[WN] Western paardenmishandeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Milou1984

Re: Western paardenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:00

een zweepje gebruik je bij western rijden (althans wat mij ooit is verteld) alleen in de hogere klasse. Sporen heb ik bij mijn tinkermerrie ook nooit gebruikt. been geven en met je zit werken was genoeg. Die sliding stops enzo deed ik nooit. (kan ik overigens ook niet hoor). Heb namelijk in een jaar tijd mezelf western leren rijden, na 11 jaar engels te hebben gereden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:14

Een zweepje is op westernwedstrijden verboden.
Iemand die goed Engels kan rijden, kan ook goed western leren rijden. Een paard is een paard, alleen werk je naar iets anders toe.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:38

Ik denk dat je niet zomaar alle westernruiters over een kam kan scheren: er zit vanalles in die categorie, van super-respectvolle NH-ers tot fanatieke keiharde wedstrijdruiters. Het is gewoon een stijl van rijden en je mag dit net zo doen als je zelf wilt (ook bareback met een touwhalstertje). Alleen voor de wedstrijden moet je je natuurlijk aan de regels houden qua harnachement.

Overigens vind ik persoonlijk dat een aantal reiningprofs niet erg helpen om de westernsport wat dat betreft een goeie naam te geven. Ik ga wel eens naar wedstrijden, maar kom daar zelden echt vrolijk vandaan ... maar ik val dan blijkbaar onder de western-watjes .

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:56

RangeRover, welkom op Bokt. Geweldig dat je je zo interesseert in de westernsport en er meer over wil leren en wil weten. Ik rij western op een ontzettend paard-vriendelijke westernstal in Friesland/Blesdijke. Daar hebben de paardjes -en dus ook mijn eigen paardje- geen pijn in de mond van enig geruk en gepluk, geen bloed- en/of open plekjes op het lichaam van de sporen. Worden de paardjes met geduld beleerd en getraind. Als je de paardjes (en jezelf!) op een nette manier leert los van het bit te lopen, goed voor het been te zijn, soepel en elastisch te houden, dan kunnen de paardjes de meeste dingen goed aan zonder ooit mishandeld te hoeven zijn. Stel ook je paard -jong of oud- gerust op een wedstrijd. Je bent toch op ander terrein, met allemaal andere paarden dan thuis. Rij lekker in, laat hem/haar wennen aan omgeving etc. etc.

Natuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen, maar zijn die er niet altijd, hoe en waar en met wat dan ook???!!! Als je 120 km p/u mag rijden op de snelweg en er rijden er een paar 180 km p/u dan zijn dat dus de asfalt-mishandelaren. Maar die 120 km p/u blijven rijden houden zich continu keurig aan de regels. Of zijn dat ook allemaal asfalt-mishandelaren, omdat je nu eenmaal op het snelweg-asfalt rijdt???

En wat is nu precies western-paardenmishandeling??? Ik denk niet eens aan bloed (de meeste van ons niet denk ik). Ik vind bijvoorbeeld dikke paardenmishandeling een wedstrijdarena cq inrijbak inscheuren om te trainen op een 4-jarige, op de eerste lange zijde een rundown maken. Net doen alsof het paardje het niet goed doet, hem op de stop trekken en vervolgens 6 spins laten maken om hem af te straffen. En dan rond gaan rijden met een blik van "kijk eens hoe ik hem onder controle heb". Duuuhhhh. Dàt vind ik pas mishandeling.

Maar ligt dat niet in je aard, dan zal je je paard dat niet aandoen. Het ligt allemaal bij jezelf en in feite hoef je een ander niet om advies te vragen wat nu wel of niet mishandeling is.

Ik vind het jammer dat RangeRover door bijvoorbeeld PeterV weg-gebonjourd wordt naar de huiskamer. Ik vind dat redelijk kort door de bocht en kortzichtig. Terwijl RangeRover juist te kennen geeft het vooroordeel van zijn/haar vader terzijde te willen schuiven om zich meer op zijn/haar interesse-gebied te kunnen focussen.

