johnnie schreef:....een Lamicel die ik kocht ...voor 150 euro. In eerste instantie meende ik dat deze op Mijn quarter paste echter al heel snel bleek het tegendeel. De boom was niet hoog en breed genoeg en ze had twee drukpunten aan de schouders.
De kwaliteit, niet indrukwekkend en dus eigenlijk niet voor een quarter geschikt. .
Dus alleen een goede (en dus dure) kwaliteit is geschikt voor een Quarter ??
Nogal een vooroordeel.
Ik kan goede merkzadels van 3 a 4K op je paard leggen die net zo slecht passen nl.
Het goede passen heeft niets te maken met de prijs, maar met de vorm van zadel en paard.
Dat je bij bekende merken meer soorten en maten hebt mag logisch zijn. Maar er zijn ook genoeg mensen en paarden die met een goedkoop (maar toch goed) zadel al jaren met plezier rondrijden c.q. -lopen.
Elke prijs is (of hoort) inherent te zijn aan de kwaliteit. En hoelang je met een zadel doet heeft te maken met duurzaamheid en gebruiksgraad.
Een ruiter die dagelijks 5 a 6 uur op een paard zit heeft meer aan (en langer plezier van) een kwalitatief duurzamer zadel, terwijl een af-en-toe-western-buitenruiter genoeg heeft aan een iets mindere kwaliteit en dus met een goed passend kunststof zadel jarenlang uit de voeten kan.