[WN] Wedstrijd zenuwen: hoe hou je ze onder bedwang??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MSQuincyTE

Re: Wedstrijd zenuwen: hoe hou je ze onder bedwang??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 23:31

Ik weet geen oplossing. Want als ik zelf een wetstrijd rij ben ik ook bloed nerveus.
Alleen rijd ik geen wetstrijden.
Ik ben al zenuwachtig als iemand anders moet rijden en ik ga mee om te kijken.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 08:35

Ja dat plaatsvervangend nerveus zijn ken ik...... Toen Eliza die wedstrijd in Exloo reed met Jae was ik net zo zenuwachtig als dat ik zelf moest rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:51

Maar WAAROM dan? Probeer dat eens te beredeneren?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:57

Ik weet wel waarom ik altijd zenuwachtig was. Pride is niet altijd even makkelijk en regelmatig racete hij de bak uit of knalde tegen andere paarden aan. Of de rem was kwijt en moest ik hem tegen de muur stil zetten. Of ineens de andere kant opvliegen. En dan kom je in een neerwaartse spiraal terecht. Ik nog zenuwachtiger, daardoor stoppen met rijden waardoor het juist nog slechter ging in de ring etc etc. Nu zijn we gelukkig in een opwaartse spiraal terecht gekomen. Hoe vaker het goed gaat, hoe meer vertrouwen ik krijg etc etc. Maar ja, die omslag voor elkaar krijgen kost soms best wat tijd en vertrouwen.
En ik ben thuis begonnen met eraan te werken. Zodra er bv mensen keken/de video aanstond of ik een proef ging oefenen ( trail/hs/dressuur maakte niet uit ) begonnen de kriebels al. Dus ook dat elke dag thuis oefenen. ( proeven verzamelen en die rijden )

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 09:06

Ik ben er (zoals je een stukje terug kan lezen...) sinds kort achter dat ik gewoon moet winnen van mezelf. Hierdoor leg ik te veel druk op mezelf. Nu ik dit weet kan ik er (hopelijk) wat aan doen. Want wat maakt het uit als ik niet win (en daarmee bedoel ik niet zozeer de 1e plaats hoor..) Het gaat er toch om dat je tevreden kan zijn met je prestatie. En hoe een jury daar over denkt tja dat is dan minder van belang, maar goed hoe kan ik dat in de praktijk toepassen .... Want zonder druk weet ik dat ik veeeeel beter kan rijden dan ik af en toe laat zien. Vorig jaar op het NK was het wel grappig, op het moment dat die koe de arena in kwam waren de zenuwen weg. Dan moet ik me focussen op wat anders. Maar in de trail.... door de zenuwen doe ik dingen te gehaast en daardoor maak ik fouten. Thuis ga ik tergend langzaam door een T of een L en in de wedstrijdbak zoefffff......
En wat dat plaatsvervangend nerveus zijn betreft.... Eliza is nogal een warhoofdje en die zou zomaar de route van de trail vergeten. Ben ik trouwens ook nog wel een bang voor. In Hardenberg was ik halverwege de side pass naar rechts toen ik plots dacht "he ik ga verkeerd..... dus ik zei hardop oliebol!! (jury hoorde het wel....hihi) maar tegelijkertijd dacht ik nee, want het kan niet anders dan zo... Die hersens van mij maken overuren tijdens die 10 minuten.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:28

haha leuk topic! Wat ook wel eens wil helpen is heel zachtjes het wilhelmus zingen. Hierdoor ga je op een rustige manier ademhalen waardoor je wat meer relaxt. Ik heb ook wel eens van een AQHA World Show kandidate gehoord dat ze tijdens het borstelen en opzadelen een kalmerend liedje op heeft staan en die dan tijdens haar proef zachtjes neuriet/zingt.

veel succes met jullie wedstrijd angsten

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 11:32

mmmm dan moet ik eerst de tekst uit mijn hoofd leren zeker hahaha. Maar ik vind het wel een idee.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:04

haha ja dat zal wel een goeie voor mij wezen rustiger ademen
maar um ik ken de tekst niet
mag het ook een ander liedje zijn ?

crazycactus ik heb precies het zelfde als jij hebt
hoe je dat op moet lossen geen idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:14

CC als jouw zenuwen wegzijn als de koe binnenkomt OMDAT je je dan ergens anders op moet concentreren, dan denk je dus blijkbaar zonder koe aan verkeerde dingen.
Probeer je eens te herinneren waaraan je dacht toen je je laatste trailparcours reed?
Misschien heb je d'r wat aan als je weet wat anderen denken.