RangeRover, veel plezier en succes met het zoeken naar antwoorden en ik hoop voor jou dat je vader ook eens naar de goede, relaxete, zachtaardige, vriendelijke manieren van het westernrijden zou kunnen kijken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 07:37

PeterV schreef:

Dus ga effe goed met je vader praten, of bel een hulp lijn die speciaal voor dit soort van problemen in het leven is geroepen.

En JIJ wilt voorzitter van de WRAN worden???????????????????????????
Dan hoor je je sport te PROMOTEN Peter, welke 'pet' je ook op hebt. Voorzitter van de WRAN ben je 24/7.
Als je NU al niet gewoon kunt antwoorden op iemand die in ieder geval de moeite neemt om informatie te vragen om zijn of haar eigen aangeleerde vooroordelen mogelijk weg te nemen, dan hou ik m'n hart vast als Jan het stokje aan jou overdraagt....

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 07:52

Tja, wat wil je vader dierenmishandeling noemen. Er zijn mensen die gaan zover dat zelfs het op een paard gaan zitten al dierenmishandeling genoemt wordt. Ik denk dat het wat kortzichtig is specifiek western mishandeling te noemen. Je vader heeft zeker veel naar die oude westerns gekeken, waarin paarden op zo'n grove wijze zadelmak gemaakt worden met veel gestamp en gebok? Dat is in elk geval niet meer van deze tijd gelukkig. Excessen zijn er in elke tak van sport. Springruiters die met prikkeldraad om de springbalken werken, dressuurruiters die hun paard zo in de krul rijden dat ze bijna over de kop gaan, hackneyeigenaren die met elastieken hun paard forceren de benen zo hoog op te gooien, renpaarden waar ze al met 2 jaar de baan op gaan enz enz.
Ook binnen de western worden trainingsmethoden gebruikt waar ik niet achter kan staan, zoals de betere ruk en plukkers die alles willen oplossen door eens flink de tanden van hun paard te flossen. Brrrr! Ik zelf ben dat bij de trainingsstallen waar ik kom gelukkig nog niet tegengekomen. Ik heb van begin af aan geleerd met respect voor je paard om te gaan en als iets niet lukt de fout bijna altijd bij mezelf te zoeken. Rijden met rust, rustig met je handen, je benen. Duidelijk in de hulpen. Geen onmogelijke resultaten verwachten op korte termijn. Ik erger me eerlijk gezegd meer aan dressuurruiters die met allerlei hulpmiddelen hun paard naar beneden proberen te rijden in de populaire krul, geen elastiek, slof enz. gaat te ver. Soms met zowel zweep als sporen rijden ze rond. Ik heb trainers al meer dan eens dingen horen bleren als 'geen gelul, in de krul' of 'schupt hem eronder!'. Of springruiters die als een soort automatische robot steeds 10 tallen keren steeds maar achtereenvolgens het zelfde hindernisje blijven springen. Daar wordt ik dus triest van.
Tja, zijn stops en spins schadelijk? Ja, als je het te veel doet wel, maar dat geld voor alles met het woord 'te' ervoor. Bovendien gaat het er ook nog om hoe je het doet. Als je je paard laat stoppen als een soort stuiterbal die steeds op zijn voorbenen butst, zal het stukken schadelijker zijn dan voor de genen die met de voorbenen netjes doorlopen zoals het ook hoort. Ik denk dat bv. springpaarden meer te lijden hebben dan reining paarden.

Maar al met al denk ik dat je je vooroordelen opzij kunt zetten. Ga anders gewoon eens kijken bij een van de gerespecteerde stallingen, en vorm gewoon je eigen mening. Wie weet blijf je bij je vaders mening, maar de kans is groot dat je eigen mening toch heel anders wordt Mooi van je trouwens dat je open staat voor nieuwe dingen!

