[WN] Jeugdruiters, jeugdbeleid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Re: Jeugdruiters, jeugdbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:54

@ Peter;
Ik weet dat er een jeugdbeleidcommissie is opgesteld die bestaat uit Jos, Sil en nog iemand (waarvan mij de naam ontschoten is).
Begin dit jaar heb ik aangegeven bezig te zijn met de Zaanse Ruiters om hier handen en voeten aan te geven.
Ik wil dit alleen doen onder de paraplu van een westernorganisatie en geen "wilde vereniging" opzetten.
Nadat ik dit heb aangekaart bij de commissie werd mij verteld dat er eerst een plan opgesteld ging worden wat maanden in beslag ging nemen....
Nu zijn we maanden verder en ik ben erg benieuwd hoe het ervoor staat!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:25

vera schreef:

Ideeën zijn er zat, helaas de brede aanpak ontbreekt nog. Hier een clubje voor de jeugd en daar een clubje, daar schieten wij uiteindelijk niks mee op.
Het initiatief is wel goed, begrijp mijn niet verkeerd, maar een één duidende regelgeving hier voor, is in mijn beleving gewoon brood nodig. Anders krijg je weer, ja maar dat is bij de Wran zo, maar wij doen het anders. Juist voor de jeugd, moet er een goed beleid komen, dat duidelijk is, voor het gehele land.

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:01

Hoe zit dat precies met een opleiding dan voor western instructrice /instructeur??
Zijn die er wel?? of moet je in de open klasse rijden en mag je gaan lesgeven?
Ik heb gehoord dat er via deurne iets is, maar volgens mij gaat dat ook weer via allemaal rare omwegen en moet je de opleiding paardenhouderij daar bij doen.
Misschien ligt hier het probleem ook wel en moeten er meer wegen komen voor een opleiding westerninstructrice/instructeur.
Maar bij wie moet je dit voorstel neerleggen? wie kan hier wat mee.

Ik ken nu zat western instructeurs die gewoon les geven, maar niets hebben. Als het je bevalt is dat prima, maar die "western"lessen neigen toch vaak meer naar het engels.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:45

tja, zoals ik al aan gaf in een ander topic heb ik dus een dochter van 9 jaar die nu aan het rijden is gegaan en mijn dochter van 7 staat te wachten
maar die laatste kan nog niet beginnen omdat ik voor haar maat geen goed opgeleide pony kan vinden(voor een normaal bedrag)
de oudste rijd nu op mijn welsh-cob, ook groot voor haar , maar die is netjes doorgereden en dus ideaal om op te leren

nu krijgt ze dus les van mij maar dat is natuurlijk niet ideaal , een moeder die lesgeeft

ik zou heel graag haar op western-ponykamp doen waar ze echt goed les krijgt en dus veel leert in een week
of een kinderclinic, waar ze een dag of weekend met leeftijdsgenootjes les krijgt

verder start ze nu de walk & jog voor kinderen onder de 12 jaar maar dat is volgens mij niet eens een wran onderdeel
hier vlak bij zit een naamgenoot die heel veel met kinderen doet en daar menig wedstrijdje mee afloopt, ook die kinderen zouden de kans moeten krijgen om door te stromen

vr gr irma k

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:13

even off topic

wat zoek je voor pony, wat moet die allemaal kunnen , en wat is niet te duur

soms kom ik wel eens wat tegen

weer on topic
leuk dat er in Belgie wedstrijden zijn , walk en trot voor de kinderen
die zie je hier niet zo veel.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:35

*ff wat dingen samengevoegd*

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:11

Bedankt voor de moeite, nu staat alles weer bij elkaar.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 07:53

even voor de duidelijkheid, die wedstrijd was pas geleden in eersel
er deden 16 ruitertjes mee, dus daar is jullie jeugd!!!!!!

op de site van peters pictures staan hele leuke foto's!

ik hoop echt dat ze er daar mee door gaan
in het verleden zijn er ook wel trail en horsmenship onderdelen geweest voor de kleintjes maar daar liep toen het aantal van terug

het grappige is dat we jaren geleden een pony hebben verkocht(a-tje) die heel goed onder een ruitertje heeft gelopen, ze heeft er zelfs mee in de quarter gestaan, maar die is toen de ruiter te groot werd de dressuur ingegaan(pony dus)

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 07:57

spatter schreef:
even voor de duidelijkheid, die wedstrijd was pas geleden in eersel
er deden 16 ruitertjes mee, dus daar is jullie jeugd!!!!!!

