[WN] HYPP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 21:07

jojo schreef:
ik vind dit zeer boeiend materiaal,wij hebben namelijk net een paard terug gebracht die n/h bleek te zijn. we hadden dit paard al een half jaar lopen maar er waren problemen met de papieren dus het zou allemaal wat langer duren.geen probleem dachten wij!!!!!we kregen laatst een kennis op bezoek en die wees ons op hypp want volgens hem voldeed dit paard aan alle symptonen van hypp(testen dus)en ja wat bleek een N/H.dat was schrikken!!!!!!!!!!ik heb meteen de verkopende partij gebeld eneen afspraak gemaakt.(inmiddels ook een jurist in de armen genomen) na een gesprek met de verkopende partij had deze besloten het paard terug te nemen.(wat wij erg op prijs stelde)
de jurist vond het wel jammer want die vond het zelf ook wel een interessante zaak.
en nu ik dit allemaal lees ben ik erg blij dat we het paard niet meer hebben(ondanks dat ik haar wel een beetje mis)

Ja dat begrijp ik Lachen Het is ook zeer interessant. Maar wat voor problemen waren er dan met de papieren? Ik kan me hier namelijk niets bij voorstellen. En zit er toevallig Impressive bloed in dat paardje? Ik krijg namelijk vaak de indruk dat het hele HYPP gedoe alleen bij Impressive vandaan komt. Zijn er dus nog andere paarden die dit ook hebben en dus geen Impressive bloed hebben?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 22:47

Wat de kreet op de papieren betreft:
Als mijn paard niet op HYPP is getest maar haar ouders wel en beide N/N zijn, komt dit dan nog op het papier van het veulen te staan?
Ik weet dat als ze een veulen (ooit) krijgt, ze DNA getest moet worden en het veulen ook, maar voor HYPP zou ze dus nog een keer getest moeten worden omdat mijn verteld is dat een test uit Nederland niet geldig is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 23:00

Carys:
Als beide ouders via de AQHA getest zijn (en neg.) dan is dit in de files aanwezig en zal die kreet niet op het veulenpapier komen.

Is je paard in Nederland getest dan wordt die uitslag inderdaad niet erkend in Amerika en zul je opnieuw via hun hairkit moeten testen.

Xono: breek me de bek niet los over wat er allemaal met papieren niet in orde kan zijn Huilen , je wilt niet weten wat voor ongein er uitgehaald wordt onder het mom van 'íkke niet weten'', wat naderhand door iemand die er wel verstand van heeft weer rechtgebreid kan worden (indien mogelijk).

Over je 2e vraag: HYPP alleen in Impressive?? Ja tot dusver bewezen wel. MMMAAAAAARRRRR doordat er zo gerommeld is met papieren omdat fokkers ineens GEEN Impressive meer op het papier wilden hebben, lopen er dus paarden rond, waarvan de ouders in werkelijkheid anders zijn als op het papier staat. Deze paarden KUNNEN dus HYPP-pos. zijn. Hier kom je alleen achter als er DNA-getest gaat worden EN vergeleken met de voorouders. Wat dus vaak niet meer mogelijk is vanwege overlijden etc.

Heb je een stevig gespierd paard wat op HYPP-lijkende symptonen vertoond, maar zonder een spoort van Impressive.... Laat het testen en je weet het zeker.

Francisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 23:07

Sugarmiss, ik neem aan dat de testen in Nederland wel betrouwbaar zijn, toch? Ik ga binnenkort dus wel even contact opnemen met dat laboratorium in Wageningen, want ik word toch wel een beetje ongerust als ik dit allemaal lees.....

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 23:09

Francisca schreef:
Sugarmiss, ik neem aan dat de testen in Nederland wel betrouwbaar zijn, toch? Ik ga binnenkort dus wel even contact opnemen met dat laboratorium in Wageningen, want ik word toch wel een beetje ongerust als ik dit allemaal lees.....

Vertoont jouw paard dan symptomen van HYPP? De testen zijn voor zover ik weet wel betrouwbaar ja. Sugar, fill me in Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 23:10

De testen zijn heel betrouwbaar. Tot voor enkele jaren terug waren zij het enigste laboratorium in Nederland waar deze testen uitgevoerd konden worden. Ik weet niet of dat nog zo is. Toen werden ze ook door de AQHA erkend. Maar toen werd er in Amerika een hairkit ontwikkeld (Haeringa is bloedtest) en toen wilden ze liever zelf een (dikke) vinger in de pap houden. Vandaar dat die vergunning toen niet verlengd is.

Ook hier speelt het weer om het grote geld...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 23:12

Wat is precies een hairkit, en hoe werkt het?

