[WN] Continu bumpen, wie herkent dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Continu bumpen, wie herkent dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:55

JoyRider schreef:
Plus dat het paardje erg boos wordt daarvan!

En terecht... ik zou er ook sch**tziek van worden als iemand me constant aan het porren is.....

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:56

Ik heb ook wel eens het idee dat ik te lief ben voor mijn paard

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:57

Ik zou er zeker niet aan meedoen. Als je paard loopt, loopt het.
Als je een hulp constant gaat geven is het geen hulp meer, simpel zat.
Het is alleen maar irritant, moet je indenken dat er iemand jou constant tegen je zij aanklopt....volgens mij raak je dan aardig geirriteerd.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:03

WormBoy schreef:
Sinds kort hebben we een nieuwe instructeur op de manege, en is de stijl van rijden ook veranderd. Belangrijkste verschil is dat er nu continu gebumpt moet worden (dus kloppen met de kuiten).

** Ook instructeurs moeten scherp gehouden worden. Vraag voor volgende les gerust eens naar de theorie van dat gebump van hem of haar. Als je dan een rooie kop en een hoop gestotter danwel het onzinnige antwoord "dat hoort zo" krijgt, dan weet je genoeg.

Voorheen was bumpen een teken voor het paard om op te letten en zijn hoofd naar beneden te doen (en daarna hield je er mee op).

** Dat is het nog steeds Frame sluiten/herstellen.

Nu heb ik grote problemen met continu bumpen omdat ik dan moeite heb om de rest van de been- en zithulpen goed en gedoseerd te geven.

** Als het voor JOU al verwarrend is, kan je nagaan wat je paard er nog van zal begrijpen...

Verder past het niet in mijn persoonlijke plaatje van het paardrijden: als een paard goed loopt laat je hem met rust, elke hulp is een vraag en geef je dus niet continu. Ik denk er dan ook ernstig aan om te stoppen met lessen op deze plek.

** Ik zou er eerst even rustig met hem/haar over praten. Je ziet het helaas wel vaker. Echter, een betere reden dan dat dat zo hoort heb ik nog niet vernomen...

Nu vroeg ik me af: wie herkent dit continue gebump? Is dit typisch voor reining, of voor een bepaalde school binnen de reining, of is het heel normaal voor westernrijden en heb ik het gewoon niet begrepen?

**Nee hoor, je hebt ook reiningruiters met mooi stille benen. Zoals je ook trailruiters hebt die wèl continu bumpen. Sommige dingen moet je niet WILLEN begrijpen denk ik

Moet ik gewoon ergens anders western gaan lessen of maar meteen overstappen naar ijslanders of klassiek Spaanse dressuur?

** Als de nood aan de man komt, schijnt Koikarpers houden ook nog leuk te zijn

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:06

Citaat:
Vera schreef: Als je paard loopt, loopt het.

Maar dan ga je er wel vanuit dat het paardje loopt.. Ons paardje loopt wel, maar het tempo waarin wil je niet weten soms.

Ik heb sowieso altijd begrepen dat het bumpen bedoeld is om het paardje laag te krijgen, niet zozeer om het paardje door te laten lopen Wat zou jullie advies dan zijn bij een paardje dat wel laag wil lopen, maar alleen heel langzaam. Zodra we tempo vragen gaat het hoofd omhoog.

Als jullie goed advies hebben, graag: we tobben hier al een tijdje mee!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:07

Sonja schreef:

En qua prijs scheelt t bijna niks...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:09

Daar kom je op een heel ander punt, namelijk van de diverse beenhulpen. Hoe je die 'organiseert' is natuurlijk persoonlijk, maar ik kan me zo voorstellen dat je drijvende hulpen, wakende hulpen en attentievragende hulpen gebruikt met je benen.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:12

Citaat:
Sonja schreef: Daar kom je op een heel ander punt, namelijk van de diverse beenhulpen. Hoe je die 'organiseert' is natuurlijk persoonlijk, maar ik kan me zo voorstellen dat je drijvende hulpen, wakende hulpen en attentievragende hulpen gebruikt met je benen.

