belg, Englander, Ier of een Rus heeft het paard de nationaliteit van de eigenaren en niet van de Nederlander die er op rijdt. Volgens de regels van de NQHA kunnen deze paarden geen NK worden. Waarom zeg ik paarden en niet ruiters, omdat de winst bij het Amerikaanse stamboek, de AQHA dus, aan de paarden wordt toegeschreven en niet aan de ruiter.

Meerwaarde van de AQHA. Neem me maar niet kwalijk, de AQHA is het stamboek van de Americain Quarter Horse zoals het KWPN het stamboek is van het Koninklijk Nederlands Warmbloed.

Als je een Quarter koopt, waar ook ter wereld en je moet het paard op naam laten zetten gaat dat via het stamboek dus de AQHA. Als je een KWPN koop waar ook ter wereld, gaat dat via stamboek dus de KWPN.
Als je een veulen fokt gaat het idem dito.

Omdat er nogal wat paarden, van beide stamboeken, over de grens gaan, zijn in in die landen dus, laten we zeggen dochterondernemingen die in dat land het moederstamboek vertegenwoordigen. Niettemin blijven ten alle tijden de regels van het moederstamboek gelden.

Als je dus meent dat je in Nederland of in een ander land vindt dat de AQHA geen enkele toegevoegde waarde voor je heeft, moet je er ook geen lid van worden. Echter ook de dochteronderneming, in dit geval de NQHA kan niet om de regelgeving van de AQHA omheen. Schrijft de NQHA een wedstrijd uit, zal zij daar toestemming voor moeten vragen aan de AQHA, dat is dan een approved show. Om deel te kunnen nemen aan deze shows en om je paard punten te laten verdienen, zul je dan ten eerste een bij de AQHA geregistreerd paard moeten hebben en ten tweede lid zijn van de AQHA.

De NQHA kan natuurlijk best wel zelf een wedstrijd uitschrijven, net zoals de WRAN dat doet, maar dan doet ze het zelfde als de WRAN en dat heeft dan zeker geen toegevoegde waarde als rasvereniging.

Om nog weer terug te komen op het op de ALV van 2 ? jaar geleden met algemene stemmen aangenomen besluit om het NK internationaal te maken zoals bijvoorbeeld in Dld. is dus niks terecht gekomen, sterker nog, voor dit jaar heeft de NQHA voor het eerst het regeltje aangenomen dat je buiten het Nederlandschap van ruiter en paard ook nog eens lid moet zijn van de NQHA. De redenen daarvoor mogen op de puur Nederlandse futurity toetreffen en hoewel het imo niet zo verstandig is, is het begrijpelijk dus redelijk terecht. Deze redenen: o.a. het promoten van de Nederlandse fokprodukten voor de halter en de te verrijden onderdelen gaat toch al niet helemaal op. Er lopen nog genoeg geïmporteerde Quarters in Nederland rond, die daar de eigenaren Nederlanders zijn automatisch de Nederlandse nationaliteit krijgen.
Dan zouden ze de regels weer moeten aanpassen en wel als volgt: Je moet de Nederlandse nationaliteit hebben, je paard heeft de Nederlandse nationaliteit, je moet lid zijn van de NQHA en tevens moet het paard dan ook in Nederland gefokt zijn, dan pas kan je paard NK worden. Dat is dan de konsekwentie die ze eraan hadden moeten verbinden. Dan snijdt de reden die aangegeven werd waarom je dus plotseling lid moest zijn van de NQHA echt hout.

Als ik dus mijn paarden op de Duitse kamipoenschappen laat starten, hoewel dus de nationaliteit Nederlands is, kan het paard wel DK worden.

Als je dus de NQHA alleen maar nodig hebt om NK te worden, vertel mij iemand eens wat dát dan voor toegevoegde waarde heeft. Ja een een kampioenslint aan de muur, een beker eventueel, maar wel op een plaats gestaan die geen punten oplevert voor je paard bij de AQHA.

Ik zou daar een behoorlijke kater aan over houden tegenover het paard en de ruiter die geen lid waren van de NQHA en die wel de drie eerste plaatsen toegekend kregen van de jury. De troost voor deze mensen is dat ze tenminste de punten bijgeschreven krijgen.

Voor mij is ook de enige reden dat het zo gegaan is als het is gegaan, dat er extra geld is binnen gekomen, boven op de toch al prijzige startgelden.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 15:33

Citaat:
Je moet de Nederlandse nationaliteit hebben, je paard heeft de Nederlandse nationaliteit

Volgens mij zijn er in Europees verband allerlei afspraken waardoor discriminatie op basis van staatsburgerschap in de aangesloten landen eigenlijk niet meer mag...

Groeten,

Chris.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 16:47

Daarom in bijvoorbeeld in Duitsland het DK ook Internationaal!!

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:17

Ik ben lid van de NBHA dit is de barrel race organisatie. Ze doen goed werk en doen veel voor de leden. Als je lid bent krijg je automatisch barrel horse magazine iedere maand en je kunt overal in Europa en USA de NBHA wedstrijden starten die eigenlijk altijd netjes zijn georganiseerd. elektronische tijdwaarneming, goede start, grote wedstrijden, grote arena's, goede grond, goed prijzengeld ect. Op alle NBHA wedstrijden kun je punten halen en je zo weer qualificeren voor t EK of zelfs WK. NBHA is voor barrel racers daarom ben ik lid

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:21

Goh maak je reclame Sas????

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:25

beetje mag wel toch

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:15

Wat is NSBA?????????

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:06

National Snaffle Bit Association

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:13

WRAN: om wedstrijden te kunnen rijden.

DPHC: om wedstrijden te kunnen rijden met een BS. Ik start bij de dphc meer onderdelen zodat ze hopelijk door blijven gaan met onderdelen ook voor BS uit te schrijven.

KNHS: Ik heb nog wat spring,- en cross,- en dressuurpaarden.

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:08

ah, okey