[WN] Hello again

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Hello again

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:39

Cer schreef:
Je bent dan in ieder geval niet aan het 'vermeerderen' want het veulentje is al verzekerd van een goed huis en wordt niet aangeboden op marktplaats of in andere advertenties.

Niet mee eens. Als ik de bovenstaande stelling zie, ben je dus automatisch niet aan het vermeerderen als het veulen op bestelling wordt gefokt en voor de geboorte al verkocht is? Wie garandeerd je dat de combinatie die de aspirant koper/opdrachtgever gaat maken een goede combinatie gaat zijn? (Even het gokaspect van het fokken terzijde gelaten)
En al die zorgvuldig geplande dekkingen, die combinatie van bloedlijnen die bewust gemaakt worden met het oog op het verbeteren van het ras, maar waar het veulen van te voren NIET is verkocht, zijn dan automatisch vermeerderingen?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:47

Cassidy schreef:
En al die zorgvuldig geplande dekkingen, die combinatie van bloedlijnen die bewust gemaakt worden met het oog op het verbeteren van het ras, maar waar het veulen van te voren NIET is verkocht, zijn dan automatisch vermeerderingen?

schijnbaar,..
wie is nu negatief?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:53

Je zegt het zelf al, het fokken blijft gokken natuurlijk. Dus wie zegt wanneer wat dan ook een goeie combinatie is? Je kan het gokaspect niet buiten beschouwing laten...

Als ik zo kijk naar het fokbeleid van wat grote stallen van de afgelopen jaren was het niet veel meer dan 1 tophengst alle lesmerries laten dekken en de veulens voor een godsvermogen verkopen. Vervolgens lees je overal advertenties en toestanden omdat ze de veulentjes (de toekomstige toppertjes, want ja, dat zijn dat natuurlijk wel!) niet kwijtraken..

Ik heb al eerder gevraagd wat nu precies vermeerderen is. De een ziet het hobbyfokken als vermeerderen. Ik zie het meer als een hele verzameling paardjes waarmee geleurd moet worden.

En al die zorgvuldig geplande dekkingen zag ik dus niet terug in het laten dekken van de lesmerries. Misschien dat er 1 of twee stallen zijn die werken met zorgvuldig geselecteerde fokmerries, maar meer niet.

Ik heb de term vermeerderen niet verzonnen, maar wat ik begrepen heb kan een hobbyfokker geen goeie combinatie bij elkaar zoeken, want die haal je alleen maar uit een dure hengst (een goeie bloedlijn, wat is dat eigenlijk?), de merrie even buiten beschouwing latent voor het gemak.

Maar iemand die een merrie heeft met een redelijke bloedlijn (hoewel dat nog steeds niks zegt) en een 'voor de kenners' onbekende hengst (die wellicht wel heel goed kan presteren, maar ga maar es een goeie ruiter zoeken), voor het veulen al een leuk baasje heeft, DIE is dan aan het vermeerderen?

Ik denk dat de term 'vermeerderen' misschien nog es beter gedefinieerd moet worden?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:54

Cassidy schreef:

Nee, dat is niet automatisch vermeerderen, dat zeg ik helemaal niet... Maar omgekeerd, hobbyfok is ook niet automatisch vermeerderen. Dat is wat ik wil zeggen.

Citaat:
schijnbaar,..
wie is nu negatief?

Wat bedoel je hiermee?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:24

Cer, de ervaringen die jij in het verleden op die grote stal hebt gemaakt, hebben je duidelijk beinvloed, net als ik beinvloed ben door de ervaringen op de grote stal waar ik sta. Ja, daar staan ook een aantal hengsten, maar voor dekkingen wordt er toch vaak de combinatie gemaakt met hengsten van buitenaf, en een enkele keer worden de eigen paarden gebruikt. De paarden zijn gezond voor zover je de niet-erfelijke blessures niet meetelt, en het character is goed....geen merrie die maar gebombardeerd wordt tot fokmerrie omdat er vanwege een lastig character of een erfelijke aandoening niet op te rijden is, en "ze dan toch nog ergens goed voor is".