Goed.. You lost me ... Misschien dat ik het mis heb, zal het eens navragen op de manege: volgens mij gebruik ik overal dezelfde hulp voor?!

Kun je misschien een voorbeeld geven van de verschillende hulpen of hoe je die gebruikt?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:14

Misschien handig om hier een nieuw topic voor te openen, of wellicht te zoeken op RT?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:16

Denk maar eens na hoe je zelf je hulpen geeft (dan wordt je je er ook weer van bewust hoe complex simpelhouden eigenlijk is).
Als je op een circeltje zit, dan vraag je stelling met je binnenbeen. Maar als je van een klein circeltje naar buiten wilt wijken (naar een grote circel) dan doe je dat ook met je binnenbeen.
Welk verschil gebruik je daarbij? Dan heb je dus al het antwoord op jouw eigen 2 verschillende hulpen wbt attentie vragen en drijvend. (en als je er dan ook nog bijbedenkt wat je met je buitenbeen doet, dan heb je 'wakend' er ook al bij)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:19

JoyRider schreef:
Maar dan ga je er wel vanuit dat het paardje loopt.. Ons paardje loopt wel, maar het tempo waarin wil je niet weten soms.

Maar konstant bumpen is hiervoor niet de oplossing.
Integendeel, dan houd je straks helemaal geen mogelijkheid meer over om beenhulpen te gebruiken als je ze al constant gebruikt.

Zie het als dat de juf tegen kinderen om de 10 seconden zegt: "opletten jongens!"
Kan je op een briefje geven dat ze na 5 minuten echt niet meer opletten!

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:58

Paard heeft nu vakantie, volgende week komt ze weer (na 2 maanden) naar stal: wie weet hoeveel zin ze er weer in heeft!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:04

Misschien een vreemde vraag, maar wat als je je nieuwe instrukteur gewoon eens vraagt waarom al dat gebump nodig is? Wat de achterliggende theorie is.

Misschien leer je dan wat meer van zijn /haar achtergond in de sport. Want al dat gebump is op z'n minst gezegt eigenaardig

Misschien is het gewoon een tik, overgenomen van een andere trainer met zo'n zelfde tik
Het ziet er gewoon spastisch uit al dat getik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:07

Misschien is het wel gewoon een lichamelijke afwijking dus.... Ach, heb ik ook. Hahaha

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 15:11

Sonja schreef:

Hoef je die niet continu te bumpen dan . Ik heb het advies van mijn instructeur maar meteen op al mijn huisdieren toegepast, met wisselend succes (ik kan inmiddels de parkieten niet meer te pakken krijgen, maar ik geef het niet op) .

Adrienne schreef:
Misschien een vreemde vraag, maar wat als je je nieuwe instrukteur gewoon eens vraagt waarom al dat gebump nodig is? Wat de achterliggende theorie is.

Zeker geen vreemde vraag hoor. Ik heb het er al eens met hem over gehad, en kreeg als antwoord dat je zo het tempo aangeeft, en dat dat de manier is om de paarden rustig te laten lopen (door in een laag tempo te bumpen). Ik moet ook zeggen dat ik er nog niet diep op ben ingegaan, dus er zit waarschijnlijk wel meer achter. De vraag is alleen of ik dat wel wil weten, ik hou veel liever mijn benen stil!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:49

Het idee is leuk, maar ja ik vind het persoonlijk ook niets. Ik heb een paard gereden wat door Nico Hörnmann gereden is, en die trained ook op deze manier. Je zou denken dat het paard dus niet zou lopen zonder beenhulpen, maar niets is minder waar. Bij mij liep 'ie als een kieviet zonder dat gebump..... Dus heeft het nut????? Nope.....