Als ik de ring in kom voor de trail (trouwens ook voor reining, versatile etc) dan neem ik heel even een moment voor mezelf. Ik kijk nog niet naar de jury, maar rij naar het plekje toe van waarik af wil starten, en daar zet ik mijn paard stil. En die moet even netjes stilstaan zoals ik het wil. Dat is m'n eerste dingetje. Dan kijk ik even de bak in voor me, en dan zie ik op de grond eigenlijk gewoon de lijn liggen (zelfs in streepjes en stippen) die ik moet gaan rijden. Ik visualiseer het proefje op papier stomweg op de bakbodem. En pas als ik die lijn zie, dan trek ik m'n verwaande smoeltje, knik en glimlach naar de jury, en DAN begin ik aan m'n proef.
En omdat die lijn er ligt, kan ik fijn een stukje vooruit kijken (dus niet naar de grond, dus ik hou overzicht over de bak en blijf rechtop zitten) en kan ik elk onderdeeltje ook op tijd en voorbereid beginnen. Want ik zie bij wijze van spreken tien meter voor me de streepjeslijn overgaan naar een doorgetrokken streep voor galop

De fout die ik in het begin steeds maakte, was dat ik vreselijk bezig was met waar ik NU aan het rijden was. Daardoor keek ik niet ver genoeg vooruit, en gaf ik bv op het punt waar ik aan moest draven gewoon ineens zomaar een enorme peut been tegen m'n pony. Tja, dan wil 'ie wel hard ja....

Misschien kan jij ook wel iets met mijn 'visualiseerspelletje'. Probeer het gewoon eens. Baadt het niet....

O ja, wat liedje betreft ik heb in de pleasure voor de jog 'altijd is kortjakje ziek'. Ooit eens van een trainer gehoord en altijd blijven hangen. Als je kortjakje rustig mee kunt zingen, looptje paard zuiver in je ritme.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:17

Sonja schreef:
O ja, wat liedje betreft ik heb in de pleasure voor de jog 'altijd is kortjakje ziek'. Ooit eens van een trainer gehoord en altijd blijven hangen. Als je kortjakje rustig mee kunt zingen, looptje paard zuiver in je ritme.

WHAHAH wat een goed idee!! die ga ik zeker proberen!
altijd is kortjakje ziek...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:23

hahaha Kortjakje. Geweldig! Het is één van de meest gruwelijke vierkwartsmaten die je kunt bedenken. Dus moet wel werken inderdaad. Enige waar je even moet opletten is: middenindeweek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:25

Kortjakje heeft nog meer voordelen
Als je met je tenen in de maat meetikt op de bodem van je laarzen, krijg je in de winter geen koude voeten.
En als je je hakken optrekt krijg je kramp in je kuiten van het tenentikken dus dat laat je ook wel uit je hoofd

JJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:25

Zenuwen voor een wedstrijd zijn op zich heel normaal. Zenuwen kunnen ervoor zorgen dat je juist goed presteert op een wedstrijd, maar zoals ik uit het verhaal begrijp, zijn het hier zenuwen die de prestatie in de weg staan.
Het werd al geopperd: rustig ademhalen. Dat is een zeer goede tip. Je moet dan inademen door je neus (je buik komt dan naar voren) en vervolgens rustig uitademen door je mond.
Een ander idee is om met je handen hard in je teugels te knijpen. Als je nerveus bent, hoopt veel bloed zich op rond de maagstreek. Door in je handen te knijpen, moet er zuurstof en dus bloed naar toe, waardoor het wegtrekt uit de maagstreek.
Crazycactus, zondag ben ik ook op de wedstrijd (niet om te rijden, maar om te vrijwilligen). Mochten de zenuwen te veel worden, zoek je me maar even op of vraag je het even aan Deborah.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:36

