[WN] Wedstrijd rijden met of zonder zenuwen....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re: Wedstrijd rijden met of zonder zenuwen....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:59

Nog zo'n ouwe.... erbij arghhhhhh. Dat gaat weer veel tijd kosten om al die topics te lezen.....

berrysmart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 09:10

Cer schreef:
Maar dan begrijp ik dat mensen die sinds 1900 geen wedstrijden meer rijden, eigenlijk geen recht van spreken hebben?

Jammer dat ik nooit met je zoon in dezelfde klasse heb gereden. Het zou er 1 keer van komen, maar toen ineens deed hij niet meer mee.... zenuwen misschien??
Misschien had ik de klasse dan niet gewonnen, maar had een 'echt' pleasure paard gewonnen ipv een multifunctionele reiner.....

Wie zegt dat mijn paard een echt pleasure paard is wie weet is het ook wel een multifunctioneel paard.
Want jah ik zou toch zweren dat hij de laatste tijd reinig loopt en ook nog een titel heeft gewonnen in de reining, uuhm ik meen international rookie of the year.
Wel niet met mij op ze rug.
Maar met mijn lieftalige zus ilona.....!!!!!!! TOCH

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:13

Dan vraag ik mij af of meneer zelf de pennyluiers al ontgroeid is, te lezen aan sommige opmerkingen.

In elk geval, welkom hier

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:13

Pffff ooooh pardon hoor...

Vond ik jouw paard toch echt een pleasure type.... kan je ook als compliment zien... maar het is maar net hoe je het leest...

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:14

Ha Cer,

Jammer dat jij je juist een aangesprokenen voelt, kwamen de geschreven woorden maar van jou af, waarom hij dit topic opent, want dan zou het niet geopend zijn!

De rede waarom jij niet tegen hem uitkwam, heeft inderdaad alles te maken met het topic. En daarom wekt het ook zijn interesse. Als er één persoon niet tegen wedstrijd stress kan, is hij het wel, en heeft ook zo zijn gevolgen ook gehad, waarom hij niet meer start.

Juist daarom ergert hij zich nu, omdat hij weet wat wedstrijd zenuwen voor gevolgen kunnen hebben, maar gaat daar vervolgens en uiteindelijk wel goed mee om.

Groeten Peter

berrysmart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 09:22

cornelie schreef:
Dan vraag ik mij af of meneer zelf de pennyluiers al ontgroeid is, te lezen aan sommige opmerkingen.

In elk geval, welkom hier

Jah ik bedoel wie maakt er nou pennyluier opmerkingen met je zitten op bokt hoe doe je dat doe ik eigenlijk nooit wat is dat dan voor lkkre opmerking want je weet best waar het over gaat maar jah je moet toch wat zeggen he.........

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:23

Hay Peter,

Ik voel me niet persoonlijk aangesproken, maar ik reageer gewoon op een topic. Het is al eerder gemeld in diverse topics dat als je geen actueel wedstrijdruiter bent, je eigenlijk niks te melden hebt. Ik heb vorig jaar op de valreep nog gestart, dus ik voel me niet aangesproken...

Ik denk dat er in het topic over wedstrijdzenuwen een aantal goeie tips staan. Het eerste bericht van dit topic getuigt niet van veel tact. Maar dat is mijn bescheiden mening.
Maar ik geloof niet dat het de bedoeling is dat dit een persoonlijk topic wordt.

Op deze vraag : "Kan iemand die geregeld wedstrijden rijd mij vertellen hoe je met (jou) zenuwen omgaat misschien leer ik ook eens wat"
zou ik antwoorden 'lees het andere topic even door'.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:30

Tact komt met de jaren zeggen ze altijd, dus het zal wel goed komen.
Dus hij moet ook nog een beetje leren bokken, zoals ik dat ook heb moeten leren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:37

Ach misschien niet zo taktisch gebracht maar wel een terechte vraag.
Wel vraag ik me af wat het te maken heeft met al dan niet vorige eeuw starten...

het kan natuurlijk dat je vanwege stress voor het laatst in de vorige eeuw gestart bent, maar er kunnen andere redenen zijn om niet te starten.

