[WN] maanoog of blauwoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: maanoog of blauwoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:22

Volgens mij maakt het echt niet uit.... Dot heeft maanogen/blauwe ogen en die hebben een heel andere kleur dan die Fly had... die had ook blauwe/maan ogen en ook 1 in het wit en 1 in het gekleurde deel. Dot heeft ze beide in het bruin.
De blauwe ogen zijn bij beiden aan het overogen gekoppeld en bij Dot is dat zeker en sabino-gen omdat die OLWS-vrij is. Fly was ook Frame (naast sabino en tobiano)...

Overigens, veel mensen verwarren maanogen met maanblindheid. Dat is dus wél iets anders. Maanogen zijn niet blind, het is geen oogafwijking, alleen een andere kleur.

Bij honden is het ook geen oogafwijking, ook daar is het alleen een andere kleur. En honden met blauwe ogen zijn niet per definitie doof, wel zijn honden met veel wit aan het hoofd (net als bij paarden overigens!) vaak doof. Vaak hebben ze ook blauwe ogen of 1 blauw oog, maar dat hoeft niet. Het is ook iets wat bij bepaalde rassen voorkomt, net als bij paarden weer, want ook daar zijn blauwe ogen voor Paints heel normaal (en ook daar komen wel eens dove paarden voor die veel wit aan het hoofd heeft.)

Ookal heeft een paard voor het oog geen bont gen, dan nog zal dat blauwe oog meestal terug te voeren zijn op een 'wit-gen'. Meeste paarden met een maanoog hebben hoge witte benen en/of een brede bles, óf stammen af van paarden die dat hebben.

Als je't mij vraagt is het dus gewoon het zelfde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:03

Francis schreef:
Als je't mij vraagt is het dus gewoon het zelfde...

Dat denk ik dus ook!
[naam] heeft een overo-gen waarop het blauwe oog is terug te voeren.

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:42

Okee, ieder zijn theorietje natuurlijk maar wat ik zeg is dus wel waar... Bloos Dat oog van splash is dus zo'n typisch mascara oog en het is dus een gedeeltelijke maanoog.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:21

DJQuarter schreef:
Dat oog van splash is dus zo'n typisch mascara oog en het is dus een gedeeltelijke maanoog.

Klopt ! Hij heeft 2 dikke zwarte randen om beide ogen, zijn ene oog, waarvan hier de foto staat, is een half blauw oog, zijn andere oog is helemaal blauw Lachen