O ja, ik ben september vorig jaar begonnen met yoga lessen. Die hebben ook flink geholpen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 18:53

@jjumper, Thnx. Knijpen zal ik zeker doen. In duitsland had ik mijn romal aan mijn hoofdstel. Dat scheelt dat je dan je je handen vol hebt.
Ik heb nu zoveel tips en vooral morele steun dat het wel moet lukken zondag. En zo niet dan mogen alle aanwezige bokkers me een schop onder m'n kont geven....... O nee dan kan ik niet meer lopen........Mmmm toch maar niet dus...Nou ja ik moet gewoon niet zo tutten.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:57

Als ze je een schop onder je kont geven kan je ook niet meer paard rijden

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 19:02

Ik bedoel na de wedstrijd......

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 19:07

Nee dat moeten ze ook niet doen.
Daarna moet je thuis ook weer kunnen rijden natuurlijk

Shadowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:20

Ik ben eigenlijk nooit zenuwachtig. Alleen als ik in de auto zit op weg naar een wedstrijd maak ik me over van alles druk en krijg ik altijd rare dingen in mijn hoofd. als ik maar niet als 1ste moet starten of als we maar geen pick up krijgen. Deze dingetjes zit ik het meest over in. Maar als ik dan eenmaal op de show ben en zie weer leuke gezellige conkurentie dan is het gelijk weer weg. Gek he.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:55

Weet je wat ik wel een keer 'prettig' vond werken en een stukje zenuwen weg nam: ik luister enorm graag naar Shania Twain en voor mijn trailproef begon er een leuk liedje van haar. Ik heb toen echt met een big smile de proef gereden en zong het liedje mee in gedachten en toen was ik wel wat rustiger (voor een keer!) Dus ja...die muziekideetjes zijn misschien toch niet zo slecht! Misschien kunnen we 'verzoekjes' aanvragen op wedstrijd!?

En wat ik voor een horsemanship proef ook ALTIJD doe is: tijdens de line up, net voor ik moet gaan, sta ik een keer recht uit mijn zadel, nestel me goed erin en adem diep in en uit. Klinkt stom maar vaak ga ik onbewust door de spanning al 'krom' zitten en ja, de rest van de proef komt dat dan ook niet ten goede...Succes zondag! Ik zal duimen!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 07:01

Ik rijd ook graag op lekkere muziek. Reining op Standing outside the fire van Garth Brooks bijvoorbeeld...... Of een heel rustig liedje voor de trail......Zou wat worden als iedereen verzoekjes ging plaatsen voor zijn/haar wedstrijd.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:03

Je moet er gewoon makkelijk over proberen te denken. Je rijd meerdere wedstrijden dus meerdere kansen.

Dus begin je je proef: Ik ga mn best doen, maar verknal ik het, nou dan verknal ik het. Heb over 2 weken weer een kans, BOEIEND!

Is heel moeilijk maar ik denk zo.
Maar ik rij nu ook al 10jaar wedstrijden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 07:09

Leuk, maar de eerstkomende wedstrijd voor mij is pas in september (nk) dus voor ons gaat die vlieger niet op.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:25

Smoske schreef:
...recht uit mijn zadel, nestel me goed erin en adem diep in en uit. Klinkt stom maar vaak ga ik onbewust door de spanning al 'krom' zitten en ja, de rest van de proef komt dat dan ook niet ten goede...

Probeer het eens met yoga Dan krijg je o.a. ademhalingstechnieken, je leert je bewust te worden van spierspanningen etc etc. Heeft bij mij veel goeds gedaan.

Cilian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:40

Hier staan heel wat tips om je zenuwen de baas te kunnen. Ik ga er zondag een paar uit proberen. Waarom ik met dit paard zenuwachtig ben is mij wel bekend, maar waarschijnlijk loopt hij nu perfect. Met mijn andere paard heb ik er nooit last van gehad. Het is gewoon een kwestie van vertrouwen bij mij.