In mijn geval omdat ik niet kon/mocht starten met mijn paard. Maar dat wil dan toch niet zeggen dat je niets zou kunnen zeggen over hoe je omgaat met stress? Sterker nog, onlangs ben ik weer voor het eerst gestart. Zonder stress omdat ik die dag heel veel lol heb gehad.

Die link snap ik dus niet Berry. Misschien kun je dat nog even uitleggen dan. Ik begrijp nu dat jij zelf niet meer start omdat je teveel wedstrijdstress had. Maar wie zegt dat je dat nu bijvoorbeeld nog zou hebben (paar jaar ouder helpt meestal). Dus wat dat betreft kun je misschien juist wat oppikken van die mensen van twee eeuwen geleden...

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:43

PeterV schreef:

Maar, als ik het topic zo door lees, meldt daar zich een oude bekende in. Welkom terug op Bokt zou ik zeggen Blaze.

Thanx,maar ben nooit weg geweest.Was het ff moe om reacties te lezen in topics die van belang kunnen zijn voor het heden,van mensen de hebben geleeft omstreeks 1900.En nu zo nodig moeten schrijven hoe het zou moeten,terwijl ik weet dat zij IRL er totaal andere gedragingen ten toon spreiden.Het is toch te belachelijk voor woorden dat je hier schrijft hoe het zou moeten en vervolgens IRL je laat leiden door je eigen frustaties met als gevolg dat mensen met een positieve kijk op onze sport een negatieve ervaring rijker zijn.

Met hem heb ik nooit het genoegen gehad om is samen in één wedstrijd arena te rijden, maar ik ken mensen die samen met hem wel eens een biertje nuttigen.
Voor hij dan aan tafel schuift, hebben deze dan op voorhand, al drie keer hun glas omgegooid, zodat de ober denkt dat deze aan een één of andere trillende ziekte lijden.
Maar als hij dan aan tafel aanschuift, begrijpt zelfs de ober, hun nerveuze gedrag.
Zelfs deze houd de glazen niet meer recht, als hij ook op het terras plaats neemt.

Ach ik val reuze mee IRL,er is tot nu toe maar een Bokker geweest die,toen ze hoorde wie ik was,het hazepad koos op dat moment.
En tja er is ooit een Bokker geweest die noemde mij iets wat ik niet meer wil herhalen,wij wonen nu al bijna 3 jaar samen

Nooit eerder heb ik op Bokt zulke onzin kunnen lezen zeg. Blaze en rustgevend?

Op het moment dat ik rustgevend wordt ga ik met pensioen.

. Bokt is eigelijk wel een beetje toe, aan een nieuwe Blaze.
Of een tweede erbij, das nog veel leuker.

Hohoho er is maar een Blaze en die is nog ff niet met pensioen,maar ik moet toegeven dan ondanks Berrysmart 25 jonger is dan ik er wel duidelijke overeenkomsten zijn qua denkwijze over bepaalde zaken.Ik denk dat hij genoeg ballen heeft om niet de nieuwe Blaze te worden maar gewoon zich zelf kan blijven,en neem van mij aan dat dat al erg genoeg is
Groeten Peter Vet.
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 01-07-05 10:21, in het totaal 3 keer bewerkt

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:00

dit gaat nu wel ernstig richting offtopic

hoe oud zijn jullie!!!????