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:59

Haha! Door dit topic krijg ik een deja-vu van pony-rijles van vroeger: Blijven Drijven! (spreek uit: Blaaaaiven Draaaaiven!) Daarom ben ik onder andere overgestapt op Western, al weet ik nu dat lang niet alle engelse mutsen (excuse moi) zo rijden. En, erger nog, er zijn blijkbaar dus ook western.... (tja... euh... 'hoeden' dan maar? ) die er zo over denken.

Zo zie je maar weer dat engels en western niet te vergelijken zijn. Het ligt er maar net aan met welke substijl je te maken hebt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:10

Sonja schreef:
Als je op een circeltje zit, dan vraag je stelling met je binnenbeen. Maar als je van een klein circeltje naar buiten wilt wijken (naar een grote circel) dan doe je dat ook met je binnenbeen.
Welk verschil gebruik je daarbij? Dan heb je dus al het antwoord op jouw eigen 2 verschillende hulpen wbt attentie vragen en drijvend. (en als je er dan ook nog bijbedenkt wat je met je buitenbeen doet, dan heb je 'wakend' er ook al bij)

Ook hier weer de verschillende stijlen, als ik op de kleine cirkel zit duw ik met mijn buitenbeen en mijn gewicht het paard dat kleine cirkeltje op en bij binnenbeen doet niets (je zou het als waken kunnen beschouwen), en mijn binnenhand vraagt de stelling.
Naar buiten wijken (terug naar de grote cirkel) doe ik met mijn gewicht en niet mijn binnenbeen.

We zouden idd beter een nieuw topic kunnen openen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:25

Vraagt jouw binnenhand stelling, of je buitenteugel?
Indien binnenhand, hoe doe je dat dan als je op shanks rijdt?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:29

JoyRider schreef:
Misschien een hele foute vraag hoor : maar als je paardje dus niet doorloopt zonder continue beenhulp, is het dan een idee om eens met een zweepje te rijden om haar minder 'lui' op het been te maken? Ik heb wel eens het idee dat de hele werking van het bumpen verdwijnt..

of een scherper spoortje, dan hoef je maar 1x een zacht prikje te geven ipv bumperdebumpbumpbump tot je een ons weegt...
bij mijn paard werkt dat het beste, zweepje hielp maar heel even, daar keek hij alleen de eerste keer van op daarna kon ik de zweep zowat kapot slaan op zijn kont voordat er een reactie kwam, nu ik dat scherpere spoortje heb hoef ik hem maar 1x te kietelen en hij luistert geweldig, hup, stap en dan hup, draf enz...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:38

Binnenhand en trens, maar buitenteugel ligt aan. Heb even op shanks gereden omdat ik problemen had met mijn schouder, maar ben weer terug op trens.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-07-05 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:40

noisy schreef:
of een scherper spoortje, dan hoef je maar 1x een zacht prikje te geven ipv bumperdebumpbumpbump tot je een ons weegt

Risico met bumpen is afgezien van het feit dat je paard op een gegeven ogenblik niet meer op je kuit reageert in mijn ogen toch dat je weleens onbewust met je spoor prikt (helemaal de mensen met een wat groter paard en/of korte benen).
Ik prik overigens niet, ik rol eerder, en daar heb ik meer reactie bij.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:44

Ik heb ff een nieuw topic gemaakt: (Been)hulpen
Kunnen we daar verder gaan over binnenteugel/buitenteugel en binnenbeen/buitenbeen voor/achter de singel enz.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:24

noisy schreef:
ipv bumperdebumpbumpbump tot je een ons weegt...

Ja, als je zou kunnen bumpen totdat je een ons weegt, zou ik het gelijk gaan doen zeg!! Goedkoper dan de sportschool...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:28

Cer schreef:
Ja, als je zou kunnen bumpen totdat je een ons weegt, zou ik het gelijk gaan doen zeg!! Goedkoper dan de sportschool...

Wie weet bump je je paard er ook wel slank mee!!
Is wat voor Digger Of heet hij nou Dikker