[WN] wat vind jij vooral leuk aan westernwedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: wat vind jij vooral leuk aan westernwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 18:42

Het gewone dressuurboekje Jeddah... Jury vertelde mij dat het of het één of het ander was bij de staart. Dus niet scheren: dan verplicht vlechten. Wel scheren, dan niet vlechten. Kreeg er met keurig gelijk getrokken wel lange en losse manen én een perfect schone dikke staart en glimmend harnachement totaal een 4 voor. Voor een gezond, schoon en glimmend paard, dat volgens mij volgens de reglementen was voorgereden. Dan hoor je toch een zes te krijgen. Maar ach... start toch bijna nooit dressuur. En mijn punten haal ik wel met rijden Lachen

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 21:22

Ben ik blij dat ik GEEN dressuur rij!!!

maar het leukste aan westernwedstrijden is toch: True or dare!

Euhm,... daarna? Ik durf eigenlijk niet alles op te noemen wat er bij op nummer 2 komt Bloos

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 21:26

Ja en dan nog die juryleden die bijvoorbeeld niet van schimmels houden.......kinderachtig.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 22:19

Anya schreef:
Het gewone dressuurboekje Jeddah... Jury vertelde mij dat het of het één of het ander was bij de staart. Dus niet scheren: dan verplicht vlechten. Wel scheren, dan niet vlechten. Kreeg er met keurig gelijk getrokken wel lange en losse manen én een perfect schone dikke staart en glimmend harnachement totaal een 4 voor. Voor een gezond, schoon en glimmend paard, dat volgens mij volgens de reglementen was voorgereden. Dan hoor je toch een zes te krijgen. Maar ach... start toch bijna nooit dressuur. En mijn punten haal ik wel met rijden Lachen

We gaan natuurlijk erg offtopic... Knipoog
Maar het staat dus niet in het regelement van de KNHS en het is dan neem ik aan ook niet verplicht, anders zou je wel gediskwalifiseerd worden denk ik.

Zoals ik al zei, mindere punten ervoor krijgen is wel logisch. Dat moet je dan inderdaad goed maken met het rijden, maar dat is ook wel een beetje zo in bijvoorbeeld de Pleasure, kom je met een paardje binnen die keurig met korte manen in de elastiekjes zit maak je toch een andere indruk dan degene die met losse lange manen binnenkomt en zal die laatste het meer moeten hebben van de rijkuntsen/gangen dan de eerste.

@Crazycactus, ook dat komt bij de Western voor, Jury;s die niet van veel wit houden, jury's die niet van een bepaald ras of type houden, jury's die niet van schimmel houden, of juist wel van palomino's enz.

Hmm, ik begin de dressuur nu echt te verdedigen, terwijl ik dolgraag op western wedstrijd ga... Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 22:23

Ach soms een beetje off topic mag wel. Het heeft raakvlakken. Het is waarom ik dressuur o.a. niet leuk vind en western wel. De haat en nijd onderling. Het langs de neus kijken van sommige ruiters. De soms heel bekende vooroordelen en bevoordeeld punten van juryleden waarvan je weet dat ze uit hetzelfde dorp komen als bepaalde starters. Mensen die hele lijsten bijhielden van jury's waar ze niet bij hoeften te starten omdat dat een jury van de vroegere NKB was en zij bij de andere pré-fusie club reden, dat soort dingen.

Dat vind ik dan weer mooi aan western. Je mag gewoon niet starten bij een jury waar je onlangs nog les van hebt gehad.

Voorkeuren van jury's hou je altijd, maar je heb bij western wel meer mogelijkheden. Ook qua outfit. Je hoeft bij pleasure je paard i.i.g. niet in te vlechten voor een goed punt. En het meer van rijkunst moeten hebben vind ik ook geen probleem hoor. Ook niet bij de dressuur overigens. Dat punt voor de verzorging gaat er af bij de M. Voor de jeugdruiters vind ik het relevant, voor de volwassen ruiters een stuk minder.

Oh ja een DQ rij je niet snel bij dressuur. Dan moet je paard volgens mij twee keer de bak uit zijn gesprongen o.i.d. Voor een fout in de proef krijg je 2 punten aftrek. Voor je buiten de baan begeven (lees over hekje springen) ook. Ik kan me niet herinneren dat ik iemand ooit met een DQ eruit heb zien gaan. Wel met een verliespunt. Dat kan dan bij western weer niet. Niemand neemt eenmaal behaalde punten af omdat je de keer daarna toevallig een keertje beroerd rijdt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:18

Citaat:
Dat vind ik dan weer mooi aan western. Je mag gewoon niet starten bij een jury waar je onlangs nog les van hebt gehad.

kijk, DAT wist ik nog niet, weer wat geleerd.... Lachen
gelukkig is mijn trainster geen jurylid.

Wat ik vooral leuk vind is het feit dat er een paar basisregels aan de kleding worden gesteld en dat je je verder uit mag leven. Ik heb altijd een hekel gehad bij de dressuur aan die witte rijbroek en dat vreselijk passende jasje met die dop op je hoofd. Iedereen ziet er hetzelfde uit en bij western niet, veel leuker om naar te kijken!
Ook inderdaad wat er al eerder genoemd is de sfeer op de wedstrijden, bij 'ons' westernruiters lopen er honden, draaien ze muziek, wordt er gejoeld en gefloten op de tribune, rijdt er regelmatig een tractor door de bak, hengsten en merries rijden door elkaar, en de paarden kijken nergens naar!
Op een dressuurwedstrijd is het muisstil en als je moet niezen dan wordt je aangekeken alsof je een doodszonde begaat. En ga vooral de binnenbak niet in of de tribune af tijdens een proefje....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 12:39

Elles schreef:
Toch klein puntje van kritiek: gebrek aan een fatsoenlijke ereronde.... Scheve mond Vind ik altijd een beetje een domper. Mag je een rondje knetteren, zit er geen muziek bij.... en in Marienheem bij de horsemanship kon iedereen zelfs zónder ererondje de ring uit Scheve mond

Dit begrijp ik dan weer niet (maar ik ben er al even uit, misschien ligt t daaraan?). Knetteren tijdens een ererondje?? Hoebedoellie?
Crossen met de pleasurepaardjes? Onder het deuntje van Rawhide??
Ik geloof dat dat nu net niet meer de bedoeling is, imagogewijs dan he... Cool