[WN] Discussie: Western / Dressuur ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Smokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 00:10

XoNo"]
[quote="Smokey schreef:
Changementen, snelle circels, langzame circels, tempi wisselingen aan de losse teugel ook wel neck reining, alleen op je zit, spinnen, roll backs en dat alles in vijf maanden?

Oeps, natuurtalent??

Misschien wel Lachen Ik heb er ook het goede paardje voor, ik rijd op een arabier waar alle knoppen op zitten, en al die dingen die jij hebt genoemd heb ik gedaan, op de changement na, die was ik vergeten Lachen Maar die is heel moeilijk te oefenen omdat er in de les nagenoeg geen ruimte voor is. Maar inderdaad, spinnen, backrolls, nja...alles wat je opnoemde dus. Ik ben een hele snelle leerling Haha!
[/quote]

Changementen niet oefenen omdat te weinig ruimte?????????
Interessant!!
Een beetje te snel of zo?

KarinG

engelse en western dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 01:40

Ik vind engelse en western dressuur niet zo heel ver van elkaar liggen. Beide zijn disciplines die er op gericht zijn gehoorzaamheid en atletisch vermogen te bereiken door het paard oefeningen te laten doen, in oplopende graad van moeilijkheid.

Voor mij zit het verschil tussen beiden vooral in het uitgangspunt. Bij western geef je het paard een opdracht om uit te voeren die hij vervolgens moet blijven uitvoeren totdat je zegt dat hij wat anders moet gaan doen. Zolang hij de opdracht aan het uitvoeren is, blijf je van hem af, m.a.w. je neemt alle druk weg. Of dit nu een lope is of een spin, dat maakt hierbij niet uit. Bij de Engelse dressuur geef je ook opdrachten maar blijf je veel meer als regelgever optreden en oefen je meer invloed uit op de exacte manier waarop het paard beweegt.

Om een goede western proef (ongeacht de discipline) af te leggen moet je dezelfde graad van verzameling en atletisch vermogen zien te bereiken als bij een Z dressuur proef. En dit bereik je echt niet door je paard steeds relaxed aan een lang teugeltje te laten lopen!

Western rijden is voor mij: verzameling zonder aanleuning. Ik ben vanwege dit doel overgestapt naar western. Een hoge moeilijkheidsgraad in de oefeningen zonder dat je de paardenmond volstouwd met twee bitten en vervolgens zijn mond dichtsnoerd. Daar gruwel ik van, elke keer van als ik het zie. Ik kan niet meer naar hogeschool dressuur kijken zonder die ontblote tanden te zien, die kilo ijzerwaar en die strak aangetrokken neusriem, waarbij je dan nog vaak de blauwe tong bij moet denken.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 08:33

Caballo schreef:
Dressuur en western... Allebei hetzelfde.
Je werkt met je benen
. Het is dat ik de kans er niet voor heb, anders zou ik zelf wel eens dressuur lessen willen nemen. Niet om over te gaan op dressuur, maar gewoon om m'n horizon te verbreden.

FOUT!
Je werkt in western meer met je ZIT als je het tenminste goed doet en dresuur meer met teugels en benen (opsluiten). Een goede westernruiter geeft geen teugels of benen nodig om tot een goeie slidingstop te komen, of van gang te wisselen. Een dressuurruiter zal hier altijd zijn halve ophoudinkjes en benen voor nodig hebben.
Western en dressuur is niet te verglijken. Ze werken allebij wel naar de ontspanning toe, maar wel vanuit 2 verschillende manieren.
En een ontspannen dressuurpaard ziet er wel even anders uit dan een ontspannen westernpaard.

Viv

Caballo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 09:07

Vippie schreef:

Een goede westernruiter geeft geen teugels of benen nodig om tot een goeie slidingstop te komen, of van gang te wisselen.