Een ander verhaal wordt het als mensen bij elkaar rond de tafel zitten, en een vriendschapsprijsje maken voor een dekking door een hengst die lichamelijk niet in orde is, of qua character duidelijk te wensen overlaat. Bekende bloedlijn of niet, prestatie of niet, ieder niveau van de markt wil bediend worden, en niet alle paarden hebben de capaciteiten voor de top, hoe zeer de fokkers of eigenaren dat ook willen. Dus ongeacht wat je doet, doe het wel met paarden die gezond zijn, zonder erfelijke aandoeningen, graverende exterieur- en characterfouten. Hoop dan dat er een koper komt, en verwacht bij de verkoop sowieso niet de hoofdprijs.

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:31

Filmpje over ET bij "Joris de Brabander" op paarden tv

E 2500 exclusief sperma, inclusief lease merrie

http://www.paarden.tv/
Varia en dan onderaan embryotransplantatie

Wat vinden we hier van . ? ?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:34

Uiteindelijk gaat dit weer erg off topic natuurlijk.

Ik heb zelf ook al eerder geschreven dat de TS misschien beter een bestaand veulen kan kopen, omdat je dan weet waar je aan toe bent. Dus waarom ik het nu verkeerd zeg snap ik niet zo goed...

Dat je met gezonde paarden moet fokken ben ik met je eens. Maar ik heb hier wel eens stukjes gelezen waarin heel denigrerend gedaan wordt over hobbyfokkers, terwijl die het niet heel veel slechter hoeven doen dan commerciele fokkers. Dat werd onder het kopje 'vermeerderen' geschoven. Ik stel alleen maar de vraag 'wat is precies vermeerderen'.

Verder zie ik het verschil niet zo met wat de TS wil, en een fokproduct van een fokmerrie. Als zij een gezonde merrie uitzoekt, en een gezonden hengst, dan is er volgens bovenstaand stukje niks mis mee... toch?

Enne, JessieJanes, als ik dit zo lees:
Citaat:
Dode merries tijdens de dracht, miskramen, doodgeboren veulens, sterfgevallen van veulens binnen de eerste drie dagen, verstoten veulens die met de fles opgevoed moeten worden, of weesjes, veulens die op eenjarige, tweejarige leeftijd ingeslapen moeten worden
... wil je dan nog wel fokken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:41

Ik wil dat iig niet meer...hoe graag ik ook nog een nakomeling van mijn merrie zou zien, mijn merrie zet ik niet meer op het spel. O ja, het gaat bijna altijd goed....de dracht en de bevalling, anders had het paard al lang uitgestorven geweest....Volgende paard wordt gekocht, en dan zeg ik ook niet meer dat ik perse een merrie wil...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:47

Nee maar jij wilt gewoon niet meer fokken met je merrie. Vind ik logisch!
Je hebt er twee, waarom zou je het doen?

Ik heb het nu nog wel een keer gedaan, maar dat wordt hoogstwaarschijnlijk de laatste. Alleen vind ik het niet zo leuk om te lezen dat ik haar bij wijze van spreken eigenhandig vermoord door dr te laten dekken, dat kan je misschien ook begrijpen?

Maar als je nu wel wilt fokken met je merrie, of, om maar es iets heel geks te zeggen, misschien wel een fokmerrie hebt, dan maakt het toch niet zo heel veel uit of je daar nu hengst A of hengst B op zet? En dan kan je met een persoon zoals de TS toch om de tafel gaan zitten?

