[WN] Engels rijden met...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brendageene

Re: Engels rijden met...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 21:10

ik heb ook geen moeite met lichtrijden in een westernzadel. ik heb overigens een reining zadel. Heb net nog ermee gereden en bijna alleen maar lichtgereden. Koste me weinig moeite.

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 15:28

Als ik lichtrijd op een westertnzadel vind ik dat wat onprettig neerkomen maar het kan wel...

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:30

Kun je met een sweet-iron bit met gewone O-ringen
ook ''engels'' rijden??
En wat voor speciale inwerking heeft dit bit op het paard?

alavst bedankt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:33

Westernbitten zijn doorgaans dunner dan 'gewone' engelse bitten. Bij konstante druk (waar veel engelse ruiters mee rijden) is dit dus minder prettig voor het paard.

De inwerking is niet anders als een gewoon enkel-gebroken trensje, alleen sterker.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:35

Oke bedankt!

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:41

Dus ik zou er eventueel ook ''engels'' mee kunnen warmrijden?
srry hoor...
Maar ik ben net begonnen met western en ik wil het graag leren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:46

Ik rij ook wel licht in het begin meestal, maar vorig jaar stond een engelse ruiter mij te vertellen die op een stal had gestaan waar wetsrenles gegeven werd dat western ruiters dat NOOIT doen

Toen ik pas western ging rijden vanuit de dressuur reed ik ook meteen met westernzadel en dan moet je ook wennen.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:50

Ik heb nog geen western zadel hoor want ik wilde eerst ff kijke of mn pony het een beetje leuk vond dus ik heb alleen nog maar een western headstall

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:59

sflj schreef:
Sorry Cactus, maar dit vind ik echt onzin!
Ik heb alleen maar een westernzadel en heb afgelopen zondag 35 kilometer lang licht gereden! Zoveel moeite kost dat niet.
Daarnaast doe ik dat ook heel veel als ik 'western' train. Met het losrijden ga ik nooit meteen doorzitten.
Het maakt volgens mij niet zoveel uit wat voor zadel enz. je gebruikt en ook in de (basis) hulpen zit er niet zoveel verschil tussen Western en Engels. Het grootste verschil is volgens mij (afgezien van de uitdossing en het zadel enz.) hoe de paarden geacht worden te lopen!
Voor de rest hebben beide rijstijlen in de basis erg veel overeenkomsten, denk ik.

Hier ben ik het dus niet mee eens.
Het lichtrijden kost echt wel moeite.
Vooral als je op een cutting zadel rijdt.
Daar moet je echt mee uit kijken met lichtrijden op een cutting zadel.
Voor dat je het weet zit die hoorn in de weg.
En van een cutting zadel is die gewoon erg hoog.

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 07:52

Zelfs toen ik tevreden was met het engelse, maakte ik de overgang naar de western daarom begrijp jouw vraag. Ik reed nml. een tijdje omgekeerd. Ik reed met een veelzijdigheidszadel (moest sparen voor een zadel) western, en we maakte het onszelf veel moeilijker! Dus, omgekeerd zal technisch wel lukken, maar toch zal je volgens mij anders gaan zitten.
Bij mijn arabier zie/voelde ik wel een verschil als ik reed met een veelzijdigheids Kieffer zadel of mijn westernzadel. Hij liep beter met een westernzadel, zelfs anderen zagen het verschil. Toch pasten beide zadels! Volgens mij heeft de gewichtsverdeling (en misschien mijn houding) er veel mee te maken. Het kan met zijn gevoeligheid en medische problemen te maken hebben, maar dat bewijst toch dat anders reageren niet uitgesloten is.
Ivm lichtrijden, door mijn slechte rug rijd ik altijd licht in mijn piste, zelfs bij alles in draf, losmakende oefeningen en stellingen en draaien, zijwaarts,... Ik moet toegeven dat het soms moeilijker is dan doorzitten, zeker als je tijdens het lichtrijden meer druk op 1 beugel moet zettten, maar alles went, waar een wil is, is een weg en samen met je paard kan je veel leren! Lichtrijden was met een westwoodwestern reining zadel geen probleem, maar omdat het te lang was kocht ik een endurancezadel (continental equiflex) met westernlook: volgens mij voor jou ook ideaal, het voordeel van te zitten zoals op een westernzadel, maar de stijgbeugelriemen zijn iets fijner dan bij de meeste westernzadels (als je de overgang maakt is het minder extreem) EN je hebt GEEN knop, dus die kan al niet in de weg zitten bij bvb bukken onder lagen takken, dan hoef je niet ernaast gaan te hangen. Bijkomend voordeel is, dat zulke zadels voor lange afstandsritten gemaakt worden, dus je hebt zeker ook hetzelfde comfort dan van een goed westernzadel.
Wat ik ook vind is dat ik wel degelijk heel anders zit op een western- dan engels zadel. Bij een dressuurzadel leg ik mijn benen "rond" het paard (heel lichte aanleuning), bij western leg ik mijn benen "tegen" het paard, ze hangen losser en zijn meer ontspannen. Het geeft ook een heel ander gevoel, je zit lekker "ingepakt" (bekende veiligheid) op een engels zadel en je lijkt wel op een "eiland" te zitten op een westernzadel, voor mij was het echt wennen! Maar, eens je het beet hebt, kan je wel uren ontspannend galopperen!
Volgens mij is het dus ook door de houding van de ruiter dat sommigen problemen ondervinden bij het lichtrijden.
Wij gebruiken ook de neckreining, maar altijd samen met de zit/benen/gewicht. (volgens mij heb je al die hulpen nodig als je een rolback, spin,... wil vragen en zeker in de africhting)