Dus dat betekent dat jij alleen maar rechtdoor gaat zeker?!?!? Waar is opeens dan de nekreining gebleven? En hoe doe jij een flying leadchange? En als ik koeien pen dan zal ik toch zeker gebruik maken van de nekreining en m'n benen om mijn paardje te sturen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 11:57

XoNo"]
[quote="Smokey schreef:
Changementen, snelle circels, langzame circels, tempi wisselingen aan de losse teugel ook wel neck reining, alleen op je zit, spinnen, roll backs en dat alles in vijf maanden?

Oeps, natuurtalent??

Misschien wel Lachen Ik heb er ook het goede paardje voor, ik rijd op een arabier waar alle knoppen op zitten, en al die dingen die jij hebt genoemd heb ik gedaan, op de changement na, die was ik vergeten Lachen Maar die is heel moeilijk te oefenen omdat er in de les nagenoeg geen ruimte voor is. Maar inderdaad, spinnen, backrolls, nja...alles wat je opnoemde dus. Ik ben een hele snelle leerling Haha!
[/quote]

Misschien lijkt het allemaal erg makkelijk als je een paardje rijdt waar alle knoppen op zitten maar je echte talent komt pas bovendrijven als jij het een paardje moet gaan leren.

Maar XoNo, als je zo goed bent dan zien we je graag op de wedstrijden want de westernsport kan nieuwe talenten heeeel goed gebruiken! Knipoog
En het publiek kan dan genieten van een mooie proef, ik zit vooraan Cool

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 16:15

Even inhakend op een berichtje van weer een stukje terug. (Ben een paar dagen niet geweest en wil toch even meepraten Knipoog )

Clautje schreef:
Citaat:
Zelf ben ik nu zelf (een klein beetje) geschrokken door mijn val, en misschien is western iets voor mij??
Het lijkt me wat meer ontspannen, misschien dat dat niet zo is, dat dat alleen maar lijkt?
Als ik weer ga beginnen met paardrijden over een tijd, moet dat natuurlijk rustig. En mij lijkt Western hier geschikt voor.
Ik weet het niet hoor, maar jullie mening??

Ik denk dat dat voor een groot gedeelte aan het paard ligt waar je op gaat rijden (of het ontspannen en rustig is) Ook western aangereden paarden kunnen heethoofden zijn en "engelse" paarden heel relaxed.
En het ligt natuurlijk ook aan een ruiter. Als je een nerveuze ruiter bent bijvoorbeeld, kun je dat overbrengen op je paard en die wordt dan ook beweeglijker misschien, zodat je dus eerder de kans hebt om eraf te vallen.
Ik weet natuurlijk niet wat de oorzaak was van je val, maar een ruiter die onvoorzichtige of zelfs gevaarlijke dingen doet met een engels paard, zal op een westernpaard niet ineens een modelruiter zijn. Knipoog
Dus: per ruiter en paard en combinatie is dit heel verschillend.

Ikzelf ben ook overgestapt van engels naar western en wil nooit meer anders. Ondanks mijn ietwat onstuimige en ontdeugende paardje, waardoor alles niet altijd zo ontspannen is als het lijkt Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 16:53

ik zie wel wat nieuwe ontwikkelingen in de dressuur, die te maken kunnen hebben met western en het NH dat erg in opkomst is. En dan kom ik terug op wat karin zei, over het meer invloed hebben bij opdrachten bij het engels rijden. Wat tegenwoordig de bedoeling is: niet meer voortdurend drijven met de benen (drijven in de tact van de beweging). Benen stil laten hangen en pas drijven als er iets nieuws moet gebeuren. Ook bij het geven van een opdracht zoals schouder binnenwaarts: hulpen geven, ophouden met het geven van die hulp en het paard moet pas stoppen met schouder binnen, als de ruiter daartoe opnieuw opdracht geeft tot rechtstellen.
Hierin is dressuur wel wat meer op westernrijden gaan lijken. Overigens is western net zo stresserig als engels rijden: het ligt gewoon aan de ruiter, niet aan de tak van de sport. Het moet ook eigenlijk niet stresserig zijn.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 16:58

vera"]
[quote="XoNo"]
[quote="Smokey schreef:

Oeps, natuurtalent??