EERSEL!!!!!!!!
jaaaaaaaaaa........... da's voor mij bijn a Belgie

eersel organiseerde een paar jaar geleden vaak wedstrijden met walk en jog
zelfs voor de adults , beetje later op de avond

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:16

hum, dan woon jij dus boven in het land

ik weet niet hoe het daar is maar hier moeten we het van eersel hebben als we het over nederland hebben en gewone wedstrijden(ik bedoel niet als de reiningclub)

en eersel organiseerd regelmatig wat voor ieder wat wils

in belgie start ik eigenlijk zelden omdat ik dan weer lid moet worden
maar misschien gaat dat veranderen, ben aan het rond kijken

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:58

*edit* ik lees nu pas dat er topics zijn samengevoegd.....

Klaasje

Re: + en - van het NK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 07:39

Anya schreef:
Klaas, we houden jullie in gedachten
Je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn

Houd ik je aan..

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:09

PeterV schreef:
vera schreef:

Ideeën zijn er zat, helaas de brede aanpak ontbreekt nog. Hier een clubje voor de jeugd en daar een clubje, daar schieten wij uiteindelijk niks mee op.
Het initiatief is wel goed, begrijp mijn niet verkeerd, maar een één duidende regelgeving hier voor, is in mijn beleving gewoon brood nodig. Anders krijg je weer, ja maar dat is bij de Wran zo, maar wij doen het anders. Juist voor de jeugd, moet er een goed beleid komen, dat duidelijk is, voor het gehele land.

Ik kom hier nog even op terug omdat ik het nog niet begrijp. Er wordt momenteel dus niets voor de jeugd gedaan? Alleen omdat de NQHA zich nog niet bij de federatie heeft gevoegd?

Ik snap wel dat je het gelijk "goed" wil aanpakken Peter, vooral voor de jeugd belangrijk, maar "hier een clubje en daar een clubje" is, imo, beter dan helemaal geen clubje.
Hoeveel verenigingen zijn er inmidels wel niet die begonnen zijn als een "clubje, hier of daar?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:12

En de NQHA heeft zijn eigen jeugdclub, dus die zal zeker geen haast maken.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:13

Maar hoe zit het met de WRAN, daar ging/gaat het toch om? Die ruiters die misschien niet eens een eigen paard hebben?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 08:49

Ik heb eens wat zitten denken de laatste weken.

Allereerst moet je je afvragen wat de doelgroep nu precies is en hoe je dan liefst gezamenlijk met die doelgroep omgaat.

Deels gaat het om kinderen zonder eigen paard. Die zijn op dit moment aangewezen op trainers die ook lespaarden hebben. Die kunnen op een beperkt aantal plekken in Nederland terecht.

Moeilijker zijn de kinderen met warme belangstelling voor de westernsport. Bijvoorbeeld doordat ze er mee in aanraking komen. In mijn directe omgeving zijn dat twee kinderen die na een ritje op Lanna helemaal om zijn. De ene lest nu bij Constans, de andere bij Johanna (als het goed is). Maar dat heeft wel wat voeten in de aarde. Lessen bij Constans kan alleen omdat ze ons toevallig op lokatie lesgeef, anders is het voor haar niet rendabel om voor 1 kind naar een aparte lokatie te gaan. Lessen bij Johanna wil omdat ze toevallig heel dicht in de buurt wonen. Een meisje uit Hengelo dat geinteresseerd is, kan ik niet verwijzen. Beide trainers zijn te ver weg (ruim 60 km). Haar ouders kiezen dus voor dressuurles aan huis.

De Wran zou mijns inziens de instroomorganisatie voor jeugd moeten zijn. Kinderen met diverse pony's van diverse rassen kunnen hier kennismaken met de basissport. Talenten kunnen dan gespot worden en verdere begeleiding krijgen. Talenten zullen op termijn ook doorstromen naar de rassenverenigingen of de reiningclub. Dat lijkt me alleen maar goed. Ik denk zelfs dat we daarop zouden moeten mikken.