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 23:13

Francisca, bij elke vreemde pas die je paardje nu maakt, zul jij je afvragen of dat HYPP is. Laat je niet gek maken en laat je paardje gewoon testen. Je dierenarts kan bloed afnemen van je paardje en hij stuurt het dan gewoon naar eerder genoemde laboratorium.

Als ik van iemand hoor dat hij/zij zijn paardje heeft laten testen, dan is dat tot nu toe nog steeds bij dat laboratorium geweest (mijne ook).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 23:15

Een hairkit kun je bestellen via de AQHA. Je geeft de naam van je paard door en je Creditcardnummer *LOL* . Dan krijg je een soort van opengevouwen envelopje thuis. Hierin moet je wat manenharen van je paard in doen (met wortel want daar zit het DNA in), op een bepaalde manier dichtvouwen en terugsturen. Na een tijdje krijg je dan de uitslag.

It's so simple. *LOL*

PS Over de waterdichtheid van dit systeem wil ik het NIET hebben Schijnheilig

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 23:17

Sugarmiss schreef:
Een hairkit kun je bestellen via de AQHA. Je geeft de naam van je paard door en je Creditcardnummer *LOL* . Dan krijg je een soort van opengevouwen envelopje thuis. Hierin moet je wat manenharen van je paard in doen (met wortel want daar zit het DNA in), op een bepaalde manier dichtvouwen en terugsturen. Na een tijdje krijg je dan de uitslag.

It's so simple. *LOL*

Aha op die manier...kan je ook een beetje snot opvangen en die dan in een potje doen? (een wat grotere enveloppe dus) Lachen Nee, geintje uiteraard. Maar das wel een mooi systeem. Heeft de AQHA zijn eigen labaratorium?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 23:21

Er zijn een paar lab's in de USA die gerechtigd zijn tot testen. Er wordt veel gewerkt met US Davis. Je kunt ook direkt bij hun laten testen. Maar van hieruit is dat niet handig.

Smokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 23:45

Voor diegenen die erg ongerust zijn en een test aanbevolen is. Haeringen Lab doet ook DNA test met haar.

Plukje uit de manen trekken met wortels er aan (ca. 50 stuks) net als voor de AQHA en dan goed in een stuk schoon papier verpakken. Het beste met een plat tangetje en dan niet meer met de handenproberen aan te raken of een paar dunne latex handschoenen aantrekken.

Dr. Van Haeringen Laboratorium B.V.
P.O. Box 408
6700 AK Wageningen

Tel.: 0317 416402
Fax: 0317 426117
e-mail: VHL@Bedrijf.DIVa.nl (of dit laatste nog klopt weet ik niet)

Een van mijn paarden is daar ook zo DNA getest vanwege parentage verification. Wordt erkend door ApHc. AQHA etc. Wel zo makkelijk omdat Dr. Van Haeringen je het resultaat toestuurt en als je het via de AQHA kit doet dan krijg je eerst alleen maar het nummer en is het een hele toestand ook het resultaat schriftelijk te verkrijgen. Dit is misschien ook wel handig als je straks een paspoort voor je paard gaat aanvragen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 23:46

Dat is erg handig Smokey, hoeft er ook geen DA meer aan te pas te komen.

Smokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 23:54

XoNo"]
[quote="Sugarmiss schreef:

It's so simple. *LOL*

Aha op die manier...kan je ook een beetje snot opvangen en die dan in een potje doen? (een wat grotere enveloppe dus) Lachen Nee, geintje uiteraard. Maar das wel een mooi systeem. Heeft de AQHA zijn eigen labaratorium?
[/quote]

Sommige mensen zullen dit soort geintjes irritant noemen.
Informatie over alles wat je vraagt staat op de website van de AQHA en wel www.AQHA.org. Daar kun je gewoon op kijken, behalve op de site "for members only".
Overigens staat daar ook het regelboek op en ook de informatie over DNA, Registratie formulieren en alle andere zaken betreffende Quarter Horses. Aanbeveling is dit maar te gaan bestuderen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-02 00:01

Sugarmiss"]
[quote="Mac schreef:
Als ik het goed begrijp (en heb gezien) hebben niet alle Impressives van voor 1998 het op hun papier. Het is dus niet verplicht? Ook niet bij het overschrijven van een paard Verward ?

Klopt, testen is niet verplicht. Maar als er veulens geboren worden uit paarden die niet H/H getest zijn komt er een kreet op het papier te staan:

this animal has an ancestor known to carry the genetic defect HYPP

Deze kreet kan verwijderd worden als evt. testresultaat H/H is.
[/quote]

Volgens mij heb je een tikfout gemaakt: moest daar niet staan: deze kreet kan verwijderd worden als het eventuele resultaat N/N is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 09:58

Cassidy schreef:
Volgens mij heb je een tikfout gemaakt: moest daar niet staan: deze kreet kan verwijderd worden als het eventuele resultaat N/N is?

Mea culpa... Party!!

Francisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 14:33

[
[/quote]
Vertoont jouw paard dan symptomen van HYPP? De testen zijn voor zover ik weet wel betrouwbaar ja. Sugar, fill me in Lachen
[/quote]

Nee, mijn paard vertoont geen symptonen van HYPP. maar er staat wel op haar papieren dat ze het zou kunnen hebben.: this horse has an ancestor known to carry HYPP. Die papieren heb ik pas heel laat gekregen en toen wij haar kochten was dit allemaal nog niet zo bekend, in ieder geval niet bij mij. Maar goed, ik heb al gebeld met het lab. in Wageningen en ga haren opsturen enz. En dan wordt het getest....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 14:41

Francisca: als je de haren in Wageningen laat testen is de test dus niet acceptabel voor de AQHA en kun je ook nooit die kreet laten verwijderen van het papier. Als je ooit nog eens wilt fokken (mits je geen ruin hebt Haha!) dan zal diezelfde kreet ook op het veulenpapier komen te staan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-02 14:42

Goed dat je de beslissing hebt genomen om het te laten controleren. Ik hoop van harte voor je dat het antwoord negatief is...Hoe veel generaties is het terug dat Impressive erin zit?

Francisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 00:00

Sugarmiss: ik weet dat ik de kreet er dan niet van af kan laten halen, maar ik wil het nu ook snel weten vandaar......
Cassidy: Haar vader is Brio Pat Bars, en haar moeder Zippos Rosy Bar. Het komt denk ik van haar moeders kant af, want daar zit dus die Impressive lijn in. Hier zit een impressa Butterfly in en een 3 e generatie terug: impressive dandy. Niet echt positief he. Nou, eerst maar de test doen en de uitslag afwachten. Ze is sowieso wel heel sterk, want ze heeft al 2 operaties achter de rug en een sterk karakter. En ik heb me voorgenomen dat ik me pas zorgen ga maken, als ik me zorgen moet maken.......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-02 00:03

En jij weet niet of er in de lijn van de moeder al testen zijn uitgevoerd? Op het moment dat er een HYPP N/N paard tussen zit (mits goed getest) kan een nakomeling nooit meer HYPP N/H of HYPP H/H worden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 00:06

Als de voorouders getest zijn, staat het op de AQHA site bij de veulen gegevens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-02 00:16

ZIPPOS ROSY BAR'S Offspring

BRIO TY 3610091 Palomino Gelding 06/04/1997
Sire- BRIO PAT BARS 2622839

BRIOS GOLDEN DREAM 4018056 Palomino Mare 05/15/1998

BRIOS FINAL FAME 4028296 Chestnut Mare 06/19/2000 HYPP Results:N/N

Empressa Butterfly heeft 9 veulens gehad tot nog toe, 7 daarvan al ouder (racing age). Nu zegt dat niet veel over het feit dat de merrie N/N of H/N is, maar misschien vind je het leuk om dat te weten. Je kunt contact opnemen met de eigenaar van de merrie, en vragen of zij hebben laten testen. Adres is op te vragen via de AQHA. Gewoon een mailtje sturen.

Ik ben helaas door mijn tegoed voor deze maand heen, dus kan je niet verder helpen. Misschien dat iemand anders nog even voor je kan snuffelen? Maar zoals Sugarmiss zei, laat het testen door de AQHA, anders komt het nooit in hun database te staan...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-02-02 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 00:23

De merrie is dus blijkbaar zelf nooit getest.

Gewoon laten testen, denk ik maar.

TJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 21:19

Ik moet toch ook effe wat kwijt over HYPP.
Ik vind het erg jammer dat er toch nog een hoop gedoe is met papieren en paarden die niet getest zijn.
Op deze manier blijft men het hele HYPP/Impressive gebeuren iedere keer weer enorm opblazen.
Er is helaas nog te veel onwetendheid, en mensen worden veel te slecht voorgelicht.
Ik heb 2 weken terug mijn, van Impressive afstammende merrie verkocht (met pijn in mijn hart) De nieuwe eigenaresse had nog nooit van haar leven van HYPP gehoord. Ik heb haar het testformulier bij de papieren gegeven. De merrie is uit 1992 en er staat niets op haar papieren maar ik heb er een los formulier bij gekregen (wat trouwens echt bij het paard hoort,reg.nr etc erop)
Ik vind dat een eigenaar bij verkoop verplicht is de koper in te lichten.
De merrie was natuurlijk HYPP N/N en heb er een heel leuk veulen bij gefokt waar wel op het papier HYPP N/N vermeld staat.
Ondanks dat de moeder negatief is en er bij de vader geen Impressive in de bloedlijn zit heb ik hem toch laten testen.

Ik kan diegene die niet weten waar ze aan toe zijn alleen aanradenhun paard zo snel mogelijk laten testen.