Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
cissy schreef:ik rij juist wel met een correctional omdat mijn paard heel erg heftig werd op een gewone shanksnaffle
Citaat:en ook een billy allen werkte op dr zenuwen.
cornelie schreef:vera schreef:Mooie bitten Cornelie!
Mooie prijzen ook
Citaat:Wat zouden jullie doen als je de overstap moet maken van snaffle naar shank?
Eentje met een low port of met een recht mondstuk?
In elk geval NIET een shanksnaffle erin hangen. Dat wordt vaak geadviseerd maar dat vind ik helemaal niks, knijp, prik en hefboomeffect.
Ligt verder aan de mond wat ik zou kiezen. De tandarts heeft mij voor pride ongebroken met een kleine tongboog geadviseerd. Hij heeft een kleine mond(spleet) en als het teveel is allemaal krijgt hij tongkneuzingen. Maar het voordeel van een rolletje ( zoals mijn mondstuk zeg maar ) vind ik dat je nog links en rechts onafhankelijk in kunt werken. Dus.... ik zou gewoon shanks aan dit mondstuk zetten.
) is een dubbel gebroken met korte schaartjes en rolletje in het midden. Overigens heb ik het kinriempje vrij los hangen dus moet ik de teugels al een behoorlijk end opnemen voor er daadwerkelijk iets gebeurt.vera schreef:Maar Cornelie, Jouw mondstuk ligt dan toch plat op de tong of zie ik het verkeerd?
vera schreef:Citaat:en ook een billy allen werkte op dr zenuwen.
Waarom?
)

Anya schreef:Wat typisch.. een hele rij paarden die dat tussenmondstukje maar niets vinden
Cer schreef:Jaaa die twee metalen. Daar staat een heel topic over bij rijtechnisch of vraagmaarraak oid.
Blijkbaar is het in de engelse sport verboden op op een bit te rijden waar twee verschillende soorten metalen inzitten.
De twee verschillende metalen, samen met een geleiding (speeksel) zou voor stroomstootjes kunnen zorgen. Natuurkundetechnisch is dat inderdaad het geval, maar niemand kan voelen wat een paard daar nou van vind. Paarden zijn gevoeliger voor stroom dan mensen.
De vraag is dan 'waarom is het in de engelse sport verboden'? En is het echt heel irritant voor je paard?
runningkawa schreef:Tot zover ik weet is een rollenbit, zolang te van één metaalsoort is gemaakt, niet verboden bij dressuurwedstrijden. Bitten waarvan het mondstuk bestaat uit verschillende metalen, echter wél.Volgens mij hebben jullie in dat andere topic echt niet goed gelezen...
Het is niet verboden met 2 metalen te rijden, maar wel verboden met een rolletjesbit te rijden.
)Wranglerbutt schreef:runningkawa schreef:Tot zover ik weet is een rollenbit, zolang te van één metaalsoort is gemaakt, niet verboden bij dressuurwedstrijden. Bitten waarvan het mondstuk bestaat uit verschillende metalen, echter wél.Volgens mij hebben jullie in dat andere topic echt niet goed gelezen...
Het is niet verboden met 2 metalen te rijden, maar wel verboden met een rolletjesbit te rijden.
Dus ook een bit waar koperen inlages als het ware zijn ingesmolten in een ander metaal.
Heeft iemand trouwens een tekst van dit regelement van de KNHS of FEI? Ik heb het nergens kunnen vinden. Staat misschien gewoon in het proevenboekje?
runningkawa schreef:Misschien vanwege de toetreding van de reiningze volgen de fei en waarom die het veranderd of gewoon wegelaten heeft is niet duidelijk.

jeddah schreef:Haha! Dat zou best de spijker op de kop kunnen zijn SM!