Halloway schreef:@ sugarmis, cher, francis, jeddah: wat vinden jullie een redelijke vergoeding voor het leasen van jullie merries, hoe zouden jullie dit berekenen??
Ik ben het helemaal met je eens dat de merrie zwaar onderschat wordt door velen. Wat dat betreft vind ik het wel goed dat de embriotransfer nu 'legaal' is... nu kunnen ook merries meerdere nakomelingen krijgen (nu nog voor elkaar krijgen dat er ook meerdere veulens per jaar uit 1 merrie geregistreerd mogen worden). 'Mare-power' zeg maar...
Wat kosten betreft... de onderhoudskosten tijdens de dracht vind ik een heel reëel bedrag... de hengsthouder hoeft zelf geen merrie te onderhouden (plus al het extra werk wat dat met zich mee brengt) en bespaart zich ook de aankoop van een merrie.
Als je dat op 200 euro per maand zet (hier is pensionstal nog duurder, lang niet iedereen kan z'n paard 'bij huis' houden, maar goed, we gaan er even 'tussenin' zitten) kun je daar je paard goed van onderhouden. (Je moet niet vergeten dat een drachtige merrie in de loop van de dracht/zoog periode beduidend meer voer nodig heeft en waarschijnlijk ook extra zorg). Verzekeringspremie is gedurende die periode ook voor de hengsthouder en uiteraard de kosten rond dekking en afveulenen (enting veulen, nazorg merrie). Dit zijn kosten die de hengsthouder ook gehad zou hebben als hij zelf een merrie had gehad of als de merrie bij hem op stal zou komen. Dat vind ik dus een reële vergoeding.
In mijn geval stond het bedrag dus op 200 euro en daar zou ik dan zelf de verzekeringspremie van betalen. Gerekend over 16 maanden (11 maanden dracht + 5 maanden zogen) zou dat op 3200 komen, ex dek/werp kosten komen.
Het ging in dit geval om een zeer bekende, op europees niveau goed presterende hengst die door 'externe' omstandigheden weinig dekt, maar wiens veulens dat geld volgens mij zeker waard zijn.
Als de hengst een paard zonder papieren is, zal de hengsteigenaar dus toch moeten bedenken of hij/zei dat geld wil uitgeven aan een 'papierloos' veulen. Willen ze graag zelf een nakomeling van hun eigen hengst, of is het meer 'om eens te kijken wat er uit komt' en is het de bedoeling het veulen door te verkopen...