[WN] neckreining, hoe "aanleren?"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: neckreining, hoe "aanleren?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:51

Blaze schreef:
Hmm blijkbaar heeft niemand benen Cool

ik wel hoor... ik moet Banjer nl. met mijn binnenbeen op de volte houden of naar buiten zetten, binnenteugel geeft lichtjes de richting aan en de buitenbeen stuurt... Haha!

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:54

Sonja schreef:
Snap ik niet Verward
Hoezo DUS zonder stelling?

Sorry hoor, ik bedoelde zonder stelling te vragen........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:06

Banjer schreef:
ik wel hoor... ik moet Banjer nl. met mijn binnenbeen op de volte houden of naar buiten zetten, binnenteugel geeft lichtjes de richting aan en de buitenbeen stuurt... Haha!

Dat doe ik met mijn gewicht. Als jij je binnenbeen al gebruikt om hem op de volte te houden, hoe doe je dat dan met je changementen? Hoe wil het paard het onderscheid maken tussen een binnenbeenhulp om hem op de volte te houden, en een binnenbeenhulp voor een changement? Wat gebeurt er als je de contragalop meeneemt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:10

Redneck schreef:
Sonja schreef:
Snap ik niet Verward
Hoezo DUS zonder stelling?

Sorry hoor, ik bedoelde zonder stelling te vragen........

Dan snap ik 'm nog niet. Waarom geen stelling vragen als je op 1 hand rijdt? Ook op 1 hand kan ik op de circel mijn paard met binnen- of met buitenstelling, of zonder stelling rijden. Ook stelling zonder buiging, met buiging etc etc.
Op 1 hand rijden is daarin geen beperking Verward

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:12

Cassidy: zover zijn we nog lang niet.... Haha!

Maar als ik Banjer met mijn binnenbeen naar buiten zet, dan steek ik mijn buitenbeen af... en Banjer galoppeert trouwens aan op mijn buitenbeen naar achter.... Lachen
Als ik mijn buitenbeen "afsteek" (het ziet er niet uit als Charly Chaplin hoor) dan geef ik haar de ruimte om naar buiten te gaan, en als ze op de juiste grootte loopt op de volte, dan stop ik met drijven met mijn binnenbeen, en laat beide benen weer afhangen.... Lachen

(weet niet of het van belang is, maar Banjer en ik zijn nog steeds aan het omscholen van engels naar western... we overhaasten niks, want Banjer kan niet tegen plotselinge veranderingen....)

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:31

Helemaal eens met Cassidy. Sturen doe ik met mijn zit/gewicht, niet met het been. Been geven is voor tempo, teugels/zit om te sturen.

Zoals ik al aangaf, mijn paard moet uit zichzelf op de cirkel lopen. Loopt hij eruit, dan stuur ik hem door het midden van de cirkel. Kan even duren, maar als je dat consequent volhoudt, blijft hij ook op de cirkel.

Nogmaals, ik vraag geen stelling. Ik wil dat mijn paard recht loopt op de cirkels.

Overigens geldt voor de beenhulp natuurlijk een uitzondering: als mijn paard op de rechte lijnen naar de wand leunt en niet recht wordt door het optillen van de hand, dan corrigeer ik dat met het buitenbeen. Maar alleen als correctie, niet als hulp!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:08

Er zijn verschillende stijlen in de western, die je ook terugvind bij verschillende ruiters. Er zijn idd ruiters die het binnenbeen aanhouden bij de galop en door het weghalen van het binnenbeen/omleggen met het buitenbeen het paard ertoe zetten om te changeren.

En dan zijn er mensen die het buitenbeen gebruiken voor het aanspringen in de galop, dit been aangelegd laten, en bij een changement de benen omleggen.

