[WN] Veiligheids western beugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Veiligheids western beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 08:53

Nee dat zijn engelse beugels.

Op westerngebied heb je qua veiligheidsbeugels niet zo veel keus.
Voorzover ik ze gezien heb zijn er:
-Side-S-Step (die beugels die ik heb en die ook veren)
-deze 'open' beugels
-een gesloten beugel maar gedraaid (met een slag erin). Dit is het engelse model, maar ik heb ze ook in westernuitvoering gezien. Deze slag is beduiden groter dan die lichte welving die je wel vaker zit en die IMO dus niet als 'veilig' aangemerkt mag worden.
-beugels voorzien van een tapadero
-Het Breakaway type wat zeer effectief is maar o zo duur (maar ja hoeveel kost een mensenleven Cool )

Dit willen we tenslotte zien te vermijden c.q. voorkomen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 11:48

Dat Breakaway type vind ik super! Had me er tot nu toe niet zo in verdiept. Rede?? Tja, je hebt ze al genoemd SM... coole paarden, val nooit van m'n paard (maar één keer goed mis is 'genoeg')...
Ik moet zeggen dat ik ook nog nooit heb meegemaakt dat m'n voet door de beugel schiet...da's met een beetje westernlaars toch haast onmogelijk?
Maar goed... ik heb nu ook een jong paard (wat overigens nog een stáp verkeerd heeft gezet! We stappen, draven én galoperen al sinds dag 2 los door de bak!) én zelf wat ouder en 'voorzichtiger' geworden, dus dit is wel weer iets om aandacht aan te besteden.

Ik vind het erg jammer dat de meeste opties zo oerlelijk zijn... Ik ben een trut en wil dat alles er wel een beetje 'conventioneel' uitziet zodat ik er ook met goed fatsoen op een wedstrijd mee kan rijden (zeg nou zelf, ook daar... júist daar kunnen dit soort ongelukken gebeuren). Voor mij zou dus alleen die Breakaway een optie zijn op dit moment...inderdaad jammer dat ze zo duur zijn, maar misschien toch de moeite om even voor te sparen.
Dit lijkt me overigens ook het meest veilige systeem, omdat je hoe dan ook niet vast kunt blijven zitten, in welke positie je ook vast in je beugel blijft... 't is niet je voet die uit de beugel moet, maar de beugel die los van het zadel komt. Dat lijkt me in elke situatie de meest veilige oplossing.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 18:54

www.toestopper.com kwam ik gisteren tegen, ook voor westernbeugels Lachen
ik weet dat ze in engelse uitvoering niet heel erg duur zijn

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:09

bij mij doet de link het niet susan

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:00

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:33

Ik vind dat soor dingen ten eerste spuuglelijk, en ik denk dat ze ook lang niet altijd werken... ze voorkomen dat je doorschiet, maar als je van je paard afvalt, kun je nog steeds klem komen te zitten met je voet in de beugel (daarvoor hoef je er niet helemaal doorheen te schieten). Een systeem zoals de breakaway (die ook in engelse uitvoering in ontwikkeling is overigens) zal in veel meer gevallen helpen, omdat je dan met beugel en al los komt.
Daarnaast hoef je bij dat systeem dus geen consessies te doen qua uiterlijk (en dat is voor iemand die wedstrijden rijdt denk ik wel een belangrijk punt).