[/quote]

Misschien lijkt het allemaal erg makkelijk als je een paardje rijdt waar alle knoppen op zitten maar je echte talent komt pas bovendrijven als jij het een paardje moet gaan leren.

Maar XoNo, als je zo goed bent dan zien we je graag op de wedstrijden want de westernsport kan nieuwe talenten heeeel goed gebruiken! Knipoog
En het publiek kan dan genieten van een mooie proef, ik zit vooraan Cool
[/quote]

Ik vind het een beetje gek dat ik me hier moet gaan verdedigen, want wat jullie zeggen slaat natuurlijk nergens op. Dat paardje heeft uiteraard ook het goede commando nodig als je wat gedaan wilt krijgen, jullie denken geloof ik dat ik helemaal niets kan, en het paardje dus wel alles. Nou kan me dat geen ruk schelen, ik hoef me nu eenmaal niet te bewijzen. En Smokey, voor jou geldt hetzelfde. Jij kent de situatie in de lessen niet, dus je kan nergens over oordelen. Wij rijden vaak met zijn achten in een bak die niet zo erg groot is, en iedereen rijdt door elkaar heen. Daar komt nog eens bij, dat ik in een les rijd waar ook beginners rijden, omdat de andere lessen simpelweg vol zitten! Die mensen hobbelen vaak maar mee. Ik wil niet zeggen dat ik nou zo goed ben, het zal vast wel eens voorgekomen zijn dat ik iemand af hebt gesneden...maar als jullie niets van de situatie weten, kun je ook niet oordelen, dus houd die dan aub voor je.

Smokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 17:19

Niks vanaf weten en niet kunnen oordelen? Het zelfde geldt dus ook voor jou beste knul.
Discussie gesloten. Slotje s.v.p.[/quote]

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 17:28

Nou nou, zo snel gaan we niet slotteren hoor. Als jullie een probleem hebben dan probeer je dat in volwassen bewoordingen hier op te lossen of anders via een PB.

Men moet zich niet zo snel aangevallen voelen, een tekst kan tenslotte verkeerd geinterpreteerd worden. Een te heftige reactie daarop is dan het gevolg.

Laat een leuke discussie nou niet verzanden in iets waar niemand op zit te wachten... Lovers

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 17:36

om weer op de verschillen terug te komen, wat mij bij ons op stal opvalt, is dat die jonge westernpaardjes in no time al verrekte veel moeten kennen. bij het engels rijden beperken we ons met zo'n jong paard tot stappen, halthouden, draven, galop, nageeflijkheid, en een beetje wijken. Maar die jonge westernpaardjes moeten al vanuit galop naar de halt toe kennen (wij doen alleen maar progressieve overgangen), achteruitgaan en changeren. En dan zijn ze nog geen 3.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 17:36

Beste knul????? Misselijk
Je mag blijkbaar geen eigen mening hebben, want je bent te jong Xono!
Dus moet er maar een slotje op om het laatste woord te hebben? (wel luisteren hoor "modderator")

Western KIES je niet, het hoort bij je of niet. Dus als je bang bent na een val, lijkt van rijstijl veranderen mij geen oplossing. Van een westernzadel kun je ook vallen hoewel de knop zeker een redding kan zijn. Je kan hem echter ook in je buik krijgen als er iets gebeurt. Huilen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 17:46

Carys"]
Beste knul????? Misselijk
Je mag blijkbaar geen eigen mening hebben, want je bent te jong Xono!
Dus moet er maar een slotje op om het laatste woord te hebben? (wel luisteren hoor "modderator")
[/quote]

Het schijnt...nou ik ben oud en wijs genoeg om mijn eigen mening te geven. Het is nu eenmaal een openbaar forum, en wie dat niet zint, leest maar over mijn berichtjes heen. Nietwaar?