Op zich niets mis mee, als je maar weet hoe je verder moet. Ik denk dat ik op Banjers manier bij de contra en changementen in de problemen kom. Ook kun je in de galop achterhand naar binnen vragen, maar dat lijkt me lastiger met het buigen om het binnenbeen, als dat je door het naar achter leggen van je buitenbeen de achterhand naar binnen duwt. Zijgangen idem, of neem je niet niet mee? In stap, draf en galop? Wordt in geen enkele reiningwedstrijd gevraagd, maar daar wordt je paard wel lekker lenig van.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:19

Tsja, zijgangen, buigen, flexen, enz. Af en toe moet je wel. Maar in principe, voor de neckreining (en daar ging het om), hou ik me aan de basis. Stuur is stuur, gas geven is gas geven Knipoog

Het is in ieder geval van belang het paard gehoorzaam is voor het been en de teugel. Natuurlijk zet ik ook wel eens de achterhand naar binnen/buiten, de voorhand naar binnen/buiten, de middenhand opzij. Maar voor wat betreft de basis vind ik het belangrijk dat ik bepaal waar hij loopt, nog niet hoe hij loopt qua hoofdhouding.

Overigens kan ik mijn ruin laten appuyeren in de galop, zonder dat ik dat ooit specifiek heb geoefend. Kwestie van gehoorzaamheid aan de hulpen (hand iets naar buiten, buitenbeen iets naar achteren). Een dressuurruiter bij ons op stal (en ook hier op Bokt Knipoog ) kon het niet geloven........ Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:32

Redneck schreef:
Overigens kan ik mijn ruin laten appuyeren in de galop, zonder dat ik dat ooit specifiek heb geoefend. Kwestie van gehoorzaamheid aan de hulpen (hand iets naar buiten, buitenbeen iets naar achteren). Een dressuurruiter bij ons op stal (en ook hier op Bokt Knipoog ) kon het niet geloven........ Haha!

Ik heb een keer gehoord dat iemand het commentaar kreeg dat westernrijden geen rijden was, dat alleen mensen die het in de dressuur niet redden gingen westernrijden. Ze heeft daarop een dressuurzadel op haar paard gelegd, dressuurhoofdstel in, zichzelf in dat apepakkie gehesen en ging starten in een Z- dressuur proef die ze nog won ook.

Denk dat er wel meer dressuurruiters versteld zouden staan van de oefeningen die je in de western kunt beheersen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:35

Cassidy schreef:

[

Ik heb een keer gehoord dat iemand het commentaar kreeg dat westernrijden geen rijden was, dat alleen mensen die het in de dressuur niet redden gingen westernrijden. oefeningen die je in de
[/quote]

Die gaan eerst springen en dan pas western Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:43

ja want voor springen hoef je alleen maar één winstpunt in de B-dressuur te rijden, daarna ben je springgerechtigd.

Dat herken ik Cassidy. Constans deed het ook zo. Startte M2, maar zelfde uitkomst Lachen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:47

ik ben sinds ik western rijd een veel betere dressuurruiter geworden. Dat heb ik gemerkt toen ik een tijdje terug weer eens op een dressuurpony gereden heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:49

Voor mij geld juist dat ik een minder slechte westernruiter werd toen ik eindelijk het advies opvolgde om te vertrouwen op m'n eigen dressuurachtergrond Haha!
(met dank aan Jan, Jos, Bri en anderen...)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:26

Sonja schreef:
Voor mij geld juist dat ik een minder slechte westernruiter werd toen ik eindelijk het advies opvolgde om te vertrouwen op m'n eigen dressuurachtergrond Haha!

Pppffff, daar begin ik ook steeds meer achter te komen Haha!
Toen ik de overstap naar western gemaakt had voelde ik me een totale beginneling (leuk als je Z dressuur hebt gereden Knipoog ).
En heb jaren (en nog steeds) en een soort zwemmende in het onbekende gevoeld; de een zegt dit, de ander dat.