Goede afspraken tussen de verenigingen voor goede begeleiding van de basis en de talenten. En hoe groter de basis, hoe meer kans je hebt dat de talenten zich bij de westensport aandienen i.p.v. bij de dressuur/springruiters.

Maar hoe moet je dat dan doen?
- wellicht dat een pool van instructeurs die met kinderen om kunnen gaan, kan helpen. Een paar pilots in bijvoorbeeld twee of drie provincies waar de westernsport (onder regels en voorwaarden van de eigen westernsport) aansluiting zoekt bij de plaatselijke rijvereniging. Die beschikken meestal over een akkommodatie en andere faciliteiten. Mijn eigen rijvereniging heeft daar al eens een balletje over opgegooid. Zoiets moet kunnen: in Duitsland kan het ook.
- kinderclinics op een lokatie. Bij voorkeur een lokatie waar goede paarden/pony's aanwezig zijn, zodat kinderen op goede paarden goede les krijgen.
- goede kinder westernkampen. Ponykamp is nog steeds heel populair. Een iets minder vrijblijvend ponykamp kan wellicht een bijdrage leveren.
- aparte walk en jog wedstrijden voor kinderen, zonder startkaart bijvoorbeeld. Op eigen pony of desnoods op paard van een ander. Kan ook in de manegeplaatsvinden als onderdeel van de bixie-proeven, maar dan voor western. Ook de fnrs-westernproefjes kunnen hiervoor aangepast worden naar kinderniveau;
Ik kan me best voorstellen dat 1 van die kinderen waar ik het over heb op een van onze paarden een walk en jog wedstrijdje mee rijdt. Wordt zo'n paard niet speciaal moe van, de eigen pony mag eerst nog thuis blijven en je kweek enthousiasme. Vooral alle kinderen met een lintje naar huis sturen in deze beginfase. natuurlijk de officiele kleuren voor de winnaars, maar een mooi herinneringslintje doet wonderen op een kinderkamer.
- En dan natuurlijk de doorstroom regelen: talenten wellicht een aantal gezamenlijke clinics aanbieden (op eigen paard of op kinderpaard van trainer). Zodat ze kunnen doorgroeien.

En meestal is het zo... als één kind over de dam is...
Hoop ik dan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:46

dit klinkt allemaal geweldig!
ik hoop dat er trainers zijn die er mee aan de slag willen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:00

Klinkt super Anja!! De DPHC heeft ook al Walk Jog op elke wedtsrijd waar inderdaad geen startkaart voor nodig is. Evenals Leadline.

Ik zou graag op de een of andere manier helpen. Ik ben officieel geen instrukteur meer (wil weer Ammy worden ), maar heb de nodige ervaring en kan prima met kinderen omgaan. Ik wil graag de jeugd helpen en hoef daar ivm mijn Ammy status niets voor te hebben. Laat me maar weten wat ik kan doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 10:05

Hartstikke leuk Jeddah.
Ik doe het ook hoor. Rob (een van de kinderen) krijgt les van Constans en ik help hem als ik toch rij tussendoor steeds even. Zo'n jochie moet gewoon kilometers maken. En af en toe moet er dan iemand op zijn stikeigenwijze haf om even duidelijk te maken dat het echt moet Dat soort dingen helpen al enorm. Het probleem is dat dat bij 1 kind nog wel lukt, maar als er een aantal van gaan rondlopen wordt het moeilijker.

Maar helpen met zo'n initiatief (ook in de praktijk) wil ik ook best wel. Doe ik nog iets met de onderwijsopleiding die ik ooit ook nog heb gehaald.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:09

Zet me maar op de "lijst" dan, als jullie iemand nodig hebben. Ik ben zeer slecht in organiseren en heb hier om mij heen weinig jeugd (1 buurmeisje, maar die laat ik lekker dressuur rijden op Jeddah;)). Ik wil graag ergens aan meewerken, maar dan moet er wel een "plan" zijn. Ook daar wil ik aan meewerken, maar kan dat soort dingen nu eenmaal niet alleen.

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 16:18

Heel goed stukje Anya !!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:51

Wat misschien ook een mogelijkheid is, is om trail-wedstrijdjes te organiseren in samenwerking met gewone maneges. Waarbij dan niet naar de rijstijl op zich gekeken wordt. Veel maneges geven niet strict klassiek les - de overstap van de 'standaard' manegestijl naar western is niet enorm groot, alleen rijd je wel met engels tuig.