groetjes

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 11:56

[quote="Loenz]Ik rijd gewonn engels, maar vind westerntuig toch echt mooier, je zit er beter op, en je paard gaat er beter van lopen.
[/quote]
ik snap al het commentaar wel dat een zadel gewoon moet passen en dat het dan niet uitmaakt, maar als je paard wat minder sterk is in zijn rug kan hij met een (goed passend) western-zadel inderdaad misschien beter gaan lopen. Het western-zadel is langer en breder dan een engels zadel, waardoor het gewicht over een groter vlak op de rug verdeeld wordt.

Althans, dat is wat ik na het lezen van erg veel zadel-sites ervan begrepen heb (ik heb een erg veel moeten uitzoeken voor m'n site)

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:07

euhh ik vind nog steeds, engels tuig is er om mee engels te rijden en western tuig is er om mee western te rijden!!! engels is engels en western is western en dat moet je niet door elkaar halen, en als je westerntuig mooier vind moet je gewoon western gaan rijden...maar btw, je kijkt toch niet naar je tuig als je aan het rijden bent?

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:29

Een aanvullend vraagje, wellicht een beetje off-topic: als je paardje nog niet laag wil lopen en je veel aan het bit zit met rijden, zouden jullie dan een gebroken trens nemen of een scharenbit met een kleine poort (wetende dat ze met trens gewoon doorloopt als je wilt stoppen...)? Ik las net wat opmerkingen over welk bit te gebruiken vandaar deze off-topic, enigszins on-topic vraag. Ik ben overigens niet zo thuis in de namen van bitten enzo...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:34

Bedoel je een stang of een correctional?

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:50

Citaat:
Bedoel je een stang of een correctional?

Het is geloof ik een Billy Allen ofzo: met een balletje in het midden.. We hebben ook een correctional, maar die bleek zo heftig dat we die er maar hebben uitgegooid! Dus: 2 losse delen die verbonden zijn met een draaiend balletje in het midden en een kleine poort erin.. We rijden met 2 handen en zitten veel aan het bit omdat ze anders (als ze echt moet gaan werken) haar neus helemaal de lucht ingooid.. Het is niet echt een ontspannen paard (kindje van Ricky Starduster, wellicht zegt het je iets?).

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:12

Ricky ken ik wel, een vriendin van mij heeft een dochter (het is trouwens starDUST!!!) Toch is Indy niet zo moeilijk, en die had een pittige moeder. Train je bij iemand of moet je jezelf zien te redden? Want ik zou toch eerst op een snaffle proberen een losser contact te bewerkstelligen, bijvoorbeeld dmv. cirkels te rijden met de neus naar binnen, en veel flexwerk, juist voor de ontspanning.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:26

Citaat:
Ricky ken ik wel, een vriendin van mij heeft een dochter (het is trouwens starDUST!!!) Toch is Indy niet zo moeilijk, en die had een pittige moeder. Train je bij iemand of moet je jezelf zien te redden? Want ik zou toch eerst op een snaffle proberen een losser contact te bewerkstelligen, bijvoorbeeld dmv. cirkels te rijden met de neus naar binnen, en veel flexwerk, juist voor de ontspanning.

