[WN] POLL: cap verplichting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zou je als westernruiter nog komen op een show, clinic of training als je daar verplicht een CE-gecertificeerde cap op moet?

Nee, onder geen voorwaarde zet ik een cap op, dan doe ik niet meer mee.
18 (16%)
Ja, als het echt moet start wel shows met cap, maar trainingen en clinics doe ik dan niet meer mee.
10 (9%)
Ja, Ik laat me niet tegen houden door de verplichting een cap te dragen.
82 (74%)

Totaal aantal stemmen: 110

Merel

Re: POLL: cap verplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:16

Mij zie je vaak wel met een cap rijden.
Zeker op vreemde paarden.
Draag ik de cap dan altijd? nee. Wanneer ik op het oude vertrouwde fjordenbeest zit, draag ik niet altijd een cap.
Kan er dan niets gebeuren op het oude vertrouwde fjordenbeest? jazeker wel.

Ik vind het wel jammer van het plaatje, maar kan me voorstellen dat het in de toekomst verplicht gesteld zou worden.
Om de veiligheid.. maar ook verzekeringstechnisch. De meeste accomodaties moeten het rijden met een cap verplicht stellen.
Als een goede accomodatie voor een wedstrijd/clinic ter discussie zou staan omdat daar een cap verplicht is, zou ik dat jammer vinden. Het wel/niet dragen van een cap lijkt mij een vrij onbelangrijk discussiepunt in verglijking met de staat van de bodem etc etc.

Dat een goedgekeurde cap niet duur hoeft te zijn bewees de Lidl laatst: 17, of was het 27 euro???
Overigens zijn er in de cap-topics hier op WN best heel aardig WN-gerelateerde caps voorbijgekomen.

Nee, het zou mij niet tegenhouden om die wedstrijd te rijden of de clinic af te slaan. Waneer het een eigen keuze is (wel/geen cap) zal het bij mij van de sfeer en het paard wat ik rijd afhangen of ik wel of geen cap draag.

en ach.. ik ben behoorlijk dubbel hierin hoor Haha!
ik durf te zeggen dat ik vrijwel altijd met cap rijd. Die zet ik standaart op. Maar om demo's heb ik zelfs vrijwel nooit een cap in de auto liggen. Terwijl ik dan rustig zonder zadel en hoofstel rondkneur op een leipe welsh, hem laat steigeren, liggen, etc etc
Clown
Zouden de organisatie me vragen wel een cap te dragen, zal ik dit ook doen Lachen ook al gaat dat ten koste van de show.
Het is alleen nog nooit voorkomen Knipoog

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:26

Ik heb voorbeelden gezien van veiligheidshoeden. Een hoed met ingebouwde helm dus. Niet eens verkeerd ofzo. Je krijgt er geen calimero-hoofd van voor zover ik kon zien. Knipoog

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:37

Toch vind ik de moderne helm echt wel een verbetering met vroeger. Die van mij is dus heel licht ( 250 gram) en met flink wat luchtsleuven dus echt warm krijg ik het er niet van. Wel van die ouderwetse doppies ja, gaan ook zo fijn ruiken na verloop van tijd Haha!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:26

Een hoed is natuurlijk ook warm en gaat jeuken en staat belachelijk! dus da's geen excuus.
Ik draag bij voorkeur helemaal niks of een petje. en natuurlijk is een cap veiliger dan een hoed/pet of niks en iemand die voor zijn eigen veiligheid zo'n ding op wil mag dat niet worden verboden, misschien dat kinderen tot 16 of 18 het ook maar moeten doen omdat die het zelf nog niet (goed) kunnen bepalen maar voor anderen zou het gewoon vrij gelaten moeten worden. Ik ben niet zo van de regeltjes. Schijnheilig
Verder ben ik het volledig met laika eens!

Maar als het toch verplicht zou worden zou me dat er niet van weerhouden westernwedstrijden te starten. Ik rij ook endurance en daar is het ook verplicht. Dus heb ik er maar eentje aangeschaft.
Op zich best een licht en modern ding met ventilatiesleuven maar natuurlijk nooit zo comfortabel en lekker als de wind door het haar! Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:01

Ik draag iets op mijn hoofd voor bescherming tegen de zon (snel last van tranende ogen) en tegen de teken.
Of je nu een petje op hebt wat na een uurtje behoorlijk zweterig aan gaat voelen of een 'echte' cap is lood om oud ijzer Clown
Dus nu ook voor het geval ik weer eens onvrijwillig afstap Cool

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:23

Ik doe niet meer mee.
Waarom niet?
Heel eenvoudig.
Ik verdom het om zo'n ding op te zetten.
Ja maar het is voor je eigen veiligheid.
Op mijn fiets zet ik ook niet zo'n ding op. Vind het geen potje. En ze zitten ook niet lekker.