[quote="Carys schreef:
Western KIES je niet, het hoort bij je of niet. Dus als je bang bent na een val, lijkt van rijstijl veranderen mij geen oplossing. Van een westernzadel kun je ook vallen hoewel de knop zeker een redding kan zijn. Je kan hem echter ook in je buik krijgen als er iets gebeurt. Huilen

Inderdaad, daar ben ik het mee eens. Ik heb lang dressuur gereden, maar ik merk na 5 maanden western al dat dit veel beter bij me past. Ik denk niet dat die val de oorzaak moet zijn dat je verandert van western naar dressuur. Het moet bij je passen inderdaad. Je kunt het gewoon een proberen, misschien bevalt het je helemaal niet, of juist heel erg.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 18:34

XoNo schreef:

Ik vind het een beetje gek dat ik me hier moet gaan verdedigen, want wat jullie zeggen slaat natuurlijk nergens op. Dat paardje heeft uiteraard ook het goede commando nodig als je wat gedaan wilt krijgen, jullie denken geloof ik dat ik helemaal niets kan, en het paardje dus wel alles. Nou kan me dat geen ruk schelen, ik hoef me nu eenmaal niet te bewijzen. En Smokey, voor jou geldt hetzelfde. Jij kent de situatie in de lessen niet, dus je kan nergens over oordelen. Wij rijden vaak met zijn achten in een bak die niet zo erg groot is, en iedereen rijdt door elkaar heen. Daar komt nog eens bij, dat ik in een les rijd waar ook beginners rijden, omdat de andere lessen simpelweg vol zitten! Die mensen hobbelen vaak maar mee. Ik wil niet zeggen dat ik nou zo goed ben, het zal vast wel eens voorgekomen zijn dat ik iemand af hebt gesneden...maar als jullie niets van de situatie weten, kun je ook niet oordelen, dus houd die dan aub voor je.

XoNo, ik denk dat je mijn tekst te negatief hebt opgevat!
Ik ben idd van mening dat je pas kunt zien of je kunt rijden als je het een paard kunt leren.
Maar daarmee zeg ik niet dat jij dat talent niet bezit, ik kan dat vanuit hier niet beoordelen.
Ik vind het knap als mensen er zo rond voor uitkomen dat ze goed zijn, ik ben daar misschien erg bescheiden in.
En we zitten te wachten op goede ruiters in de ring dus met jou talent moet je wat doen anders is het zonde. Tenminste als je dat ook wilt.....

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 19:37

Caballo"]
[quote="Vippie schreef:

Een goede westernruiter geeft geen teugels of benen nodig om tot een goeie slidingstop te komen, of van gang te wisselen.

Dus dat betekent dat jij alleen maar rechtdoor gaat zeker?!?!? Waar is opeens dan de nekreining gebleven? En hoe doe jij een flying leadchange? En als ik koeien pen dan zal ik toch zeker gebruik maken van de nekreining en m'n benen om mijn paardje te sturen.
[/quote]

Dzjeezus christ neem toch eens niet alles zo letterlijk. De termen waar jij over praat, flying nogwat daar ben ik nog niet. En een goeie ruiter heeft zijn neckreining niet nodig, want waar neckrein je dan mee als je geen hoofdstel om hebt. tuurlijk is dit niet de manier van dagelijks werken, maar dat zou wel het eind resultaat moeten zijn.
Ik stel mij niet onder de noemer goeie ruiter want ben nog maar een groentje in het westernrijden en mijn paardje ook (3,5 jaar).
Maar weet wel wat het eind resultaat moet zijn en ken ook het eindresultaat van de dressuur (Z- niveau gereden).
En idd, ik ga op dit moment veelal rechtuit om mijn paardje eerst balans te leren onder de man, de voltes komen vanzelf wel.