Even nog een ding:
IronMaiden schreef:
een zweepje gebruik je bij western rijden (althans wat mij ooit is verteld) alleen in de hogere klasse.

Dit is grote kul.

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:05

Tsja dat van dat zweepje heb ik ooit eens gehoord van een schoolgenoot van de MAVO die volgens eigen zeggen vrij hoog reed.

Verder gebruik ik het liefst nooit een zweep (ook niet bij het Engels rijden) ook al is het bij ons op de manege zo ongeveer verplicht.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:13

IronMaiden schreef:
Tsja dat van dat zweepje heb ik ooit eens gehoord van een schoolgenoot van de MAVO die volgens eigen zeggen
vrij hoog
reed.

In de alpen zeker ... nee hoor geintje . De enige tak van de westernsport waar iets als een zweep wordt gebruikt is, voorzover ik weet, bij het barrelracen (ik heb ze wel eens met een soort dik kabelkoord zien zwaaien). Verder kun je ook zonder zweep genoeg schade aanrichten hoor.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:37

Anya schreef:
ja er zijn een aantal NH-ers die ook western rijden. Ik bijvoorbeeld.
Dus als je toch bij Sonja langskomt, ben je ook van harte welkom bij mij. Kun je mijn paard met een halstertje western rijden.

RangeRover: en bij Banjer en mij kan je ook langs komen... kan je gelijk zien hoe erg ik Banjer mishandel en hoe vervelend ze het westernrijden vindt!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:41

Sonja en alle andere die mijn stukje te cru vonden,

Ik heb het topic van RangeRover niet serieus genomen omdat de titel in combinatie met de gegeven motivatie kant nog wal raakt, en ook nog eens tegenstrijdig is, omdat deze zijn vader het eigelijk van elke tak van paarden sport vind.
Persoonlijk denk ik als RangeRover, in zijn eerst post een andere openingstitel gebruikt had, dat deze best antwoord had gekregen van de gewenste groep. Namelijk, hierbij wil ik meer info van echten western rijders!
Dit is mijn rede waarom dit topic weg-gebonjourd mag worden naar de Huiskamer.
Het openen met een titel als deze, op een westernforum, met de geschiedenis in het achter hoofd, hoe het gestelde weer het één en ander teweeg kan brengen, walg ik van.

Dit staat voor mijn helemaal los van de Wran, waar ik als voorzitter voor gevraagd ben, en niet omdat ik dat wilde worden. De sport promoten kan op meerdere manieren, dus reageer ik juist op mijn eigenwijze manier in dit topic.
Dus wat voor een pet ik ook op heb, ik blijf en ben Peter.
In mijn beleving antwoord ik in de lijn van het gevraagde en gegeven motivatie daarbij, dus neem ik als het ware de moeite, door een soort van een stokje door te geven aan deze nieuw kommer op bokt, dat dit topic zeker geen titel als deze had gehad hoeven hebben, om een antwoord op het gevraagde te krijgen.

Dus ik neem zeker de moeite om een zeer beladen titel als deze, die geboren is uit de vooroordelen die deze topic starter heeft meegekregen, weg te nemen, door het stokje over te dragen, waardoor bokt de laatste tijd steeds meer gezien gaat worden als een serieus forum.
Dus ik hou mijn hart vast, als wij dit soort topics weer serieus gaan nemen.
En tja, als Jan het stokje straks overdraagt is het bij deze ook meteen duidelijk dat de hobbels die deze voorzitter heeft overwonnen, dat ik die niet nog eens een keer ga nemen, omdat hij deze al heeft overwonnen. En dit is wat ik nu eigelijk ook een beetje voor bokt probeer te doen, hobbels overwinnen, waarvan ik dacht dat wij deze al genomen hadden.

Maar sorry hoor RangeRover, dat mijn nek haren voor niks rechtop gingen staan, van de door jou gekozen titel, en de gegeven motivatie daarbij. Je vader heeft jou geleerd dat western een vreselijke tak van sport is, en in zijn beleving dus gelijk aan paardenmishandeling staat, en dat de paarden onnatuurlijke moves laten uithalen.