Dus ja ik laat mijn eigen ervan weerhouden als ik zo'n gevallus op moet.

P.S. Ik zie dat meerdere mensen dit antwoord ingevuld hebben maar geen reden gegeven hebben.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:33

Chantalleke, maar met de Hunter heb je toch wel zo'n ding opgedaan? (niet dat ik verwacht dat je ooit nog een keer Hunter gaat starten hoor Knipoog )

Ik zou mij er niet door laten weerhouden, maar ik zou het wel erg jammer vinden als het verplicht gesteld wordt. Een cap-in-hoed vind ik dan altijd wel een goed idee, maar ik vind ook dat het plaatje van "western" flink gestoord wordt indien alle deelnemers van de Pleasure of Reining een cap op zouden hebben.

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:01

jeddah schreef:
Chantalleke, maar met de Hunter heb je toch wel zo'n ding opgedaan? (niet dat ik verwacht dat je ooit nog een keer Hunter gaat starten hoor Knipoog )

Mede door de Hunter heb ik dat besluit genomen. Pijn in je harses hoofddeksel is het.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:14

Ben het met Jeddah en natuurlijk Laika eens Haha! Ik zou me er niet door laten weerhouden. Ik rijd vaak genoeg met veiligheidscap, zeker op jongere paarden. Toch zou ik het jammer vinden als het verplicht zou worden gesteld. Ik vind een veiligheidshelm ook het plaatje verstoren. Nog even en dan zit iedereen met een helm en een bodyprotector op en dressuurlaarsjes...waar is het westernuiterlijk dan gebleven?

Ik vind het ook ondingen, je krijgt er een zweterige kop van en vaak nog hoofdpijn ook, maargoed, het is wel veilig natuurlijk. Je kunt je echter niet voor elk risico indekken.

In de hunter hoort het er gewoon bij en dan draag ik gewoon zo'n ouderwetse niet goed-gekeurde cap. Dat hoort daar weer wel bij het plaatje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:11

Ik vraag me serieus af of jullie wel eens een goedpassende cap op gehad hebben Verward en dan met namde de moderne versie.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:26

Chantalleke schreef:
Mede door de Hunter heb ik dat besluit genomen. Pijn in je harses hoofddeksel is het.

En stel dat het verplicht ingevoerd zou worden ook als je bijvoorbeeld buiten rijdt, in het bos of over de straat? Of uberhaupt in de bak? Zou je dan je paard verkopen?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 19:23

Hoe willen ze dat doen? Komen ze dan bij mij achter het huis controleren of ik wel een cap draag? Er komt hier 1 keer in het jaar een politieauto voorbij, en dan nog meestal met zo'n snelheid dat ze me niet eens kunnen zien rijden vanaf de weg.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 22:22

Chantalleke schreef:
jeddah schreef:

Of je het mooi vind of niet is een kwestie van smaak maar geen cap en wel een hoed of pet "omdat die cap zo irriteert" vind een argument van niks! Er zijn caps die net zo goed, of zelfs beter, zitten dan de hoed die je nu iedere wedstrijd op hebt hoor!
Wat het irriteren op het hoofd betreft vind ik dat dus geen excuus.

Bep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 06:29

Bij mij op stal is het helaas verplicht om een cap op te hebben. Ik heb daar in het begin veel moeite mee gehad.

Nu heb ik zo,n modern ding en die zijn eigenlijk best wel te harden. Ze zijn licht en er kan veel lucht bij. Als je een tijdje met zo'n cap rijdt dan weet je op een gegeven moment niet beter meer.

Dus ik zou er geen moeite mee hebben

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 15:55

sflj schreef:
Chantalleke schreef:

Of je het mooi vind of niet is een kwestie van smaak maar geen cap en wel een hoed of pet "omdat die cap zo irriteert" vind een argument van niks! Er zijn caps die net zo goed, of zelfs beter, zitten dan de hoed die je nu iedere wedstrijd op hebt hoor!
Wat het irriteren op het hoofd betreft vind ik dat dus geen excuus.