BTW: met neckreining horen je reins toch los te hangen met minimaal contact met de mond, dat bedoel ik met zonder teugels (niet dat geruk en gepluk in dat bekkie, tenzij je op Madepolder rijdt).

Tuurlijk moet je bij de basisafrichting wat aanleuning vragen voor je hem/haar lager in kunt stellen, maar het uiteindelijke resultaat is toch meer bereiken met minder?
Of begrijp ik het westernrijden nu verkeerd?

Viv

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 19:45

Desiree schreef:
om weer op de verschillen terug te komen, wat mij bij ons op stal opvalt, is dat die jonge westernpaardjes in no time al verrekte veel moeten kennen. bij het engels rijden beperken we ons met zo'n jong paard tot stappen, halthouden, draven, galop, nageeflijkheid, en een beetje wijken. Maar die jonge westernpaardjes moeten al vanuit galop naar de halt toe kennen (wij doen alleen maar progressieve overgangen), achteruitgaan en changeren. En dan zijn ze nog geen 3.

Helemala met je eens (maar niet alles over 1 kam schren, hou mijn knollie erbuiten Haha! ).
Voorbeeld van verschil:
Ik rij mijn fjordje dus western aan, is nu 3,5 we zijn nu pas bezig met leren aangaloperen en beginnen nu pas op een volte te werken. Slidingstoppen ed staat voorlopig nog niet in ons wordenboek, eerst maar eens normaal de basis aanleren.
Mijn stalgenootje heeft sinds een paar maanden een 2,5 quarter ruintje. Beest wordt dagelijks een uur gereden, er wordt mee gespint, gestopt enz enz, ja want het is een quarter dus dat moet hij kunnen. Ja hallo over een jaar of 2 ofzo, maar niet alssie net een maand onder het zadel is.
Maargoed, hij staat dus nu met zijn hoef in het gips wegens een heftige kneuzing.
Tis maar net hoe je met je paar omgaat denk ik, ongeacht welke manier van paardensport je bedrijft, dressuurruiters en springruiters kunnen er ook wat van.
Viv

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 20:26

Ik weet het nu heel erg zeker...

vera schreef:
Ik ben idd van mening dat je pas kunt zien of je kunt rijden als je het een paard kunt leren.

ik kan niet rijden... Huilen *LOL* *LOL*

Maar laten we het inderdaad bij het onderwerp houden: de verschillen tussen dressuur en western.

Welke aanpak, wat wel en niet op welke leeftijd is weer een heel andere discussie. Ook heel interessant en minstens zo veel meningen. Maar niet in dit topic graag.

Smokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 20:33

Sugarmiss"]
Ik weet het nu heel erg zeker...

[quote="vera schreef:

ik kan niet rijden... Huilen *LOL* *LOL*

[/quote]

Beslist een reuzengroot understatement Party!! Party!!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 20:42

SugarMiss, ben jij nog bescheidener dat ik Knipoog

Om even uit te leggen zodat het verkeerd begrepen wordt;

Ik denk dat als je op een paard stapt die alles kan je het heel goed kunt leren, je hebt tenslotte een leermeester nodig.
Maar je hebt het pas echt begrepen en helemaal onder de knie als je het ook een paard kan leren. Er is toch niks moeilijker dan je paard proberen nieuwe dingen te leren en dat ze juist worden uitgevoerd in alle ontspanning en volledige controle??

En volgens mij heb jij het beter onder de knie dan menig ruiter hier op Bokt Pling Pling Cool

Overigens een hele leuke discussie maar als onze moderator zegt dat we moeten eindigen dan stop ik nu..... Lips are sealed

Caballo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 21:02

Vippie schreef:

BTW: met neckreining horen je reins toch los te hangen met minimaal contact met de mond, dat bedoel ik met zonder teugels (niet dat geruk en gepluk in dat bekkie, tenzij je op Madepolder rijdt).