Dit helpt denk ik in elk geval om het hele westerngebeuren een beetje bekendheid te geven. En zeker de manegekinderen die later alsnog een eigen pony / paard krijgen, weten dan in elk geval dat er zo iets als western bestaat, en dat het leuk is. Komen ze dan voor de keuze te staan wat ze nou precies verder gaan doen met hun nieuwe aanwinst, dan is western tenminste een optie.
Dat de rijstijl niet tot in details bekend is maakt dan niet zoveel uit, dat komt wel als ze dan ook inderdaad serieuzer les gaan krijgen.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 22:49

Hier rijden (ook op wedstrijden) zelfs kindertjes op shets, ook reining al. Ontzettend leuk. Maar hier zijn dan ook veel rijverenigingen, bijna in ieder zich respecterend dorp of plaats. Het westerngebeuren is een tak van de rijverenigingen en dan wordt het allemaal wat makkelijker. Traditioneel rijden hier altijd al heel veel kinderen paard/pony op jonge leeftijd. Ze hebben of dikwijls een eigen pony en er staan meer lesponies ter beschikking.
Dan is er nog een bijkomstigheid, een flink aantal Nederlandse westerntrainers hebben zich hier gevestigd. De voorwaarden zijn nu eenmaal gunstiger, voor o.a. vergunningen, faciliteiten etc. Dus het aantal trainers hier stijgt, terwijl het in Nederland daalt.

Het verschil met Nederland zit 'm dus ook in de van oorsprong "engelse" maneges die de westerntak gewoon zien als een deel van de paardensport en waar het dus prima samengaat. Je moet dan ook niet vergeten dat het westernrijden in Duitsland allang een feit was, voordat iemand in Nederland er überhaupt aan dacht.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:21

hum, geloof dat ik toch beter naar duitsland had kunnen verhuizen

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:05

Heerlijk om te lezen dat het toch leeft, en dat er structuur moet komen voor een gedegen jeugd beleid.
Het klinkt misschien wat afgezaagd, maar let wel, dit kan alleen goed van de grond komen, als alle raakvlak hebbende met deze tak van sport gaan samenwerken.
Met name bij de jeugd rijders, bepalen de ouders daarvan, wat tot de mogelijkheden behoort, dat natuurlijk is afgestemd op het financiële plaatje.
Zo kan het BV gebeuren, en laat ik hier maar weer het beestje bij het naampje noemen, dat een verwent k,t kind, een goed paard onder de hol krijgt, terwijl er bij dat kind van enig talent geen sprake is. Door samen te werken, zodat de verwende kinderen die het in hun schoot geworpen krijgen, samen te laten rijden met kinderen die letterlijk en figuurlijk moeten bikkelen op hun haf, fjord, wwk’s en weet ik allemaal niet, begint mijn inzien, dat je het echten talent kan ontdekken. Hier begint dus het professioneel omgaan met de sport, en kunnen kinderen in het oog springen, omdat die echt talent hebben en veel belovend zijn, op een andere manier aan het juiste materiaal komen. Ik geef toe dat ik nu wel heel breed denk, maar ook hier weer voor, ik zie het in de andere takken van sport ook gebeuren.
En uiteindelijk ligt daar een goede samenwerking tussen diverse organisatie, die zich vaak verenigd hebben ten grondslag aan.
Dus ben ik hier ook weer op het punt, zeg ja tegen de Federatie. Tenslotte is er al bewezen, dat zoals het nu gaat, er niks van de grond komt, dat je een echt talent kan lokaliseren.
De jeugd heeft de toekomst, of te wel, begin bij het begin te bouwen, of praat daar in ieder geval over met elkaar, en bouw geen team omdat je nazaat BV ook een plek moet hebben, maar laat zo’n kind strijden, zodat deze een plek moet verdienen in een team. (censuur)
Beperk je hiermee niet alleen tot een ras, maar sluit je aan, zodat het meewerken aan een soort van tweedeling binnen deze sport tot het verleden gaan behoren. Zet kinderen niet op een zetel neer, omdat deze toevallig wel een Quarter onder de reed hebben, uiteindelijk leren zij daar niks van. Soms lijkt het er wel op, dat je ouders meer moet op voeden, hoe het in het leven werkt. Maar goed, wie ben ik.

Peter Vet