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:04

Of iets off topic is wordt bepaald door een mod
Hoe oud we zijn?? ach succes met je geitjes

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:06

43

berrysmart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 10:40

Beste Anya

Je begrijpt me verhaal goed ik heb zelf altijd gereden maar heb moeite om met stres om te gaan.
En dat gebeurd op het moment dat ik de arena in ga met me paard.
Maar dat is in ieder geval een tijd terug, en ben zo ver dat ik het weer opnieuw wil proberen.
En misschien heb je ook wel gelijk dat naar mate je ouder word het stressen een stuk minder is of misschien wel helemaal verdwenen is.
Maar de point van deze topic was mensen die eigenlijk nooit wedstrijd rijden of het laatst voor 1900(bijwijze van) heel goed weten te vertellen hoe je daar mee om moet gaan, en dat vind ik persoonlijk een beetje krom.
Beste stuurlui staan aan wal zij me pa altijd en jah dat kom je gewoon heel vaak tegen en daarom ga ik die wal zeer zeker verlaten omdat ik daar niet voor aangezien wil worden.
En ja dat er altijd mensen zijn die het beter weten ja die hou je altijd zeer zeker hier op bokt........

greats

berrysmart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 10:43

Blaze schreef:
PeterV schreef:

Maar, als ik het topic zo door lees, meldt daar zich een oude bekende in. Welkom terug op Bokt zou ik zeggen Blaze.

Thanx,maar ben nooit weg geweest.Was het ff moe om reacties te lezen in topics die van belang kunnen zijn voor het heden,van mensen de hebben geleeft omstreeks 1900.En nu zo nodig moeten schrijven hoe het zou moeten,terwijl ik weet dat zij IRL er totaal andere gedragingen ten toon spreiden.Het is toch te belachelijk voor woorden dat je hier schrijft hoe het zou moeten en vervolgens IRL je laat leiden door je eigen frustaties met als gevolg dat mensen met een positieve kijk op onze sport een negatieve ervaring rijker zijn.

Met hem heb ik nooit het genoegen gehad om is samen in één wedstrijd arena te rijden, maar ik ken mensen die samen met hem wel eens een biertje nuttigen.
Voor hij dan aan tafel schuift, hebben deze dan op voorhand, al drie keer hun glas omgegooid, zodat de ober denkt dat deze aan een één of andere trillende ziekte lijden.
Maar als hij dan aan tafel aanschuift, begrijpt zelfs de ober, hun nerveuze gedrag.
Zelfs deze houd de glazen niet meer recht, als hij ook op het terras plaats neemt.

Ach ik val reuze mee IRL,er is tot nu toe maar een Bokker geweest die,toen ze hoorde wie ik was,het hazepad koos op dat moment.
En tja er is ooit een Bokker geweest die noemde mij iets wat ik niet meer wil herhalen,wij wonen nu al bijna 3 jaar samen

Nooit eerder heb ik op Bokt zulke onzin kunnen lezen zeg. Blaze en rustgevend?

Op het moment dat ik rustgevend wordt ga ik met pensioen.

. Bokt is eigelijk wel een beetje toe, aan een nieuwe Blaze.
Of een tweede erbij, das nog veel leuker.

Hohoho er is maar een Blaze en die is nog ff niet met pensioen,maar ik moet toegeven dan ondanks Berrysmart 25 jonger is dan ik er wel duidelijke overeenkomsten zijn qua denkwijze over bepaalde zaken.Ik denk dat hij genoeg ballen heeft om niet de nieuwe Blaze te worden maar gewoon zich zelf kan blijven,en neem van mij aan dat dat al erg genoeg is
Groeten Peter Vet.

bedankt he Blaze

Cilian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:26

Heb ik wel recht van spreken? Vorig jaar heb ik enige wedstrijden gestart met mijn haflinger en heb nooit stres gehad, maar voor komende zondag, waar ik voor het eerst start met mijn fjord, heb ik wel stres. Dit hangt samen met het gedrag van het paard. Het enige wat ik er aan kan doen is, denk ik, vaker op vreemd terrein rijden en dus ook meer wedstrijden starten met mijn fjord. Maar eerst zondag maar eens kijken hoe het gaat.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:33

@berrysmart. Ik snap het. Het stikt overal, dus ook op bokt van betweters en beste stuurlui aan wal. Maar in het andere topic staan ook tips van mensen waarvan ik weet dat ze vaak starten (sommigen tegenwoordig dressuur, maar daar is de eventuele stress niet minder om).