Viv

Nee Viv, ik rijdt niet op Madepolder. Ik weet niet eens waar dat is Haha! Ik bedoelde het niet om te katten hoor Knipoog Ik denk dat je zithulpen in de arena en in de showring wel lukken, maar in de praktijk werkt het een beetje anders. Veelal moet het allemaal vlug gaan als je koeien penned en moet je tig koeien, kalfjes en stieren bij elkaar zien te houden. Als er een koe op me afkomt om mij aan te vallen, gebruik ik wel degelijk de neckreining. Want het is als de sodemieter omdraaien en wegwezen *LOL*
En nee, ik ruk en pluk niet in de mond van m'n collega *LOL* We moeten nog jaren samen werken en dat gebeurd zo plezierig mogelijk. Ze kan goed neckreinen en dat gebeurd met losse teugels en beenwerk. Alleen aan het eind als de pen in zicht is moet ik haar tegenhouden, want zij ziet alleen de eindstreep en zou het liefst de koeien voorbij rennen om maar vast bij de pen te zijn *LOL*
Nogmaals, ik wilde je niet afkatten Knipoog

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 23:35

hahahahaha wat een gezeik,een kleine stomme vraag naar de bekende weg en 10 antwoorden verder wordt er al geroepen om een slot hahahaha

en waarom???? }>

omdat iedereen denkt te weten hoe het moet,terwijl weinigen uberhaubt kunnen rijden,en alweer wordt door verscheidene mensen beweert dat western gelijk staat met reining Frusty
probeer nu eerst eens een paard te rijden zoals het hoort,of dat nu een quarter,haflinger of wat dan ook is.lees wat minder boeken en kijk wat minder video en neem een goeie trainer die weet wat hij/zij doet.maar helaas weet ik dat de meesten denken dat ze de wijsheid in pacht hebben en dat een trainer uiteindelijk niet *goed* is want ze weten het weer beter.
Rijden zonder benen?????????????? }>
ohhh zo moet het!!!!!!
wat is moeilijker ??? dressuur of western???
op het recreatieve nivo dat wordt gereden door de meesten maakt het niets uit.de meesten zullen zowel een dressuur paard alsook een western paard niet kunnen rijden zoals het moet. }>
met een opmerking ben ik het gedeeltelijk eens
je kunt pas rijden als je zelf een jong paard hebt beleert,dit is gedeeltelijk waar.ik ken een aantal mensen die ook oudere door jullie verknoeide }> paarden weer in het gelid brengen en deze mensen kunnen ook rijden.

neckreining????
man dat werkt pas als ruiter en paard weten waar ze mee bezig zijn.
lekker die losse teugel }> alleen mis ik meestal de verzameling van het paard.ja Sigaar leer je paard verzameld lopen als je hem los laat,maar ben overtuigd dat de meesten helemaal niet weten wat dat is Cool

samenvattend kan ik U melden dat zowel in dressuur als ook in western geldt**als het lastig wordt moet je terug kunnen vallen op de basis*
en die is op een aantal kleinihgheden hetzelfde bij beide sporten,en tevens ook heel moeilijk om dat te leren,maar dat blijkt wel uit het feit dat weinigen hier die beheersen Pling

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 08:46

Caballo"]
[quote="Vippie schreef:

Viv

Nee Viv, ik rijdt niet op Madepolder. Ik weet niet eens waar dat is Haha! Ik bedoelde het niet om te katten hoor Knipoog Ik denk dat je zithulpen in de arena en in de showring wel lukken, maar in de praktijk werkt het een beetje anders. Veelal moet het allemaal vlug gaan als je koeien penned en moet je tig koeien, kalfjes en stieren bij elkaar zien te houden. Als er een koe op me afkomt om mij aan te vallen, gebruik ik wel degelijk de neckreining. Want het is als de sodemieter omdraaien en wegwezen *LOL*
En nee, ik ruk en pluk niet in de mond van m'n collega *LOL* We moeten nog jaren samen werken en dat gebeurd zo plezierig mogelijk. Ze kan goed neckreinen en dat gebeurd met losse teugels en beenwerk. Alleen aan het eind als de pen in zicht is moet ik haar tegenhouden, want zij ziet alleen de eindstreep en zou het liefst de koeien voorbij rennen om maar vast bij de pen te zijn *LOL*
Nogmaals, ik wilde je niet afkatten Knipoog
[/quote]

