Yorel schreef:"Deze instructeur heeft zelf nog nooit deel genomen aan een wedstrijd, dus kan deze persoon geen les geven"
Wat een onzin!
Persoonlijk ken ik veel instructeurs in wat voor een vorm dan ook, die bepaalde zaken beter kunnen verwoorden en of overbrengen dan BV een wedstrijd gerichte instructeur.
Instructie geven, is niet voor iedereen weggelegd.
Begrijpend uitleggen vind ik persoonlijk een vak, en heb daar ook veel waardering voor.
Ben er wel van overtuigd dat als zo’n wedstrijd gerichte instructeur die ook nog eens begrijpend kan uitleggen, een voordeel kan wezen voor de wedstrijd gerichte lesnemer.
Maar als zo’n wedstrijd gerichte instructeur zelf heeft bewezen, dat deze BV niet met wedstrijd spanningen zou kunnen omgaan, kan je in mijn beleving beter je lessen blijven volgen bij zo’n goede instructeur zonder wedstrijd ervaring.
Dit kan namelijk een averechtse werking hebben op de wedstrijd gerichte lesnemer, die met de problemen van de wedstrijd gerichte onzekere maar goed uitlegende instructeur, al op voorhand te maken heeft. Er is hier een mooi spreek woord voor, en dat is, de lamme helpen de blinde.
Als je namelijk wedstrijd gericht les neemt, doe je dat uiteindelijk om je ook op een wedstrijd te kunnen manifesteren. Iemand leren te laten uitgaan van zijn eigen krachten, dat is maar voor weinig instructeurs weggelegd, terwijl dit misschien wel het belangrijkste is, wat een les nemende wedstrijd gerichte mee gegeven kan worden.
Resumé:
Liever een goede instructeur zonder wedstrijd ervaring, dat een wedstrijd gerichte instructeur met een show probleem.
Groeten Peter.