Die van ons heet Starduster, ging er vanuit dat papa ook zo zou heten..
Joy schijnt nogal dominant te zijn (is ook wel zo), misschien dat ze daarom zich niet zo makkelijk gewonnen geeft. We rijden op een manege: de Rottemeren in Bleiswijk. Door de verkoop van de manege is er nu wat onduidelijkheid in wie er dalijk les gaat geven (Joy staat nu op het land): Vincent (Steenbergen ofzo), Ruud (dinges, heeft ook een starduster: Midnight) of Karin (eehhh, ook met een achternaam).
Omdat werkelijk iedereen in de paardenwereld iets anders zegt, probeer ik via deze weg eens uit te vinden wat we zouden moeten doen.. Een snaffle is een trens ?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:49

Ja een snaffle is idd een trens. Misschien is zo'n myler trens met van die boogjes erin een idee. Werkt een beetje als een shanksnaffle maar zonder schaar.
Kijk maar even hier bij comfort snaffle. Het enige nadeel is dat je deze niet op een wedstrijd mag gebruiken, maar voor de rest is ie prima.
http://www.euro-horse.nl/myler.htm

(hij is wel behoorlijk duur zie ik, maar ja......)

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:56

Thanks! Aangezien we beetje off-topic zijn, zal ik er nu maar over ophouden hier Bitjes zijn inderdaad wel duur

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:07

Om nog even terug te komen op het lichtrijden in een western zadel; die van mij is een reiner. Ik heb nog nooit (bij mijn weten) op een cutting zadel (licht) gereden maar ik vermoed toch dat ik daar niet zoveel moeite mee heb. Ik ben nl. van mening dat het niet zoveel uitmaakt hoe en waar de beugels / fenders / hoe je ze ook wilt noemen, zitten. Licht rijden doe ik vooral met mn zit, heupen, bovenbenen en misschien een beetje met mn voeten. Maar zelfs zonder zadel kun je volgens mij nog wel lichtrijden.
Misschien gaan bepaalde dingen met het speciaal daarvoor ontworpen tuig beter / makkelijker / comfortabeler maar onmogelijk is niks!
Verder vind ik het helemaal onzin om te stellen dat je je rijstijl aan je tuig moet aanpassen, of andersom. Waarom zou dat moeten? En vertel mij de duidelijke verschillen dan eens? Wat zou ik nog meer niet mogen op mijn western zadel? ik ga het meteen uitproberen
Serieus; Ik rij vooral paard en dan toevallig met een western zadel omdat ik dat lekker vind zitten, de westernsport mij wel aanspreekt en ik het gewoon mooi vind staan. Al het overige is bijzaak.
En ik heb al helemaal een hekel aan dingen die je zou moeten of laten "omdat dat zo hoort"
ik heb schijt aan "wat hoort" }>

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:17

Je kan wel lichtrijden in een cuttingzadel, het is alleen heel erg vermoeiend. That's all.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:31

Het is inderdaad heel vermoeiend om in een cutting zadel te lichtrijden.
Doordat je bij engels rijden dan telkens drijft en dat kan bij een quarter niet want dan zijn ze dus ook echt meteen weg.
Ik denk als je een cutting zadel op een gewoone manege paard legt wat engels is gereden zou het denk ik niet zo vemoeiend zijn omdat je dan mee drijft

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:03

Westernzadels zijn geniaal alleen was die van mij (qua zitvlak) iets te klein. Of mijn reet te dik. Had namelijk het paardje met toebehoren van mijn oma gekregen, omdat zij hem niuet meer kon betalen en zij te oud was om nog te verkopen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:14

Afbeelding
Dit is mijn wetern zadel. Een ranch cutter

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:04

Ik moet maar eens op een cuttingzadel rijden denk ik.
Van dat vermoeiende geloof ik namelijk geen drol van