Weet ik ook wel! Maar profesioneel met western bezig zijn in de ECHTE PRAKTIJK op de rach is tuurlijk altijd anders dan het oefenen in een bakje met je instructeur naast je.
Idd je paard is je colega en daar wil je hopelijk nog wel tig jaar mee doen, helemaal mijn idee! Mag jou wel. Haha!
En geloof mij, de manier van Madepolderwestern wil je niet kennen Misselijk .
Viv

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 09:04

Blaze schreef:
maar helaas weet ik dat de meesten denken dat ze de wijsheid in pacht hebben en dat een trainer uiteindelijk niet *goed* is want ze weten het weer beter.

met een opmerking ben ik het gedeeltelijk eens
je kunt pas rijden als je zelf een jong paard hebt beleert,dit is gedeeltelijk waar.ik ken een aantal mensen die ook oudere door jullie verknoeide }> paarden weer in het gelid brengen en deze mensen kunnen ook rijden.

Blaze je bent weer geweldig! Korte boktvakantie heeft je zichtbaar goed gedaan Knipoog .
Idd, meestal is de trainer niet goed, ligt nooit aan hunzelf. Of het ligt aan het paard. Haha!

2e alinea: ook helemaal mee eens. Je weet pas of je kunt rijden als je een jong paard beleert, blijkt dan dat je niet kunt rijden, dan kun je hem altijd naar een oude rot in het vak brengen om hem op te lappen Haha! . Leer eerst een verreden paard op te lappen, pas dan weet je of je het een jonkie aan kunt leren. Dan weet je in ieder geval hoe het niet moet.

En de basis is idd hetzelfde, maar dat krijg je veel dressuur ruiters niet aan hun verstand (western ruiters trouwens ook niet), alleen het eindresultaat ziet er anders uit.

Viv

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 12:27

Vippie schreef:
Tis maar net hoe je met je paar omgaat denk ik, ongeacht welke manier van paardensport je bedrijft, dressuurruiters en springruiters kunnen er ook wat van.

Het is precies zoals Vippie zegt, het is maar net wat je wil met je paard.
Mijn paardje wordt over een maand drie. Twee weken terug zijn we kalm aan begonnen met inrijden. dat houdt in dat ik vier keer in de week ongeveer twintig minuten op haar rug zit.

Als ik zo om mij heen kijk, dan geloof ik dat ik er genoegen mee ga nemen om op een recreatieve manier met mijn paard om te gaan. Gewoon lol hebben voor allebei!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 12:55

Vippie schreef:

En de basis is idd hetzelfde, maar dat krijg je veel dressuur ruiters niet aan hun verstand (western ruiters trouwens ook niet), alleen het eindresultaat ziet er anders uit.

Ik heb ook heel erg lang dressuur gereden en ben 5 jaar geleden overgestapt op western. Bepaalde dingen die ik bij het dressuurrijden heb geleerd en gedaan zijn er (helaas) nog steeds niet helemaal uit, maar ik zie ook een heleboel gelijkenissen.

En als het moeilijk wordt val ik inderdaad terug op de dressuurbasis. Misschien hartstikke fout, maar het werkt wel.

En voor mij: ook geen officiele wedstrijden...wel netjes proberen te leren rijden (en laat het dan een mengelmoes worden van verschillende rijstijlen), maar ik hoef me absoluut niet te bewijzen in de showring...