Als ik me irriteer aan mensen ga ik ze toch ook uit de weg. Dat doe ik dus met een cap ook!!
[/quote]

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:52

Ik moet zeggen dat ik vroeger ook een godshekel aan die cap had... Maar degene die ik nu heb zit prima, wel warm, maar da's m'n hoed ook en van m'n hoed krijg ik pas écht koppijn... Als je cap dus een koppijnding is, denk ik dat je gewoon op zoek moet naar een ander model of andere maat... die moderne caps van tegenwoordig, met luchtgaten enz. zijn een stúk comfortabeler dan die oude 'potjes'...

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:54

Ik rij ook endurance en ik wilde ook nooit met cap rijden. Maar voor de endurance heb ik een lichtgewicht, goed geventileerd model in een perfecte maat die goed bij te stellen is. Ondanks dat ik op Baduh verder nooit een cap draag merk ik na 2 minuten al niet meer dat ik hem op heb. Dan ben ik ook bezig met mijn paard, niet met hoe ik eruit zie en of dat het irriteert ofzo. De moderne caps zitten vaak zachter en lekkerder als een pet of hoed. En het met mensen vergelijken; er zijn ook mensen waar je je niet aan irriteert, zo is het ook met caps.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:01

Ik heb trouwens afgelopen weekend met Bert wiekema (o.a. van de SWRN) gepraat over dit onderwerp en volgens hem is het helemaal niet aan de orde. Volgens hem is deze discussie dus helemaal niet nodig en het verplicht worden van het dragen van een cap tijdens western wedstrijden voorlopig nog lang niet aanstaande.
Dus iedereen die dat niet ziet zitten kan opgelucht ademhalen en zich gewoon inschrijven voor wedstrijden, Chantal je hoeft nog lang geen cap op! Haha!

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 22:30

Dat beteknt dat ik nog in de ring te aanschouwen ben amders niet

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 02:06

Ja, natuurlijk! Ik draag altijd een cap (eigen keuze), ook al rijd ik western. Ik heb ook een normale rijbroek aan, dus ik zie er sowieso lijp uit op een western zadel. Clown

Ach, het past misschien niet bij een western outfit, maar zo'n buts in je hoofd ziet er toch ook niet uit? Tong uitsteken Nee, even serieus, ik vind het zo'n onzin dat het zogenaamd niet bij western rijders past ... je rijdt toch niet omdat het er zo leuk uitziet op de foto?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 05:30

Ik vind dat een cap dragen, overal!!! dus buiten, binnen, western, koets, dressuur etc. etc. per direct VERPLICHT MOET WORDEN. Veiligheid gaat voor alles. En mensen die hem niet willne dragen? Fikse boete aanhangen.

Cap hoeft helemaal geen pijn te doen, warm te zitten of wat ook. Dat zijn allemaal argumenten die met een goed passende, ventilerende en lichte cap (ik heb er een van minder dan 250 gram) opgelost kunnen worden. Eigenwijzigheid is jammer genoeg iets dat je niet makkelijk oplost, daarom dan maar de verplichting Knipoog

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 05:31

En voor de creatievelingen, bedenk een cap met een westernhoed erover, zie je niets, ben je toch veilig Knipoog.

Overigens heb ik in mijn laatste wedstrijd een ongeluk gehad. Mijn cap heeft de klappen opgevangen, anders had ik het hier waarschijlijk niet zo zitten vertellen. Maar ik moest wel een nieuwe cap aanschaffen. Donders blij dat ik hem had.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:50

Soms moet je eerst een rotsmak maken voor je je over je "cap-haat" heen zet. Ik ben nog niet al te lang geleden onder een viaduct met paard en al onderuit gegaan, dan wordt je wel wakker.... Ook al vertrouw je je paard volkomen, als er dan toch iets misgaat is het fijn als je het na kan vertellen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:33

Ergste is dat het niet altijd perse een vervelend paard hoeft te zijn. Er zijn zoveel situaties die gevaarlijk kunnen worden. Uitglijden bv, struikelen etc.

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:40

Faas schreef:
Ik vind dat een cap dragen, overal!!! dus buiten, binnen, western, koets, dressuur etc. etc. per direct VERPLICHT MOET WORDEN. Veiligheid gaat voor alles. En mensen die hem niet willne dragen? Fikse boete aanhangen.

Waarom??? Het is toch mijn eigen keuze. Ook al val ik eraf. Het is MIJN keuze dat ik zo'n geval niet op doe