Als je vader werkelijk een fanatiek voorstander is, van het respect hebben voor paarden, en agressieve en wilde paarden africht door een positieve uitstraling, neem mijn dan niet kwalijk dat hij bij mijn erg negatief over komt, om jou dit beeld voor te houden.

Vele moves die de paarden in deze sport maken, komen voort uit natuurlijke bewegingen, dus respecteert juist deze tak van paarden sport, het tegen deel, van wat hij beweert.
Maar zoals het met alles altijd gaat, het is maar net hoe je het wil zien. Dus wees gerust, je vader heeft mis-gehandeld door jou dit voor te houden.

Welkom op bokt, groetjes Peter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:15

PeterV schreef:
Vele moves die de paarden in deze sport maken, komen voort uit natuurlijke bewegingen, dus respecteert juist deze tak van paarden sport, het tegen deel, van wat hij beweert.
Maar zoals het met alles altijd gaat, het is maar net hoe je het wil zien. Dus wees gerust, je vader heeft mis-gehandeld door jou dit voor te houden.

Welkom op bokt, groetjes Peter

Dit was een voorzitterwaardig antwoord geweest Peet.

WRAN-voorzitterschap staat los van dingen die je in het openbaar schrijft? Jammer. Je zou trots mogen zijn op de positie die je misschien gaat bekleden, en dat ook uit mogen dragen ipv ontkrachten.
Maar dat is een totaal andere discussie en deels misschien zelfs wel koffiedik kijken. Laten we daar dit topic en zelfs Bokt maar niet voor gebruiken...

Groet,
Sonja

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:25

Kom kom mensen, even een beetje dimmen hè, RangeRover komt net kijken en jullie storten jezelf er al meteen op. Blijf ontopic!
Ook vind ik het onterecht dat jullie meteen RangeRover afkatten, omdat haar vader haar heeft verteld dat Western Paardenmishandeling zou zijn, daar kan zij toch niks aan doen?
Zoals ze het zelf al zegt; zij vind het heel leuk, en wil het zelf gaan doen.

Verder lijkt me wel dat dat kan, ik denk dat een paard in alle disciplines zonder bit etc. kan worden beleerd ..
Overigens kun je bij western toch ook de tak pakken die het meest bij je past? En dingen die je niet wil doen laat je gewoon weg .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:39

Dit is echt weer zo bokt he? Deze persoon komt binnen en Baahhhh meteen weer zo afzeiken omdat hij zijn titel verkeerd heeft gekozen en zijn stukje tekst verkeerd heeft geformuleerd.

Wees dan volwassen en kom dan met wat zinnigs aan dan zo te brallen.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:45

wat vind rangerover hier zelf allemaal van?

wij oude bokt-rotten kunnen onder elkaar lekker discusieren over hoe en wat er geantwoord wordt, maar heb je nu al een beetje een beeld kunnen krijgen van hoe paard(on)vriendelijk western kan zijn? Ga je een keertje bij iemand op stal kijken? en misschien een keertje rijden?

@russel: goed gezegd, maarruh... ga je dat nu zelf ook doen hier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:53

NotNice schreef:

@russel: goed gezegd, maarruh... ga je dat nu zelf ook doen hier?

Wel een beetje , maar wat je zegt de oude rotten in het vak (bokt) kennen elkaar wel een beetje en kunnen daar wel tegen. Een nieuwkomer kopschuw maken vind ik niet eerlijk

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:56

russel schreef:
Dit is echt weer zo bokt he? Deze persoon komt binnen en Baahhhh meteen weer zo afzeiken omdat hij zijn titel verkeerd heeft gekozen en zijn stukje tekst verkeerd heeft geformuleerd.

Wees dan volwassen en kom dan met wat zinnigs aan dan zo te brallen.