Kijk maar hier naar dit topic op hoeveel manieren je neckreining, stelling, circels, etc moet/kunt/gaat rijden.
Uiteindelijk heb ik nu besloten om maar op mijn eigen kennis te vertouwen en dat mee te nemen in de "western-opleiding" die wij beide volgen Knipoog
Ik moet zeggen dat het me een stukje gemoedsrust geeft en Digger een stuk lekkerder begint te lopen Bloos

Het zal vast allemaal tegen het zere been zijn van de echte western-crack maar wie weet valt het allemaal best wel mee.....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 22:06

Ik heb n.a.v. enkele meningen/stijlen zoals hier omschreven een vraag:
Als je geen stelling vraagt (met handen of benen, maakt niet uit) en het paard altijd recht moet blijven, hoe zorg je er dan voor dat het paard soepel/lenig enz. wordt/blijft?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 23:12

Het paard blijft lenig en soepel door in de training oefeningen mee te nemen die niet in een reiningproef worden gevraagd. Zoals zijgangen, kleine cirkels met hoofd en hals ingebogen of hoofd en hals recht of zelfs met contrastelling, kleine cirkels achterwaarts en schouderbinnen en buitenwaarts. Laat je fantasie de vrije loop, pik desnoods van de dressuur. Ik ben meer bezig met het soepel maken van mijn paard dan het echte oefenen van specifieke onderdelen uit een reiningproef.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 06:41

vera schreef:

Het zal vast allemaal tegen het zere been zijn van de echte western-crack maar wie weet valt het allemaal best wel mee.....

Als er zich op Bokt ooit een echte western crack meld denk ik dat die inderdaad zegt dat het allemaal wel meevalt.
Sterker nog denk met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te kunnen melden dat hij/zij zal vinden dat bepaalde mensen erg eenzijdig bezig zijn Cool

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:50

Ik heb mijn pony's vanaf het begin geleert, dat als ik het touw tegen de nek leg, ze daar aan de kant voor moeten gaan. Deden ze dat niet, dan drukte ik ze met het lijf de goede richting in.

Toen ik dus met Amber begon met western rijden snapte ze het al een beetje. Ik gaf dus gewoon de hulp en daarbij duwde ik haar met mijn been de juiste richting in. Doordat ik dat met wandelen al een beetje geoefent had, pakte ze het eigelijk meteen op.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:58

Cassidy schreef:
Het paard blijft lenig en soepel door in de training oefeningen mee te nemen die niet in een reiningproef worden gevraagd. Zoals zijgangen, kleine cirkels met hoofd en hals ingebogen of hoofd en hals recht of zelfs met contrastelling, kleine cirkels achterwaarts en schouderbinnen en buitenwaarts. Laat je fantasie de vrije loop, pik desnoods van de dressuur. Ik ben meer bezig met het soepel maken van mijn paard dan het echte oefenen van specifieke onderdelen uit een reiningproef.

Ooo, dus je bedoelde "geen stelling en buiging" tijdens wedstrijden!
Ik dacht even dat (reining) dan toch makkelijk zou zijn Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:56

Een paard recht houden is in mijn ogen het moeilijkste wat er is.
En als je altijd met een recht paard zou rijden, en niet aan het lenig en soepel maken zou gaan werken, zou het een idd vreselijk stijve plank worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:09

Ik raak altijd erg in verwarring hier op Bokt over wat men verstaat onder 'recht'. Ik versta vanuit mijn dressuurachtergrond blijkbaar iets heel anders onder recht dan sommigen hier.
Mijn paard is namelijk ook met stelling en buiging recht Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:34

Recht is in mijn ogen: voorbenen en achterbenen lopen in dezelfde sporen, paard loopt met gewichtsverdeling regelmatig op vier benen. Lijf is recht en hals is recht in het verlengde van het lijf. Dus geen stelling, geen buiging.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:40

Volgens mij is er een misverstand over recht of rechtgericht. Sonja bedoelt volgens mij rechtgericht...

Rechtgerichtheid:
Een paard is rechtgericht wanneer de achterbenen in hetzelfde spoor lopen als de voorbenen. Ook op de volte kan een paard dus rechtgericht zijn. Het paard is dan in de lengte-as gebogen, de afdruk van de achterhoeven valt in dezelfde lijn als van de voorhoeven.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:25

Jaaaahhh, dat is dus het probleem!!! De een vind recht iets heel anders dan de ander.....Nu nog uitdokteren wie nu wat bedoelt.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 01:01

Tot op zekere hoogte is het zeker goed om van de dressuur te pikken, en je dressuurachtergrond te gebruiken voor de westernsport. En op andere vlakken moet je gewoon alles uit je hoofd zetten en proberen te vergeten wat je ooit hebt geleerd.