Oh ja, mits er aan alle bovenstaande eisen voldaan wordt, maar die ga ik niet nog es opschrijven..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:05

Ik zou in een dergelijk geval inspraak willen hebben over de keuze van de hengst. Ik zou als merrieeigenaar bijv. niet bewust een aandoening als HYPP instand willen houden, ook al is de keuze van de opdrachtgeven gevallen op een H/H of H/N hengst. Die verantwoording voor het ongeboren leven neem ik heel serieus, ook al is het fokprodukt niet van mij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:15

Dus toen schreef ik:

"mits er aan alle bovenstaande eisen wordt voldaan, maar dat ga ik niet nog es opschrijven".

Had ik dus toch moeten doen
UITERAARD dat beide dieren gezond zijn... dat lijkt me logisch? Of ben ik nu zo blond?
Dan heb je met een rare opdrachtgever te maken, als die zoiets zou willen, of niet? Die gaat dan een veulen fokken met een mogelijke aandoening.. als je daar veel geld in investeerd, wil je dat niet, lijkt mij.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 17:16

Grappig om te lezen hoe de discussie zich ontwikkeld...
Helemaal offline vind ik het niet gaan.
Ik heb het rekensommetje zelf ook al gemaakt hoe lang het zou duren wanneer ik voor deze optie ga (en kan gaan) Voor mij geen probleem. Ik kan genoeg rijden om daarin niet ongeduldig te hoeven worden. Nogmaals, er is zeer moeilijk aan een 3 of 4 jarige te komen waarmee nog niets is gedaan. En mijn mening is, is dat rond die leeftijd er nog niets mee gedaan moet zijn.

Het risico van een veulen tegenover een 3 jarige, misschien heeft een veulen meer risico's en je hebt het over een levend wezen, moet je dan die risico's nemen?

Maar...
Ik kende Comez al 2 jaar voordat ik hem kocht...ben echt niet iemand die over 1 nacht ijs gaat. Ik wilde het zeker weten, ik wilde mijn paard perse daar gestald hebben etc etc.

Ik heb Comez 2 jaar gehad. Ik stond nog geen half jaar op de betreffende stal en was al verhuisd en ik heb alles geprobeerd met hem, is helemaal lichamelijk na laten kijken, NH etc etc. Maar die vertrouwensband kwam er niet. Je wilt niet weten hoeveel tijd en energie ik daarin gestoken heb.

Dus een ouder paard, wat je misschien 1 maand op proef mag hebben, geeft ook geen garantie of het wel of niet klikt. Hoevaak lees je niet dat er oudere paarden weer verkocht worden, om welke reden dan ook,

En dan neig ik toch weer naar dat veulen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 17:10

Is het dan niet veel makkelijker om gewoon een veulen te kopen? Die kan dan precies naar je wens zijn, je hoeft niet te wachten tot het geboren is en nog belangrijker, je hebt alle poeha met betrekking tot een "leenmerrie" niet. Je kunt wel een goede merrie huren, een goede hengst erop zetten, maar je weet nooit wat er uit komt, als het er al uitkomt. Als je een reeds geboren veulen koopt, weet je veel beter waar je aan toe bent en het is een stuk makkelijkerer.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:12

Rietveld schreef:

Dus een ouder paard, wat je misschien 1 maand op proef mag hebben, geeft ook geen garantie of het wel of niet klikt. Hoevaak lees je niet dat er oudere paarden weer verkocht worden, om welke reden dan ook,

En dan neig ik toch weer naar dat veulen.

Maar ook dat veulen geeft je de garantie niet. Een karakter wordt zo'n diertje mee geboren en die kan je wel 'helpen' jou kant op maar het is aan het veulen om het te doen of niet.

Niemand kan je garantie geven, een veulen niet maar ook een ouder paard niet. Waar ik wel in geloof is dat er een klik moet zijn als je een dier 'aanschaft', of dat nou een paard, hond of kat is.

Dat er paarden zijn die in een korte tijd weer worden verkocht kan een heel hoop oorzaken hebben, oorzaken die hier niet mee te maken hebben. Vaak zijn mensen meer gedreven om de stal te vullen dan om een 'maatje' te vinden