Weeeer zo'n reactie.. WAT is nou typisch bokt?
Van de 39 berichtjes zijn er welgeteld 4 (vier) zeikerig... dus al met al valt het alles mee en staan er meer positieve berichtjes in dit topic.
Selectief lezen?

Verder staan er een aantal goeie stukjes tussen, waar de TS vast wat mee kan

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:13

WormBoy schreef:
IronMaiden schreef:
Tsja dat van dat zweepje heb ik ooit eens gehoord van een schoolgenoot van de MAVO die volgens eigen zeggen
vrij hoog
reed.

In de alpen zeker ... nee hoor geintje . De enige tak van de westernsport waar iets als een zweep wordt gebruikt is, voorzover ik weet, bij het barrelracen (ik heb ze wel eens met een soort dik kabelkoord zien zwaaien). Verder kun je ook zonder zweep genoeg schade aanrichten hoor.

Dat is geen kabelkoord een over n under heet zo'n ding

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:23

zo he, een "over n under"..... nooit van gehoord
dan kan je je paard dus van boven EN van onderen slaan?
dan zijn we dus toch paardonvriendelijk bezig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:25

Ach, een enkele keer heet bij mij een splitrein ook wel eens Links Over Rechts

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:37

Meestal ga je zo snel dat je geen tijd hebt om dat ding van de knop af te halen en bovendien heb je je vrije hand nodig om je vast te houden zodat je er niet af valt in de scherpe bochten

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:38

volgens my had T.S beter de zoekfunctie kunnen gebruiken,i.p.v hier een "bommetje"te plaatsen.

voor de rest snap ik niet waar jullie je druk over maken,T.S doet dat ook zeker niet,gezien zyn reply's.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:44

Ik vind western veel natuurlijker dan dressuur en springen. Check ook Monty Roberts. Een hele goede combinatie van NHS en western.
Zoals Parelli al zegt, sporen zijn niet om een paard te straffen maar om de hulpen te verfijnen. Het zorgt voor een minimaal beengebruik. Bovendien raggen ze dat paard echt niet in zijn buik hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:50

@dirkje:
Zelfs als dit een schaduwaccount is om de boel alleen maar te fokken, of het is een incidentele gebruiker die we nooit meer terugzien, dan zijn er nog steeds mensen genoeg die hier meelezen en zich een mening over onze grote hobby vormen.

En ook ik zou het zo heerlijk vinden als die verdomde vooroordelen ooit nog eens zouden veranderen, zodat ik ook niet meer bij elke loslopende leek verantwoordig hoefde af te leggen over m'n sport in het algemeen, m'n sporen, bit en het al dan niet in het geding zijn van het welzijn van mijn paard (dat doorgaans tevreden een uiltje knapt als ik voor de zoveelste keer m'n praatje afsteek en m'n sporen laat betasten....)

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 13:15

Nathalie1983 schreef:
Bovendien raggen ze dat paard echt niet in zijn buik hoor.

Nou zijn er westernruiters die dat dus wel geoorloofd vinden ("zelfs" op wedstrijden met veel publiek). Ik denk dat een deel van de "reputatie" van de westernsport daarvandaan komt. Aan de andere kant: mijn bijrijdpaard staat op een stal met vnl. dressuurruiters, en ik heb gemerkt dat die ook behoorlijk met hun sporen tekeer kunnen gaan . Oftewel: in elke tak van de paardenwereld heb je bruten.

@Sassy77: een over n under ... ahaa! Ik heb meteen even gegoogled, en dat is inderdaad zo'n ding als ik gezien had. Mij zie je niet rijden met zo'n ding .

bels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 13:55

westernrijden is net zoals de andere vormen van paardrijden gebaseerd op geven,en niet op nemen. Maar hellaas zullen er altijd ruiters zijn die alleen maar nemen om zo het gewenste resultaat te verkrijgen. Om het tegendeel te zien raad ik je aan om naar een erkende stal te gaan kijken en het tegendeel te kunnen ervaren. Messchien kan je je vader mee nemen dan ziet hij ook hoe het nu is.GR BELS.