En ondanks dat hier vaak gezeurd wordt, soms betweters een topic verpesten of mensen af en toe gigantisch boktmoe kunnen zijn, is het ook een plek waar je gelukkig ook vragen kunt stellen en zinnige antwoorden kunt krijgen, waar je ideeën kunt neerzetten en soms een zinnige discussie krijgt...

Ach het is bokt maar... soms heel leuk en soms even helemaal niet leuk.

Maar je denkt erover om weer te gaan starten? Leuk! Bij deze vast succes!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:37

Ook al heeft iemand al jaren niet gestart, ook al heeft iemand nog nooit gestart, als ze mij een goede tip kunnen geven die in wat voor vorm dan ook met starten te maken heeft dan neem ik dat graag aan en vind ik het alleen maar geweldig dat er iemand is die meedenkt...

De beste stuurlui staan inderdaad vaak aan wal, maar vanaf de walkant kun je ook dingen zien die je op het schip niet zien kan. Waarom zou je die adviezen in de wind slaan dan? Alleen maar omdat ze van wal komen en niet van het schip?

Neem een voorbeeld aan De Engelse Nanny, zelf geen kinderen maar weet prima ouders van moeilijke kinderen te helpen, super toch?

Wat maakt het in Godsnaam uit wie diegene is die een tip geeft? Als je er wat aan hebt, geweldig, vind je het onzin, nou ja, dan doe je het gewoon niet.

Maar om nou te zeggen (en dus ook te denken?)dat je "geen reet" hebt aan de adviezen van mensen die zelf niet of lang niet gestart hebben vind ik erg kortzichtig en dom.

berrysmart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 16:16

Kortzichtig en dom wie gaat het nou vergelijken met een één of ander programma wie is hier nou kortzichtig, je komt zeker ook niet verder dan de tv als je daar je info vandaan moet hebben.
Maar dan hebben wij daar hele andere meningen over.
En ervaringen...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 16:29

Haha, toevallig heb ik dat progamma welgeteld 1 keer gezien en kom ik verder helemaal niet in de buurt van de TV . Overigens haal ik daar mijn info niet vandaan, alleen maar een voorbeeld, is iets heel anders. Maar inderdaad, we verschillen duidelijk van mening .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 11:15

Ook ik kan leren van fouten en ervaringen van een ander, en hoef deze niet zelf te maken . Een buitenstaander - ook al heeft hij er niet altijd zelf evenveel ervaringen mee - kan dingen vaak veel helderder zien dan degene die er middenin zit.

Voor de rest: A mind is like a parachute, it only works when it is open.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 11:42

Cassidy schreef:
Voor de rest: A mind is like a parachute, it only works when it is open.

Wijze woorden hoor.
Maar ik ben er van overtuigd, dat als deze dan open is, en je trekt aan de verkeerde touwtjes, dat je uiteindelijk er ook niet verder meekomt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:11

Volgens mij is degene die de parachute heeft de enige die kan beoordelen of de plek waar hij uitkomt, die is waar hij uit wil komen....

Diddles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:50

berrysmart schreef:
Heb nog steeds geen antwoord gehad op mijn vraag of zijn jullie ook allemaal van de 1900 clan want ik vroeg om mensen die vandaag de dag wedstrijd rijden en hun ervaring willen delen?????????
Ja hoor ik doe graag aan tonnen race, mits jij de ton bent...
PS ik ben zeer slechtziend..

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 14:05

Om maar eerst eens even alleen op de eerste post te reageren, die me al behoorlijk irriteert...:

Mensen die al sinds 1900 niet meer op een paard gezeten hebben zullen inmiddels morsdood zijn. Mensen die al 10 jaar niet meer gereden hebben, zullen érvaring hebben.

Ik heb zelf al 4 jaar geen wedstrijd meer gereden. Maar ik weet verdomd goed hoe het voelt. Daarbij heb ik andere examens die mij stress opleveren; schoolexamens bijvoorbeeld, of mijn motorrijexamen. Beoordelingsgesprekken op het werk, belangrijke taken, etc. Ik weet verdomd goed wat stress is, wat zenuwen zijn en wat je daartegen kunt doen.